Ostin Reijoon vihdoin FAI-kopan, kun halavalla sai, ja Egelläkin on.... vissiin tommosen Sab:in F 3000:
http://www.sab-compositi.it/english/indexnews.htm
En oo koskaan oikeen perehtynyt miten tuo viisaampi on kiinnittää, häntään kai joku vaahtokumi tms. donitsi, mutta miten muuten, arvoisat FAI-gurut vois antaa viisaita neuvojaan.
En tiiä mihin tota tarviin, kun en lennättääkkään osaa, mutta lentää ainakin paloja enempi, kun torppaa...
Jos Ege, niin sitte sinä, ja niin sitten minäkin... ja joko NYT saan puhua F3C:tä isoille jätkille
Tänään sain askarreltua Nova 4:n kopan freijaan. Päivä siinä meni kun samalla ihmetteli pyrstöputken ja vinotuet hiilikuituisiksi. Tuumailua oli hommasta suurin osa ja rakentamista se loput. Samainen koppa lienee ollut Keräsen Timolla tai jollain vastaavalla F3C pilotilla ja sitten Egellä. Toivottavasti siitä selvästi huokuu hyvää taitolentokarmaa minunkin ilokseni
Taka- ja keularungon pohja on ilmeisesti rei'itetty sähkökopterikäyttöä varten. Polttiskäytössä olisi riittänyt vähempikin reikäily. Freija kopan sisällä oleva mekaniikka myös on perintökampe. Minua ennen se oli Jonilla, sitä ennen Heikkilän Jukalla ja Juholla ja sitä ennen ties missä - eli oikein hyvä ja lentäväksi todettu kampe.
Hienohan tuommonen kokokoppa on kuin mikä ja huonot valokuvat eivät tee oikeutta koneelle
Kuvista näkee takarungon kiinnityksen Juhon mainitsemilla L muotoisilla metalleilla. Niitä varten piti runkoon kiinnittää pyöreät alumiinitapit. Tällä mekaniikalla ja lyhyellä ajankäytöllä ei värinänvaimennuskumeja asennettu tähän kohtaan. Takarunko on tuettu vapaasti C:n mallisella foamidonitsilla.
Näitä laitteita hehkutetaan käynnistyksessä....
Hehkun pistokkeen paikan siirsin rungon alle hehkuakun osoittamaan paikkaan. Käynnistyksen jälkeen akku otetaan pois ja pistoke jää kokonaan rungon sisälle. Keulasta näkyy futaban latausjohto, josta konetta pääsee lataamaan koppa paikallaan. Samasta paikasta yltää sormettamaan virtakytkimen päälle/pois nopeasti, joten siinäkin asiassa päästiin pienellä vaivalla kytkimen pysyessä entisellä paikallansa.
Keularungon "rakentamisessa" jouduin ainoastaan asentamaan vastatapit kyljissä oleville ruuveille sekä dremelöimään laskutelineiden ympäriltä hieman materiaalia pois. Ruuvien ja rungon tappien välissä on kumit vaimentamassa värinöitä.