Kirjoittaja Aihe: E-Flite Blade mCPx  (Luettu 305069 kertaa)

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #200 : 07 Lokakuu, 2011, 22:45:44 »
onkos porukalla nyt juuta tai jaata sanottavaa näistä "bling" osista nuppiin?

itse en muuten perusta näistä juurikaan mutta jos toi oma pörriäinen rupee kiertämään 5000-6000 ni vois olla hyvä että olis vähä tukevampaa kamaa ku noi muoviset...

moni on noita varmaan ehtiny torpata ni onko kuinka paljon helpommin vääntyny/menny paskaksi ku vakio muoviset?

lähinnä mua kiinnostaa swash ja lavanpitimet koska vakio swash on ihan väljä jo uutena...

joku jo ehti manata että joku swash oli uutena pykälillä mutta en muista kuka se oli ja kumpi se noista ladin swasheista oli? ???

fast-lad ku myy Microhelin ja Xtreme Productionsin romuja... noi Xtremet on ihan karseen näkösiä ku ovat sinisiä se on ainakin varma ;D
mutta sillä ei nyt olis väliä kuhan olis hyvät!

kertokaa hyviä ja huonoja puolia noista! eka huono on ainaki se että Microhelin kamat on out of stock ;D
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sandu

• Seniori torppari
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
« Vastaus #201 : 07 Lokakuu, 2011, 22:51:54 »
se microhelin swashi on ollu mulla ainaki hyvä, välykset on pienemmät ja linkit on paremmat ja tukevammat, suosittelen, se on myös hybän näkönen ;)

Poissa big m

• Tavallinen torppari
« Vastaus #202 : 08 Lokakuu, 2011, 10:30:35 »
Minulla on Rakon Helin swashplate ja on tähän mennessä toiminut hyvin. Alkuperäisestä katkesi linkki torpissa ja siksi vaihdoin. Linkkeihin ei ole tarvinnut laittaa kumeja kuten alkuperäisessä swashissa piti laittaa.
DJI Phantom 1.1.1 käytössä
HK500GT FBL (valmistumassa), ei valmistunut koskaan!
MSH Protos ( valmistumassa ), ei valmistunut koskaan!
E-flite Blade mCPX, myyty
Spektrum DX 6i

Poissa Lentävä Koala

• Tavallinen torppari
« Vastaus #203 : 08 Lokakuu, 2011, 11:04:27 »
Microhelin swashi on mullakin ja oon ollu lähinnä tyytyväinen. Todistetusti ravistus katosi ja en tiedä oliko korvien välissä vai tuliko tosta kopterista oikeasti myös paljon vakaampi ton myötä. Mulla on myös alumininen mainshafti ja vaikka kuinka oon torppaillu ni en oo noihin saanu mitään muutosta aikaiseksi noihin nupissa oleviin aluosiin.

Alumiininen XL tailboom sen sijaan käyristyy ku kurkku   :D

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #204 : 08 Lokakuu, 2011, 13:10:06 »
no nyt läks Xtremen sininen nuppi kokonaisuudessaan matkaan ladilta... helvetin kallista ainakin jos kilohintaa kattoo :o

Microhelin olisin ottanu onhan se hopean värinen hieno (ja sininen ihan hirveä!) mutta lopussa olivat...

jotenki muutenkin tunne että haukkasin isosti paskaa mutta toivottavasti olen väärässä ja esim swash ei ole väljä ja pykälillä heti uutena jne...
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)

Poissa Lentävä Koala

• Tavallinen torppari
« Vastaus #205 : 08 Lokakuu, 2011, 15:44:47 »
Sinisen kaveriks voit hankkia sitten myös punaisen swashin.

Millonkohan noita tulee ladille. On minusta paljo paremman näkönen ku siniin.

Poissa LoneWolf

• Pro torppari
« Vastaus #206 : 09 Lokakuu, 2011, 15:23:32 »
joku jo ehti manata että joku swash oli uutena pykälillä mutta en muista kuka se oli ja kumpi se noista ladin swasheista oli? ???

Minä, Xtreme Productionsin sininen aluswashi. Laakeri pykii suoraan paketista otettuna sen verran etten sitä aio edes asentaa. Saman lafkan lavanpitimet ovat muuten hyvät mutta E-Fliten vakiolavat eivät oikein mahdu taipumaan niissä ilman viilausta (lavan "kanta" ottaa leparin ruuviin kiinni), KBDD:n lavat mahtuvat hyvin.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Re: Vs: E-Flite Blade mCPx
« Vastaus #207 : 09 Lokakuu, 2011, 17:38:08 »
Minä, Xtreme Productionsin sininen aluswashi. Laakeri pykii suoraan paketista otettuna sen verran etten sitä aio edes asentaa. Saman lafkan lavanpitimet ovat muuten hyvät mutta E-Fliten vakiolavat eivät oikein mahdu taipumaan niissä ilman viilausta (lavan "kanta" ottaa leparin ruuviin kiinni), KBDD:n lavat mahtuvat hyvin.
no just :(

No toivotaan että olis parempi ku toi vakio... Siihen ei kyllä paljoa vaadita! ;D

Poissa krpk67

• Tavallinen torppari
  • T-REX 500 ESP
« Vastaus #208 : 10 Lokakuu, 2011, 19:45:06 »
Tossahan noi lavat elää eli nuppi tuolta osin "joustaa". Lisäksi lapaura on niin hyvä, kuin se voi olla. Myös pääakseli on suora, kuten noi muutkin asiat ovat kunnossa, mitä tuossa koala tarjoili.

Eipä toi varmaan maksa paljoa enempää kuin vaivan tilata ja vaihtaa toi lepari.
Jepjep, se leparihan oli sitten kiero. Väänsin se vain käsin suoraksi ja heti parani. Minä kun luulin, että noiden lavanpitimien piti elää  ;D . Melkoinen ruuvi ja kierre siellä leparin päässä, piti oikein kaivaa isompaa työkalua esiin...
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Xen

• Seniori torppari
« Vastaus #209 : 13 Lokakuu, 2011, 15:27:56 »
Tein hieman "tieteellistä" tutkimusta noista mCPx:n akuista. Kaikki akut on ladattu 3.85v jännitteeseen (storage) IR-mittausta varten. Kapasiteettimittaus on tehty lataamalla 3.85v->4.20v 0.25A:n virralla. Havaintojeni perusteella tuollainen lataus edustaa tyypillisesti noin puolta ilmoitetusta kapasiteetista. Absoluuttisissa mAh-määrissä voi olla heittoa, mutta koska kaikki on ladattu samalla tavalla, kertoo tulos kuitenkin faktaa eroista. Kaikkia akkuja on kaksi kappaletta ja ilmoitettu arvo on keskiarvo.

Vakioakku, 200mAh 25C: IR 125mOhm, 197mAh
Hyperion, 240mAh 25C: IR 155mOhm, 206mAh
Nano-tech, 300mAh 35C: IR 120mOhm, 245mAh

C-arvon määrittelylle ei ole speksiä, vaan jokaisen valmistajan itse arvioima arvo. IR- ja C-arvo eivät ole suoraan verrannolisia, vaan C-arvo kertoo enenmmänkin suunnittelulähtökohdista ja IR toteutuneesta sisäisesta vastuksesta. Monesti arvot ovat kuitenkin kääntäen verrannollisia. Iso C-arvo ja huono IR käytännössä pullistavat akun pilalle C-arvoon nähden kovassa rasituksessa. Erilaisten akkujen mittauksissa olen todennut "todellisen" C-arvon kertovan yleensä, että hukkalämpöä jatkuvalla C-arvolla tulee maksimissaan 10-15%. Osa akuista menee kirkkaasti alle, joka vain kertonee, että sisällä on muuta mitä kuoressa lukee (esim Turnigy 3S 2200mAh 20C on hyvä esimerkki, hukkalämpöä alle 5% burst-arvolla ja akut ovatkin jääkylmiä lennon jälkeen). Nämä ovat vain oma johtopäätökseni ja tästä ees päin kaikki vastuu siirtyy lukijalle  ;D

Johtopäätökset:
- vakioakku tekee mitää lupaakin, 15% = 23C
- Hyperion on suorastaan huijausta, hitusen isompi kuin vakio, 15% = 15C
- Nano-tech antaa enemmän kapasiteettiä mitä vakio, mutta oikeasti 15% = 15C eli aika kaukana luvatusta 35C-arvosta

Mutta eihän se mäsäX C-arvoja kuluta vaan Ampeereja. Jos veivaa 4min ja polttaa 200mAh, niin keskiarvoksi virraksi tulee 3A (laskettu 3000/mitattu kapasiteetti/laskettu C):
- vakioakku: 66% lasketusta C-arvosta
- Hyperion: 97% lasketusta C-arvosta
- Nano-tech: 82% lasketusta C-arvosta
Tämä tulos kertoo vain kuinka hyvin jännite säilyy rasituksessa kun lämmöksi menee 15%. Virranantokykyä ei voida IR:llä mitata. Ainoastaan paljonko tehosta menee lämmöksi. Tämän takia Nanot rulettaa mäsäX:ssä kun sitä virtaa tulee reippaammin mitä muista, vaikkakin sitä menee myös harakoille.
« Viimeksi muokattu: 14 Lokakuu, 2011, 09:56:56 kirjoittanut Xen »

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #210 : 13 Lokakuu, 2011, 15:54:19 »
mä oon nyt huomannu että noi nanot on menettäny voimansa ja ovat nyt aika epätasasia... jotkut yksilöt potkii hyvin ja jotkut huonommin!
sekä vakioakut että hyperionit on jotakuinkin sellaisia kuin uutenakin...

näin siis jo ennen Brushless modausta... nykyään akku kestää mulla 1:30-2:20min ;D

onneksi noi nanot ei maksa yhtään mitään ja niitä on taas matkalla lisää :)

Poissa Xen

• Seniori torppari
« Vastaus #211 : 14 Lokakuu, 2011, 10:04:05 »
mä oon nyt huomannu että noi nanot on menettäny voimansa ja ovat nyt aika epätasasia... jotkut yksilöt potkii hyvin ja jotkut huonommin!
sekä vakioakut että hyperionit on jotakuinkin sellaisia kuin uutenakin...

näin siis jo ennen Brushless modausta... nykyään akku kestää mulla 1:30-2:20min ;D
90sec ja 200mAh tekee 8A keskiarvovirraksi, 300mAh akulle se tarkoittaa 27C jatkuvaa. Nanosta menee tuolla virralla yli 25% lämmöksi.

Jos jaksat, niin mittaappa IR niistä huonoista (mieluusti 3.85v jännitteessä). Ja kun saat niitä uusia, mittaappa neki ennen latausta/käyttöä.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #212 : 14 Lokakuu, 2011, 10:44:23 »
90sec ja 200mAh tekee 8A keskiarvovirraksi, 300mAh akulle se tarkoittaa 27C jatkuvaa. Nanosta menee tuolla virralla yli 25% lämmöksi.

Jos jaksat, niin mittaappa IR niistä huonoista (mieluusti 3.85v jännitteessä). Ja kun saat niitä uusia, mittaappa neki ennen latausta/käyttöä.

ei noista mene kun puolet nimellisestä kapasiteetista (n.150-180mAh) siinä ajassa mutta piikeissä kuorma on niin kova että jännite kyykkää ja soft cut astuu peliin!

eli ei voi lentää sen enempää ku kepakko päättää ettei halua lentää... onneksi akku on nopea vaihtaa ja niitä on riittämiin niin ei haittaa :)

tuli laitettua nyt toi sininen alunuppi (lavanpitimet, keskiö, swash) ja uudet servo "armit", lavanpitimien linkit, lepari ja kumit!
ei se lähelläkään klapitonta ole nytkkään mutta huomattavasti jämptimpi... juuri sen verran jämpti ettei toimi ollenkaan ku kierroksia nostaa niin alkaa kauhea oscillaatio joka suuntaan >:( vaihdoin ekaksi vakioswashin takas ja helpotti vähä... sitte vaihdoin sinisen swashin ja vakionupin... helpotti vähän muttei tarpeeksi!
se on pakko palata takas muovisiin tai koittaa löystyttää lepatusta todella paljon :o ärsyttää ku noi oli ihan törkyhintaset! >:(

x-treme productionin laatu tuntuu muuten olevan ihan kohillaan mutta älkää nyt herranjestas ostako näitä
http://www.fast-lad.co.uk/store/xtreme_production_main_gear_black_delrin_mcpx_mcpx005-p-15738.html
ovat niin väljiä että kun kopteria koittaa nostaa maasta niin vaan pääakseli/nuppi nousee ja sitte kuuluu poks ku ratas ampuu tyhjää :D
en siis suosittele kellekkään!

Poissa Eelis

• Tavallinen torppari
  • You're never too old to learn something stupid
« Vastaus #213 : 16 Lokakuu, 2011, 20:10:25 »
Pistin kans tuon 120SR:n perämosan + 140mm kepin ja hyvin näyttäis nyt perä pitävän. Toistakymmentä akullista tuli pörrättyä putkeen ja on se vaan riemukasta päästellä tällä. Tosin tehoa kaipaa heti lisää. Kai sitten seuraavaksi harjatonta pannua kehiin.

Nano-techit antaa virtaa alussa tosi hyvin, mutta parin minuutin aikana alkaa olla paras puhti käytetty, eli ei voi kyllä tavoitella mitään 80% kapasiteetin ajelua. Ennemmin pitää jo ottaa kopu alas.

Semmoisen huomion tein ajellessa tällä alitehoisella vehkeellä, että vaikka kopteri on pieni, niin ei kannata yrittää tehdä temppuja samassa mittakaavassa pienesti. Esim. kaikki funnelit onnistuu paremmin kun tekee ne tavallaan liian suurina kopuun nähden. Samalla vauhti korjaa virheet ja tehonpuutteen ;)
-- T-Rex 700N [YS91ST][Brain] -- T-REX 600LE [55 HZ-H][Brain] -- T-REX 500ESP [Brain] -- mCP X --
-- DX9 -- Peeniks 5.0 --

Poissa krpk67

• Tavallinen torppari
  • T-REX 500 ESP
« Vastaus #214 : 17 Lokakuu, 2011, 13:18:32 »
Pistin kans tuon 120SR:n perämosan + 140mm kepin ja hyvin näyttäis nyt perä pitävän.

Riittääkö/sopiiko toi mosan mukana tullut keppi, vai pitääkö rakentaa itse?
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa njs

• Jäsen 2024
  • RC-Kopterit Ry #65
« Vastaus #215 : 17 Lokakuu, 2011, 13:43:00 »
Onkohan kohta 3-in-1 controlleri menossa vaihtoon. Lauantaina Kivikossa pyörittelin kädessä ja täydellä kaasulla rupesi ensin pätkimään kaasua ja sitten lopetti kaiken toiminnan kunnes otin akun irti. 3 täydellä akulla kokeilin ja kaikilla sama homma. Tätä samaa kopteri teki jo uutena omilla akuilla, mutta Turnigyillä on toiminut tähän asti.

FastLadin asiakaspalvelu ei kyllä voi tämän suhteen kehua. Sain sieltä kyllä kohtuu nopeasti uuden laturin ja akut, mutta sen jälkeen ei heistä ole kuulunut mitään 3 kuukauteen. Kuukauden välein olen jaksanut asiaa tiedustella kun alkuperäiset lähtivät kuulemma Horizon Hobbylle.

Poissa Eelis

• Tavallinen torppari
  • You're never too old to learn something stupid
« Vastaus #216 : 17 Lokakuu, 2011, 16:14:45 »
Riittääkö/sopiiko toi mosan mukana tullut keppi, vai pitääkö rakentaa itse?

120SR:n oma keppi on liian paksu mcpx:ään. Jos haluat samalla pidentää peräkeppiä, joudut vähän rakentelemaan. (2mm hiilaritangosta)
Mcpx:n oma keppikin käy, mutta on sitten vähän lyhyempi. Joka tapauksessa 120SR:n perän ja peräkepin väliin täytyy keksiä jotain. Itse otin pätkän silikonikaapelin kuorta.
-- T-Rex 700N [YS91ST][Brain] -- T-REX 600LE [55 HZ-H][Brain] -- T-REX 500ESP [Brain] -- mCP X --
-- DX9 -- Peeniks 5.0 --

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #217 : 17 Lokakuu, 2011, 16:16:41 »
120SR:n oma keppi on liian paksu mcpx:ään. Jos haluat samalla pidentää peräkeppiä, joudut vähän rakentelemaan. (2mm hiilaritangosta)
Mcpx:n oma keppikin käy, mutta on sitten vähän lyhyempi. Joka tapauksessa 120SR:n perän ja peräkepin väliin täytyy keksiä jotain. Itse otin pätkän silikonikaapelin kuorta.

itellä on 140mm pitkä 2mm umpikeppi ja sovite 120SR perämuljukkaan onnistuu topsipuikon varresta leikatulla noin sentin mittasella palalla joka on leikattu kyljestä vielä halki :) on just eikä melkein sopiva ja pysyy mutta torpissa suojelee perää antamalla periksi!

Poissa Sandu

• Seniori torppari
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
« Vastaus #218 : 17 Lokakuu, 2011, 17:32:22 »
mä vedin kutistesukkaa siihen väliin, ja pieni liimatippa ettei se liu'u :)

Poissa Lentävä Koala

• Tavallinen torppari
« Vastaus #219 : 17 Lokakuu, 2011, 18:12:18 »
Onkohan kohta 3-in-1 controlleri menossa vaihtoon. Lauantaina Kivikossa pyörittelin kädessä ja täydellä kaasulla rupesi ensin pätkimään kaasua ja sitten lopetti kaiken toiminnan kunnes otin akun irti. 3 täydellä akulla kokeilin ja kaikilla sama homma. Tätä samaa kopteri teki jo uutena omilla akuilla, mutta Turnigyillä on toiminut tähän asti.

Mulla teki vähän aikaa sitten ihan samaa, korjaantu ku vaihdoin perään uuden moottorin. Kokeile piruuttas nypätä perään menevä johto irti, tekeekö samaa.

Poissa mariner

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #220 : 17 Lokakuu, 2011, 23:09:49 »
Mulla teki vähän aikaa sitten ihan samaa, korjaantu ku vaihdoin perään uuden moottorin. Kokeile piruuttas nypätä perään menevä johto irti, tekeekö samaa.

Mulla oli myös hämäriä ongelmia sähköjen kanssa, se liitin joka tulee akkuun oli ihan finaalissa, johdot enää vaivoin kiinni,
ei tunnu kestävän jatkuvaa nykimistä, vähän kolvia näyttämällä ja uusi kutistesukka niin on pelittänyt taas hyvin.
Blade 450 X | Blade 450 3D + CoPilot2 | Blade 350 QX | Blade 130 X | Blade mCP X BL | Blade mCP X |  ParkZone Icon A5 | E-Flite UMX Gee Bee R2 | E-Fflite UMX MiG 15 | DX8

Poissa mariner

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #221 : 17 Lokakuu, 2011, 23:11:45 »
itellä on 140mm pitkä 2mm umpikeppi ja sovite 120SR perämuljukkaan onnistuu topsipuikon varresta leikatulla noin sentin mittasella palalla joka on leikattu kyljestä vielä halki :) on just eikä melkein sopiva ja pysyy mutta torpissa suojelee perää antamalla periksi!

saako kysyä miten olet ankkuroinut kepin runkoon ?
itse olen yrittänyt kaikenlaisia virityksiä mutta en millään saa niin hyvin kuin vakiokeppi istuu.
Blade 450 X | Blade 450 3D + CoPilot2 | Blade 350 QX | Blade 130 X | Blade mCP X BL | Blade mCP X |  ParkZone Icon A5 | E-Flite UMX Gee Bee R2 | E-Fflite UMX MiG 15 | DX8

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #222 : 17 Lokakuu, 2011, 23:45:19 »
saako kysyä miten olet ankkuroinut kepin runkoon ?
itse olen yrittänyt kaikenlaisia virityksiä mutta en millään saa niin hyvin kuin vakiokeppi istuu.

? nyt ei ymmärrä kysymystä ???

toi mun keppi on siis täysin vakiokepin kokonen mutta pidempi! sen tasasen lovenhan se vaatii siihen että menee reikäänsä...

Poissa mariner

• Opetteleva torppari
  • **
« Vastaus #223 : 18 Lokakuu, 2011, 07:11:18 »
? nyt ei ymmärrä kysymystä ???

toi mun keppi on siis täysin vakiokepin kokonen mutta pidempi! sen tasasen lovenhan se vaatii siihen että menee reikäänsä...

mulla on tollanen astroid designsin myymä 140mm ontto sekä toisessa kopussa täysi keppi
ja kun sellaisen tökkää runkoon ja ottaa takamoottorista kiinni niin ei kauheasti tarvi vääntää että keppi pyörii,
erona alkuperäiseen on se ettei piuhat tule sinne väliin kiristämään. voihan olla että runko otattu torpeissa
pataan mutta toinen kopteri ei ole kovin montaa kertaa tullut tonttiin.

ajattelin seuraavaksi kokeilla vesiliittimissä käytettävää kierrenauhaa, teipit jne. ei oikein sovellu.

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #224 : 18 Lokakuu, 2011, 10:59:30 »
mulla on tollanen astroid designsin myymä 140mm ontto sekä toisessa kopussa täysi keppi
ja kun sellaisen tökkää runkoon ja ottaa takamoottorista kiinni niin ei kauheasti tarvi vääntää että keppi pyörii,
erona alkuperäiseen on se ettei piuhat tule sinne väliin kiristämään. voihan olla että runko otattu torpeissa
pataan mutta toinen kopteri ei ole kovin montaa kertaa tullut tonttiin.

ajattelin seuraavaksi kokeilla vesiliittimissä käytettävää kierrenauhaa, teipit jne. ei oikein sovellu.

ootko tökänny sen niin pitkälle että se pää näkyy sieltä rungon sisältä servon vierestä millin verran? se on sitte vasta pohjassa!
hahlo pitää tiety olla oikeaan suuntaan että yleensä menee niin pitkälle...

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
325 Vastauksia
154664 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2010, 15:12:24
kirjoittanut Illodin
49 Vastauksia
23736 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman