Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen heli?  (Luettu 67312 kertaa)

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #25 : 16 Maaliskuu, 2008, 20:58:21 »
Pitäisi noiden olla ihan hyviä akkuja. Ainakin toivottavasti kun niitä on kolme tulossa 600E:hen...:o)

Aika moni taitaa ajella viissatasta 2x3S sarjakytkennällä. Tosin 20C akuista saat jatkuvaa virtaa 44A ja moottori taitaa haukkoa maksimissaan vähän auki 60A. Tosin leijutellessa ja harjoitellessa ei noin suuria virtoja mene. Leijutuksessa pitäisi oikeilla säädöillä päästä jopa alle 13A:n kuuden kennon setupilla. Noi 30C akut riittää kaikkeen ajoon.

Muista vaan käyttää sarjaankytkettäessä aina samankapasiteettisia ja mahdollisimman samanikäisiä akkuja. Eli sellaisia jotka olisivat samassa kunnossa. Muuten se huonompi rasittuu käsittääkseni enemmän.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #26 : 16 Maaliskuu, 2008, 21:38:16 »
Jeps jeps. Kiitoksia vaan seppomikaelille. Elikkäs nytten tuo "Suomen ensimmäinen" trex-500 vaihtui omistukseeni. On se mahtava peli, kun uskaltaisi vain koskea ;D Nyt niitä akkuja metsästämään..

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #27 : 16 Maaliskuu, 2008, 22:43:10 »
Kaikkihan rexä-500:sen on jo nähnyt, mutta laitetaan nytten pari kuvaa lisäksi. Seuraavaksi pitäisi opiskella miten irroitetaan nuppi ja löydetään yksisuuntalaakeri ;D

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #28 : 16 Maaliskuu, 2008, 23:45:20 »
Se on helppoa!

Otat irti sen ruuvin millä ne muovirattaat on kiinni pääakselissa. Sitten irroitat ne kolme linkkitankoa jotka tulevat servoilta swashplateen.
Nyt voit nostaa nupin pääakseleineen pois. Ja yksisuuntalaakeri on se rullalaakeri mikä on niiden muovirattaiden sisällä. Alempi muoviratas lähtee pois vetämällä alaspäin ja sitten saa sen metalliholkin pois ja vot! Sieltä se yksisuuntalaakeri löytyy!

Manuaalin sivulla 13 on näytetty alareunassa nuo osat. Pistä sitä rasvaa kuvan osoittamaan paikkaan One way bearing shaftiin.

Kun pistät osat takaisin paikalleen niin huomaa että sen one way bearing shaftin ja autorotaatiorattaan reiät pitää olla kohdakkain että saat niistä ruuvin läpi. Ne reiät saa kohdalleen kun pyörittää sitä alempaa ratasta siihen suuntaan että se luistaa one way bearing shaftiin nähden.

Soittele ja kysy jos jäi epäselväksi!

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #29 : 17 Maaliskuu, 2008, 15:49:02 »
Jeps jeps. Noinhan se näyttäisi lähtevän. Pitää tässä purkaa, kunhan ehtii :D Kyl mää taidan ostaa uuden laturin ja 6S pakan niin on taas yksi huolenaihe vähemmän ja ehtii lennättää enemmän, kun ei tarvitse kahta tuntia odotella kahden 3s pakan latautumista. Lähetinki menee taas harkintaan kun ei tunnu tulevan sinne kauppaan mistä tilasin. Täytyy kattoo viel jos inwoodmodelsilla olisi tota JR:n 9X2. Mitäs muita radioita teillä on kopteri käytössä, joilla pystyy lennokkiakin lennättämään ja mieluiten 35 MHz, mutta moduulina voisi sitte 2.4GHz hommata jossain välissä?

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #30 : 21 Maaliskuu, 2008, 08:36:33 »
Nyt on JR 9X2 Limited edition tilattu. Tätä pitäisi jopa olla kaupoissa, toisin kuin sitä tavan jr:ää. Samassa paketissa tulee myös JR:n 10DS vastari, onhan se vähän turhan iso heliin, mut jos ekat lennot sillä, jos mahtuu hyllylle. Jos ei mahdu niin pääsee sit jonkun lennokin kyytiin ja tilaan uuden vastarin hekolle.

Sitä akkua olen miettinyt mutta en ole vielä törmännyt oikeen laadukkaaseen 30C:n akkuun, jota saisi 6S pakettina. Tosin kai sitä voisi 2x3S pakatkin hommata, mutta niinkuin Seppomikael mainitsi niin täytyy olla tarkkana jännitteistä.

Täytyy sitä laturia miettiä vielä. Tässä olen eri vaihtoehtoja selaillut ja Bantamit olisi muuten hyviä, mutta kun ei ole verkkovirta mahdollisuutta kuin BC-6 ja ostaisin sit mieluummin vähän isomman niin ei tarvitsisi kokoajan päivitellä. Tuota mä olen nyt katellut, tuleehan sille hintaakin, mutta olisi pätevä: https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6444

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #31 : 22 Maaliskuu, 2008, 15:32:55 »
Mites noi Fligtpowerit? Uskaltaako nyt sit ostaa kun noin monella huonoja kokemuksia, vai tyydynkö vain 2x3S Dualskyihin?

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #32 : 24 Maaliskuu, 2008, 16:26:52 »
Hieman on yksinpuhelua, mutta kirjoitaanpas silti. Mä tossa eilen purin nupin ja rasvasin yksisuuntalaakerin. Helpostihan se meni, paitsi pallolinkkien kanssa oli vähän ongelmia, mutta Noxi0us auttoi. Nupin sain paikoilleenki, mutta se ruuvi mikä piti rattaat kiinni ei meinannut mennä millään takasin. Luovutinkin sitten illalla, mutta nytten aamullaha se meni alta aika yksikön. Kiitoksia vaan seppomikaelilla hyvistä ohjeista, olisi hermot mennyt jos olisin itsekseni miettinyt. Tuossa dremelöin tuota koppaakin hieman, johan istuu sekin paremmin. Täytyy vaan hommata kunnon kuusiokolot,lapakulmamittari ja pallolinkkipihdit, onkos jotain muuta mitä pitäisi vielä olla?

Taidan ne Dualskyt vaan tilailla, tulee nopeiten. Millaisseella systeemillä te olette noita akkuja kytkenee sarjaan?

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #33 : 24 Maaliskuu, 2008, 18:39:01 »
Kaverille on tulossa yks FP 6s2500 joten siitä saadaan kokemuksia viimeistään ens viikonloppuna: Itellä Dualskyt toimineet pikkurexässä erittäin hyvin ja antavat tarpeeks virtaa ulos mun käyttöön. Samilla 500:ssa nyt 3s2p2200GT pakat deans adapterilla kytkettynä, tuntuvat antavan pitkän lentoajan ja tarpeeks virtaa, taitavat olla samanhintaiset kuin yks FP pakka, jota kyllä kaikki kehuu että on paras akku maailmassa. FP:itä saa Realraptorsista ja Dualskyitä Vertical Hobbystä.

Bantam BC6 on kyl ihan pätevä laturi ja alle 600:sten kopujen akkujen kanssa pärjää mainiosti. Isompia 6s-> akkuja ei sillä voi ladata eli jos aikoo isompaa sähkökonetta joskus hommata niin kannattaa ottaa suoraan bc8 tai jonkun muun valmistajan laturi, ite pidän tuota verkkovirta toimivuutta erittäin tärkeänä.


-op-

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa Lepatin

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #34 : 24 Maaliskuu, 2008, 21:48:11 »
Hieman on yksinpuhelua, mutta kirjoitaanpas silti. Mä tossa eilen purin nupin ja rasvasin yksisuuntalaakerin. Helpostihan se meni, paitsi pallolinkkien kanssa oli vähän ongelmia, mutta Noxi0us auttoi. Nupin sain paikoilleenki, mutta se ruuvi mikä piti rattaat kiinni ei meinannut mennä millään takasin. Luovutinkin sitten illalla, mutta nytten aamullaha se meni alta aika yksikön. Kiitoksia vaan seppomikaelilla hyvistä ohjeista, olisi hermot mennyt jos olisin itsekseni miettinyt. Tuossa dremelöin tuota koppaakin hieman, johan istuu sekin paremmin. Täytyy vaan hommata kunnon kuusiokolot,lapakulmamittari ja pallolinkkipihdit, onkos jotain muuta mitä pitäisi vielä olla?

Taidan ne Dualskyt vaan tilailla, tulee nopeiten. Millaisseella systeemillä te olette noita akkuja kytkenee sarjaan?

Tällä kaapelilla onnistuu akkujen sarjaankytkentä,


Belt Cp, Trex 500 CF
Spektrum DX7+AR7000
Bantam BC6-10

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #35 : 25 Maaliskuu, 2008, 17:29:05 »
Jeps, kiitoksia. Laturista sen verta että verkkovirtatoimivuus olisi mielestäni kohtuu tärkeätä, mutta kyllä sillä laturilla saisi seuraavat pari vuotta pärjätä. Oon täs rajaillut näitä laturivaihtoehtoja ja oon päätynyt BC-8, 902 tai Hyperion EOS 0610i DUO (http://www.aircraft-world.com/shopexd.asp?id=5317)

BC-8 on muuten jees, mutta max. 8S (Noh, eipä kyl noi isoja taida oikee missää tarvita) ja omaa vain yhden outputin, eikä ole verkkovirta mahdollisuutta.

902 on ihan mukava ominaisuuksilta, 12 kennoa li-xx ja virtaa 10A, mutta puuttuu balanseri ja verkkovirta. Hyvää tässä on toinen outputti, mutta vain nikkeleille ja 2 A, mutta esim. lähettimen akun tuolla saisi ladattua.

Hyperion EOS 0610i DUO tuntuu siltä loistavimmalta vaihtoehdolta tällä hetkellä. Sisäänrakennettu balanseri, 2 out-puttia joista voi ladata kummastakin max. 6S lipoja ja  verkkovirta mahdollisuus. Ainoa miinus tässä on se ettei voi ladata yhdestä isompia kuin 6S Li-xx pakkoja, mutta tämä osaa balansoida pakat keskenään kummanki outputin välilä, eli jos haluaa ladata 7S A123 kennoja niin iskee toiseen out-puttiin 3-kennoisen pakan ja toiseen 4-kennoisen, käsittääkseniin :D Tosin tämä ei ole Bantam...
« Viimeksi muokattu: 25 Maaliskuu, 2008, 19:16:47 kirjoittanut Affen »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #36 : 26 Maaliskuu, 2008, 07:24:02 »
Tuo Hyperion houkutti itseänikin. Jos päädyt siihen niin kerro kokemuksia!
Omat laturini ovat nykyisin BC8 ja BC6-10. Tuohon jälkimmäiseen päädyin kun on jo kaikki tarvittavat varusteet olemassa. Ja sen saa ihan kohtuulliseen hintaan Suomestakin.
Ostin laturin Verticalista.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #37 : 27 Maaliskuu, 2008, 15:03:05 »
Tänään kävin hakemassa pingispalloja. Kerholta vielä illemmalla haen muutaman hiilari putken ja askartelen apujalakset. Varmaan laittelen metri x metri jalakset, kun nuo tangotkin ovat tuon mittaisia. Tosin seppomikael puhui jostain kuudestakymmenestä, jos oikein muistan ???

Inwoodmodels päätti sit nostaa JR 9X2 Limited edition mallin hintaa sadalla eurolla ja alkaa olla aika hemmetin paljon pelkästä kullanvärisestä kuoresta ja taustavalollisesta näytöstä. Normaali JR:ää saisi 400 euroon, mutta sitä tulee vasta toukokuussa. Futabaa en huoli, 2.4 GHz ei käy, paitti jos moduulin saa vaihdettua, mutta silloinki mieluummin 35 MHz...Onpas vaikeeta tämäkin...

Edit: Väärä hälyytys! mää ehdin vielä saada tuollaisen sillä vanhalla hinnalla, hienoa ;)
« Viimeksi muokattu: 27 Maaliskuu, 2008, 15:26:09 kirjoittanut Affen »

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #38 : 27 Maaliskuu, 2008, 15:43:17 »
Oo sitten varovainen ja testaa miten paljon ne metriset hiilaritangot väpättää. Ettei osu lapoihin... ;D
Hain aikanaan omat tankoni Sabesta ja olisiko ollut niin ettei niitä ollut siellä pidempiä.

Toisaalta väpättelivät pienemmässä koneessakin

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #39 : 30 Maaliskuu, 2008, 20:56:02 »
Hemmettiku ei nyt tiedä oikee mitä tekis. Se akku olis mukava saada ensiviikoksi kun lähetinkin saapuu, muttakun ei saa aikaiseksi tilata kun ei sitä laturia osaa päättää. Jos laturiksi valitsisin bantamin niin olisi kätevää tilata samalla kertaa kun saisi vähän halvemmallakin, mutta sit ei oikee kumpikaa bantameista sillai miellytä. BC-8 on kuitenkin suhteellisen vähän lataustehoa eikä toista ulostuloa ja 902 tulee sitten niin hintavaksi erillisen balanserin kanssa eikä siinäkää ole lipoille toista ulostuloa. Hyperionissa sit ei ole purkutoimintoa ja graupnerin laturista ei ole hajuakaa. On vaikeeta...

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #40 : 30 Maaliskuu, 2008, 21:21:44 »
Lienekkö se purkutoiminto niin tarpeellinen?
Ja jos sellaista tarvitsee niin voihan sen tehdä vaikka lampuilla.
Kunhan seuraa akkujännitettä tarkasti.

Toisaalta taas tuossa BC8ssa on varmasti aivan riittävästi tehoa (muistaakseni 150 vai 200W) melko moneen lähtöön...
Se riittää lataamaan 8-kennoisiakin akkuja 4,5-6 A:n virralla.

Tosin aika edukkaasti saa tuota BC6-10 ja sillä pärjää 6 kennoisiin asti todella hyvin. Ja huomaa että luultavasti jos haluat laturisi vaihtaa isompaan joskus voi tunnetun vanhan saada hyvin kaupaksi.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #41 : 31 Maaliskuu, 2008, 15:47:34 »
Tuossa huomasin äsken että lähetin on saapunut toimipaikkaan. Ainoa ongelma on että henkilö, joka tuon minulle tilasi on Puolassa, mutta saan tuon kuitenkin tällä viikolla. Niinpä pujottelin verticalin sivuille ja tilasin akun ja latauskaapelin, sekä 902+pb-6 tasurin. Pitäisia ominaisuudet riittää itselle vallan hyvin, tosin hinta oli niin kova etten viitsi edes ajatella...hrrh...Noh, tää on muutenkin aikamoinen konkurssi jo.... ;D

Poissa sWaltsu

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • FAF kopteri GAUI 200SE
    • Kuvagalleriaa
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #42 : 31 Maaliskuu, 2008, 15:53:26 »
Tuossa huomasin äsken että lähetin on saapunut toimipaikkaan. Ainoa ongelma on että henkilö, joka tuon minulle tilasi on Puolassa, mutta saan tuon kuitenkin tällä viikolla.

Nimmarin väärennyshän on opeteltu jo ala-asteella ;) ==> Luovari on pakettikortin kääntöpuolella ;)
S.N.R.T

Graupner MX-12
Gaui 200SE
MPX EG "home-made-electric" Depron "vinka" => lentotunnit alkaa olla täys... Fik-80 Phoenix stimulaattori 2.00.n

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #43 : 31 Maaliskuu, 2008, 16:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: sWaltsu
Nimmarin väärennyshän on opeteltu jo ala-asteella ;) ==> Luovari on pakettikortin kääntöpuolella ;)

Ai täällä ehdotellaan jo laittomuksia, hyi hyi  8)

Ehkä mä jaksan vielä vähän aikaa oottaa, siis ehkä. ;D Toi simu toimii hyvänä lääkkeenä, alkaa vaa tuntumaan puulta. Tossa viikonloppuna treenasin invertediä nose-in, sekä tic tocceja, kai ne siitä alkaa luonnistumaan parin vuoden sisää :) Kiitoksia vain taaskin seppomikaelille avusta. En mää niitä apulandareita sitte vielä tehnytkää, pitää vielä miettiä millaisseet sitä tekisi ;D

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #44 : 03 Huhtikuu, 2008, 17:14:02 »
Noni, nyt olisi kaikki kamppeet kasassa! Nyt vain pitäisi vielä hommata se lapakulmamittari...=)
Setupiksi muodostui:

Sepolta alunperin:
T-rex 500
GY401
S9257
3x Hitec HS-5245MG
Vakio nopari ja moottori

Mä ostelin sitten itse lissää tän verta:

Bantam 902 V3
Bantam pb-6 tasuri
Jr 9x2 Limited edition
JR 10DS syntikkavastari
2x 2200GT 3S Dualskyt
Ja sitten kaikennäköisiä johtoja ja liittimiä=)

Pitäisi olla ihan asiallinen...kallis...asiallinen...kallis aloituspaketti

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #45 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:10:11 »
Hommaa sellainen Alignin uusi keltainen lapakulmamittari jos sellaisen jostain löytää.
On aikas hyvä!

Kyllä tuolla setupilla kelpaa harjoitella!
Kaikki on vähän niinkuin viimesen päälle! ;D

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #46 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:22:50 »
Hommaa sellainen Alignin uusi keltainen lapakulmamittari jos sellaisen jostain löytää.
On aikas hyvä!

Kyllä tuolla setupilla kelpaa harjoitella!
Kaikki on vähän niinkuin viimesen päälle! ;D

Ookkei, katselen jos löydän tuollaista. Ulkomailta tietenkin saisi mutta ei jaksaisi odotella, noh, katsotaan ::) Täytyy täs viikonlopun aikana asetukset tehdä.

Täytyyhän sitä nyt puuttuva taito korvata välineillä ;D

Poissa Julle

  • Pro torppari
  • ****
  • Jukka Vuoristo
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #47 : 03 Huhtikuu, 2008, 21:54:48 »
Been there, done that!
Ja ei tule niin halvaksi torpata kun on kalliit vehkeet, KÖYHÄT KYYKKYYN!!!
Align T Rex 250SE, DS410, DS420 GP750, AR6100
JP Twister Bell 47
MiniZoom Genius 180, Hitec 50, LGT2100T+3100G, AR6100 (myytävänä)
Align T Rex 600NP, Align Hyper 50, DS620, LGT6100T+6100G, AR9000
Align T Rex 700NP, YS90, MP, 8717, G770+DS8900G, AR7000 Hirobo SST Eagle, OS61FX, DS821, GY-401, DS620 Futaba 9C + Futaba TM7 + Spektrum DM8

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #48 : 05 Huhtikuu, 2008, 14:33:49 »
Been there, done that!
Ja ei tule niin halvaksi torpata kun on kalliit vehkeet, KÖYHÄT KYYKKYYN!!!


Just näin ;D

Äsken otin motin irti päärattaasta, niin uskaltaa asetuksia koittaa tehdä. Mites nuo päälavat, kuinka kireelle? Nuo on nytten kohtuullisen kireellä ja ei kyllä liikahdakkaa jos kopun kallistaa kyljellee ja lavat rungon suuntaiset. Hihnaki taitaa olla hitusen löysällä? Saa ainaki helposti painettua yhteen juuri ennenkuin menee peräputken sisään.

Poissa Hermis

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #49 : 05 Huhtikuu, 2008, 14:45:11 »
Kun kopterin kääntää kylelleen, ei lavat saa lerpahtaa, mutta kun ravistat kevyesti, niin pitäs liikahtaa.
-flybarless, sedative stabilized head-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3936 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2009, 21:42:50
kirjoittanut Vispilä
19 Vastauksia
9467 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2011, 13:30:44
kirjoittanut TuukkaJK
0 Vastauksia
2400 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2011, 22:09:28
kirjoittanut JCA
86 Vastauksia
49240 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2011, 20:27:19
kirjoittanut kopterifriikki
70 Vastauksia
30089 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
kirjoittanut Nurffe