Kirjoittaja Aihe: Ensimmäinen heli?  (Luettu 67357 kertaa)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #150 : 27 Heinäkuu, 2008, 15:24:48 »
Ei ole ihan suorassa, mutta ei kyllä näytä olevan wash out mixitkää jos päistä katto niin samalla tasolla. Tässä just katon finlessin videoita, mutta paljoa niistä ymmärrä. Mulla nyt on vielä se +5 astetta lapakulmia kun servoarmit suorassa. Swashikää ei iha suorassa tunnu olevan, vaikka linkit on millin osien tarkkuudella samat. Elevaattorin servovipu voi olla siis vähän vinossa, tossa kuvassa näyttäis ainaki että swashi vähä takakenossa.

Ilmeisesti nuo washout vipujen suoruus säädetään myös servolinkeistä...tai no, niin ainakin ymmärsin finlessin videoista, ja eipä niiltä lähtevistä linkeistä oikeen voi säätää, ku ovat jo nyt ihan kiinni.

kerpele että sitä voikin olla pihalla...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #151 : 27 Heinäkuu, 2008, 15:43:17 »
dodi. Nyt parani ainakin kaikki. Säädin ne nupin kulmat nyt n. 0 servolinkkien kautta. Lisäksi tais olla ail ja pitch servot vähän yli 90 asteen kulmassa, laskin vähän subtrimmia ja swash meni suoraan ja servot näyttäis olevan 90 asteessa.

Washout vipujen toiset päät ovat aika lailla suorassa, toinen pää taas heittää pari milliä. Toinen lapa on nyt 0 asteessa ja toinen vähän yli -1 astetta. Ylemmät mikserivarret tuntuis olevan lähes suorassa nytten. Millä saan nuo washout vivut täysin suoraan ja tuon toisen lavan kanssa 0 asteeseen?

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #152 : 27 Heinäkuu, 2008, 15:49:59 »
Argh... Mutta nyt nuppi ei ole lineaarista liikettä nähnytkää. -10 ja +15...koht lentää kopukka suoho  ;D Tai pitäis kai ennemmi itte hypätä sinne...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #153 : 27 Heinäkuu, 2008, 17:12:11 »
Jeh! Nyt on nuppi säädöissä. Aamulla 10 aloitin ja nyt on kateltu finlessin videoita sen verta et silmät harittaa. Kulmia on nyt -13 ja +12,5, mutta eikai tuo 0,5 astetta mitään haittaa? kun kaikki vivut ym on suorassa, niin kulmia on vähän päälle 0 astetta, jotain 0,2-0,3 astetta. Ei oikein noin tarkkaa edes saa lapakulmamittarilla, mutta eiköhän tuo ole ihan ok?

Kiitoksia kaikille ja pahoitteluni tästä tyhmien kysymysten sarjasta ;D

jpheli

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #154 : 27 Heinäkuu, 2008, 19:30:49 »
Joo ei toi 0.5 asetta mitään merkkaa. Jos nyt ihan prikulleen haluat samoille kulmille niin voithan sä tehdä sen radiossasi :)

Mutta kuten sanottu, ei tuollaisella ole merkitystä. Et kuitenkaan lentäessä sitä huomaa ja toiseksi kuinkas monta kertaa meinaat käyttää maximi lapakulmia...

Näinhän se on lentäessä että kun kopu nousee liian lujaa ylös, vähennetään tikulla kulmia ja tietty jos se laskeutuu liian nopeasti niin sillon annetaan tikulla lisää kulmia.

Ja kun kerran tikku keskellä on se 0 astetta mikä pitäisikin olla, on kaikki ihan ok.

--jp

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #155 : 28 Heinäkuu, 2008, 09:31:56 »
Kävin eilen kokeilemassa hitusen reksiä. Ei se ainakaan tärissyt, vähän se jännästi jumputti, sillai niinku kallisteli tavallaan, mutta mulla oli taas apujalakset alla, niin saattoi johtua niistä :D

Kaasu oli vielä herkempi ku aikaisemmin, mulla on nyt kaasukäyrä sillai että nousee 0->50 aika jyrkästi, siitä lähtee sitten suunnillee 50-65-75-100. Lapakulmakäyrä on niin että lähtee 0:sta lineaarisesti +12 (Jotta idlessä olisi samat kulmat samassa kohtaa tikkua) ja tippuu 0:sta lineaarisesti -3. Täytyy nyt vielä säätää...

Myöskin tuntui vaeltelevan enempi kuin ennen, tosin siitä on taas aikaa ku viimeksi lennätin. Voi olla että on stabbarin lavat vähä kierossa tms, pitää kattoa.

Duster

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #156 : 28 Heinäkuu, 2008, 10:56:16 »
Tulipas reilun vuoden tauon jälkeen innostuttua uudestaan näistä kopukoista, jos nyt sais jo aikaseksi opetella tämäkin Rc puoli.

Silloin oli Twister Bell 47 kopukka ja sillä tuli jokunen kymmenen akullista lennettyä ja siitä sitten hommaamaan Futaban 6ex radio ja Phoenix simu. Mielessä kun oli jo T-Rex 450 hommaaminen.
Tuli jo kopukkaa varten hommattua sähköjäkin mm. Futaban 401 gyro ja tarvittavat hyvät servot.

Pari tuntia tuli simua tahkottua, mutta kun ei oikein meinannut kopterit ilmassa pysyä ja tuli hirveä Rc auto kuume niin meninpä sitten myymään koko tavara satsin halvalla.

Mutta nyt ei siis enää autoista saa "irti" mitään uutta niin takaisin lentäviin vekottimiin.

Mulla oli jo pitkä ostoslista koottuna Belt Cp kopukasta viritys- ja varaosineen ja tilaus piti lähteä tänään, mutta eilisen pitkän lueskelun seurauksena tulin siihen tulokseen, jotta kannattaa jo kukkaronkin mielestä hommata ekaksi helppo Lama V4 jolla opetella livenä kohti tulo jne.

Joten Laman V4 kopteri lähti tilaukseen viri- ja varaosineen. Tämmösellä kopukalla kun ei tule torppaukset kovin kalliiksi.
Uudestaan ei kiinnosta kunnon simua hommata kun on niin kallis, kun pitäis se radiokin hommata ja haluaa lentää eikä ruutua töllöttää.

Alunperinkään 3D lento ei välttämättä kiinnostaa vaan rauhallinen "scale" lentely.

Kun oppii tuolla Lamalla pysymään ilmassa niin sitten lähtee "todennäköisesti" tuo Belt Cp scale kopalla tilaukseen.

Joten eiköhän kohta olla torppaus tilastoissa Lamalla :D

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #157 : 28 Heinäkuu, 2008, 14:05:56 »
No, lamasta nyt ei kauheasti saa rikki kun lapoja...

Huomaa sitten että tuo lama on aika ylivakaa lennäteltävä. Eli siis hyvä harjoitteluvekotin eri leijuttelusuuntien harjoitteluun.
Mutta kun ostat ekan oikean kopun niin saat kyllä harjoitella peruslentämisen uudestaan.

Kannattaisi myös miettiä beltin sijaan käytettyä 450-luokan kopteria. Tosin se vaatii sen kunnon radion...

Duster

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #158 : 28 Heinäkuu, 2008, 23:55:16 »
Joo lapoja tulossa 24kpl sekä ylös että alas, koreja ja alumiini osat + kaikkea mahdollista niin jos sillä oppis kääntymään ja mitä nyt lukenut ahkeraan foorumia niin mini Titan ja Futaban 7C kuulostais aika hyvältä, mutta se on sit myöhemmin.

jpheli

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #159 : 29 Heinäkuu, 2008, 01:24:45 »
Joo lapoja tulossa 24kpl sekä ylös että alas, koreja ja alumiini osat + kaikkea mahdollista niin jos sillä oppis kääntymään ja mitä nyt lukenut ahkeraan foorumia niin mini Titan ja Futaban 7C kuulostais aika hyvältä, mutta se on sit myöhemmin.

Juu et tule katumaan titanin hankintaa :)

--jp

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #160 : 29 Heinäkuu, 2008, 13:14:34 »
Jep jep, nyt oon kaasukäyrää muokannut loivemmaksi ja vähentänyt vähä kiekkoja nupista leijuttelukulmilla. Ehkä tänään lentokentälle kokeilee. Tossa painopistettä mittailin ja tuntuis olevan takapainoinen. Mitäs tuolle pitäis tehdä? Akkua ei saa oikeen eteenpäin...

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #161 : 29 Heinäkuu, 2008, 15:31:58 »
Joo,
Vähän takapainoiseksi tuo tuppaa jäämään.
Voit pistää lisäpainoa keulalle tai sitten elevaattorin subtrimmillä hakea tasapainon kohdilleen.
Jos käytät tikkujen trimmejä niin se on poissa tikun liikealueista. Eli trimmin suuntaan tapahtuu vähemmän kuin mitä vastakkaiseen. Menoköhän se noin? ???

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #162 : 29 Heinäkuu, 2008, 21:39:32 »
Jep jep, sain akkua kuitenki nyt vähä eteenpäi ku laitoin takiasteipillä kiinni ja varmistus nauhoilla. Tänää kävin 20 sek leijuttamassa mutta oli kohtuu kova tuuli ja pomppi liikaa mun makuu, joten lennokkie lennättämiseksi meni...

Duster

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #163 : 05 Elokuu, 2008, 20:28:34 »
Laman saapumista odotellessa tuli sit ostettua se kunnon kopterikin, mutta eiköhän tuolla pilipalilla pidä ekana kokeilla leijutusta jne.

Onpahan rakennettavaa ja hyllyn koristetta eli:

T-Rex 450SE V2 (black)
Futaba 7C
Futaba 401 + S9257
Hitec HS-65MG x 3
Dualsky 2200Gt 3S Lipo

+ kaikkea vara osaa ja rompetta.

Tämän jälkeen on pakko hyvin mielin töihin lähteä tienaamaan lisää torpattuja osia 8)

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #164 : 07 Elokuu, 2008, 14:58:50 »
Tänää kävin jopa yhden akullisen tuossa lähikentällä leijuttelemassa. Säätelin kaasukäyrää vähän loivemmaksi ja ylemmäksi, niin alkoi tuntua ihan hyvältä, tosin vieläkin aika pienillä liikkeillä alkaa nousemaan/laskemaan, mutta noin sen kai kuuluuki olla ;D Lapaura on jees, mitä nyt sii leijutellessa näki. Vie vasemmalle kyljelle aika hyvin nyt, joutuu painaa vastaa pelottavan paljon. En kyllä ole huomannut että kallistuisi, mutta voi sitäkin tehdä, tosin tosi vähän sitten. Täytyy tuota vasemmalle vetämistä tutkailla, jonkin verranha se liikkuuki ilmeisesti peräroottorista johtuen, mutta kohtuu haipakkaa mennää nyt ;D

Duster

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #165 : 07 Elokuu, 2008, 18:50:41 »
Tulihan tuo Lama ja vieläpä ohi Tullin ;D

2 akullista kerennyt lennättää ja kyllä vähän muistissa oli lennätys.
Tuhat kertaa vakaampi kuin Twister Bell. Bellissä ei muistaakseni ollut edes lepattavia lapoja.

Yhtään torppausta ei tullut, mutta yksi kovempi laskeutuminen tuli niin luiskahti kiinnikkeistään jalakset kun olin vähän huolimattomasti apujalakset nipparilla vetänyt.

Ensimmäisestäkin akusta tuli puolet leijailtua ilman maa kosketuksia.

Onnistuu myös 360 astetta pyörähtämään ja pitihän se korkeuttakin kokeilla (n. 10m).

No huomenna tulee kyllä Rexikin, mutta muita tarvikkeita saakin sit viikko kaks odotella kun tulee mistä sattuu.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #166 : 07 Elokuu, 2008, 18:54:00 »
Ja taas kävin leijuttelee akullisen. Nyt meni kahdella välilaskulla. Eka oli kun repäsin ne helveti pallohäkkyrät alta. Toka oli sit tsekkaus et kaikki on vielä ok.

Leijuttaminen helpottui kyllä huomattavasti kun otti nuo pois. Sain laskettua pisteelle tuon leijutuksen jälkeen, kun enne tyydyin laskeutumaan sinne missä kopteri sillon oli, kun tuntu et menee vähä kaikkialle ;D

Tuo tsekkaus johtui siitä, kun kopteri vatkaa hitusen. Helpoiten tän huomaa perä itseä kohti leijuteltaessa, kun perä liikkuu puolen sentin liikettä ylös ja alas suunnassa, muutaman kerran sekunnissa, sillai että perän näkee kokoajan, eikä "katoa" kun täristäisi niin lujaa. Ei siis vatkaa yhtään sivusuunnassa, tai ainakaan itse en huomannut, vain pituus suunnassa. Perälavat on saanneet hitusen vihreää, voiko johtua tästä? Tosin vatkaus on huomattavasti matalampi taajuista, kuin perälapojen kierrokset.

seppomikael

  • Vieras
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #167 : 07 Elokuu, 2008, 20:28:58 »
Voisit koittaa nostaa pikkasen kierroksia. Ensin vaikka radion hover-trimmistä tai sitten nostaa käyrää muutaman prosentin. Tuollaista on kait esiintynyt kun kierrokset on vähän matalat...

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #168 : 07 Elokuu, 2008, 20:56:38 »
Okei, nostelen hitusen. Taas tuli akulline käytyä treenaamassa, nyt palautui taas jonkinnäköinen tuntuma, kun sillon keväällä viimeksi enemmä lennättelin. Meni kokoakullinen ilma et tartti alas tulla ja alko tuntuu siltä et mä sitä kopteria komennan eikä toisteppäin ;D

Seuraavaksi vielä vähän perä itseä kohti leijutusta, sen jälkeen nokka ja kylki, ja sitte taivaalle ;)

Poissa XciD

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #169 : 07 Elokuu, 2008, 20:59:32 »
Okei, nostelen hitusen. Taas tuli akulline käytyä treenaamassa, nyt palautui taas jonkinnäköinen tuntuma, kun sillon keväällä viimeksi enemmä lennättelin. Meni kokoakullinen ilma et tartti alas tulla ja alko tuntuu siltä et mä sitä kopteria komennan eikä toisteppäin ;D

Seuraavaksi vielä vähän perä itseä kohti leijutusta, sen jälkeen nokka ja kylki, ja sitte taivaalle ;)

Ota iisisti.. Käännä varovasri ensin vaikka keulaa oikealle (usko pois, et halua kokeilla vasenta ensin), ja kun menee keula oikealle hyvin, niin sitten vasen. Jätä se nose in viimeiseksi..

Flying Since 01.07.2008 - Crashes 1

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #170 : 07 Elokuu, 2008, 23:59:16 »
No mulla taas leijjutuksessa oli vasen kylki helpompi kun kopteri ei ainakaan tuu päälle leijjunnassa kopterin tulee olla hieman kallellaan oikealle.

Poissa Affen

  • Seniori torppari
  • *****
  • Niilo Koivunen
Vs: Ensimmäinen heli?
« Vastaus #171 : 08 Elokuu, 2008, 15:47:30 »
Jep, itsekkin tykkään ajaa enemmin vasen kylki itseä kohti. Pelottaa kallistaa kopteria itseään kohti ;D

Kävin vähän leijuttelemassa. Nostin kaasukäyrää hitusen kerrallaan. Ennen leijui kun kaasua oli 69 prossaa. Nyt nostelin tasaisesti parin prossan muutoksella. 73 prossalla leijui jo enemmittä vaappumatta hetken, mutta parin-kolmenkymmenen sekan jälkeen alkoi taas vaappumaan. 75 prossan kaasulla leijui jo hetken ihan vaappumatta, mutta sen 30 sek jälkeen alkoi vaappumaan hemmetin paljon. Alkoi jo pelottaa, joten otin alas ja päätin et ratkaisen tuon vaappumisongelman ennen seuraavaa lentoa. Alunperin piti ottaa kopu mukaa mökille mut nytten jäi kotiin. Kopteri oli kokeiden aikana 4-5 metrin korkeudessa leijunnassa, eli ei ollut kyse maaefektistä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
2 Vastauksia
3937 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Lokakuu, 2009, 21:42:50
kirjoittanut Vispilä
19 Vastauksia
9477 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Maaliskuu, 2011, 13:30:44
kirjoittanut TuukkaJK
0 Vastauksia
2401 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Kesäkuu, 2011, 22:09:28
kirjoittanut JCA
86 Vastauksia
49271 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Elokuu, 2011, 20:27:19
kirjoittanut kopterifriikki
70 Vastauksia
30126 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Kesäkuu, 2013, 20:39:22
kirjoittanut Nurffe