Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen heli?  (Luettu 67310 kertaa)

Poissa 3J

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #75 : 13 Huhtikuu, 2008, 14:11:56 »
Jeps, mutta kyllä sitä kuollutta aluetta vain on, vaikka annan rauhassa kalibroitua. Ja tietenkin tämä ratemoodissa. Eli siis se limitti kyllä säätää niitä maksimiliikkeitä, eli kuinka pitkälle se peräslideri menee, mutta se loppu tikku vain ei vaikuta mitään. Eli se menee niihin limitillä säädettyihin maximi liikkeisiin jo ennen kuin tikku on laidassa. Kun naputtelin dual ratea pienemmälle ni sain sen koko tikun liikkeen käyttöön, mutta näin ei kai saisi tehdä? Tämä on vähän jännä ongelma...

Näin sen tuleekin olla. Gyron limit-potikka säätää vaan sen max. liikkeen limitin. Se ei skaalaa sitä lähettimen tikun liikettä koko alueelle.

T:Jyrki.
T-Rex 600E (RCM-BL600XL 1650KV + Hyperion 80A, 3xDS821, GY401+S9254)
Futaba 9ZHP WC2 + XPS 2.4GHz, Reflex XTR (+ muutama lennokki)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #76 : 13 Huhtikuu, 2008, 14:14:08 »
Ookkei, tämän halusinkin kuulla ;)

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #77 : 16 Huhtikuu, 2008, 12:27:29 »
Mites noi Fligtpowerit? Uskaltaako nyt sit ostaa kun noin monella huonoja kokemuksia, vai tyydynkö vain 2x3S Dualskyihin?

Hyvin toimi ensimmäinen akullinen. Ensimmäistä kertaa ladatessa vähän ihmettelin, kun BC-6 löysi vain viisi kennoa kuudesta. Syykin löytyi.

Akku lähti jo takaisin Englantiin Midland Helicoptersiin. Saapa nähdä, lähettävätkö uuden tilalle. Tilasin pari samanlaista settiä noin kuukausi takaperin. Harmi vaan, etten heti huolella tarkistanut niitä. Toinen tuntuisi olevan kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu, 2008, 10:08:25 kirjoittanut MTHS »

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #78 : 16 Huhtikuu, 2008, 13:11:17 »
Joo, 7 piuhaahan tuonne näkyy menevän, eli esim. 1 miinus ja 6 plussaa. Kaikki siis kunnossa. Lisäksi nuo kaksi piuhaa ovat sen näköisiä että ei ole tarkoituskaan olla missään kiinni. Niitä käytetään sitten kun tekevät 8S LiPon samoilla liittimillä.

Tasuriliittimissä yleensä on yhteinen plus- tai miinuspiuha, joten jos nuo kaksi johtoa olisivat merkityksellisiä, todennnäköisesti sieltä puuttuisi kaksi kennoa, tai kaikkien yhteinen piuha.
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #79 : 16 Huhtikuu, 2008, 16:54:56 »
ei oikein onnistu sarjassa olevilta akuilta ottaa yhtä yhteistä maata...
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa MTHS

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #80 : 17 Huhtikuu, 2008, 09:30:30 »
Olisikohan Flight Powerin kotisivuilta lainatusta kuvasta apua ??

No voi rähmä, näinhän se tosiaan on. Irralliset johdot olivat juuri 9 ja 10.

Soitin kuitenkin ennen akkujen postittamista Midlandiin, ja sieltä pyysivät lähettämään akun takaisin. Ei ollut ilmeisesti tuttu asia sillekään kaverille.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #81 : 17 Huhtikuu, 2008, 21:37:33 »
ei oikein onnistu sarjassa olevilta akuilta ottaa yhtä yhteistä maata...
Eihän niitä tasurissa ladatakkaan sarjassa, vaan kenno kerrallaan. ;) Kyllä minun Visleron 3S lipon latausliittimessä ainakin on 3 punaista johtoa ja 1 musta. Ei neljällä johdolla oikein muuten ladata kolmea kennoa, ellei ole joku yhteiskäytössä. ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #82 : 17 Huhtikuu, 2008, 21:45:43 »
varmaan se musta on ensimmäisen kennon -
ensimmäinen punainen on ensimmäisen kennon + ja toisen kennon -
toinen punainen on toisen kennon + ja kolmannen -
kolmas punainen on kolmannen kennon +

eli yhteistä maata ei ole ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #83 : 17 Huhtikuu, 2008, 23:50:59 »
varmaan se musta on ensimmäisen kennon -
ensimmäinen punainen on ensimmäisen kennon + ja toisen kennon -
toinen punainen on toisen kennon + ja kolmannen -
kolmas punainen on kolmannen kennon +

eli yhteistä maata ei ole ;)
Höm.... ööö.. jaaa. Voi muuten olla. Pitänee repiä kutistemuovia sen verran jonkun akun päältä että näkee sisään. ;D Joskus kun kasasin pakat vielä irtokennoista, tuli laitettua tasausliitin yhteisellä maalla, mutta on niitä näkyy muitakin tapoja... ::)

Minnekkähän kaikki irtokennot on muuten kadonneet myynnistä. Oli hyvä tapa säästää sen pari euroa kun juotti pakan itse.
-flybarless, sedative stabilized head-

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #84 : 18 Huhtikuu, 2008, 06:44:08 »

Höm.... ööö.. jaaa. Voi muuten olla. Pitänee repiä kutistemuovia sen verran jonkun akun päältä että näkee sisään. ;D Joskus kun kasasin pakat vielä irtokennoista, tuli laitettua tasausliitin yhteisellä maalla, mutta on niitä näkyy muitakin tapoja... ::)

[/quote]

Ei sun tarvii repiä kutistemuoveja. Voit yleismittarilla mitata aina vierekkäisistä tasurin liittimistä kennon jännitteen ja jos se näyttää jotain järkevää yhden kennon jännitettä on tasausliitin kytketty niinkuin sWaltsu sanoi. Ainakin Align ja FP on kytketty näin (ja sen myötä kaikki ne akut jotka ko. tasausliittimiä käyttävät.)
Myös Polyquest on suurella todennäköisyydellä samalla tavalla kytketty (Ei ole tässä mittaria että voisi tarkistaa, mutta korjaan tämän jos meni väärin)

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #85 : 18 Huhtikuu, 2008, 09:55:54 »
Et voi millään järjellä kytkeä sarjassa olevien akkupakettien maita samaan karvaan.
1.kennon - = musta
1.kennon + = punainen1.
2.kennon - = punainen1.
2.kennon + = punainen2.
3.kennon - = punainen 2.
3.kennon + = punainen 3.

Täten jos kytket kaikki maat yhteen => Savuja ja kipinöitä ;)
1 & 2-kennot olisivat oikosulussa jos miinukset laittaa samaan karvaan.

Olkaa niiden Lipojen kanssa edes vähän varuillaan ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Pejkko

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #86 : 18 Huhtikuu, 2008, 10:06:02 »
No nymmää ymmärrän nuo netissä pyörivät hauskasti paukahtelevat lipovideot... :o

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #87 : 19 Huhtikuu, 2008, 19:44:38 »
Jep jep. Ei oo oikein ollut aikaa säätää kopteria, noh apujalakset on hommattu. Tuossa oon vähän nupinsäätöjä kattonut ja tuntuisi olevan vähän hakusessa. Huomasin että kun toisella puolella on nollakulmat niin toisella on +1. Servokädethän ne tuntuu olevan vinossa. Lisäksi en oo oikee saannut vieläkää lineaariseksi sitä nupin liikettä.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #88 : 20 Huhtikuu, 2008, 23:03:32 »
Onko varmasti servokädet? Jos koko swashi on vinossa, sitten ne on ne, mutta kannattaa kattoa ne lavanpitimistä lähtevät linkit (ja kaikki muutkin) että ovat saman mittaisia. Swashikään ei liiku lineaarisesti jos jonkin ongelman korjaa väärästä paikkaa.

nimim. swashia ja servoja pitkään säätänyt, sen parissa noitunut, ja lopulta lavanpitimien linkit korjannut... ::)
-flybarless, sedative stabilized head-

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #89 : 10 Toukokuu, 2008, 09:44:13 »
Dodi, pitkästä aikaa taas. Ajattelin tänään pyhittää koko päivän kopterin säätämiselle ja tarkemmin sanottuna tuon nupin. Swashi tuntuisi olevan suorassa, vaikka nuo servokädet ei ihan 90 astee kulmassa ole, mutta siinä on näköjää erimittaiset linkit servoilta-> swashille. Korjaanko vai kelpaako noin?

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #90 : 10 Toukokuu, 2008, 10:12:08 »
Jos niissä ei ole isoja heittoja ja swashi liikkuu suunnilleen suorassa koko liikealueensa niin ei alkuleijutuksiin kannata tarkemmin tehdä. Ellet sitten halua hifistellä. ;D

Oikeasti nämä koneet leijuu ihan tyydyttävästi vähän huonommallakin säädöllä. Vaativat vain vähän enemmän ohjaamista.
Sitten kun lähtee taivaalle temppuja tekemään niin asia muuttuu toiseksi. Mutta silloinkin on haettava ilmeisesti itseään miellyttävät säädöt.

Joku joka oikeasti tietää tästä voisi korjata ja täydentää...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #91 : 10 Toukokuu, 2008, 10:36:56 »
Jeps, näin vähä aattelinki. Kuha meinasi et vois olla helpompaa niitte alkuleijutuksien kanssa.:P Pidättekö muuten 0-lapakulmia keskitikulla, vai leijuttelukulmia?

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #92 : 10 Toukokuu, 2008, 11:00:46 »
Proot pitävät nollakulmia keskitikulla ja yleensä alottelijoille neuvotaan keskitikulle leijuttelukulmat. Se johtunee siitä että saadaan expot käyttöön. Jos sulla on nollakulmat keskellä niin leijuttelu tapahtuu jo niin tikku ylhäällä että ei ole expoista apua...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #93 : 10 Toukokuu, 2008, 11:07:49 »
Okei, tämä selvä. Entäs miten sulla on noi leijuttelu kulmat? Ajattelin suunnillee sillai et tikkualhaalla -3,keskellä +5 ja +12 tikku ylhäällä, eli ohjekirjan mukaan? Ohjekirja näyttää suosittelevan 75 prosenttia kaasua keskitikulle, tuntuu isolta? En taida vielä muita lentotiloja laittaa käyttöön leijuttelutreenien ajaksi.

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #94 : 10 Toukokuu, 2008, 11:13:49 »
F3C kopteri leijjuu tikku keskellä norm. modessa idleup sitte on nollat tikkukeskellä.
« Viimeksi muokattu: 10 Toukokuu, 2008, 11:18:15 kirjoittanut Ege »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #95 : 10 Toukokuu, 2008, 11:21:02 »
Toi lapakulmakäyrä näyttää ihan hyvältä. On ainakin varoja yläpäässä jos hätä tulee... ;D

Kaasulle Alignin suosittelema normal-tilan käyrä on sellainen että sillä on kait tarkoitus vain nostaa kone ilmaan ja tuoda alas.
Minun mielestäni se ei hyvin sovellu leijutteluun...

Sopiva käyrä löytyy vain kokeilemalla mutta itselläni on jotakuinkin 0-55-65-70-80 muistaakseni. Eli sillei että moottori kiertää kunnolla koko ajoalueella ja tehoja tarvitaan vähän lisää lapakulmien suurenemisen myötä. Sitten jos käytät governööriä voit alkaa vaikka 0-70-70-70-70.
Tärkein pointti on siinä että muokkaat käyrää itsellesi sopivaksi sitä mukaa kun kokemusta kertyy.

Toi Egen korjaus on hyvä!

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #96 : 10 Toukokuu, 2008, 11:23:03 »
Jep jep, eli keskelle leijuttelukulmat. Täytyy mun nuo noparinasetukset vielä tsekata, kannattaakohan tän vakiosäätimen kanssa käyttää governooria, en ole hirveen hyvää lukenut ainakaa kaikkien alignin säätimien governoorista? Vähän tekisi mieli lähtee ensilennolle, mutta tiedä sitte uskaltaako vielä ;D Kun ei ihan varma noista säädöistä kuitenkaa ole, esim perä ihmetyttää vielä...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #97 : 10 Toukokuu, 2008, 11:29:06 »
Itse jos kasaisin uudenmerkkisen kopterin ni laittasin ohjekirjan mukaset kulmat ei pitäs mennä ainakaan paljon metsään. Eli siitä on sitte hyvä lähteä säätämään semmoseks ku haluaa kierroksia on oikeestaan hyvä nupissa pitää ni helpottaa tuulella ajoa. Mulla freyassa noin 1500rpm leijjutuksessa pienemmissä koptereissa pitää olla enemmän jotain 1700-1800 sen näkee ku nostaa ilmaan.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #98 : 10 Toukokuu, 2008, 11:54:48 »
Tosta viissatasesta tulee sellainen ilmapallo tehtaan käyrillä. Siinä kun säätyy aika paljon niin kierrokset kuin lapakulmatkin.

Siitä tulee sellainen vooooouuuuuvooouuuuu kun kiekat muuttuu koko ajan. Ainakin minun mielestäni.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #99 : 10 Toukokuu, 2008, 15:42:00 »
Jep jep, onko sinulle Seppo governoori tuossa päällä?

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3935 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2009, 21:42:50
kirjoittanut Vispilä
19 Vastauksia
9467 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2011, 13:30:44
kirjoittanut TuukkaJK
0 Vastauksia
2400 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2011, 22:09:28
kirjoittanut JCA
86 Vastauksia
49240 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2011, 20:27:19
kirjoittanut kopterifriikki
70 Vastauksia
30089 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
kirjoittanut Nurffe