Kirjoittaja Aihe: 600N  (Luettu 122709 kertaa)

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: 600N
« Vastaus #175 : 16 Elokuu, 2011, 18:29:40 »
Mitä nyt olen nitroja säädellyt niin helpointa on säätää moottori sen perusteella miltä se kuulostaa, lämpenee ja antaa tehoa. Niin monet asiat vaikuttaa seokseen että on aika vaikea tehdä taulukkoa joka pätisi kaikkiin koptereihin ja ilmastoihin. Meillä on yssejä kaikissa koneissa ja kaikissa on erilaiset säädöt vaikka setupit onkin lähes tismalleen samat.
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #176 : 16 Elokuu, 2011, 20:10:47 »
Ok. Näin se on sitten tehtävä. Eli entiseen malliin.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #177 : 26 Elokuu, 2011, 10:36:50 »
ys50 leikkas kiinni. Nyt on uusi motti. Onkos mitään kikkaa uuden moottorin säätöön ja sisäänajoon. Sisäänajo rikkaalla ja kuulon perusteella sitten?
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

Poissa Mick

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #178 : 26 Elokuu, 2011, 12:49:49 »
Rikkaammalla aluksi sisäänajo.
Normaali säädöissä: Jossain oli hyvä ohje että jos 4-5 sekkaa voi pitää sormea moottorin takalevyssä niin ei ole ainakaan liian laihalla. Näin on ainakin mulla kone kestäny
Trex 600NP, CX 500, Cx 450 pro
Spartan
Phoenix Rc
Spektrum DX7

Poissa Lassi Luukkonen

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #179 : 26 Elokuu, 2011, 22:12:59 »
Jep. Tänään +23 lämmintä. Enya#3 tulppa. Pääneulaa kaksi kierrosta, samoin alaneulaa kaksi kierrosta. Toimi ok. Jos laittoi pääneulaa pienemmälle, niin meni laihalle ja kuumeni kone. 8 tankillista ajettu.
Gaui 550, Gy401,
Gaui 425 cf, BeastX
DX7 & 8,
Reflex Xtr2
 - Kohti uusia kuusia -

mrsaila

  • Vieras
Vs: 600N
« Vastaus #180 : 28 Elokuu, 2011, 10:04:01 »
Itselläni oli aikoinaan vaikeuksia löytää sopivat säädöt YS-91:en. Joko oli tehoton tai sitten teki lämpöleikkauksen=sammui kesken ajon.

Anssi vinkkasi että kannattaa säätää näin:
-Tyhjäkäyntineula niin rikkaalle kuin vain saa säädettyä siten koneen pysyy käynnissä. (trimmillä nostetaan kaasua). Kun kohta löytyy niin neulaa 1-2 naksua kiinnipäin. Trimmillä/kaasukäyrän säädöt kohdalleen.
-Keskialueen neula säädetään seuraavaksi siten että kone reagoi herkästi kaasuun. Rivakka puristusote nupista ja nypytä radiosta kaasua. Motin pitäisi reagoida välittömästi
-Leijutuksessa sen sitten näkee paremmin. Kone ei saa kakoa kuormitettaessa vaan reagoida kaasuun välittömästi eikä kierrokset saa alkaa 'seilata'  kun palauttaaa tyhjäkäyntikierrokset.
-Yläpäänneulan voi taivasajossa säätää siten ettei kampikammio kuumene liikaa =pitää pystyä pitämään sormea ainakin se 10 sekunttia sen jälkeen kun on käynyt taivaalla ajamassa 100% kaasulla kierroksen.

Voi sen yläneulan säädön tarkastaa maassakin: [spoiler]Kunhan ensin valitsee TURVALLISEN paikan ja varmistaa että kopteri on täysin kunnossa -->Nostetaan norm-tilassa kierrokset lähelle leijutus kierroksia ja sitten laitetaan idle-1 päälle ja annetaan kopterille täydet negatiiviset kulmat joksikin aikaa ja tämän jälkeen palautetaan kopteri tyhjäkäynnille käänteisessä järjestyksessä, eli kaasu keskelle, annetaan kierrosten laskea ja sitten vaihdetaan norm-tilaan ja pudotetaan kierrokset pois.[/spoiler]

->Tämän jälkeen voi keskialueen neulaa tarvittaessa säätää kelin mukaan.
« Viimeksi muokattu: 28 Elokuu, 2011, 10:11:03 kirjoittanut Teme »

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #181 : 31 Elokuu, 2011, 12:47:05 »
Jihuu! Nyt on vihdoin kuussatkussa YS 56Sr kiinni. Tänään sisäänajo ja kevyttä testausta. Saa nähdä kuinka osaan säätää tuon kun tää on eka moottori jossa on säädettävä paria neulaa. Laitan sit tänne ihmettelyä ja kysymyksiä kuinka ton saa toimimaan oikein. Ilmeisesti govi kannattaa ohittaa alkuun kokonaan ja säätää se siten käymään hyvin. Laittaa sit governorin päälle kun säädöt on kunnossa.
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #182 : 31 Elokuu, 2011, 17:42:03 »
Ootteko sisäänajanu noi yssit ihan maassa tyhjäkäynnillä hörpöttäen vai leijunnassa.
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: 600N
« Vastaus #183 : 31 Elokuu, 2011, 18:26:31 »
tyhjäkäyntiä jokunen hetki joku puol tankkii tai allekkin se lämpenee siinä enemmän ku leijunnassa ku ei tuu kunnon ilmavirtaa, eli kannattaa melkeen leijutella se sisäänajo, ja onha se mielekkäämpääki ku katella vaa ku se käy maas :)

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #184 : 01 Syyskuu, 2011, 09:03:52 »
Noniin pari tankkia ajettu ja hyvin pelaa. Toimii kyl ihan ohjeiden mukasilla säädöillä ku unelma. =)
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Tuomas Syrjäniemi

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #185 : 06 Marraskuu, 2011, 20:53:08 »
Kertokaas mikä ero on normaaleilla alumiini lavanpitimillä ja 3G lavanpitimillä? Mun kopterin nupissa on joku pielessä kun lepatusakselilla on akselinsuuntainen parinmillin klappi. Leparin ruuvit on varmasti kireällä ja kaikki ohjeenmukaset osat (Painelaakerit ja prikat) on oikeilla paikoillaan. Oliskohan mun nuppiin eksyny fbl lavanpitimet?
Trex 250 dfc pro
Walkera 4#3B
Futaba 10C

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N
« Vastaus #186 : 21 Marraskuu, 2011, 10:19:56 »
FBL lavanpitimissä on pidemmät linkit siten, että ne tulee pääakselin keskilinjalle tai ainakin lähelle sitä. Muutakin eroa on.
Normi lavanpitimissä linnkien päät ovat SF mix armin kohdalla.
En usko, että lavan pidin vaikuttaa leparin välykseen.
Kysyisinkin onko välys varmasti lepatusakseli ja nupin välissä jos on niin lepatusakselin kumit ovat loppu.
Vai onko välys lavanpitimen ja lepatusakselin välissä jos näin niin lavanpitimen laakereita ja niiden asennusvälyksiä täytyy tutkia enemmän.

Kuitenkin välyksiä on aina eli vaikuttaako välys lapauraan/ lentoon.

Noi alumiini osat on valmistettu alumiinista jolloin niiden pitäisi olla kestävämpiä mutta ne voivat vääntyä torpissa ja aiheutta siten ongelmia. Muovinen hajoaa kun ei kestä. En usko että mikään ehjä osaa hajoaa ilmassa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: 600N
« Vastaus #187 : 10 Joulukuu, 2011, 13:11:26 »
Nyt ois mun 600N TT:n säädetty lapa ja kaasukäyrät rekkulan ohjekirjan mukaan.
Asia mikä jäi hämärän peittoon on lapakäyrä throttle cutille eli autorotaatio harjoittelulle (eihän sitä joudu ikinä oikeessa tilanteessa käyttämään  ;)).
Mittasin lapakulmat -10 / +10 asteiseksi ja tuntuu toimivan eri Idle asennoissa ihan hyvin.

Voisitteko antaa hieman kommenttia näistä käyristä (liitteenä) ottaen huomioon, että olen jokseenkin täys noviisi kopterien kanssa, koneena on Alignin (OS) 50 Hyper, en ole tällä kopterilla lentänyt vielä kertaakaan ja olisi tarkoitus ottaa se ilmaan huomenna säiden salliessa?

Kaikki apu ois tervetullutta.
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: 600N
« Vastaus #188 : 10 Joulukuu, 2011, 13:20:57 »
Idlelle kaasukäyräksi vaikka 100-60-100 ja kulmia 11-12 ja holdille sama lapakulma käyrä kuin idlelle.

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: 600N
« Vastaus #189 : 11 Joulukuu, 2011, 07:58:27 »
Idlelle kaasukäyräksi vaikka 100-60-100 ja kulmia 11-12 ja holdille sama lapakulma käyrä kuin idlelle.
Ok. Nämä on nyt Idle2:lla.
Minulla kyllä kestää vielä aikaa ennen kun rupeen kokeileen näitä Idle tiloja. ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: 600N
« Vastaus #190 : 19 Joulukuu, 2011, 18:56:59 »
Mikä on ero muovisten / alumiinisten lavanpitimien käytöllä 600N Pro:ssa?
Tuleeko ero esiin perus lennossa vai mahdollisesti vasta kovassa rasituksessa (esim 3D)?
Painoahan noilla alumiinisilla on hieman enemmän...
Olen kiinostunut, koska kopterissa on nyt muoviset, mutta hyllyssä odottaa alumiiniset. ;)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: 600N
« Vastaus #191 : 19 Joulukuu, 2011, 18:58:41 »
Ei niissä varsinaisesti ole mitään eroa, tai en usko että huomaat sitä koska nikokin lensi muovisilla joten sinäkään tuskin tarvitsen alumiiniasia, ulkonäkökysymys ;)

Poissa zodiak

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: 600N
« Vastaus #192 : 19 Joulukuu, 2011, 19:13:06 »
Olen noista ison skaalan rc autoista oppinut, että muovi varsin pätevää ainetta kestävyydeltään. Toki oikea materiaali oikeaan paikkaan. Tuo alumiinivillitys on nyt aika kovaa kaikissa rc lajeissa.
Align Trex 700G FBL, Zenoah G290RC, Futaba R6203SB ja CGY750
Ohjain Futaba T-14MZ

Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: 600N
« Vastaus #193 : 19 Joulukuu, 2011, 19:26:46 »
Ei niissä varsinaisesti ole mitään eroa, tai en usko että huomaat sitä koska nikokin lensi muovisilla joten sinäkään tuskin tarvitsen alumiiniasia, ulkonäkökysymys ;)
Joo, tarvetta ei varmasti ole ainakaan vielä piiiiiiiiiiiiiiiiitkääää n aikaan. ::)
Ulkonäkö juttuhan se ainakin on, joku tykkää ja toiset taas ei.
Vaikuttaiskohan se hieman lisääntynyt paino käytännössä mitenkään esim lento ominaisuuksiin (ei varmastikkaan minun tämän hetkisillä taidoilla) tai mahdollisesti pääakselin laakerien ikään?
« Viimeksi muokattu: 19 Joulukuu, 2011, 19:42:24 kirjoittanut pilot4fn »
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: 600N
« Vastaus #194 : 19 Joulukuu, 2011, 19:37:56 »
En usko että vaikuttaa, loppupeleissä todennäköisesti melkein saman painoiset, mutta lavanpidinten laakereiden ikään teoriassa voi vaikuttaakin mutta tuskin, eli miskälaisesta ulkonäöstä tykkäät, siitä kiinni :)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N
« Vastaus #195 : 03 Toukokuu, 2012, 22:53:06 »
Miten kauan ovat muilla kestäneet kytkin limput. Mulla kesti vajaat 40 l fuilia ennen kun murtui.

Ton kytkimen hubin kierteet kytkimeen ovat aikas lyhyet ja menevät helposti rikki.  Niitä vastanhan tulee tuulettajan pultit joten paljon pidemmät ne ei voi olla.
Onko kukaan tehnyt sellaista modia, että laittais pitkät pultit kytkimeen siten että ne menis myös tuulettajan propellista läpi ja sitten mutteri päähän jolla kirrais sen tuulettajan kinni (vai tarvitaanko niitä muttereita ollenkaan, onhan tuulettajaan ne kaksi muta ruuvia).
« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2012, 18:03:43 kirjoittanut Matti Häkkinen »
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N
« Vastaus #196 : 07 Syyskuu, 2012, 15:11:03 »
Nyt on sitten leirillä torpattu 600N taas kasassa ja testaitu.
Oliha se jo aikakin tehdä isompi huolto tähänkin kopuu. (tosin olis ollu mukavampaa jos olisin itte saannu päättä ajankohdan).
Muutama kommentti:
- Ei toi Uotragen putki ole niin huono kun muistelin. Pelaa kuten Hatori normaali pyörityksesä mutta pidemissä voimaa vativissa liikeissä kuten isoissa silmukoissa puutuu aikalailla vaikka mula on maltilset kulmat +- 12. Hattivatti vaihdettan kunhan se kotiutuu.
- Alignin 3G lavat ovat ihan kivat mutta niistä puuttu ÄÄNET. Siis ovat tosi hiljaiset. Autorotatiohin tuli taas se vaappuminen jonka sain pois Edgen lavoilla kun vähesin  ele gainia pikkasen
- Täytyy tässä syksyn mittaan kokeilla 3GX:ää tässäkin

Nyt ei kun kovaa ajoa.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N
« Vastaus #197 : 24 Syyskuu, 2012, 21:28:41 »
Vaihtelin sitten 3GX:n.
Tulipas kivasta vielä mukavampi. :)

Nostelin samalla govin asetukseen 19600 kun toi 56 YS:n kirja sanoo että kierrosluku alue on 20000-2000.
Hattivattikin sanoo että voisi kierrättää ton 20 000.
Tulihan kopuun räväkkyyttä ja lapaääniä
MUTTA
Nyt kiekat soutaa leijutuksessa.
Kummastakohan toi johtuu seoksista vaiko govin säädöstä?
No testaamallahan tonkin saa selville jos kukaan ei osa vastata. :D
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa tuomasp

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: 600N
« Vastaus #198 : 26 Syyskuu, 2012, 00:53:34 »
Ootko yläneulaa ruuvaillu?

Mulla souti kierrokset GY701 governorilla, ja vaihtaessa idle-upista normaalitilaan kierrokset ensin nousi ja sen jälkeen vasta laski kohdalleen hitaasti.

Syynä oli liian rikkaalle säädetty YS56:n yläneula, minkä totesin tarkastamalla miten paljon neulat oli auki, ja sen jälkeen säätämällä ne uudestaan lähtien tehdasasetuksista. Yläneulan taisin jättää tehdasasetukseen, ja trimmasin käytännössä pelkästään keskineulaa.
T-Rex 600NFL, YS60SR, CGY750, R6202SBW, 4x DS610, 1x DS650
T-Rex 600N LE, YS56SR, GY701, R6203SB, 3x DS610, 2x DS620
MSH MiniProtos 3S, YGE60LV, CGY750, R6303SB, 3x DS93, 1x DS95i
Futaba T8FGS

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: 600N
« Vastaus #199 : 27 Syyskuu, 2012, 22:28:31 »
Neuloja säätämällä toi kierrosten vaihtelu väheni tai sitten hävisi.
Nyt ei vaan meinaa tehot pysyä kelvollisena koko tankilista.
Parhaimmillaan on tosi hyvä mutta sitten jossain vaiheessa alkaa putumaan. Mulla on govi jossain 19600 tienoilla.
Näillä kiekoilla 600N:ssä alkaa olla sähkömäistä terävyyttä.  :)
Ei ton 56 YS:n säädöt kyllä helpolla löydy.  :(
Täytyy vielä testaila jo koettaa saada tehot esiin.

Eilen sain uudet laakerit 55 OS:ään. OS:ssän saan säädettyä. No tähän taitaa vaikuttaa reilun 30h kokemus ko motista.
Jos en saa YS:ää toimimaan siten kun haluan laitetaan OS töihin.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
6 Vastauksia
4622 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2008, 20:16:42
kirjoittanut ropellihattu
2 Vastauksia
5665 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2010, 21:28:00
kirjoittanut mokkis
8 Vastauksia
16813 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Maaliskuu, 2013, 08:42:05
kirjoittanut Matti Häkkinen
6 Vastauksia
3681 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Elokuu, 2013, 21:57:37
kirjoittanut Ramppa
8 Vastauksia
5783 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Syyskuu, 2014, 21:30:21
kirjoittanut Tuomas P.