Vetästääs tänne edes jotain ennen kuin kokonaan unohtuu ja jää merkkaamatta.
Eli toi edellisessä viestissä mainittu Vilppulassa tehty sokkorotaatio söi muutaman pikkuosan, mm tail housing, mutta säihkähdyksellä selvittiin ensivaikutelman perusteella.
No seuraavaksi olikin vuorossa Maskun kisat ja koekäyttäessä kopteria juuri ennen kisojen alkua, yksisuuntalaakeri antautui ja alkoi osallistuminen näyttää heikolta.
Kentältä löytyi varaosa ja ei muuta kun vaihtamaan rikkeimmän tilalle sisäänajettu malli laakerista muovikuorineen.
viikko 24 loppupuoli
Kisojen jälkeen kävin Maskussa pöristelemässä kolme tankillista.
Perinteiseen tapaan leijunnat ja taivasliikkeet, rotaatio muutamaan otteeseen peräjälkeen kun lientä on vielä tankissa.
Lennättäminen loppui kuitenkin epäonnistuneeseen rotaation loppuvaiheeseen, jotain häsläsin ja kohollaan olleen keinonurmen avustuksella tarjoiltiin nälkäisille peräeville nitro-kloz,metanoli-marinoitua peräevää
Kierrokset oli kuitenkin sen verran alhaiset eikä evä ehtinyt kauaa perälapasten ulottuvilla viihtymään, joten evästä tuli vähän ajetumman näköinen, vähän bräkliiniä ja halpaa kiinalaista epoxia niinhyvin ajaa asiansa.
Tässäkin turmassa meni tail housing.
25.6. lauantai
Visiitti Maskuun ja Juhon ehdotuksesta sitten yrittelemään FAI leijuntoja.
Se ois pitänyt saada videolle, ilmassa oli suuren juhannusfestivaalin tuntua: vauhtia, vaarallisiatilanteita, hyönteiskarkoitteena toimi DEETin sijasta KLOTZ ja äänimaailmasta vastasi YS.
Kolmen tankillisen jälkeen joukosta löytyi yksi elämäänstä kyllästynyt One Way Bearing, joka otti ja kuukahti kesken leijutusten.
Sabetti niin saarijärvimäisesti, kun puikoissa on kokematon idiootti, joka yhtäkkisistä YSsin riemuhuudoista hämmentyneenä ei saanut hermojaan pidettyä kasassa vaan veti naurettavan rotaation tapaisen yritelmän kaurapeltoon ja kaatoi kopterinsa:-X
Ei muuta kun romut autoon ja kotiin takapihalle setvimään mitä vaihdetaan tällä kertaa.
Useamman tunnin kopterin läpikäymistä ja romut ois taas valmiina uusiin entistä ihmeellisempiin suorituksiin.
Saldoksi kertyi ykssisuuntalaakeri (9 lentoa + aikaisemmat), vasemman puoleiset kabiinin kiinnitystapit, nupin hattu ja vakaajan tanko.
26.6. sunnuntai
Päivällä maskuun testaamaan kopterin toimivuus korjausten jälkeen.
Kone käymään ja ensimmäiseksi huomio kiinnittyi äänen joukosta kuuluneeseen uuteen ylimääräiseen saundiin.
Hetken tyhjäkäynnillä nakutust akuunneltuani ajattelin kuitenkin koittaa miten se käyttäytyy ja kuulostaa leijunnassa. Leijuntaan nostaessa huomasin että kallistus on järjettömän hidas eteen, taakse ja sivuille normaali. pyöräyttelin kopterin muutamaan eri asentoon tuuleen nähden ja sama peli jatkuu. Vermeet pöydälle ja säätämään stabbarit uusiksi, niissä oli hieman positiivista kulmaa nollan sijaan.
Uusi leijunta ja toimii mainiosti. Nakutuksen saattelemana testaamaan löytyykö moottorista vielä puhtia vai poistuiko YSsin henki edellispäivänä pelipaikalta.
Viiden tankillisen perusteella tulin siihen tulokseen että kai tuo samalla tapaa henkii kuin ennenkin, mutta tuulen vuoksi päätin tulla illalla uudestaan.
Illalla kentälle vaikka tuulta olikin vielä tarjolla.
Jiri lennätti Turbua, joten siihen oli hyvä verrata tuota ääntä, ei todellakaan kaikki kunnossa.
Ajoin vajaan tankillisen, purin kopterista moottorin takalevyn, kannen, putken ja loppuen lopuksi irroitin moottorin, jotta voin saman tien vaihtaa samalla uuden veivin tuon hieman mutkalla olevan tilalle. Veivi ei mutkalle mennyt ylikierroksista, vaan aiemmin tapahtuneen teknisen tapaturman takia.
Kamat autoon ja kotiin ulkovarastoon kopteriremonttia tekemään.
Veivi tuli vaihdettua ja moottori kasattua uusien tiivisteiden kera, starttiakselin laakerit tuli poistettua ja pari niistä osoittautui aikansa palvelleeksi.
Liitteenä joskus puoliltaöin napattu kuva