Kirjoittaja Aihe: YS 50 tulille  (Luettu 19253 kertaa)

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #25 : 27 Maaliskuu, 2008, 18:36:13 »
Minulla ainakin suhahtaa paineet ja jos otan letkun kaasarin päästä irti niin fuilia lentää kovalla paineella.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

seppomikael

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #26 : 27 Maaliskuu, 2008, 18:51:17 »
Onko se yksisuuntaventtiili oikein päin?

Mikael voisi omastaan katsoa ja sanoa miten päin se on?

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #27 : 27 Maaliskuu, 2008, 19:00:06 »
No se tuli mullakin mieleen.. Mielestäni laitoin niin päin että jousi-prikka yhdistelmä joustaa tankille päin ja estää koneeseen päin.

seppomikael

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #28 : 27 Maaliskuu, 2008, 19:06:18 »
En yhtään muista miten päin se tuli kun ite kasasin omani. Mutta väärinpäin se oli ensin...

Kysyin Mikaelilta. Kierteen sauma on tankkiin päin.
Mikael lupasi vielä kuvan laittaa tänne.

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #29 : 27 Maaliskuu, 2008, 19:13:59 »
Tässä kuva venttiilistä
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #30 : 27 Maaliskuu, 2008, 19:32:34 »
Kyllä se noin päin oli mullakin, eli ilmeisesti oikeinpäin :) Tossa kuva venttiilin sisuksista, eikös se noin kuulu kiinni?
Koitin muuten puhaltaa venttiiliin siitä sisäkierteen eli koneen puoleisesta päästä, ei mene millään ilmaa  :o Pitäskö siitä jaksaa puhaltaa läpi?

seppomikael

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #31 : 27 Maaliskuu, 2008, 20:15:24 »
Onko sulla headertankki siinä? Jos, niin oletko koittanut toimiiko ilman sitä?

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #32 : 27 Maaliskuu, 2008, 20:22:36 »
On header tankki, enkä oo ilman kokeillu.

seppomikael

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #33 : 27 Maaliskuu, 2008, 20:34:06 »
Kannattaisiko.
Minulla ei oikeasti ole mitään hajua miten se toimii mutta Align sanoo ettei sellaista tarvii 600N:ssä.
Ellei ole perunut puheitaan.
En kyllä myöskään tiedä että miten se voisi asiaan vaikuttaa. Siis se headeri...

Ei sulla ole ketään suht lähellä asuvaa jolla olisi sama mosa. Voisit oikeesti koittaa toisella venttiilillä?
Mutta minä koittaisin ensin tehdä sen polttoainelinjan just sellaiseksi kun moottorin "kytkärissä" on.

Tosin minä vain arvailen.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #34 : 27 Maaliskuu, 2008, 23:25:17 »
Sitä yksisuuntaisventtiiliä voi putsata/ huuhtoa pumppaamalla siitä fuilia läpi. Ryytyy välillä muutaman päivän käyttämättömyydestä.

Ainakin 90 YSsi on herkkä roskille, kaasarissa on niin pirun pieniä kanavia että roskaa ei välttämättä paljaalla silmällä näy. Kaasari ja regu palasiksi ja putsaamaan paineilmalla.

Ja tankki ei saa sitten vuotaa yhtään, ota vaikka irti ja testaa pienellä paineistuksella upottamalla veteen.
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #35 : 28 Maaliskuu, 2008, 07:54:04 »
Sitä yksisuuntaisventtiiliä voi putsata/ huuhtoa pumppaamalla siitä fuilia läpi. Ryytyy välillä muutaman päivän käyttämättömyydestä.

Ainakin 90 YSsi on herkkä roskille, kaasarissa on niin pirun pieniä kanavia että roskaa ei välttämättä paljaalla silmällä näy. Kaasari ja regu palasiksi ja putsaamaan paineilmalla.

Ja tankki ei saa sitten vuotaa yhtään, ota vaikka irti ja testaa pienellä paineistuksella upottamalla veteen.

Joo, pitää tänään lykätä paineilmaa neulojen rei'istä ja polttoaineen syötöstä sisään koneeseen. Jos ei sillä ala tokeneen niin pitää irrottaa kone ja purkaa kaasari. Samalla vois kokeilla työntää tankin ylänipasta painetta, et vuotaako.
Oiskohan pieni nestelukko lykänny fuilin öljyä kaasarin rööreihin.. sitä mitä putkestakin valui aina irrottaessa.

JHypp

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #36 : 28 Maaliskuu, 2008, 14:45:07 »
Katsohan ensin sitä tankin puolta. Kun olet about 10 kierrosta ilman hehkua startterilla pyörittänyt konetta, niin siellä tankissa pitäisi olla ihan hyvät paineet, jotka suhahtaa kunnolla kun ne päästää ulos. Onko sulla se tankin klunkkiletku ehjä eikä "solmussa"? Vika voi olla myös hopperissa. Koita ohittaa hopperitankki letkulla ja testaa uudestaan. Kaasaria on turha purkaa, jos vika on se, että painetta ei tule. Laita neulat tehdasasentoihin (=noin 1.5 kiekkaa auki molemmat) ja ala hakea säätöjä.

Mikä tulppa? Mitä polttoainetta käytät? Mikä pakari? ja onhan pakarin nippa tukittu? Onhan molempien tankkien "klunkit" ja letkut kunnossa. Yleensä nämä YS:t toimii kuin "junan vessa" juuri tuon paineistuksen takia.

-Jari

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #37 : 28 Maaliskuu, 2008, 15:05:00 »
Katsohan ensin sitä tankin puolta. Kun olet about 10 kierrosta ilman hehkua startterilla pyörittänyt konetta, niin siellä tankissa pitäisi olla ihan hyvät paineet, jotka suhahtaa kunnolla kun ne päästää ulos. Onko sulla se tankin klunkkiletku ehjä eikä "solmussa"? Vika voi olla myös hopperissa. Koita ohittaa hopperitankki letkulla ja testaa uudestaan. Kaasaria on turha purkaa, jos vika on se, että painetta ei tule. Laita neulat tehdasasentoihin (=noin 1.5 kiekkaa auki molemmat) ja ala hakea säätöjä.

Mikä tulppa? Mitä polttoainetta käytät? Mikä pakari? ja onhan pakarin nippa tukittu? Onhan molempien tankkien "klunkit" ja letkut kunnossa. Yleensä nämä YS:t toimii kuin "junan vessa" juuri tuon paineistuksen takia.

-Jari

Alan kallistua siihen ettei tankkiin tuu kunnolla painetta.. Eilen startterilla pyöritin kolmisen sekuntia konetta, niin päätankista ei tullut ku juuri kuultava pieni pihaus. Samoin koneen imupuolella letkussa näkyy pienet ilmakuplat ihan paikallaan, vaikka starttia pyörittää kaasu pohjassa ilman hehkua. --> Eli fuili ei edes mee koneeseen. Klunkit luulisin olevan kunnossa, kun tankkaus ja tankin tyhjäys sujuu hyvin.
Align 5 tulppa, polttoaine YSsiin tarkotettu synteettinen byron, 20% nitua, Align putki, josta nippa tukittu.
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=22847&grpid=2404

Eilen käyntiyritysten jälkeen vuolin päätankin ylänipasta pikkusia muovinjäysteitä, ne vois ehkä aiheuttaa vuotoa. Samoin irrotin yksisuuntavalven, pitää lykätä siitä fuilia läpi.

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #38 : 28 Maaliskuu, 2008, 18:52:48 »
No niin, taas pörpöttelin konetta, nyt sain melkein koko tankillisen ajettua :) Mut ei se vieläkään ihan kunnolla käy, tankin loppua kohti ei tahtonut oikein käydä muutakun sillon ku hehku oli päällä.
Tankki täynnä käynti parani aika lailla, tyhjäkäyntiä pypytteli vaikka miten pitkään. Sen "kuolleen kohdan" ylikin kun sain koneen niin kyl se kovaakin kiersi. Tosin ihan lämä tiskissä (70% kaasu) ei oikein jaksanut kiertää kunnolla vaan puhti loppui. (Laihallako, ei kauheesti savunnukaan?)

Laitoin tankin ylänippaan kiristyslangan niiden ryysteiden poiston lisäksi, nyt tuntui ainakin ajon jälkeen että oli kunnon paineet, ku tuhahti. Samaten putsasin sen ykssuuntavalven.

Jossain välissä säätöä ku kone oli sammuksissa, niin kaasari tai regu alkoi tuuppaamaan fuilia pytylle, niin et sihinä kävi??? Ei taida olla ihan normaalia? Tankissa oli kyl paineet sillon. Näytti niinkun olis tullu pytyn ja kaasarin välistä. Samoin pytty on märkä niin et valuu kannen tiivisteen kohdalta alta, voisko se vuotaa vai onko se vuotanu sitä fuilia sinne jostain muualta..? Minusta se oli märkänä jo ennen ku kaasari ruikki sitä fuilia.. plääh :-\ Putkikaan ei näyttäs vuotavan.
« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2008, 18:55:08 kirjoittanut TTM »

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #39 : 28 Maaliskuu, 2008, 19:01:29 »
Samoin pytty on märkä niin et valuu kannen tiivisteen kohdalta alta, voisko se vuotaa vai onko se vuotanu sitä fuilia sinne jostain muualta..?

Minulla täysin sama juttu oli ja luulin että se tiiviste päästää valumaan fuilia motista mutta litku tulikin kaasarin ilma-aukosta ja valui sivua pitkin pohjaan. Sulla 95% varmuudella sama juttu.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #40 : 28 Maaliskuu, 2008, 19:08:17 »
Jos mietit meneekö kone laihalle niin kokeile takakantta sormella. Kun lämpötila on sopiva pystyy sormea pitämään siinä muutaman sekunnin.
Paineet lasketaan näissä laitteissa heti ulos kun moottori sammuu. Muuten paine työntää vähintään moottorin nestelukkoon tai ulos jostainkohtaa kaasarista niinkuin sulla nyt kävi. Nestelukosta selviää kallistamalla kopteria äänenvaimentimen puolelle ja pyörittämällä mosaa. Tuolloin paineletku irti.
Jos mosa ei saa kunnolla  painetta se menee laihalle väistämättä. Siihen ei neulansäädöt auta. Laihallemenon tunnistaa myös nakuttavasta äänestä.
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

JHypp

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #41 : 28 Maaliskuu, 2008, 19:29:35 »
Jos mietit meneekö kone laihalle niin kokeile takakantta sormella. Kun lämpötila on sopiva pystyy sormea pitämään siinä muutaman sekunnin.
Paineet lasketaan näissä laitteissa heti ulos kun moottori sammuu. Muuten paine työntää vähintään moottorin nestelukkoon tai ulos jostainkohtaa kaasarista niinkuin sulla nyt kävi. Nestelukosta selviää kallistamalla kopteria äänenvaimentimen puolelle ja pyörittämällä mosaa. Tuolloin paineletku irti.
Jos mosa ei saa kunnolla  painetta se menee laihalle väistämättä. Siihen ei neulansäädöt auta. Laihallemenon tunnistaa myös nakuttavasta äänestä.

Just näin, päästä paineet pois tankista, kun olet sammuttanut koneen, etkä heti meinaa sitä käynnistää uudestaan. Älä avaa kaasua, ennen kuin olet laskenut paineet pois. Moottorin pitää savuttaa kunnolla kun siitä otetaan voimaa, eikä se saa "hyytyä" normaalikuormalla. Myös polttoaine vaikuttaa, esim. Wildcat savuttaa enemmän kuin Byron, mutta kertomasi mukaan vaikuttaa olevan laihalla, koska ei kierrä ja puhti loppuu. Koita sormella takakantta, (vaikka siinä onkin se nippa) ja opettele kuulemaan/tuntemaan milloinka moottori käy rikkaalla/laihalla. Tuo valuva polttoaine tuli varmaan kaasarista, koska paineet oli tankissa. Kyllä se siitä  ;).

-Jari


TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #42 : 30 Maaliskuu, 2008, 14:29:11 »
Eilen sain puoli tankkia palamaan. Jotain outoa on, tyhjäkäyntiä ei käy lainkaan ku hehku sammuu. Kun nopeesti laittaa hanaa hehkuessa ja pääsee moo-kohdan yli niin koneeseen saa kierroksia. Aluksi savuakin tulee miehekkäästi, mutta minuutin jälkeen savu heikkenee ja tuntuu menevän laihalle. Kun päästin hitaasti konetta tyhjäkäynnille, koneeseen tuntuu vaan jäävän kierrokset päälle. (laihalla?) Kun laittaa kaasun vielä pienemmälle, sammuu. Koneen takakansi oli todella kuuma.. Tuollon molemmat neulat oli pohjasta auki reilun kierroksen.
Kun koittaa kiertää neulat enemmän auki, kone ei lähde enää käymään ollenkaan tai jos lähtee, niin moo-kohdan yli ei enää pääse. Onko tuo 20% byron muka huonoa palamaan kylmässä vai mikä tossa mättää?? Lämpötila oli +3 paikkeilla.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #43 : 30 Maaliskuu, 2008, 15:34:12 »
Kyllä sulla jokin sielä mättää. Jos olet lykännyt paineilmaa polttoaineensyöttöön (=reguun?) siellä voi olla kalvo viturallaan tai puhki.Ite en lykkäisi. Älä käytä sitä enää ennenkuin purkaat, turha tuhota hyvää mottia.
Irti nyt vaan ja purat ja tarkastat sen regun ja kaasarin, ota myös kansi pois että voit tarkistaa ettei ole jo kilkannut jos takakansi oli todella kuuma.
Jos itselläsi ei ole toi moottoripuoli hallussa niin ota tosiaan Jukkaan yhteyttä ja pyydä apua jos siellä samalla suunnalla asustatte.Ei ole mikään häpeä pyytää apua ja sitä kyllä varmasti saat kun pyydät. Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Mulla muuten on itellä jäänyt monet kerrat 91 YSsin tankki paineettomaksi tankkauksen jälkeen (kun olen tällainen huolimaton tumpelo  ???) se kyllä käy tyhjäkäyntiä (jos vähän rikkaalla)  mutta kun ottaa ilmaan niin muutamassa metrissä sammuu.

50 YSsistä mulla ei vielä ole kokemusta, mulla on yksi ajamaton odottamassa että Hyperi OSsi laukeaa,eihän se laukea kun seuraaja on hyllyssä odottamassa ;D
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #44 : 30 Maaliskuu, 2008, 15:38:52 »
No niin, alkaa jotain selvitä. Osa kannen pulteista oli löysällä ja puristuksista osa pääsi pihalle.. Otin kannen irti ja kannentiivistekin on hiukan kärsinyt. Pitää laittaa ina kuumankestosilikonia väliin ja uudet lukitteet ruuveihin.
Ei kannata näköjään luottaa 'tehdaskiristeiseen' kanteen.
Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #45 : 30 Maaliskuu, 2008, 15:56:53 »
Ei silikonia kanteen. Eikä kannenruuveihin lukitetta.Jos tulppaan pääsee pienikin nokare sitä silikonia niin se on entinen. Ne kannen ruuvit kyllä pakkaa löystymään uudella tiivisteellä kun motti on jonkin aikaa käynyt. Varsinkin jos on käynyt kuumana.Pitää aina välillä kiristellä. Jos se tiiviste on sökö niin tilaa nyt vaan uusi. Mulla saattaa moinen tiiviste olla jos ei esim.Sabesta löydy. Joskus kun tilasin 90 osia niin otin samalla kaikki 50 osat hyllyyn mitä silloin sai. Koitan illalla löytää kun menen kotiin.

Moni muuten koittaa ne ruuvit tehtaan jäljiltä, tarkemmat äijät jopa avaa kannen ja takakannen, ei koskaan tiedä mitä löytyy. Samaten kuin neuloissa ei ole mitään "tehdassäätöä", ne voi olla missä sattuu. Koskee kaiken merkkisiä moottoreita.

Ja vielä, kun kiristät sen kannen niin käytä järkeä.Eli kiristät ruuveja tasaisesti ristiin. Muuten se voi jäädä vinoon, ts. on toiselta puolelta tiukemmassa tai miten sen sanoisi. Ja taas menee tiiviste.
« Viimeksi muokattu: 30 Maaliskuu, 2008, 15:59:42 kirjoittanut JariN »
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

Timo Huhtamäki

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #46 : 30 Maaliskuu, 2008, 15:58:34 »

Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.


Tuo letkun irtoaminenhan johtuu siitä että YS:n regulaattorin EI pitäisi päästää polttoainetta kaasarille jos regulaattorille ei tule kampiakselissa olevasta reiästä kampikammiosta lähtöisin olevaa "painesignaalia" joka avaa regun...

Poissa JariN

  • Kosmonautti
  • Seniori torppari
  • *****
  • Electric Neanderthal
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #47 : 30 Maaliskuu, 2008, 16:02:02 »

Joo, en kovaa painetta kaasariin uskaltanut työntää, sitäpaitsi letku putkahti aina ulos ennen ku painetta ehti ees kertyä.


Tuo letkun irtoaminenhan johtuu siitä että YS:n regulaattorin EI pitäisi päästää polttoainetta kaasarille jos regulaattorille ei tule kampiakselissa olevasta reiästä kampikammiosta lähtöisin olevaa "painesignaalia" joka avaa regun...

Aivan, veit jalat suustani. Siis EI PAINETTA REGUUN, ei ollenkaan....
"näin me on aina tehty, ja me on tää aina tehty"

Futaba, JR, YS, OS
Eagle sähkis,Freya Evo 120, Freya Evo 90, Sceadu Evo 50, Lepton EX, Henseleit TDNT  ja pari muuta...
FIN-5207

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #48 : 30 Maaliskuu, 2008, 17:04:22 »
No niin, helpommin oppii ku ite vähän säheltää ensin  :D
Koitin kantta vielä tolla kärsineellä tiivisteellä, tuntuu ettei kone oo kärsiny ku puristeet tuntuu olevan samanlaiset ku ennen koneen käyttöä. Pitänee soitella sabeen huomenna.

TTM

  • Vieras
Vs: YS 50 tulille
« Vastaus #49 : 15 Huhtikuu, 2008, 19:33:32 »
No nytten mosa alkaa toimia. Olin kai mennyt neulan säädöissä väärään suuntaan silloin kun kansi vuoti. Nyt pikkuneula on 3 varttia auki ja pääneula reilut 1,5 kierrosta. Seuraavaksi tilanteita voi seurata torppaus osastolla..  :D