Tulipas paljon vastauksia
Itselläni on tuollainen samanlainen liitinlauta ja oon kokenut sen erittäin käteväksi. 2kk kokemuksella pelkästään hyvät fiilikset tuosta.
Yksi huomio tuosta latauksesta. Tuolla sinun laturilla saa max 10A syötettyä virtaa, ainakin speksien mukaan. Se tarkoittaa, että saat ladattua noita 4*2200mAh akkuja 1C:llä tai juuri hieman yli. Toi virtarajoitus on sikäli ikävä, että 3S akuilla saat maksimissaan siis 12,6V*10A=126W teholla ladattua 3S akkuja, oli niitä mikä määrä tahansa. 74W jää laturista hyödyntämättä. (Toki hyötysuhteet pitää vielä ottaa huomioon)
Jos nyt haluaisi kuitenkin ottaa täyden tehon laturista irti 3S-akuilla niin se vaatisi, että laittaisit kaksi akkua sarjaan, jolloin sulla olisi 2kpl "6S akkuja". Tällöin laturista saatava teho olisikin 2*12,6V*10A=252W. No, nähdään että tämä ampuu aika paljolti yli tuon 200W:n. Maksimilatausvirta näillä "6S akuilla" olisi sitten 200W/(2*12,6V)=7,94A eli virtarajan sisällä.
Sanomattakin on selvää, että tästä syntyy aikamoinen piuhaviidakko ja jos et ymmärtänyt yllämainitusta mitään, niin ÄLÄ TEE. Tässä nyt oli vain jollekin osaavalle ajatus, jos haluaa luukuttaa laturiaan täysillä ja virta on rajoitettu. Tai jos on suunnittelemassa laturin+tuon laudan käyttöä, niin kannattaa valita laturi josta saisi virtaa esim. 20A ulos. 3S akkuja saa tällöin ladattua 6kpl ~1,5C virralla. 6S akuille suosittelisin 30A laturia.
Tuossa laudassa ei ole oikeastaan muuta huonoa kuin se, että balansointi tapahtuu akkujen kennojen keskiarvoilla. Käytännössä en kuitenkaan ole huomannut tässä mitään ongelmaa.
Tarkoitit siis kaiketi sitä että kytkisin ensin kaksi ja kaksi akkua sarjaan jolloin saisin kaksi 6s akkua jotka sitten kytkisin rinnakkain ja lataisin 6 ässille tarkoitetulla virralla? Miksipä ei, sillä tavallahan nuo saisi reilusti alle tunnissa täyteen
.
Eli ostaisin siis
tämän ja kaksi
tällaista sekä
nämä. Aluksi yhdistäisin akut A ja B yhdellä tuollaisella XT60 sarjaankytkentäsydeemill
ä ja yhdellä balanserinpiuhasarjaanky
tkentäadapterilla (pitkä sana
). Sitten samat akuille C ja D. Nyt minulla siis olisi kaksi 6s 2200mah akkua, näissähän ei olisi jännitteet vielä mitenkään tasoittuneet? Tilanne olisi siis tällainen:
1a-1b
2a-2b
3a-3b
4a-4b
5a-5b
6a-6b
Numero-kirjain yhdistelmät kuvaavat siis eri kennoja. Ne joissa ovat kirjain a ovat ensimmäistä 6s akkua ja toisinpäin. Kytkisin siis ensin adapterien XT60-liittimet tuohon rinnakkainkytkentälautaa
n. Näiden "6s akkujen" kokonaisjännitteet tasoittuvat. Odotan varmuuden vuoksi hetken ja yhdistän balanserijohdot lautaan. Nyt kaiketi alkavat eri kennojen jännite-erot tasoittua? Eli 1a ja 1b kennojen jännitteistä tulee samat, 2a ja 2b, 3a ja 3b jne.
Okei, yhdistän nyt vielä tuon laudan laturiin ja alan lataamaan 6s balance ohjelmalla ja virraksi se 8a jota laturi jaksaa antaa. Ymmärtääkseni nyt kaikkien kennojen jännite-erot tasoittuvat balanserin kautta. Eli 1ab, 2ab, 3ab jne. kennojen jännitteistä tulee samat aivan kuten normaalissa latauksessa. Akku latautuu ja kun lataus loppuu on kaikkien kahdentoista kennon jännite sama 4,2 volttia ja näin siis onnellinen loppu.
Tuli vähän monimutkaisesti selvennettyä mutta jospa joku älyää ja osaa sanoa menikö tuo ihan metsään
. Käytännössähän tuo olisi yksinkertaista. Entä tykkääköhän tuo laturi pahaa jos siitä revitään kaikki irti? Minulla on joskus ollut samalla softalla toimiva vähempitehoinen laturi jolla yritin ladata 3 ässiä isommalla virralla mitä se ja poweri jaksoivat antaa. Latausvirta vain pieneni sellaiseksi mitä ne jaksoivat syöttää. Eli voinkohan tässäkin laittaa tuon lataamaan 10 ampeerilla ja se antaa kiltisti sen verran kun jaksaa. Vai koituiskohan siitä jotain haittaa laturille? Poweri on 220 wattinen joten siitä ei pitäisi olla kiinni.