Kirjoittaja Aihe: Akkuvahti hakusessa  (Luettu 7485 kertaa)

VilleK

  • Vieras
Akkuvahti hakusessa
« : 21 Maaliskuu, 2011, 19:28:21 »
Moro!

Olisko kellään suositella hyvää ja kovaäänistä akkuvahtia, josta samalla näkisi akun varauksen? Tuollaista olen katsellut, mutta ei taida pitää meteliä itsestään:

www.leluja.net/a3022-digital-battery-volt-meter-p-1369.html

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2011, 00:28:08 »
Älä ainakaan tuota osta. Tuossa on aika iso toleranssi mittatarkkuudessa. Tämä on paljon parempi:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7224

Ensin palaa sininen valo ja sitten se välkkyy ja sitten välkkyy punainen ja sitten piippaa aika kovaa. Katsoin y-mittarilla että kun punainen palaa ja piippaus kuuluu niin jännite on noin 3.2-3.3V välillä, eli siis oikein hyvä.
Parempi tapa lennokeissa ja koptereissa on kuitenkin käyttää timeria minun mielestä :)
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

VilleK

  • Vieras
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #2 : 22 Maaliskuu, 2011, 10:52:33 »
Parempi tapa lennokeissa ja koptereissa on kuitenkin käyttää timeria minun mielestä :)

Varmasti näin on. Täytyy hankkia vielä joku härpäke, mille näkee akun tilan ja pystyy sen perusteella arvioimaan lentoajan. Tuo summeri on lähinnä viimeisenä turvana jos ja kun unohdan laittaa sen timerin päälle. :)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #3 : 22 Maaliskuu, 2011, 10:58:47 »
Ei noista "piippereistä" näe akun "varausta" vaan jännitteen. Ne jännitteet on suuntaa antavia ja lennon aikana ne hyppii miten sattuu, ei niistä voi oikein katsoa kuin vähän suuntaa... jos radiossa on se timer niin ehdottomasti sitä, ei tarvitse sitä akkua kovin monesti vetää ihan tyhjäksi kun se jo "väsähtää".

ps. Jos viimeiseksi "turvaksi" noita hankkii niin melkein sama jättää kauppaan, ajavat aivan samaa asiaa kuin säätimen cutoff ja sillä kyllä huomaa millon ollaan menty liian pitkälle... toinen vain piippaa, toinen esim vähentää tehoja.
Ja nyky akut säilyttää "hyvän" jännitteen lähes loppuun asti, jolloin akku on jo ihan tyhjä kun se saavutetaan..
« Viimeksi muokattu: 22 Maaliskuu, 2011, 11:01:10 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #4 : 22 Maaliskuu, 2011, 11:14:38 »
Mulla on tuollainen HK:n varoitin; omateko SU-47:ssa huusi hoosiannaa heti kun tuuppasi tikun eteen... Aika suuntaa-antava tosiaan. Sitten kun puolikaasullakin varoitti, niin tiesi ottaa koneen alas. Enpä ole käyttänyt sen koommin lennokissa.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

VilleK

  • Vieras
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #5 : 22 Maaliskuu, 2011, 19:29:11 »
Ei noista "piippereistä" näe akun "varausta" vaan jännitteen. Ne jännitteet on suuntaa antavia ja lennon aikana ne hyppii miten sattuu, ei niistä voi oikein katsoa kuin vähän suuntaa... jos radiossa on se timer niin ehdottomasti sitä, ei tarvitse sitä akkua kovin monesti vetää ihan tyhjäksi kun se jo "väsähtää".

Mulla on vielä toistaiseksi Eskyn laaturadio käytössä, joten kaipaan jotain muuta keinoa ajan mittaamiseksi. Menisköhän se sitten jotenkin näin, että tuuppaa akun täyteen ja mittaa, sitten ajelee vaikka viitisen minuuttia ja mittaa taas. Saa ainakin jonkin arvion omasta kulutuksesta ja pistää timerin sitten sen mukaan hälyttelemään.

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #6 : 22 Maaliskuu, 2011, 19:44:38 »
Moro
Itellä käytössä Class ohlssonin timeri eikä hinta oo paha ;D
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=158603104

Pientä säätöö et saa fiksusti sioitettua mankkaan.
Ite lämmitin muovista sopivan palan ja pientä "koloomista" niin se on siinä ;)
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #7 : 12 Huhtikuu, 2011, 19:54:24 »
Niin no ongelmahan on se, että Li-po akun jännite tippuu aika vähän, ja romahtaa sitten nopeasti kun varausta on jäljellä ei enää ole oikein mitään. Vaikea siis mittarilla seurata, varsinkin kun samaan aikaan otetaan virtaa akusta.

En ole vielä lentänyt Amig 450:lläni, mutta Lama V3:ssa kyllä alkaa hyvissäajoin huomata, että kaasua täytyy tarjota enemmän, mitä täydellä akulla. Teho putoaa suht nopesti, mutta ei mitään hätiä laskeutumisessa. Ainakin radiot tottelee vielä silloinkin kun kopteri ei jaksa enää nousta maasta.

Näyttäisi näiden ulkokoptereiden kanssa olevan vähän monimutkaisempaa, nopari lyö pillit pussiin yms... Kertokaas lisää nyybielle...

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Akkuvahti hakusessa
« Vastaus #8 : 12 Huhtikuu, 2011, 23:32:13 »
Laturilla joka näyttää akkuun siirtyneet milliamppeerit on hyvänä puolena myös se, että pystyt näkemään koska lennätysaika on liian pitkä.

-Radiosta timeri vaikka 5 minuuttiin
-kopteri ilmaan ja iloista pöristelyä
-kun timeri piippaa, kopteri alas ja uutta akkua sisään.
-5 minuuttia lennetty akku laturiin (akun jäähdyttyä)
-kun akku on täynnä, näet paljonko akkuun meni milliamppeereita

80% säännöllä mentäessä esimerkiksi 2.000 mAh akkua saa purkaa enintään 1.600 mAh.
Jos laturi näyttää että akkuun meni vaikka 1.400 mAh, voit kasvattaa timerin aikaa vaikka puolella minuutilla ja tarkistaa tilanteen seuraavan latauksen yhteydessä.

Kun lentotaito kehittyy, tai lennätystapa muuten vaan muuttuu agressiivisempaan suuntaan, tulee ladattua milliamppeerimäärää seurata ja timerin aikaa tiputtaa tarpeen mukaan.

Lentoaikaa maksimoidakseen on parempi hankkia lisää akkuja, kuin koittaa niistää olemassa olevista ne viimeiset tehot ulos ja tuhota akut.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
17 Vastauksia
30503 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2014, 00:19:58
kirjoittanut Dutchman
3 Vastauksia
2969 Lukukerrat
Uusin viesti 31 Heinäkuu, 2011, 15:16:41
kirjoittanut 1m4s0_
4 Vastauksia
3045 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Marraskuu, 2011, 21:10:13
kirjoittanut pilot4fn
4 Vastauksia
3566 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Toukokuu, 2012, 21:16:15
kirjoittanut jkkmobile
5 Vastauksia
4236 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Syyskuu, 2015, 20:55:34
kirjoittanut Raimund