Kirjoittaja Aihe: Liukuri, frisbee ja hulavanne sai moottorin  (Luettu 216576 kertaa)

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #200 : 28 Helmikuu, 2012, 21:47:29 »
Kyllä huomaa, että vesan ultrahipokevennetty liukuri rokkaa :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa mop

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #201 : 01 Maaliskuu, 2012, 02:08:50 »
Aika asiallista  :D
Sulla on näemmä aika kevyet moottorit ja siksikin paino pysyy maltillisena. Keveys on valttia.
Saatko videota jossain vaiheessa?

Tuossa olis toka akullinen. Tai siis puol akullista, kun leikki loppu taas kesken. Reippaan 5 min ajon jälkeen akkuun meni r1000+ mAh, että aika kauan tuolla rällää. Videossa 3s akku. Kokeilin myöhemmin myös 4 ässällä ja sillä liikahti jo mukavammin.

Nano CP X | Nano QX | mCP X bl | China450 | KK1 Quad | Qav250 Naze32 | MK Quad Naza | 680pro Naza | CC Y6 YS-X4 | Liukuri | Autoja | DX4R, DX9 | Klippei

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #202 : 01 Maaliskuu, 2012, 17:22:56 »
...Runkomalliksi tulee siis tuo "kaksi liukuria vastakkain/ UFO" :)

Jotain ajatusta näistä:
Koko paino akkuineen kaikkineen max 1,9kg (osien ilmoitettujen painojen mukaan + 100g varmuuden vuoksi)
MAX static thrust: 5,8kg (speksien mukaan, mutta jos nyt edes 5kg työntäis niin eiköhän riitä ;D)

Tulikin muutoksia näihin:
- Olinpa sitten tehnyt hyvinkin ilmiselvän ajatusvirheen, joka hieman nolottaakin myöntää. En ollu laskenut tohon koko hökötyksen painoon sitä toista liukuria ollenkaan enkä ole ottanut huomioon kaikkia tykötarpeita mitä toi yhteenliittäminen haluamallani tavalla tarvii ;D Eli jos sellaisen tekisin, niin yhteispaino nousisi vähintään 2,8kiloon. Toisaalta tuossa seuraavassa muutoksessa on hieman kompensaatiota tähän :)

- Sain vastauksen RC Castlelta, jolta tilasin puhaltimet ja moottorit. Ilmoittivat, ettei haluamaani moottoria ole enää eikä sitä todennäköisesti enää saada vaikka haluaisivatkin. Tarjosivat vaihtoehdoksi valmiita paketteja samaan hintaan, joten vaihtamalla niihin säästäisin 8€/paketti. Tein sitten niistä kaupat ja nyt ois tulossa kaksi tällaista settiä + varaimpellereitä:

http://rc-castle.com/shop/product_info.php?products_id=2136
On siis "counter rotating", eli toinen pyörii toiseen suuntaan. Ei varmaan mitään hyötyä, mutta onpahan valmis paketti :)

Noiden jälkeen liukuriin leivottavan setupin MAX static thrust nousi 7,2kiloon, niin ehkä se noin 3kilon yhteispaino ei niin haittaisikaan.

Ehkäpä ensimmäinen versio on ilman sitä UFO-mallia. Korkeintaan eteen jokin lippa tai kuomu. Pistetään sitten toista liukuria päälle, jos tuo tehoreservi sellasen sallii.

Tampereella vaan keli näyttää siltä, että jos puhaltimet ei saavu parissa viikossa niin koeajot tältä talvelta voi unohtaa :-\ Aion silti ton väsätä valmiiksi vaikka nurmikko paistais... onpahan ens talvelle ainakin testattu konsepti.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #203 : 01 Maaliskuu, 2012, 19:02:14 »
Jees  :D On siinä ainakin työntöä  :o Toivotaan että kamat liitää nopeasti perille ennen kesää.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #204 : 01 Maaliskuu, 2012, 19:26:06 »
Hei yksi mieltä askarruttava seikka on akut. Alustavasti tuo on ajateltu ajettavaksi kahdella akulla, yksi akku ruokkii kahta moottoria.

Eihän tota jatkuvasti täydellä teholla varmaan mouhotetakaan (EIPÄ! ;D), mutta mikäli vedetään kohtuu kaasulla ja kaksi moottoria imasee ~50A = 100A akusta. Akut on 2650mAh 35-70C, eli jatkuvaa virtaa lupailtaisiin 92,75A...

kysymys kuuluukin: oletetaan, että täydellä kaasulla ajettaessa menee tuo 100A akusta, niin uskallanko vetää urku auki koko akullisen pelkäämättä että se hajottaa akun samoin tein? Tiedän kyllä sen että mitä isommalla virralla kulutettaan (tai ladataan) sen vähemmän syklejä akulla saa. Vaikeahan toi varmaan on sanoa, minkälaisia aikoja ja minkälaisella kaasulla tuota pitäs rasittaa, mutta ihan random ajatuksetkin asiasta on tervetulleita.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #205 : 01 Maaliskuu, 2012, 19:31:30 »
Mun kokemukset sanoo että ei kovin kauaa kestä. Pitäs olla purkua aika roimasti reservissä. Varsinkin kun akut tyhjenee niin purkuvoimakin vähenee.
Elä ainakaan tyhjäksi aja. Ja jatkuvasti tollo pohjassa. Nii joo mutta milläs sen muistaa muka hellittää  ::)

Yksi asia minua askarruttaa jos laittaa kaksi kokonaista ufoa päällekkäin, ettei vaan tulis liian jäykkä ja sitten lumella koko hökötys alkaa pomppiloikkimaan eikä sitä saa loppuman. Ainakin minulla käy niin jos kovin jäykistää rakennetta. Paras on jos liukuri pääsee joustamaan ainakin jonkun verran.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #206 : 01 Maaliskuu, 2012, 20:13:53 »
Mun kokemukset sanoo että ei kovin kauaa kestä. Pitäs olla purkua aika roimasti reservissä. Varsinkin kun akut tyhjenee niin purkuvoimakin vähenee.
Elä ainakaan tyhjäksi aja. Ja jatkuvasti tollo pohjassa. Nii joo mutta milläs sen muistaa muka hellittää  ::)

Joopa joo. Tarvinee vaan alkuun alottaa hiljalleen ja koventaa tahtia. Kyllä sitä kai voi urku auki paahtaa edes vähän aikaa :P Jos tuota nyt pääsee vielä lumella kokeileen, niin kiinni laitetaan muutenkin viime kesäiset akut ettei ole uudet heti kovassa rääkissä ja mee pahaks.

Yksi asia minua askarruttaa jos laittaa kaksi kokonaista ufoa päällekkäin, ettei vaan tulis liian jäykkä ja sitten lumella koko hökötys alkaa pomppiloikkimaan eikä sitä saa loppuman. Ainakin minulla käy niin jos kovin jäykistää rakennetta. Paras on jos liukuri pääsee joustamaan ainakin jonkun verran.

Ihan hyvä pointti. Rakennellessa paikkoja puhaltimille joutuu liukuria puukottaan aika roimastikin ja juuri tuosta reunasta joka periaatteessa jäykistää. Jäykkyys väheni huomattavasti heti kun sen reunan vaan poikkas ottamatta mitään palaa vielä edes pois. Sitä en sitten tiedä mitä toisen puukotetun liukurin päälle laittaminen vaikuttaa; jäykistääkö se sitten taas koko systeemin uudestaan. Tähän täytyy sanoa vaan "sen näkee sitten... " :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #207 : 06 Maaliskuu, 2012, 17:17:24 »
Tuunasin tuommosta peräsinmallista liukuria silleen että nyt voi vetää lämä tiskissä vaikka koko ajan. Menee aika lujaa  ;D
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #208 : 07 Maaliskuu, 2012, 18:06:02 »
35 km/h tutkasimme liukurille.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #209 : 07 Maaliskuu, 2012, 19:02:31 »
Katos vaan. Siinä on sitten mun tavote... kyllä puhaltimilla pitää lujempaa päästä ;)

Pääsittekö tutkaamaan suoraan kohti tulevaa värkkiä. Aina vähän viistosta tutkaaminen antaa yleensä hieman alemman tuloksen, että kyllä se varmaan 40km/h huipuilla on :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #210 : 07 Maaliskuu, 2012, 19:21:45 »
 ;D ;D ;D Eipäs nyt yritetä. Ihan kohti se tuli, ei siihen oikein ole mitään lisättävää ;D
2 mittausta ja molemmilla sama lukema.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #211 : 11 Maaliskuu, 2012, 22:55:13 »
Näinhän siinä kävi, että perus Kiina-ilmiö iski. Vasta nyt sain ilmoituksen, että puhaltimien/moottorien tilaus siirtyy pakkaamiseen ja postitusarvio "ensi viikon aikana". Siitä se sitten lähtee vasta Suomea kohti... :( Ei tule tälle talvelle valmista millään.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #212 : 12 Maaliskuu, 2012, 07:25:56 »
No se on lapinreissu edessä  ;)
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #213 : 22 Maaliskuu, 2012, 15:29:40 »
Mulla on nyt uusi ultrakevyt liukuri valmistunut. Painoa sain vielä uskomattoman paljon pois vaikka edellinen tuntui jo olevan kevennetty :D
Mutta gramma sieltä täältä johti n.120g laihtumiseen.
Nyt tässä uudessa mallissa on mahdollisuus siirtää akulla painopistettä mielin määrin.

Kuvia projektista on täällä:
http://vee73.hi.fi/kuvat/RC-HARRASTUS/Ultrakevyt+liukuri/

Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #214 : 23 Maaliskuu, 2012, 07:00:12 »
Testiajo suoritettu.
Parhaiten tätä liukuria kuvaa sanomalla, todella agressiivinen.
Kiihtyy kuin pupu makuulta.
Liitää epätasaisellakin pinnalla kuin tyhjää.
Aivan kuin siinä olis iskarit kun se ei juurikaan välitä epätasaisuuksista.
Kääntyy salamana ja siksi piti liikkeet pienentää todella pieneksi että pystyy ohjaamaan :)
Ja pysähdy tämä ei millään. Liukuu ilman kaasua loputtomiin. Kaasun kun päästää ja kuvittelee paikan missä se pysähtyy, niin puolella menee arvio pieleen.

Sanoisin että projekti todella onnistunut.
Ainoa miinus siitä kun potkuri on hieman liian alhaalla ja se teki jälkeä liukuriin muutamassa isossa tällissä.
Se täytyy korjata.
Tämä saattais nyt mennä pienemmälläkin potkurilla kun tuo tehopainosuhde on melko herkullinen. Ei puhettakaan että vois käyttää täyttä kaasua muualla kuin lähdöissä. Ja muutenkin kaasun käyttö pitää olla aika hillittyä :P
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #215 : 23 Maaliskuu, 2012, 08:54:18 »
Näitä sun säätöjä on kyllä hieno seurata ;D

Millä akulla tota hyperlighttia ajelet ja minkälaisiin ajoaikoihin saattas päästä? Vaikuttaa kyllä pirun vikkelältä peliltä.

Hauska muuten huomata, miten mennään tavallaan niin eri jälkiä tässä hommassa; sulla raavitaan grammoja sieltä ja täältä, laitteesta tulee näppärä... Mulla on tulossa miehekkään reilusti vajaa 3kilonen liukuri johon vaan dumpataan raa'asti "riittävä" määrä työntöö ;) tuskin tuosta mikään temppukone tulee, niin jos vauhdilla sais tyytyväiseksi.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #216 : 23 Maaliskuu, 2012, 11:26:03 »
4S lifeillä käytän.
Nyt tuntuu ettei tuota hässäkkää kannata edes enää keventää. Menee aivan raivoisaksi nytkin tuo meno :)
En ole nyt mitannut ajoaikoja mutta uskon että helposti 10min.

Nii ja onhan mullakin tuommonen "raskas" malli johon laitan 2X4S lifet ja se saa siitä lisätehoja ja silläkin on mukava ajella.
Tää on vähän semmosta että ei voi kaikkea saada samaan luikuriin  ;D
Kevyessä ja raskaassa on omat hyvät puolensa.
Kevyt temppuiluun pehmeässä lumessa
ja raskas sillon kun tahtoo ajella tosi lujaa ja ei tarvi pelätä flippausta kovalla pinnalla.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #217 : 27 Maaliskuu, 2012, 19:28:35 »
Hulluja on monenlaisia, mutta kylläpä on tyylikkään näkönen liukuri :) Sitähän pitää päästä koippasemaan kun tulen käymään.
Paljonko tuo nyt siis painaa?
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #218 : 27 Maaliskuu, 2012, 19:33:40 »
Tämä painaa ilman akkua 996g + 4S Life akku 302g = 1298g
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #219 : 27 Maaliskuu, 2012, 19:50:15 »
Tämä painaa ilman akkua 996g + 4S Life akku 302g = 1298g

Ootko mitannu tai onko mahdollista mitenkään mitata työntöä minkä ropellotin antaan? Saisi vähän suhdelukua tuohon paino vs työntö.

Laskeskelin tässä vielä(KIN) puhaltimia odotellessa minkälainen suhdeluku tuolle puhallinliukurille tulisi, mutta jääköön vielä pimentoon lopputulokset, ettei tule "lupailtua liikoja" :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #220 : 27 Maaliskuu, 2012, 20:04:23 »
Öööö
mittasin kierrokset paikallaan ja ne oli jotain yli 10 000 rpm. Pjootkuri on 11x5,5.
Notta sanooko tuo tieto jotain?
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #221 : 27 Maaliskuu, 2012, 20:23:11 »
Ei sano, en puhu potkureita... oisko joku tietävämpi, anyone?
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #222 : 12 Huhtikuu, 2012, 11:44:51 »
Ehdimpä vielä näille lumille..



Kääntöservon mekanismi


Laakeroitu yläpää


Paino ilman akkua 1484g. Liikkui sohjossa kuin täi tervassa, pitää kattoa loggerista paljoko tehoja tulee ulos. Potkuri tuossa 11x5.5, isompiki hyllyssä oottamassa.

Edit. tehoja sisään 350-400W, mutta ei se vaa liiku oikein kun imee kiinni hankeen.
Edit2. 12x6:lla 400-450W, nyt oli jo yritystä liikkua hieman enemmän. Jahka pakkaset tulee, niin on kova hanki päästellä..
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2012, 13:42:30 kirjoittanut Xen »

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #223 : 12 Huhtikuu, 2012, 13:49:33 »
mittasin kierrokset paikallaan ja ne oli jotain yli 10 000 rpm. Pjootkuri on 11x5,5.
Notta sanooko tuo tieto jotain?
Tuolla eCalcilla katottuna 4S life + NTM3542 1250kv + 11x5.5 antaa
- static thrust 2.2kg => 2.2/1.3 = 1.7 työntö/paino suhde
- prop stall  thrust 1.6kg

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Liukuri ja frisbee sai moottorin
« Vastaus #224 : 12 Huhtikuu, 2012, 14:48:46 »
Plussakelit varmaan ahistaa kulkua. Ja luistoaine tekis gutaa pohjaan.
Hieno viritys muuten.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
11 Vastauksia
8003 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Marraskuu, 2009, 15:19:02
kirjoittanut puisto_kemisti
2 Vastauksia
6429 Lukukerrat
Uusin viesti 23 Maaliskuu, 2015, 17:01:55
kirjoittanut Pohjola
2 Vastauksia
2904 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Joulukuu, 2009, 23:03:34
kirjoittanut jkaija
2 Vastauksia
3470 Lukukerrat
Uusin viesti 04 Heinäkuu, 2010, 14:48:46
kirjoittanut Rity
Nitro liukuri

Aloittaja puisto_kemisti Protopaja

4 Vastauksia
3741 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Joulukuu, 2011, 19:38:58
kirjoittanut Juku_