Kirjoittaja Aihe: Flybar ja flybarless lapojen ero?  (Luettu 4033 kertaa)

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Flybar ja flybarless lapojen ero?
« : 19 Maaliskuu, 2011, 18:24:04 »
Eli mitä eroa noilla flybar ja flybarless lavoilla on? Joku viisaampi voisi vähän valaista tätä asiaa  ::)
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Flybar ja flybarless lapojen ero?
« Vastaus #1 : 19 Maaliskuu, 2011, 19:14:34 »
goooooogle  :)

Eli suomeksi: erona painopiste.


I got excellent answers on fb vs fbl with smacktalkrc.com. You can log on, download the FB vs FBL episode and you'll understand better. With a fb system, the fb will do all stabilizing, the downside is will induce mechanical force on the system that the engine will need to be up to the task. So FB blades will have (as Nexgen indicates) their CG closer to the root, and if possible lighter. That's why you'll find all those "stick banger" blades to be up to 30grams each lighter than the regular blades to give the "pop" everyone is looking in 3D (at the expense of autos, don´t forget).

On the other side, FBL system, all stabilization wil be done by the 3-axis gyro and the servos, no flybar to do all the "stabilizing", so if you get FBL blades, their CG will be closer to the end, and will tend to be a bit heavier than regular blades (as the video indicates). This will help the whole system to stabilize, and be in better control.

So after reading your post, if you're looking for super stable flight, FBL blades will benefit your system. I don't believe it would be a "night and day" difference, so maybe stick to your current blades, and on your next "mishap" you can do the upgrade. I haven't done the switch myself, so I wouldn't actually know how much "stabler" will be for FF and sport flying switching to FBL blades.
Hope this helps.

Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa mnentwig

  • Elävä Legenda
  • *****
  • this sentence no verb
Vs: Flybar ja flybarless lapojen ero?
« Vastaus #2 : 19 Maaliskuu, 2011, 20:06:49 »
Hi,

the CoG along the blade length is only half of the story.
Stickbanger etc FB blades have a strong leading edge that makes the blade "bite" into the airstream. In the video it's mentioned in half a sentence only: "span-wise AND chord-wise CoG".
The pitch is self-reinforcing: There's your snap, but the blades are an unruly lot that needs very powerful swash servos to tame.

I'd recommend to get proper FBL blades and sort out the problems with the heli. If FB blades work in the end - fine. Sometimes they do, sometimes they don't.

FB blades:
+ super-fast roll rates with little engine bogging
- "wobble" and phasing-like behavior (the heli seems to flip at first to the wrong direction)
+ usually cheaper

FBL blades:
+ accurate in flips etc
- cyclic movement causes more bogging due to the weight
+ absurdly long hang time in autos

The chances to get away with FBL blades are higher, if everything is set perfectly: Correct geometry, good servos, strong enough Rx power supply
« Viimeksi muokattu: 19 Maaliskuu, 2011, 20:09:56 kirjoittanut mnentwig »

Poissa Njakee

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Flybar ja flybarless lapojen ero?
« Vastaus #3 : 20 Maaliskuu, 2011, 01:15:17 »
Asia tuli selväks. Kiitos! ;D
T-rex 600 ESP 3GX
T-rex 450 pro
RC-Factory Flash
TechOne Mythos
Bantam E-Station BC6 DX8 Futaba 6EX

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Flybar ja flybarless lapojen ero?
« Vastaus #4 : 20 Maaliskuu, 2011, 16:33:44 »
tuossa tänä viikonloppuna huomannu kuin valtava merkitys on noilla FBL lavoilla FBL kopterissa!
nimittäin mulla kuussatasessa on ollu FBL radixit kiinni siittä asti kun se on muutettu 3G:ksi.
noilla radixeilla kopu pelannu aivan äärettömän hyvi,ei mitään moittimista,kopteri toiminu tarkasti ja venkoilematta mihinkään vaikka mulla on noi akut(flightmaxx) jo aikas huonossa hapessa ja ne ei todellakaan anna riittävästi tehoa tuohon.

nyt sitten noihin radixeihin tuli torpissa semmoset pienet "lommot" joku 10cm lavan juuresta ja tonen heti siinä kiinnityskohdan jäykisteen kärjessä enkä uskaltanu niitä sitten tän päivän ulkoilutapahtumaan täällä kokkolassa laittaa.siispä vaihdoin nuot alignin tavalliset lavat kiinni eilen.

kopterin luonne muuttui melko totaalisesti.perä nykii ja poukkoilee jonku verran,kopu haukkaa vaakalennosta melko herkästi kun aletaan vetää pystyyn,ja tiktokeissa liike "nytkähtelevää".
tarkkuus kyllä pitchin kanssa oli vähän sitä sun tätä kun liike ei todellakaan pysähtyny heti samanlai ku radikseilla ja sit ku pysähty niin läähdettiinki rivakkaan toiseen suuntaan.no tähän tottu kun oli jonku aikaa lentäny ja pysty ottaan tiktokitki vähän pienemmällä pitchin liikkeellä mutta ei se mitään miellyttävää ollu.

kyllä nyt kuitenki hyvä fiilis tän päivän lennätyksistä mutta kyllä heti takas FBL lavat ku ne saan.
ensviikolla onneks tulossa sitten uudet radixit tuohon et pääsee taas ajeleen kunnolla.pitäs akutkin alkaa kovaa kyytiiä päivittää..
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
12 Vastauksia
6446 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Huhtikuu, 2009, 18:48:59
kirjoittanut 4D
172 Vastauksia
84393 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Maaliskuu, 2011, 18:25:59
kirjoittanut Picofly
4 Vastauksia
2795 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2009, 00:15:25
kirjoittanut Sammy
4 Vastauksia
3132 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2009, 11:17:27
kirjoittanut mnentwig
0 Vastauksia
12383 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Elokuu, 2012, 13:47:43
kirjoittanut Tumppi T