Kirjoittaja Aihe: Helicommand 3d  (Luettu 17948 kertaa)

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Helicommand 3d
« : 13 Maaliskuu, 2011, 09:26:26 »
Elikkäs tuli tuossa kopterin mukana tuollainen Helicommand 3d laite. Nytpä kiinnostaa hieman kysellä muilta käyttökokemuksia ja kuinka vakaaksi olette saaneet koneen kyseisellä vermeksellä? Ohjekirjaa laitteesta en ole vielä lukenut, ehkä jo tänään ehtii avata senkin. Netistä sen sijaan olen tutkinut hieman asiaa.

Olenkohan ymmärtänyt aivan oikein jos lähden väittämään näinkin rankkoja asioita, että kyseisen laitteen pitäisi "suoristaa" kopteri aileron ja elevator suunnissa jos päästää tikusta irti. Kamera taas käsittääkseni tulisi pitää kopteri paikallaan, että se ei juurikaan "vaeltele" 0.5-5m korkeudella mikäli maassa on sopivasti kontrastia.

Youtubesta kun on näppäränä poikana mennyt katselemaan noita videoita niin vaikuttaa äkkiseltään melkoisen stabiileilta helicommandilla varustetut yksilöt. Rohkeimmat päästävät mankasta irti ja antavat kopterin leijua. Rankkaa.
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2011, 15:49:14 kirjoittanut frenzie »
pper

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #1 : 13 Maaliskuu, 2011, 11:08:06 »
Pienellä varauksella kannattaa suhtautua noihin tube-videoihin. Laite pitää kopterin kyllä aika hyvin vaaterissa, mutta tuulen vaikutukselle se ei mahda mitään. Ja jos kopteri on hiukankin vinossa, lähtee se itsestäänkin tietysti vaeltamaan. Täysin tyynessä ja hyvin trimmattuna kopterin voi saada leijumaan pitkäänkin paikoillaan.

Kamerasta minulla ei ole kovinkaan paljoa kokemuksia, en saanut sitä millään toimimaan kunnolla. Maassa pitää olla todella reilusti kontrastia ja valaistuksen erittäin hyvä, jotta kamera pysyy ollenkaan kärryillä. Korjailu on pahimmillaan aika nykivää ja kadottaa parhaimmillaankin silloin tällöin fixin itsestään. Ja lentokorkeuttahan vehje ei tietenkään millään tavalla vakautua missään tilanteessa.

PS: Kirjoittaessa ei frenzie tarvitse naputtaa rivin päätteeksi enteriä, foorumi kyllä huolehtii rivinvaihdoista. :) Vai oletko vain mieltynyt hieman kapeampaan palstaleveyteen?

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #2 : 13 Maaliskuu, 2011, 12:05:48 »
Kirjoittelen sähköpostitkin näin kapeasti. Ainakin minulle on helmpompi lukea, lukuvammaisena. Sori jos se sinua risoo mutta poikeuksellisesti nyt kirjoitan näin pitkällä rivillä. Just for you. Joo aikas skeptisesti mä noihin juutuupi videoihin suhtaudun siksi kyselenkin hieman, että mikä on realistista kyseisellä möhkäleellä saada. Eli toisinsanoen en lähde tavoittelemaan mahdottomuutta. Mä kelasin et tänään ehkä testaan vähän sitä kameraa niin että maalailen vaikka jonkun sortin ruudukon tai
"pisteitä" jäälle eli valkealle pohjalle ja testaisi sen kameran siinä sitten. Katsotaan miten käy jos sen jaksaa maalata.
pper

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #3 : 13 Maaliskuu, 2011, 14:09:50 »
Toivotaan onnistuneita kokeiluja. Paikkavakautukseen (siis sillä kameralla) en paljoa luottaisi (optimioloissa toimii, mutta optimiolot pitää erikseen järjestää). Voi kokeilla, mutta sormi sliderilla, että saa vakautuksen heti pois päältä kun (siis kun) lähtee menemään pieleen. Paikkavakautusta ei saa käyttää nousussa eikä laskussa, saattaa muuten tehdä omiaan tuhoisin seurauksin.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #4 : 13 Maaliskuu, 2011, 14:14:08 »
Saakos sen kameran siis johonkin kanavaan kytkettyä? Tämähän selviää varmasti manuaalista, mutta taisin aikaisemmin mainita että se on vielä avaamatta. Elikkä ei ilmeisesti kannata lähteä kokeilemaan kameraa ennen kuin sen on saanut sinne kanavaan. Vasta kun kopteri ilmassa aukaisee kameran radion ylimääräisellä kanavalla. Näinkö?
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2011, 15:49:52 kirjoittanut frenzie »
pper

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #5 : 13 Maaliskuu, 2011, 14:51:36 »
Jos tuo kapeampi yleisestikkin kiinnostaa niin kannattaa kokeilla operaa. Sinne saa mobileview näkymän jolloin kaikki teksti palstoitetaan suunnilleen samanleveyksiseksi kuin näytät kirjoittelevan. Nyt tuo kaventelu häiritsee tällä kännykän näytöllä koska näyttö on vielä hieman kapeampi jolloin joka toinen rivi on erittäin lyhyt.

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #6 : 13 Maaliskuu, 2011, 15:55:09 »
Nyt kun on tekstien palstoitus muutettu niin että, Trnquill:ia ei kiukuta ja Olli.:in kännykkä pysyy perässä niin toivon, että seuraavat viestit eivät sisällä sitten kirjoitusvirheiden korjailu ehdotuksia, vaan toivon lämpimästi että saisin topicin mukaisia kommentteja.  :P Ja on tuo "palstoitus" muokattu tai tullaan muokkaamaan pois jokaisesta kirjoittamastani tekstistä. Pahoittelen aiheuttamaani mielipahaa.
pper

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #7 : 13 Maaliskuu, 2011, 17:24:14 »
Älä ota painetta palstoituksesta, kunhan kyselin! :) Tälleen työpöytänäytöllä se vaan näyttää hoopolta, kännykässä voi oikeasti alkaa risoakkin. Itseäni ei häiritse pahemmin.

Aiheeseen. Vakautuksen saa kytkettyä kanavaan, kuten arvelit. Lunttaa ohjeesta mikä piuha piti kytkeä mihinkin. Joka tapauksessa tämän tietyn kanavan outputtia säätämällä voit vaikuttaa vakautustapaan ja vakautuksen voimakkuuteen. Ei ole väliä onko kanavassa kaksi- tai kolmiasentoinen kytkin taikka slideri, kaikki toimii. Kun kanavan signaali on 0% eli keskellä, on vakautus pois päältä. Jos signaalia nostaa kohti +100%, siirtyy laite asentovakautukseen (tai paikkavakautukseen, kanavan suunnasta riippuen) ja vakautuksen gain lisääntyy signaalin määräämällä tavalla. Vastaavasti jos lähtee nollasta kohti toista ääripäätä (tässä esimerkissä kohti -100%), siirtyy Helicomman toiseen vakautusmoodiin ja taaskin gain kasvaa kohti laitaa mentäessä.

Esimerkiksi Spektrum DX7:n AUX2-kanavaan vakautuksen voi säätää vaikkapa siten, että kytkimen toisessa asennossa vakautus on pois päältä (0% signaali), toisessa asennossa jompi kumpi vakautus sopivalla gainilla päällä (eli vaikka -65% tai +65%). Käytännössä siis kaksiansentoisella AUX2-kytkimellä voidaan nyt kytkeä vakautus päälle ja pois. Ohjeen mukaan vakautusta ei tulisi pitää päällä, kun laskeudutaan tai noustaan.

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #8 : 13 Maaliskuu, 2011, 17:54:08 »
En minä paineita ota. Kiitos kovasti tuosta. Täytynee lukea pari kertaa viestisi että tajuan sen sitten varmasti oikein. Ja uskon että se manuaali aukaisee erittäin paljon pohdintoja. Tosin lontooksi taisi olla läpäre. Täytyy katsoa miten minun rallienlgannilla siitä tulkkaus operaatiosta selviää. Luultavasti huonosti mutta yritetään kuitenkin.
pper

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #9 : 13 Maaliskuu, 2011, 18:02:27 »
Onnea vaan manuaalin kanssa, se on aika... öm... saksalainen. Ei oikein auennut mulle ainakaan mitä mistäkin pitäisi tapahtua. Nettiä kahlaamalla lopulta viimein toimintaperiaate aukeni sen verran, että voin käyttää vehjettä. Kysele vaan jos tulee kysyttävää! Onhan sulla ohjelmointipiuha?

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #10 : 13 Maaliskuu, 2011, 18:31:08 »
Käytännössä ei, teoriassa kyllä. Saan lainaan että voin kokeilla conffausta. Täytyy tosin ottaa backup koska siinä on Mikaelnin tekemä setuppi valmiina. Mutta pitäähän sitä päästä vähän testaamaan ja ihmettelemään että oppii hieman laitteen filosofiaa.
Jos on jotain loisto vinkkejä jo nyt nakata mahdollisista solmukohdista mitä on vastassa niin saa kertoa. Myöskin jos softa tai laite toimii jollakin todella kummallisella filosofialla niin tieto on tervetullutta.
pper

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #11 : 13 Maaliskuu, 2011, 19:26:18 »
Turha sitä vehkeen conffia on alkaa sorkkimaan, kun Mikaelni on sen kuitenkin hieronut pilkulleen oikein! :) Manuskasta vaan lunttaat tuon radioon ja servoihin kytkemisen, ni eiköhän se oo siinä.

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #12 : 13 Maaliskuu, 2011, 19:56:21 »
Kopteri on kyllä iskussa ja lentävä. Kyllä minä silti tahdon osata vehkeitäni käyttää.
pper

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #13 : 13 Maaliskuu, 2011, 21:11:18 »
Niin ja kannattaa tutustua siihen autotrim-toimintoon myös. Kopteri ensin leijutukseen, 8 sekuntia paikallaan, sekunnin napsaisu autotrim-napista, niin trimmit on "kohdillaan" eikä vaeltele enää. Sitten vain vakautusta hiljalleen peliin.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #14 : 13 Maaliskuu, 2011, 22:19:12 »
Kopteri on kyllä iskussa ja lentävä. Kyllä minä silti tahdon osata vehkeitäni käyttää.
Toki, en sanonutkaan etteikö pitäisi! Mutta turha opiskella kaikkia vipstaakeja ja nappuloita heti, lennättää ja säätää ja tarkkailee pikkuhlijaa mieluummin. Vaikka huono minä olen sanomaan, kun en tiedä mitä puolistakaan HC:n softan liu'uista tapahtuu... :D En, vaikka vieressä on neuvova infoteksti.

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #15 : 14 Maaliskuu, 2011, 10:22:18 »
Kiitoksia paljon vinkeistä ja neuvoista. Sanonpa ääneen, että kannattipa taas aukaista pää ja kysyä. Nyt hieman ohjekirjaa lukeneena pakko sanoa, että rallienkulla ja minun päällä tarvitaan toistoa toistoa toistoa ja sitten saattaa jotain tajuta. No mutta näin asiamiehenä pitää kysyä vähän lisää asioita. Ihan siltä varalta että olen ymmärtänyt väärin. Elikkäs mulla oli kelana tällainen. Kertokaa sitten että missä ja kun mennään mehtään. Radionahan siis DX7 ja siinäkin on vielä opittavaa. Ei ihan vielä tiedä mitä kaikkea milläkin voi tehdä, mutta joo itse asiaan taas. Ajattelin että jos tuon auto trim ominaisuuden saisi Gear kanavaan, sehän ei varmasti tuota mitään ongelmia. Sen kuin laittaa vain. Nyt sitten tuo arvoitus ja kysymys mikä mieltäni vaivaa. Voiko tuon Pilot Channelin (vakautukset päällä/pois) laittaa tuohon trainer/hover pitch liukukytkimeen? Saisi kivasti molemmat stabiloinnit tuohon liukukytkimien eripäihin. Jos se ei ole mahdollista niin miten minä saisin tuon stabilisoinnin jonkin kytkimen taakse ja minkä kytkimen? Vai miten tässä pitäisi toimia. Mulla on siis mankassa se 7 kanavaa ja vastarissa samat 7 kanavaa. Loppuuko minulta kanavat kesken vai toimiiko homma vermeksilläni?
pper

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #16 : 14 Maaliskuu, 2011, 10:49:32 »
DX7 hover pitch trimmi muuttaa lapakulmakäyrää (nostaa tai laskee sitä pyyntöjesi mukaan), siitä ei ole HC'n ohjaajaksi.

Kanavat loppuu kesken molempien HC'n kanavien ohjauksen suhteen.

Sun rekku haluaa ohjaistamiseen seuraavat kanavat:
1 kaasu
2 aile (sivuille)
3 ele  (etu/taka)
4 perä
5 gain
6 lapakulmat
7 HC'lle vapaasti käytettävissä
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #17 : 14 Maaliskuu, 2011, 11:24:22 »
Itse törmäsin kanssa kanavien vähyyteen uudessa lelussani ja joku oli onneksi tämänkin asian ratkaissut http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #18 : 14 Maaliskuu, 2011, 12:06:48 »
Olinpas minä hölmö. Unohdin kokonaan nuo lapakulmat kun ne ohjautuu tosta kaasutikusta kaasukäppyrän mukana, ja jotenkin kuvittelin salaa päässäni että eihän siinä mene kuin yksikanava. Heh heh ;D Nyt sitten pitäisi päättää ilmeisesti että mihin helicommandin ominaisuuteen haluan kanavani uhrata. Onko ehdotuksia tai käyttökokemuksia asiasta? Jotenkin itsestä tuntuisi ehdottomalta, että käytän sen pilotchannelin niin saa laitettua helicommandin vakautukset pois päältä nousuun ja laskuun. Tosin tuo autotrim kiinnostaa myöskin kuin hullulla puuroa. Kopterissa oli ilmeisesti ja on edelleen Helicommandin joku vakautus jatkuvasti päällä. Mielenkiintoista.

Typerä kysymys tuosta Gainistä vielä. Tarvitseeko Gainille käyttää kanavaa jos ei halua? Eli kun homma alkaa leijuttelu treeneistä ja sen jälkeen liikkeiden haltuunotolla, niin tarvitseeko minun päästä muuttamaan gainia? Toimiiko sama gain taivaslentelyssä? Eikös sen voisi gyrosta säätää suoraan kohdalleen ja jättää gainin radiokanavan Helicommandille?
« Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu, 2011, 12:24:57 kirjoittanut frenzie »
pper

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #19 : 14 Maaliskuu, 2011, 12:12:34 »
Itse törmäsin kanssa kanavien vähyyteen uudessa lelussani ja joku oli onneksi tämänkin asian ratkaissut http://forum.mikrokopter.de/topic-16565.html

Jaahas että tuollaista on tutkailtu, joutuu bookmarkkaamaan ja mahdollisesti ottamaan projektiksi jos ei muuta ratkaisua löydy.
« Viimeksi muokattu: 14 Maaliskuu, 2011, 12:25:43 kirjoittanut frenzie »
pper

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #20 : 14 Maaliskuu, 2011, 13:36:13 »
Tulipas vielä näin ruoan päälle mieleen sellainen asia että säästyisiköhän tuo gain kanava jos ottaa helicommandin gyron käyttöön. Nyt tossa on siis erillinen gyro.
pper

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #21 : 14 Maaliskuu, 2011, 14:16:40 »
Youtube kulta se taas pelastaa.
siellä mies sanoo ihan lopussa että Helicommandin harmaa piuha kytketään kanavaan mikä on gyrolle. Siitä ohjataan autotrim sekä gyro. Elikkä sikälimikäli oikein tajusin niin Helicommandin gyro ja autotrim menevät samaa kanavaa pitkin. Tämähän tarkoittaa sitä että jos otan ulkoisen gyron pois ja siirryn helicommandin gyroon, säilyy tuo gaini radiossa ja saan autotrimmin mukaan, ja sit se seitsemäs kanava tolle pilotchannelille. Problem solved.

Seuraavaksi sitten tuleekin mieleen sellainen asia että onko kukaan kokeillut suuremmin helicommandin omaa gyroa? Ulkoisena gyrona mulla on tuossa kiinni nyt Align GP750. Onkohan paljonkin eroja?
pper

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #22 : 14 Maaliskuu, 2011, 19:00:27 »
Helicommandin kaikki gyrot on wanhaa rautaa, joten ihan modernin perägyron tasolle sillä ei päästä. Toki toimii rauhallisessa lennätyksessä ainakin, näin olen lukenut. Nykyään se on firmispäivityksillä saatu paremmaksi kuin mitä se joskus oli, mutta rauta on tosiaan vanhaa eikä sille voi mitään. Kokeile, niin tiedät. :)

Voisit myös syötää ulkoiselle perägyrolle gain-signaalia servotesteristä tms., joka vapauttaisi yhden lisäkanavan Helicommandille.

Kun käytin Castlen noparin set RPM -moodia, toteutin autotrimmin seuraavasti: Haaroitin vastarilta tulevan kaasukanavan sekä noparille että Helicommandin autotrim-kanavaan ja ohjelmoin noparin kierrosalueet siten, että keskimmäinen ja ylimmäinen olivat samat. Eli 1: 1600 RPM, 2: 1800 RPM ja 3: 1800 RPM. Kaasukäyriksi heitin suorat viivat joka lentomoodiin siten, että ne olivat 15%, 55% ja 100%. Lennätykseen käytin moodeja 1 ja 2 (15% ja 55%), autotrimmin tein napsauttamalla lentotilan hetkeksi moodiin 3 (100%). Koska noparissa kierrosnopeus kaasulle 55% ja 100% oli ohjelmoitu samaksi, ainoa vaikutus kaasun nostamisella oli Helicommandin autotrim. Hankalasti selitetty? :)

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #23 : 14 Maaliskuu, 2011, 20:03:07 »
Ihan täysin ymmärrettävissä, rupesi kiinnostamaan jopa. Koska itsekin mietin jossakin välissä että olisiko sitä mitenkään mahdollista laittaa lentotiloihin. Tuo helicommandin gyro ei taida pärjätä Alignin vermekselle. Mielenkiintoista.
pper

Poissa frenzie

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Cosmonaut
Vs: Helicommand 3d
« Vastaus #24 : 14 Maaliskuu, 2011, 21:53:30 »
Sinne humpsahti PilotChannel Gear kanavaan. Seuraavaksi pitäisi sitten tehdä päätös tuon gyron suhteen. Valintojen maailma siis edessä.
pper

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
6652 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Heinäkuu, 2008, 22:50:16
kirjoittanut Mikaelni
4 Vastauksia
3411 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Toukokuu, 2009, 20:18:04
kirjoittanut Pertsa
7 Vastauksia
4063 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2009, 06:27:50
kirjoittanut miccot
13 Vastauksia
6056 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Heinäkuu, 2010, 23:47:17
kirjoittanut JCA
4 Vastauksia
4497 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Tammikuu, 2012, 14:33:42
kirjoittanut Trnquill