Kirjoittaja Aihe: Helibug 700 tai Radikal G30  (Luettu 10047 kertaa)

Poissa Nixu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Helibug 700 tai Radikal G30
« : 14 Maaliskuu, 2011, 21:53:35 »
Koska sähkön hinta nousee ja öljyn laskee niin pitää kai vaihtaa kopteri bensakäyttöiseksi. Tosin en tiedä mitään bensakoptereista...

Tein tuossa hieman vertailua erilaisista vaihtoehdoista ja jäljelle jäivät otsikossa mainitut. Nyt pitäisi enää päättää kumman tilaa. Harkinnassa oli myös Spectra-G, RJX 90G/260G ja Bergen Intrepid G mutta Spectraa ei ilmeisesti löydy euroopasta ja siihen varaosien saanti taitaa myös olla hankalaa. Bergeniä löytyy kyllä euroopasta mutta en löytänyt mitään tietoa varaosista tai nettikauppaa joka niitä myisi. RJX oli listalla ensimmäisenä mutta sitäkään ei tahdo enää saada. Plussana olisi tietysti ollut kotimainen hobbyJP mutta heidän sivut ei enää toimi joten en tiedä onko koko liike edes pystyssä. Muuten ei RJX kittejä oikein tahdo löytyä.

Helibug konversiossa plussaa on tietysti kaikkialta saatavat, edulliset Align-varaosat. Toisaalta G30 kiinnostaa ominaisuuksiensa takia vaikka sitä ei saakaan TT versiona. Ainakaan vielä. Tästäkään en tosin löytänyt kattavaa testiä, vain muutaman kommentin ulkomaan foorumeilta. Mutta kittejä ja varaosia saa Saksasta.

Oli valinta sitten kumpi tahansa, niin tarvitsen hieman apua setupin kanssa. Toki jos löytyy syitä hylätä toinen tai molemmat vaihtoehdot niin kertokaa ihmeessä.

Setup:
Servot nuppiinDS610
Servot perään ja kaasulleDS620
Gyro ja governorGY701
Governorin anturiksi Stator gator
Lavat ??

Helibugiin lisäksi Toni Clarkin virittämä 23cc Zenoah ja siihen änkkäri.
Vastari löytyy kaapista, mutta entäpä akut? Jos lisää pakettiin generaattorin pikää kai hommata pari nicd/nimh akkua joita gene lataa ja joista toinen on vastarille ja toinen sytytykselle? Jos taas menee ilman generaattoria niin akuksi kai riittää yx 3000mah 7,4v lipo?

Hintaeroa tulee reilu satanen radikalin hyväksi jos valitsee G10 runkoisen kitin jossa Hansonin virittämä 26cc Zenoah.

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #1 : 14 Maaliskuu, 2011, 22:06:33 »
SpectraG voisi löytyä midlandhelicopters.co.uk kyselyä kehiin. Tai osta mun vähän käytetty Stratus BW+ tarvittavat konversio(moottoripukki+välitys) palikat suoraan MA:lta tai ronlund.com.  Voin auttaa jos olet kiinnostunut laatu kopusta. Laita yv:tä jos kiinnostuit.
-Samppa
Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #2 : 14 Maaliskuu, 2011, 22:24:15 »
Mulla vaaka kallistui Radikaleista sun muista Helibugiin nimenomaan varaosasaatavuuden takia. Tein gasserin lennätystä varten, joten koko ajatus olisi mennyt puihin jos varaosia pitäisi aina venailla viikko tai pari.

Ainakin GV-1 -govi toimii kerrassaan loistavasti ilman mitään stator gatoreita. RC-mallin moottoreissa on niin voimakas magneetti sisällä sytytystä varten, että kiinnittämällä govin anturin moottorin koteloon sopivaan kohtaan voi saada yli 95% signaalin goville. Ja tosiaan, nuo RC-malliset moottorit eivät tarvitse ulkoista sytytystä eikä virtaa, vaan toimivat itsenäisinä paketteina pelkällä bensan syötöllä. Jäähdytyskin on integroitu moottoriin erittäin tehokkaasti ja huoltovapaasti. Suosittelen. PUH-mallisista moottoreisa saa lukea aika usein huonoa.

Täältäkin löytyy apuja, varsinkin jos valinta napsahtaa Helibugiin. Rakensin moisen viime kesänä ja se on lentänyt tähän mennessä yhteensä noin vuorokauden. Rakensin itse kopteriin generaattorin ja voin suositella sellaista suureen ääneen kaikille gasser-ihmisille! Helpottaa elämää huomattavasti ja pönkittää gasserin parasta puolta; pitkää lentoaikaa. Parin viikon välein kun käy lennättämässä, ei vastarin akkua tarvitse ladata koskaan... :)

Poissa Nixu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #3 : 17 Maaliskuu, 2011, 23:31:11 »
Ajatus oli vaihtaa magneto elektroniseen sytkään ja säästää painossa, mutta silloin ei gy701 governor anturi käsittääkseni toimi. Gatorin anturi ei kai vaadi magneetteja. En tosin tiedä kuinka hyvin elektroninen sytytys toimii näissä moottoreissa. Olisiko perinteinen magneto kuitenkin luotettavampi?

Rakensin itse kopteriin generaattorin
Oliko tuo gene vaikee rakentaa? 

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #4 : 17 Maaliskuu, 2011, 23:40:11 »
Minkä painossa voittaa, sen sähköhäiriöissä häviää... No ei maar, kaippa sähkösytkänkin hienosti pelaamaan saa, kun asettelee osat ajatuksella. Oletko laskenut paljonko painon säästöä tulee?

Oliko tuo gene vaikee rakentaa? 
Äärimmäisen helppo. Moottori pyörimään starttiakselin päähän, sen jälkeen tasasuuntaaja ja iso konkka, siihen perään sopiva BEC ja se on siinä.

Poissa s.kuronen

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #5 : 21 Maaliskuu, 2011, 10:03:32 »

Poissa Nixu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #6 : 21 Maaliskuu, 2011, 20:27:47 »
Elektronisella sytkällä moottori painaa n. 10% vähemmän.

Poissa jkaija

  • Pro torppari
  • ****
  • #0053
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #7 : 21 Maaliskuu, 2011, 20:31:00 »
Elektronisella sytkällä moottori painaa n. 10% vähemmän.
Onko tuossa sytkän akun paino laskettuna mukana?
RJX; Extreme X-90Gas
ESky; -BeltCp, Smart
JR 11X Zero

Poissa Nixu

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #8 : 22 Maaliskuu, 2011, 20:58:07 »
Eipä oo ei... Kyllä toi kymmenen pinnaa katoaa vain moottorin painosta.

Minkä painossa voittaa, sen sähköhäiriöissä häviää...
Nyt kun asiaa tarkemmin pohtii, niin käsittääkseni tuo muutamansadan gramman säästö ei kai olennaisesti vaikuta suorituskykyyn. Ainakin aluksi riittää että kopteri pysyy ilmassa. Kevennetään sitten jos tarvetta ilmenee.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #9 : 14 Huhtikuu, 2011, 20:43:33 »
Säätääkö muuten nykyiset magneetot jo ennakkoa? Vanhemmat ei ainakaan säätäneet.

Elektroninen sytkä säätää, eli lisää sytytysennakkoa kierrosten noustessa-lisää tehoa ja helpompi käynnistyvyys.

Jos magneeton, jossa ennakko kiinteä, säätää niin, että koneen saa helpolla käymään, häviää tehoissa melko paljon, jos taas ennakko on kierroksilla kohdillaan, ei saa kirveelläkään käymään....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Poissa flykari

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Helibug 700 tai Radikal G30
« Vastaus #10 : 14 Huhtikuu, 2011, 22:09:10 »
Tuolta ostin Spectra G:n + moottorin: http://www.motorsandrotors.com/

Dave Wilshere on hyvä tyyppi.
Toimitus oli nopea.
Spectra ei ole sivuilla, mutta kannattaa kysyä. Sivuilta puuttuu paljon muutakin, mitä siellä on varastossa.
Varaosia Spectraan myös.

Kari

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
Trex 700G HeliBug

Aloittaja 4D « 1 2 ... 9 10 » Bensakopterit

234 Vastauksia
215340 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Syyskuu, 2015, 22:40:44
kirjoittanut Dutchman
3 Vastauksia
3075 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Kesäkuu, 2010, 22:34:35
kirjoittanut masu
1 Vastauksia
5141 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Heinäkuu, 2010, 22:30:15
kirjoittanut koikkis69