Noniin, tänään on ensimmäiset 4 akullista lennätetty, saldona kolme päälapaa ja kaksi paria takalapoja. Tuli huomattua tuokin että tuolla ei maasta lähdetä lentoon, perä hakkaa ikävästi pikkukiviin ja soraan mitä maassa on ja hajoaa herkästi, jos ei anna heti kunnolla kaasua (onneksi takapihalla on iso trampoliini, jota käytän lentoonlähtö- ja laskeutumisalustana). Ekalla lennolla onnistuin tärvelemään kaikki kopterin lavat, kun tuli käytyä kuusen kautta maassa kun en ehtinyt katkaista tehoja.
Keksin sitten teipata lavat maalarinteipillä tyvestään, niihin tulee kuitenkin pientä lommoa kun osuu vähän pahemmin tonttiin, mutta eivät enää hajoa niin herkästi kuin modaamattomat lavat. Kokeilin teoriaa ensin käytännössä vammautuneilla lavoilla ja hyvin se lensi, vaikka tärisikin hieman ja piti pientä surinaa lennettäessä. Harmi, ettei takalapoja saa modattua vastaavasti.
Kokemusta viisaampana menin sitten lennättämään takapihalle, jossa aidat saa tuulenvireen vähän heikkenemään. Noh ei siinä mitään, kun sain perän trimmattua kuntoon (piti muuten trimmata paljon, vastaanottimesta vähän oikealle ja sitten vielä radiosta puoleenväliin) onnistui jo pihan ympäri lentely jotenkuten, ärsytti vaan hemmetisti kaksi asiaa:
1. Radiossa ei riitä herkkyys että saisi kaasun asetettua juuri sille tasolle, että korkeus pysyy samana eikä seilaa aina vähän ylös tai alas. Jojottelu ei ole kovin mukavaa kun 2:
2. Tarttuu pirun herkästi omaan turbulenssiinsa. Kun lentää eteenpäin ja haluaa laskea korkeutta laskemalla kaasua tuo "sakkaa" tuohon aiheuttamaansa turbulenssiinsa alapuolellaan ja sitä joutuu sitten jojottelemalla lisäämään kaasua kaksin verroin että sen saa nostettua nurmikosta irti, eli ehtii pudota puolitoista metriä sekunnin aikana ennenkuin lähtee taas nousemaan, prkl
Tekee sellaista pörisevää ääntä pudotessaan.
Ja sitten kun lentää vastatuuleen, kun vähänkin tuulenvire lisääntyy se saa jostain tyhjästä lisää nostetta, ja sitten kun vähentää kaasua että saa kompensoitua tuota ylimääräistä nostetta niin tuulenvire tietysti heikkenee ja joutuu taas antamaan tikkua ettei tipu turpeeseen.
Perä onneksi pitää nyt hyvin, tuo kopterin kallistelu on vielä vähän hakusessa kun siitä ei tarvinnut murehtia ensimmäisessä 30e kopterissa
Asennon hahmottaminen ei ole ongelma, mutta ohjausliikkeet eivät tahdo siirtyä oikein päästä sormiin ja sitä sitten pienessä paniikissa ennemmin laskee kopterin maahan kuin alkaa tempomaan tikkuja. Pitää myös olla 2m päässä kopterista että säilyy kontrolli, muuten tuo tahtoo alkaa lentämään vähän mihin sattuu kylki edellä ja joudun tekemään pakkolaskun, kai tuohon likinäköisyys vähän vaikuttaa
Onko muuten niin että tuossa laturissa on oikeasti niin lyhyet nuo "anturat" jotka tökätään pistorasiaan, se kun ei tahdo edes pysyä muutakuin jatkojohdoissa putoamatta, jossa sen saa myös ladattua. Käsillä kokeilin ja nuo "anturat" saisi edemmäs mutta ne liikkuvat tuon muovisen kikkareen sisällä varsin iloisesti, joka peittää ne puoliksi, eli ei saa lukittua edemmäs.
edittiä: perhana, kävin sitten vielä viimeisen kerran tänään lennättämässä ja olin puoli akkua ehtinyt jo lennättää kun osuin vauhdikkaan lentoonlähdön tuoksinnassa suoraan erääseen pihalla kasvavaan kuuseen, yksi teipattu päälapa suorastaan räjähti tyvestään irti ja tärveltyi peräropellikin samalla. Itse kopteri kuitenkin selviytyi naarmuitta parin metrin pudotuksesta betonilaatalle
Laitoin sitten nuo edellä mainitut vammautuneet lavat ja leijuttelin sillä sitten loput akusta.
En tiedä oliko ulkona sittenkin pieni tuulenvire tai jotain (en ainakaan tuntenut itse), mutta tuo kopteri tuntuu kuitenkin aika rauhattomalta. Saa perääkin välillä trimmata edes takaisin, kun tuo kuitenkin tahtoo pyöriä pikkuisen. Mitä katselin muutaman videon niin ainakin sisätiloissa lennättäjien koneet eivät veivanneet jatkuvasti edestakaisin kaikkiin suuntiin niinkuin minulla, vaan sillä uskalsi lentää pienessäkin huoneessa. Pitää nyt katsoa jos huomenna olisi tyyntä niin voisi trimmata tuon viimeisen päälle kuntoon, jos sittenkään ei rupea rauhoittumaan niin johan on. Tuo muuten tahtoo aina nousussa lähteä kallistumaan kohtalaisen voimakkaasti vasemmalle, kokeilin sitä trimmillä korjata mutta aika voimakas tuo "vietti" on. En osaa yhtäkkiä sanoa yrittääkö se lennossakin pyrkiä vasemmalle, mutta ihan kokoajan saa olla hienosäätämässä joka suuntaan, yrittää siinä sitten vielä lentää kun pitää oikealla tikulla kokoajan kompensoida rauhattomuutta jokaiseen suuntaan.
lisää edittiä: taitaa olla hieman pielessä tuo tracking noilla vammalavoilla, joka voi aiheuttaa vähän kiusaa. Tämä päivä menee sitten trackingkia ruuvailessa.