Kirjoittaja Aihe: Harjoitusohjelmia aloittelijoille  (Luettu 26570 kertaa)

riku

  • Vieras
Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« : 11 Maaliskuu, 2008, 22:32:11 »
Olis kiva kerätä tähän hieman vinkkejä kokeneimmilta mitä ja miten kannattaisi harjoitella eri "lentokuvioita".
Yleensä saa kentän laidalla hyviä neuvoja muilta, mutta ne helposti unohtuvat ajan kuluessa.
Simuissa on eri ohjelmia ja netistäkin löytyy erilaisia ohjeita, mutta ne ovat enimmäkseen lontoon murteella.

Pari linkkiä esimerkki nettisivuille joilla jonkilaisia ohjeita:
http://www.heliguy.com/nexus/learning.html
http://www.rchelicopterweb.com/LearningToFly/LearningToFly.htm
http://www.dream-models.com/eco/flying-index.html

Visipilä jo piroflippiä ohjeisti, mutta itse kaipaan vielä ohjeita hieman helpompiin lentokuvioihin.
 

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #1 : 13 Maaliskuu, 2008, 21:46:33 »
Aloitin kääntämään paikallismurteelle noita vanhoja eri "taso-ohjelmia" jotka löytyvät täältä: http://ircha.org/pilot-proficiency-program/

TASO 1

A. Liikkellelähtö
 
Liikkellelähtö tulee suorittaa pystysuoraan ylöspäin tasaisella vauhdilla ilman turhia "heilumisia"
tai poikkeamia pystysuorasta linjasta. Nousun pysähtyminen tulisi olla hallittu niin että kopteri
ei välittömästi laske alaspäin tai "pompi" eikä vaella mihinkään suuntaan eikä kallistu eteen/taakse tai
sivuille oman akseliinsa ympäri. Laskeutumisalueeksi määritellään yhden metrin halkaisijan omaava ympyrä.   

B. Paikallaan leijuttaminen
 1. Liikkeellelähdön jälkeen pysähdy täydellisesti leijuntaan niin että kopteri ei välittömästi laske
     alaspäin tai "pompi" eikä vaella mihinkään suuntaan eikä kallistu mihinkään oman akseliinsa ympäri.
 2. Leijuta minuutti paikallaan. 
 3. Paikallaan leijuttaminen tulisi antaa vaikutelma että kopteri on täydellisesti hallinnassa.

C. Leijuttaminen vaakasuoraan
 1. Leijuta kopteri kolmisen metriä eteenpäin ja leijuta siellä paikallaan kymmennen sekuntia.
 2. Sieltä leijuta takaisin (perä edellä) noin kuusi metriä, siis hieman lähemmäksi mitä
     lähtö/laskeutumisalue on ja leijuta siinä paikallaan kymmenen sekuntia.
 3. Leijuta eteenpäin taas kolmisen metriä niin että kopteri on uudestaan lähtö/laskeutumisalueen
     yläpuolella ja jatka sieltä vasemmalle kolmisen metriä jossa leijuta paikallaan kymmennen sekuntia.
 4. Sieltä leijuta oikealle kuusi metriä ja johon pysäytä kopteri taas leijuntaan kymmeneksi sekunniksi.
 5. Leijuteta sieltä kolmisen metriä vasemmalle lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle ja pysäytä leijuntaan.
 6. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.

D. Usealla korkeudella leijuttaminen
 1. Liikkellelähdön jälkeen leijuta viisi sekuntia.
 2. Nouse kaksi metriä pystysuoraan ylöspäin ja leijuttele siinä taas viisi sekuntia.
 3. Laskeudu pystysuoraan alaspäin kaksi metriä ja leijuttele siinä viisi sekuntia.
 4. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.

E. 45 asteen katselukulmassa leijuttaminen
 1. Liikkellelähdön jälkeen leijuta viisi sekuntia.
 2. Käännä kopterin nokka joko vasemmalle tai oikealle 45 astetta ja leijuttele paikalla viisi sekuntia.
 3. Käännä kopterin nokka osoittamaan taas suoraan eteenpäin ja leijuttele paikalla viisi sekuntia.
 4. Jatka kääntämällä nokka eri suuntaan kuin äsken 45 astetta ja leijuttele paikalla viisi sekuntia.
 5. Käännä kopterin nokka osoittamaan taas suoraan eteenpäin ja leijuttele paikalla viisi sekuntia.
 6. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.

F. Sivuttaissuunnassa leijuttaminen
 1. Sama kuin yllä 45 asteen katselukulmassa leijuttamisessa, mutta täällä kertaa käännä kopteri 90 astetta.

G. Leijuttaminen diagonalisesti
 1. Liikkeellelähdön jälkeen, niin että lähtö/laskeutumisalueen ympyrä on laatikon sisällä jonka sivut ovat
     kymmenen metriä, leijuta yhteen nurkkaan tasaisella nopeudella ja suunnalla. Leijuta nurkassa viisi sekuntia
     jonka jälkeen leijuta takasin lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle.
 2. Toista sama kolmeen jäljellä olevaan nurkkaan.
 3. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.

H. Leijuttaen ympyrä
1. Perä itseäsi päin leijuttaen ympyrä
     a. Liikkellelähdön jälkeen leijuta viisi sekuntia.
     b. Leijuttaen siirrä helikopteri oikealle, niin että helikopterin perä osoittaa koko ajan itseäsi kohti,
         niin että lopulta olet leijuttamalla muodostanut ympyrän jonka keskipisteenä olet itse.   
     c. Leijuttaen siirrä helikopteri vasemmalle, toistaen yllä oleva harjoitus.
     d. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.
2. Perä itseäsi päin ympyrä edessäsi leijuttaen
     a. Liikkellelähdön jälkeen leijuta viisi sekuntia.
     b. Leijuttaen siirrä helikopteri oikealle, niin että helikopterin perä osoittaa koko ajan itseäsi kohti ja
         leijuta edessäsi ympyrä jonka halkaisija on kymmenen metriä palaten takaisin lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle.
     c. Leijuttaen siirrä helikopteri vasemmalle, toistaen yllä oleva harjoitus.
     d. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.

Jatkoa seuraa...

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #2 : 13 Maaliskuu, 2008, 23:00:42 »
Jepjep näitä vaan lisää  :). Mä mietinkin miten tota leijuttamista eri korkeuksissa voi harjoitella.

-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #3 : 13 Maaliskuu, 2008, 23:59:10 »
Käännöskukkasia kunnioittaen ::)  Enään "viisi tasoa" jäljellä tämän jälkeen...  ;D

Taso 2

A. Taso 1 suoritettu

B. "Taxi-Out"
 1. Suorita liikkellelähtö pysytsuoraan ylöspäin silmäkorkeuteen ja leijuta hetken paikallaan.
 2. Leijuta eteenpäin vähintään kymmenen metriä.
 3. Käännä kopterin nokka vastatuleen ja lennä eteenpäin kymmenen metriä.
 4. Jatka nousuun tai laskeudu takaisin lähtö/laskeutumisalueelle.   

C. "Climb-Out" nousu
 1. "Taxi-Outin" jälkeen aloita nousu asteittaan lisäen kaasua ja kulmia.
 2. Jatka nousemista kunnes saavutat noin 15 metrin korkeuden.
 3. "Climb-Out" nousun tulisi olla lentoreitin suuntainen ja reipas vauhtinen. 

D. 90 asteen käännöksiä
 1. Liikkeellelähdön jälkeen käännä kopteri 90 astetta itsestäsi ja katsojista poispäin.

E. Lentäen laatikko
 1. Kun olet suorittanut "clim-outin" ja 90 asteen käännöksen jatka vaakasuorasti eteenpäin.
 2. Tee uusi 90 asteen käännös samaan suuntaan kuin äsken.
 3. Jatka 90 asteen käännöksiä kunnes olet lentäen muodostanut laatikon tai kolmion edessäsi. 

F. 180 asteen käännöksiä
 1. Lennä vaakasuoraan ja tee 180 asteen käännös niin että lennät vaakasuoraan vastakkaiseen suuntaan.
 2. Käännökset tulee tehdä kääntäen kopterin nokan itsestäsi poispäin sekä vasemmalle että oikealle. 
 3. Käännökset tulee tehdä kääntäen kopterin nokan itsestäsi päin sekä vasemmalle että oikealle.

G. Suorassa ja vaakatasossa lentäminen
 1. Vasemmalta oikealle
 2. Oikealta vasemmalle

H. Kahdeksikon leijuttaminen perä itseäsi päin
 1. Suorita liikkellelähtö pysytsuoraan ylöspäin silmäkorkeuteen ja leijuta hetken paikallaan.
 2. Leijuttaen siirrä helikopteri oikealle, niin että helikopterin perä osoittaa koko ajan itseäsi kohti ja
     leijuta edessäsi ympyrä jonka halkaisija on kymmenen metriä palaten takaisin lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle.
 3. Kun kopteri tulee lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle niin jatka tekemällä ympyrä edessäsi toiseen suuntaan.
 4. Pysähdy lähtö/laskeutumisalueen yläpuolelle jonka jälkeen laskeudu niin että koko kopteri on ymyrän sisällä.

I. Kahdeksikon leijuttaminen, "laiska kasi"
 1. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ja tee 180 asteen käännös niin että lennät vaakasuoraan vastakkaiseen suuntaan.
 2. Lennä vaakasuoraan ja tee taas 180 asteen käännös niin että lennät taas vaakasuoraan vastakkaiseen suuntaan.
 3. Tämä harjoitus tulee tehdä niin että aloitat lentäen vaakasuoraan edessäsi sekä vasemmalta että oikealta ja että
     teet käännökset sekä kääntäen nokan itsestäsi poispäin ja että myös itseäsi päin. 

J. Kahdeksikko lentäen
 1. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ja tee 270 asteen käännös niin että lopussa kopterin nokka osoittaa sinua päin.
 2. Kun kopterin nokka osoittaa suoraan sinua päin niin tee 360 asteen käännös vastakkaiseen suuntaan niin että lopussa
     kopterin nokka osoittaa taas suoraan sinua päin.
 3. Lopuksi kun kopterin nokka osoittaa sinua päin niin tee 90 asteen käännös samaan suuntaan kuin 270 asteen käännös alussa.
 4. Tämä harjoitus tulee tehdä niin että aloitat lentäen vaakasuoraan edessäsi sekä vasemmalta että oikealta ja että
     aloitat ensimmäisen 270 asteen käännöksen sekä myötä- että vastapäivään. 

K. "Lentokuvio" laskeutuminen

 1. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi vasemmalta oikealle ja kun kopteri ohittaa sinut tee 180 asteen käännös myötäpäivään.
 2. Aloita samalla nopeuden ja korkeuden pudottamista.
 3. Kun kopteri ohittaa sinut uudestaan niin tee taas 180 asteen käännös myötäpäivään jatkaen nopeuden ja korkeuden pudottamista,
     koita pitää hidastuminen ja laskeutumiskulma tasaisena laskeutuen lähtö/laskeutumisalueen ympyrän sisälle.
 4. Tee sama lentäen tasaisesti vaakasuorass oikelta ja tehden käänökset vastapäivään.

L.  "Muistuttaa oikeata laskeutumista"
    Tämä on muuten sama kuin yllä oleva "lentokuvio" laskeutuminen, mutta laskeutumiskulman on oltava paljon jyrkempi (45 astetta);
    samalla tulee kiinnittää enemmän huomiota siihen että hidastuminen sekä laskeutumiskulma ovat tasaisia aina laskeutumiseen saakka.
   
M. Laskeutuminen (ei autorotaatio koska moottori pidetään vielä käynnissä)
   Oikeaoppinen laskeutuminen, kiinnitetään enemmän huomioita että laskeutuminen onnistuu lähtö/laskeutumisalueen ympyrän sisälle. 

N. Akrobatian alkeet
 1. Pystykäännös
        a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ja kun kopteri ohittaa sinut vie oikeaa tikkua rauhallisesti taaksepäin, niin että
            kopteri kohta lentää taivasta kohti nokka pystysuoraan ylöspäin. (Oletetaan että mode 2 ohjain, eli oikeassa tikussa cyclic)
        b. Kun nouseminen vihdoin loppuu niin käännä vasenta tikkua niin että nokka osoittaa suoraan alaspäin maata kohti.
        c. Anna kopterin laskeutua niin paljon ennenkuin suoristat että kohta lennät vaakasuorassa samalla korkeudella kuin aloitit.
        d. Tee tämä aloittaen tasaisen vaakasuora lentosi sekä vasemmalta että oikealta.       
 2. Looppi
       a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ja kun kopteri ohittaa sinut vie oikeaa tikkua rauhallisesti taaksepäin,
           niin että kopteri tekee ison pehmeän loopin edessäsi.
       b. Kun kopteri on ylösalaisin niin vie oikeaa tikkua hieman keskemmälle jotta loopista tulee mahdollisimman pyöreä.     
       c. Tee tämä aloittaen tasaisen vaakasuora lentosi sekä vasemmalta että oikealta.
 3. Piruetti
       a. Kun leijutat helikopteria edessäsi niin käännä vasenta tikkua rauhallisesti niin että kopteri kääntyy 360 astetta paikallaan.
       b. Tee tämä sekä myötä- että vastapäivään. Koita tehdä tämä mahdollisimman rauhallisesti. (Hidasta liikettä kokemuksen karttuessa.)


Poissa jaska.t

  • Modetorppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry.#3.Kunniajäsen.Ämmässuo.
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #4 : 14 Maaliskuu, 2008, 07:33:22 »
Hienoa nämähän ovat hyvät ohjeet,lisää vaan näitä. :)

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #5 : 14 Maaliskuu, 2008, 09:35:16 »
Kiitos vaivan näöstä!!! (hyppyläpsyhymiö)

Nää kun tulostaa ja suuntaa kentän laidalle, niin johan alkaa virtaa kulumaan...
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #6 : 14 Maaliskuu, 2008, 10:44:04 »
TASO 3

A. Taso 1 ja 2 suoritettu

B. Nokka itseäsi päin leijuttelu
 1. Suorita liikkellelähtö pystysuoraan ylöspäin silmänkorkeudelle ja leijuta hetken paikallaan.
 2. Lennä tai tee piruetti niin että kopterin nokka osoittaa itseäsi päin.
 3. Leijuta minuutti paikallaan. 
 4. Paikallaan nokka itseäsi päin leijuttamisen tulisi antaa vaikutelma että kopteri on täydellisesti hallinnassa.
 5. Lennä tai tee piruetti niin että kopterin nokka osoittaa itsestäsi poispäin.
 6. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.
 
C. Nokka itseäsi päin ympyrä
 1. Suorita liikkellelähtö pystysuoraan ylöspäin silmänkorkeudelle ja siirry leijuttamaan nokka itseäsi päin viitisen sekuntia.
 2. Leijuttaen siirrä helikopteri oikealle, niin että helikopterin nokka osoittaa koko ajan itseäsi kohti,
    niin että lopulta olet leijuttamalla muodostanut ympyrän jonka keskipisteenä olet itse.   
 3. Leijuttaen siirrä helikopteri vasemmalle, toistaen yllä oleva harjoitus vastapäivään.

D. Nokka itseäsi päin liikkeellelähtö
 1. Kiinnitä lisähuomiota että harjoitusalue on turvallinen ja etäisyydet kopterista joka suuntaan ovat riittävän suuret.
 2. Suorita liikkellelähtö pystysuoraan ylöspäin nokka itseäsi päin ja leijuta hetken paikallaan.
 
E. Nokka itseäsi päin laskeutuminen
 1. Leijuta paikallaan kopteria silmäkorkeudessa nokka itseäsi päin osoittaen.
 2. Suorita laskeutuminen laskeutumisalueelle niin että kopterin nokka edelleen osoittaa itseäsi päin.
 
F. Akrobatian alkeet, nokka osoittaen eri (epätavallisiin) suuntiin
 1. 540 asteen pystykäännös
        a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ja kun kopteri ohittaa sinut vie oikeaa tikkua rauhallisesti taaksepäin, niin että
            kopteri kohta lentää taivasta kohti nokka pystysuoraan ylöspäin. (Oletetaan että mode 2 ohjain, eli oikeassa tikussa cyclic)
        b. Sama liike kuin taso 2 pysytkäännös, mutta tee 540 asteen käännös 180 asteen sijasta.
        d. Aloita harjoitus sekä vasemmalta että oikealta puolelta.
 2. Vaakakierre
        a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi
        b. Kun kopteri ohittaa sinut vie oikea tikku sivulle, niin että kopteri tekee vaakakierteen edelleen lentäen vaakasuorasti eteenpäin.
        c. Aloita harjoitus sekä vasemmalta että oikealta puolelta.
 3. Immelman käännös
        a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi
        b. Kun kopteri ohittaa sinut vie oikea tikku rauhallisesti taaksepäin, tehden puolikkaan loopiin niin että kopteri kohta lentää
            vaakasuoraan vastakkaiseen suuntaan ylösalaisin. (Kopteri siis lentää nyt hieman korkeammalla kuin äsken.)
        c. Kun kopteri ohittaa on kohdallasi, lentäen siis vaakasuorassa ylösalaisin, tee puolikas vaakakierre jonka jälkeen kopteri on taas oikeinpäin.
        d. Aloita harjoitus sekä vasemmalta että oikealta puolelta.
 4. Puolikas kuubalainen
        a. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi
        b. Tee 5/8 looppi, niin että kopteri on ylösalaisin ja nokka osoittaa 45 asteen kulmassa maata kohti
        c. Kun kopteri on tarkalleen yllä mainutussa asennossa tee puolikas vaakakierre ja kopteri on taas oikeinpäin.
        d. Aloita harjoitus sekä vasemmalta että oikealta puolelta.
 5. Looppi tehden piruetin
       a. Aloita loopin tekeminen kuten tasolla 2
       b. Kun kopteri on ylöalaisin loopin yläpisteessä, vie vasenta tikkua alaspäin niin että lavat saavat negatiivista kulmaa ja
           vie samalla oikeaa tikkua eteenpäin keskemmälle.
       c. Tee piruetti kopterin ollessa ylösalaisin.
       d. Jatka looppi normaalisti loppuun.
       e. Aloita harjoitus sekä vasemmalta että oikealta puolelta sekä tehden piruetin molempiin suuntiin.
 6. Lentäen ympyrä
       a. Aloittaen leijuttamalla kopterin perä itseäsi päin käännä helikopteri 90 astetta
       b. Lennä tasainen ympyrä päätyen tarkalleen aloituspisteeseen, kiinnitä huomoita tasaiseen vauhtiin ja että korkeus pysyy samana. 
       c. Tee tämä harjoitus lentäen sekä myötä- että vastapäivään.
 7. Kahdeksikko, nokka sisäänpäin ja perä sisäänpäin
       a. Suorita liikkellelähtö pystysuoraan ylöspäin silmänkorkeudelle ja leijuta hetken paikallaan.
       b. Aloita ympyrän tekeminen edessäsi niin että perä osoittaa ympyrän keskustaa kohti, ylläpitäen sama nopeus ja korkeus.
       c. Kun kopteri tulee aloituspisteeseen tee toinen ympyrä vastakkaiseen suuntaan niin että kopterin nokka osoittaa ympyrän keskustaa kohti.
       e. Tee tämä aloittaen tasaisen ymyrän sekä myötä- että vastapäivään.
 8. Autorotaatio laskeutuminen
      a. Aloita autorotaatiosi vähintään 20 metrin korkeudessa normaalin lentoreittisi suuntaisesti.
      b. Perälapojen tulisi pysähtyä ennenkuin kopteri koskettaa maata.
      c. Yritä laskeuta pehmeästi ja tasaisessa kulmassa laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.
      d. Tee tämä aloittaen laskeutumisesi sekä vasemmalta että oikealta.

Poissa Arctikdiver

  • Pro torppari
  • ****
  • Jari Salin RC-Kopterit Ry
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #7 : 14 Maaliskuu, 2008, 11:08:00 »
 ;D Alkaa olemaan kesän kaikille vapaille hetkille tekeminen kunnossa... Saattaahan tuossa olla vielä ens kesäksikin tahkoamista.

Yhä kiitos vaivan näöstä!
Läskillä on aina lämmin
Miehen voi saada Lapista, muttei Lappia voi saada miehestä. -Lordi-

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #8 : 14 Maaliskuu, 2008, 11:40:19 »
;D Alkaa olemaan kesän kaikille vapaille hetkille tekeminen kunnossa... Saattaahan tuossa olla vielä ens kesäksikin tahkoamista.

Yhä kiitos vaivan näöstä!

Kiitoksia kannustuksesta. (Välillä vaikeuksia minulla kääntää näitä soumeksi, mutta onneksi liikkeet ovat aika tuttuja tähän asti.)
Yritän kääntää vielä noi "tasot 4 ja 5" tähän "Harjoitusohjelmia aloittelijoille" aiheeseen.
Taso 4 on perus ylösalaisin (inverted) leijuttelua ja taso 5 on perus perä edellä leijuttelua, joita toivottavasti ennen kesää hallitsen.
Seuraaville "tasoille" (6-7) olisi sitten ehkä parempi avata oma aihe... (ja parempi jos joku kokeneempi kääntäis ne/kirjoittais niistä...)

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #9 : 14 Maaliskuu, 2008, 11:47:16 »
Muistan sellaisen vanhan sanonnan, että "jokainen osaa lentää kopteria, mutta harva osaa leijuttaa kunnolla".

Näistä kannattaa tehdä sellainen huomio, että ennen vaakakierrettä ja looppia pitäis kopteri pystyä jo laskeutumaan nose-in. Näin ei ikävä kyllä ole ja siksi niitä hanskaamisia sattuu. Itse ainakin toivon, että näkisi jengin treenaavan näitä kentillä enemmän, koska täydellinen kopterin hallinta tekee freestyle-temppujen (triidii) opettelusta paljon hauskempaa, kun ei kone ole ketosessa kun homma ei menekään putkeen.


Samaa mieltä olen että tulisi (itsekin) harjoitella kopterin leijuttamista ja laskeutumista joka suuntaan sekä nokka osoittaen joka suuntaan ennekuin jatkaa "apinarallilla"... 

Miksuka

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #10 : 14 Maaliskuu, 2008, 11:55:52 »
Aloittelija kiittää ohjeista TOSI paljon, sillä nyt on mitä harjoitella myös simulla.

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #11 : 14 Maaliskuu, 2008, 14:18:58 »
Tuo G-kohta on hieman epäselvä. Mitenkäs päin niissä nurkissa pitää olla?

Oletan että tuossa vaiheessa vielä leijuteaan kopterin perä itseään päin.

EDIT:
Alla vielä kuva joka ehkä selkeyttää hieman.




« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2008, 09:42:21 kirjoittanut r-450 »

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #12 : 14 Maaliskuu, 2008, 14:44:52 »
oukki doukki, sittenpä sekin on jo tehty.  :)

Hyvä, tuossa juuri ennen G kohtaa harjoitellaan kopterin leijuttamista 45 ja 90 asteen kulmissa,
joten kun ne onnistuu, niin voi varmasti kokeilla tuota G kohtaa myös niin että kopteri on kulmissa eri kulmissa  ;)

jarpiili

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #13 : 14 Maaliskuu, 2008, 16:45:03 »
Eikös se mennyt niin että leijutus pitää hallita etuperin, takaperin ja selällään ennenkuin mitään temppuja... mulla se näyttää jäävän tuohon selällään kohtaan... miten se kopteri aina tulee tonttiin kun sitä yrittää selälleen, pitäskö siinä olla niitä jotain negatiivisia kulmia tai jotain? ???  ???

-Jari

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #14 : 14 Maaliskuu, 2008, 18:04:18 »
Eikös se mennyt niin että leijutus pitää hallita etuperin, takaperin ja selällään ennenkuin mitään temppuja... mulla se näyttää jäävän tuohon selällään kohtaan... miten se kopteri aina tulee tonttiin kun sitä yrittää selälleen, pitäskö siinä olla niitä jotain negatiivisia kulmia tai jotain? ???  ???

-Jari

Kyllä negatiiviset kulmat ovat tarpeen jos meinaa kauemmin leijutella ylösalaisin, varsinkin lähempänä maata.

EDIT: niin vielä, kierrokset eivät saa nupista loppua kesken, eli lentotilaohjelma sitä varten pitää olla lähettimessä myös säädetty.
« Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu, 2008, 18:06:12 kirjoittanut r-450 »

Poissa jari.p

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Jari.Parviainen
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #15 : 14 Maaliskuu, 2008, 18:53:48 »
Kiitos vaan tosi hyvistä ohjeista. nyt ei muuta kun nitro palamaan!
raptor 50 v2
lama v3
raptor.60 md-500 scale
futaba 7c fasst

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #16 : 14 Maaliskuu, 2008, 19:50:09 »
TASO 4

A. Tasot 1-3 suoritettu

B. Jatkuva ylösalaisin lentäminen
(kaksi variaatiota)
   1. Kopterin ollessa ylösalaisin, lennä edessäsi ainakin yksi ympyrä myötä- ja yksi vastapäivään.
   2. Tarkoituksena on opettaa kopterin hallintaa nokan kääntyessä itseesi päin ja itsestäsi poispäin.

C. Jatkuva ylösalaisin leijuttaminen (kaksi variaatiota)
   1. Kopterin ollessa ylösalaisin suoraan lähtö/laskeutumisalueen yläpuolella korkeintaan kymmenen
       metrin korkeudessa, leijuttelle siinä perä itseesi päin paikallaan vähintään kymmenen sekuntia.
   2. Kopterin ollessa ylösalaisin suoraan lähtö/laskeutumisalueen yläpuolella korkeintaan kymmenen
       metrin korkeudessa, leijuttelle siinä nokka itseesi päin paikallaan vähintään kymmenen sekuntia.

D. Ylösalaisin piruetteja (kaksi variaatiota)
   1. Kopterin ollessa ylösalaisin suoraan lähtö/laskeutumisalueen yläpuolella korkeintaan kymmenen
       metrin korkeudessa, leijuttele siinä perä itseesi päin paikallaan vähintään kymmenen sekuntia.
   2. Käännä seuraavaksi kopterin nokka 90 astetta ja leijuttele paikallaan vähintään kymmenen sekuntia.
   3. Käännä kopteria taas 90 astetta ja leijuttele paikallaan nokka itseesi päin vähintään kymmenen sekuntia.
   4. Jatka kääntämällä kopteria taas 90 astetta ja leijuttele paikallaan vähintään kymmenen sekuntia.
   5. Toista harjoitus sekä vasta- että myötpäivään.
   
E. Kahdeksikko ylösalaisin, lentäen (kaksi variaatiota)
   1. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi ylösalaisin ja tee 270 asteen käännös niin että lopussa kopterin nokka osoittaa sinua päin.
   2. Kun kopterin nokka osoittaa suoraan sinua päin niin tee 360 asteen käännös vastakkaiseen suuntaan niin että lopussa
       kopterin nokka osoittaa taas suoraan sinua päin siis kopterin edelleen ollessa ylösalaisin.
   3. Lopuksi kun kopterin nokka osoittaa sinua päin niin tee 90 asteen käännös samaan suuntaan kuin 270 asteen käännös alussa.
   4. Tämä harjoitus tulee tehdä niin että aloitat lentäen vaakasuoraan edessäsi sekä vasemmalta että oikealta ja että
       aloitat ensimmäisen 270 asteen käännöksen sekä myötä- että vastapäivään.

F. Kaksi perättäistä sivuttaista pyörähdystä (neljä variaatiota)
   1. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku oikealle niin että kopteri kääntyy ylösalaisin ja jatka kunnes
       kopteri on taas normaalissa pystyasennossa, toista niin että kopteri tekee kaksi kierrosta oikealle oman vaaka-akselinsa ympärillä.
   2. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku vasemmalle niin että kopteri kääntyy ylösalaisin ja jatka kunnes
       kopteri on taas normaalissa pystyasennossa, toista niin että kopteri tekee kaksi kierrosta vasemmalle oman vaaka-akselinsa ympärillä.
   3. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku oikealle niin että kopteri kääntyy ylösalaisin ja jatka kunnes
       kopteri on taas normaalissa pystyasennossa, toista niin että kopteri tekee kaksi kierrosta oikealle oman vaaka-akselinsa ympärillä.
   4. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku vasemmalle niin että kopteri kääntyy ylösalaisin ja jatka kunnes
       kopteri on taas normaalissa pystyasennossa, toista niin että kopteri tekee kaksi kierrosta vasemmalle oman vaaka-akselinsa ympärillä.

G. Autorotaatio laskeutuminen, 180 asteen käännöksellä (neljä variaatiota)
    1. Aloita autorotaatiosi vähintään 20 metrin korkeudessa normaalin lentoreittisi suuntaisesti.
    2. Perälapojen tulisi pysähtyä ennenkuin kopteri koskettaa maata.
    3. Kopterin tulee tehdä 180 asteen käännöksen autorotaation aloituksen ja laskeutumisen välissä.
    4. Yritä laskeuta pehmeästi ja tasaisessa kulmassa laskeutumisalueelle niin että molemmat jalakset ovat kokonaan ympyrän sisäpuolella.
    5. Tee tämä aloittaen laskeutumisesi sekä vasemmalta että oikealta ja tekemällä 180 asteen käännös sekä myötä- että vastapäivään.

H. Akrobatialle jatkoa
   Huom. Käytä vasenta tikkua (collective) niin että korkeus koko ajan pysyy mahdollisimman samana kaikissa liikkeissä.
   1. Flipit eteenpäin (kaksi variaatiota)
      a. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku eteenpäin niin että kopteri kääntyy nokka sinuun päin
          ylösalaisin ja leijuta kopteria paikallaan ylösalaisin nokka itseesi päin viitisen sekuntia.
      b. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan eteenpäin niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
          paikallaan perä itseesi päin viitisen sekuntia.
      c. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku eteenpäin niin että kopteri kääntyy perä sinuun päin
          ylösalaisin ja leijuta kopteria paikallaan ylösalaisin perä itseesi päin viitisen sekuntia.
      d. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan eteenpäin niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
          paikallaan nokka itseesi päin viitisen sekuntia.
    2. Flipit taaksepäin (kaksi variaatiota)
      a. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku taaksepäin niin että kopteri kääntyy nokka sinuun päin
          ylösalaisin ja leijuta kopteria paikallaan ylösalaisin nokka itseesi päin viitisen sekuntia.
      b. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan taaksepäin niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
          paikallaan perä itseesi päin viitisen sekuntia.
      c. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku taaksepäin niin että kopteri kääntyy perä sinuun päin
          ylösalaisin ja leijuta kopteria paikallaan ylösalaisin perä itseesi päin viitisen sekuntia.
      d. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan taaksepäin niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
          paikallaan nokka itseesi päin viitisen sekuntia.
    3. Flipit sivuttain (neljä variaatiota)
       a. Leijuta kopteria sivuttain paikallaan nokka vasemmalle päin, vie oikea tikku oikealle niin että kopteri kääntyy nokka
           vasemmalle päin ylösalaisin ja leijuta kopteria paikallaan ylösalaisin nokka vasemmalle päin viitisen sekuntia.
       b. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan oikealla niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
           paikallaan nokka vasemmalle päin viitisen sekuntia.
       c. Toista harjoitus mutta niin että viet oikean tikun vasemmalle tällä kertaa.
       d. Jatka viemällä oikea tikku uudestaan vasemmalle niin että kopteri kääntyy taas normaalisti oikeinpäin ja leijuta kopteria
           paikallaan nokka vasemalle päin viitisen sekuntia.
       e. Tee harjoitus myös niin että nokka osoittaa koko ajan oikealle päin.         
    4. Ympyrä lentäen samalla tehden vaakakierteitä (neljä variaatiota)
       a. Lennä ympyrä myötäpäivään samalla tehden vaakakierteitä oikealle
       b. Lennä ympyrä myötäpäivään samalla tehden vaakakierteitä vasemmalle
       c. Lennä ympyrä vastapäivään samalla tehden vaakakierteitä oikealle
       d. Lennä ympyrä vastapäivään samalla tehden vaakakierteitä vasemmalle
    5. Pyörähdykset (kahdeksan variaatiota)
       a. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku taakse samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus
           ja nokan suunta pysyy samana ja kopteri tekee vähintään kaksi pyörähdystä taaksepäin
       b. Leijuta kopteria paikallaan perä itseesi päin, vie oikea tikku eteen samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus
           ja nokan suunta pysyy samana ja kopteri tekee vähintään kaksi pyörähdystä eteenpäin       
       c. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku taakse samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus
           ja nokan suunta pysyy samana ja kopteri tekee vähintään kaksi pyörähdystä taaksepäin
       d. Leijuta kopteria paikallaan nokka itseesi päin, vie oikea tikku eteen samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus
           ja nokan suunta pysyy samana ja kopteri tekee vähintään kaksi pyörähdystä eteenpäin
       e. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi oikealta vasemmalle ja juuri kun kopteri ohittaa sinut vie oikea tikku taaksepäin
           (samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus ja nokan suunta pysyy samana). Pidä oikea tikku takana niin kauan
           että kopteri tekee yhden kokonaisen pyörähdyksen taaksepäin jonka jälkeen jatka tasaista vaakasuoraa lentoasi.
       f. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi vasemmalta oikealle ja juuri kun kopteri ohittaa sinut vie oikea tikku taaksepäin
           (samalla ohjaten vasemmalla tikulla niin että korkeus ja nokan suunta pysyy samana). Pidä oikea tikku takana niin kauan
           että kopteri tekee yhden kokonaisen pyörähdyksen taaksepäin jonka jälkeen jatka tasaista vaakasuoraa lentoasi.
       g. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi oikealta vasemmalle ja juuri kun kopteri ohittaa sinut, vie vasen tikku hetkellisesti
           eteenpäin ja työnnä samanaikaisesti oikeaa tikkua eteenpäin (ja ohjaa vasemmalla tikulla taas korkeutta ja nokan suuntaa),
           pidä oikea tikku edessä niin kauan että kopteri tekee yhden kokonaisen pyörähdyksen eteenpäin.
       h. Lennä tasaisesti vaakasuoraan edessäsi vasemmalta oikealle ja juuri kun kopteri ohittaa sinut, vie vasen tikku hetkellisesti
           eteenpäin ja työnnä samanaikaisesti oikeaa tikkua eteenpäin (ja ohjaa vasemmalla tikulla taas korkeutta ja nokan suuntaa),
           pidä oikea tikku edessä niin kauan että kopteri tekee yhden kokonaisen pyörähdyksen eteenpäin.
      Huom. Voit tehdä vaihtoehtoisesti pyörähdykset myös sivuttaissuunnassa ja myös ylösalaisin paikallaan tai ylösalaisin lentäen.

riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #17 : 14 Maaliskuu, 2008, 20:12:16 »
Joku voisi kommentoida tähän väliin vaikka noista "Popular" ja "Eurosport" ohjelmista, kuullemma jotain kilpaluokkia...? Liitteessä peedeeffät niistä.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #18 : 14 Maaliskuu, 2008, 21:38:36 »
Kilpaluokkiahan ne on. Nyt siis KAIKKI vaan harjottelemaan popularia tai sporttia ensi kesää varten, kevätleirillä varmaan järjestetään varmaan ekat kisat ???. Hyviähän nuo ohjeet on, aika monimutkaisesti kaikki on vaan selitetty, kun niissä kisaohjelmissa on jo haastetta ja ne muistaa. Ja tulee paljon jännitystä hommaan mukaan kun pääsee kisaamaan kavereiden kanssa ;D. Sportin leijutuksissa on jo paljon haastetta ainakin tällaiselle peruslennättäjelle, mutta harjoitellaan...jos joskus voisi ajaa sen FAI ohjelman läpi
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #19 : 15 Maaliskuu, 2008, 08:57:15 »
Kilpaluokkiahan ne on. Nyt siis KAIKKI vaan harjottelemaan popularia tai sporttia ensi kesää varten, kevätleirillä varmaan järjestetään varmaan ekat kisat ???. Hyviähän nuo ohjeet on, aika monimutkaisesti kaikki on vaan selitetty, kun niissä kisaohjelmissa on jo haastetta ja ne muistaa. Ja tulee paljon jännitystä hommaan mukaan kun pääsee kisaamaan kavereiden kanssa ;D. Sportin leijutuksissa on jo paljon haastetta ainakin tällaiselle peruslennättäjelle, mutta harjoitellaan...jos joskus voisi ajaa sen FAI ohjelman läpi

Joo, olen vain yrittänyt kääntää noita ircha taso harjoituksia suomeksi, kuitenkin sen verran tarkistaen että ainakin itse ymmärtäisin liikkeet.
Eikä noi mielestäni nyt ihan hirveän monimutkaisesti kaikki ole selitetty, esimerkiksi vaikka toi taso 4 kohta B 1 tai C 1? Kommnetoikaa niin korjataan.

Mutta... Tuo Popular olisi aloitteiljoille ehkä itsessään jo hyvä harjoitusohjelma jos joku vain selittäisi sen tarkasti ja yksinkertaisesti.
(Ymmärtääkseni, siinä leijutetaan perä itseään päin ja pidetään paikallaan aina paria sekuntia jokaisen liikkeen jälkeen ennen kun jatketaan?)

EDIT: Tuossa hieman ylempänä on kuvat niistä liikkeistä pdf muodossa. Siinä näyttää olevan Popular luokassa kuusi harjoitusta:

1. Suorakulmio leijuttaen
2. "M" kirjain leijuttaen
3. Puoliympyrä leijuttaen
4. Suora ohilento
5. Nouseva käännös
6. Laskeutuminen 45 asteen kulmassa


En ole ikinä osallistunut tai edes nähnyt noita kilpailua, joten olisi kiva jos joku joka tietää selittäisi paremmin...
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2008, 09:11:47 kirjoittanut r-450 »

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #20 : 15 Maaliskuu, 2008, 09:12:50 »

Mutta... Tuo Popular olisi aloitteiljoille ehkä itsessään jo hyvä harjoitusohjelma jos joku vain selittäisi sen tarkasti ja yksinkertaisesti.
(Ymmärtääkseni, siinä leijutetaan perä itseään päin ja pidetään paikallaan aina paria sekuntia jokaisen liikkeen jälkeen ennen kun jatketaan?)
Liikkeet ovat tosi helppoja;leijuntaliikkeissä perä saa osoittaa kokoajan itseä tai ihan minne itse haluaa. Eli ne saa tehdä vaikka nokka itseäpäin jos haluaa ;)
Kaikissa leijuntaliikkeissä kopteri nostetaan maasta jalakset silmien tasalle, pysähdytään 2 sekunniksi ja liikutetaan kopteria hitaasti seuraavalle lipulle tai lipun yläpuolelle. Eli kopteri pysähtyy 2 sekunniksi joka kohdassa kun sen suunta muuttuu. Taivaalla kaikkien liikkeiden keskikohta pitäisi olla platan keskustan kohdalla, liikket pitäisi tehdä noin 10 metrin korkeudessa ja parinkymmenen metrin päässä itsestä. Laskeutuminen ei ole poppiksessa autorotaatio, vaan siinä käytetään moottoritehoja.
« Viimeksi muokattu: 15 Maaliskuu, 2008, 09:20:49 kirjoittanut juho44 »
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #21 : 15 Maaliskuu, 2008, 09:19:12 »

Mutta... Tuo Popular olisi aloitteiljoille ehkä itsessään jo hyvä harjoitusohjelma jos joku vain selittäisi sen tarkasti ja yksinkertaisesti.
(Ymmärtääkseni, siinä leijutetaan perä itseään päin ja pidetään paikallaan aina paria sekuntia jokaisen liikkeen jälkeen ennen kun jatketaan?)
Liikkeet ovat tosi helppoja;leijuntaliikkeissä perä saa osoittaa kokoajan itseä tai ihan minne itse haluaa. Eli ne saa tehdä vaikka nokka itseäpäin jos haluaa ;)
Kaikissa leijuntaliikkeissä kopteri nostetaan maasta jalakset silmien tasalle, pysähdytään 2 sekunniksi ja liikutetaan kopteria hitaasti seuraavalle lipulle tai lipun yläpuolelle. Eli kopteri pysähtyy 2 sekunniksi joka kohdassa kun sen suunta muuttuu.


OK, no kuullostaa tosi yksinkertaiselta, pitää yrittää osallistua sellaiseen kilpailuun jossakin tänä vuonna  ;) ;D

Vielä kysymys, saako lisäpisteitä jos leijuttaa kylki tai nokka itseään kohti ?  (vaikka vaikeaa toi on perä itseääkin päin, varsinkin tuulessa)

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #22 : 15 Maaliskuu, 2008, 09:22:10 »

Vielä kysymys, saako lisäpisteitä jos leijuttaa kylki tai nokka itseään kohti ?  (vaikka vaikeaa toi on perä itseääkin päin, varsinkin tuulessa)

Lisäpisteitä ei tule vaikka ajaisi kaikki inverttinä ;D.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #23 : 15 Maaliskuu, 2008, 10:10:17 »

Vielä kysymys, saako lisäpisteitä jos leijuttaa kylki tai nokka itseään kohti ?  (vaikka vaikeaa toi on perä itseääkin päin, varsinkin tuulessa)

Lisäpisteitä ei tule vaikka ajaisi kaikki inverttinä ;D.

Ok, se on vaan siis ruotsissa f3cssä kun saa lisäpisteitä popular luokassa jos tekee noi leijutukset kylki itseään päin...?

"Saa valita miten päin tekee leijutteluliikkeet, mutta jos leijuttaa kylki tuomarilinjaan päin (kylki itseään päin?)
 niin silloin tuomaripisteet koskien leijutteluliikkeitä kerrotaan kahdella..." ?
   

http://www.f3c.se/rules.html


riku

  • Vieras
Vs: Harjoitusohjelmia aloittelijoille
« Vastaus #24 : 15 Maaliskuu, 2008, 10:24:11 »
Kiitos vaan tosi hyvistä ohjeista. nyt ei muuta kun nitro palamaan!


Niin, kauankohan tollainen kilpaohjelma kestää ja saakohan vaihtaa akun kesken ohjelman...?  ;D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
10113 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Elokuu, 2008, 16:18:29
kirjoittanut Ege
3 Vastauksia
1482 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Lokakuu, 2022, 15:39:57
kirjoittanut matipa 74