Kirjoittaja Aihe: kysymys ilmakuvauksesta/välineestä  (Luettu 2933 kertaa)

Poissa Hodarij

• Aloitteleva torppari
  • *
  • http://hodari73.kuvat.fi/kuvat/Harrastuksia./
    • Omat lelut.
kysymys ilmakuvauksesta/välineestä
« : 08 Huhtikuu, 2011, 19:48:55 »
Tuon taas tyhmyyteni esille mutta ei se mitään. sehän on totuus..

Eli ei oloe vielä täysin selvillä miten voin kuvata ilmasta live kuvana..
eli pitää olla kamera joka antaa livekuvaa ulos, ja lähettäjä (vastaaotin kytketään kameraan.
eli minun on turha edes etsiä valmispakettia tuohon. kun jollain sivulla katoin tuota fpv laseja siinä ei ollu sit kameraa?
eli pitääkö siihenkin ostaa kamerat erikseen..

mietin tälläistä pakettia. CamPro hd kamera. siihen lähetin ja vastaaotin 5.8 kun olen ymmärtäny että jos hommaan
2.4 lagattomia settejä kameroineen se ei käy. kun sotkee kopperin mahdoillisesti ja saadaan cräsh BamBum kuva ja mahdollisesti uusi päivitys koneeseen..

sitten oli että 5.8 oli laitoin ja 1.3 oli myös. yksi vaihtoehto. täällä oli juttua noista ja silmät punaisenä lukenu ja koittanut ymmärtää mutta asia sitten haarautuu johonkin muuhuun ja itse asia jää epäselväksi (kuten tämtäkin komentti)

joten olisko joku yksinkertain ohje miten tuo hoidetaan vai onko se juuri tämä että hommaa kamera. siihen lähetin. maahan vastaanotin ja se kiinni koneeseen tai näyttöön ym ym.
sori tyhmyyteni  mutta kun tuo lontoon kielli ei ole hyvä eikä näytä olevan suomenkielikään jotta ymmärtäisin.
toivottavasti messuilla olisi jotain tähänkin pulmaan.... tai sit niitä pulmia vasta kasautuukin kun saa uusia Ahaa ideoita..  ::)

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
Vs: kysymys ilmakuvauksesta/välineestä
« Vastaus #1 : 09 Huhtikuu, 2011, 10:26:08 »
joten olisko joku yksinkertain ohje miten tuo hoidetaan vai onko se juuri tämä että hommaa kamera. siihen lähetin. maahan vastaanotin ja se kiinni koneeseen tai näyttöön ym ym.
Siinäpä sen itse sanoit. :) Tarvitset
1) kameran, joka tuuppaa komposiittivideota ulos. Järjestelmäkamera, pokkari, pieni FPV-käyttöön tarkoitettu kamera, sopiva turvakamera, halpa "neulanreikäkamera", kaikki käy kunhan ulos saadaan komposiittivideota. Komposiittivideo on "se keltainen RCA-liitin" muissa vehkeissä tai kameroiden kaapeleissa. :)
2) videolähettimen, joka syö komposiittivideota. Ainakin kaikki FPV-käyttöön tarkoitetut syövät. Konsensus taisi olla, että 5.8GHz on sallittu taajuus, kun lähetysteho on riittävän matala. Tarkista kuitenkin viraston sivulta tarkka taajuus, osa useimpien 5.8GHz lähettimien kanavista ei osu sallittuun taajuusalueeseen.
3) vastaanottimen, joka osaa kuunnella valitsemaasi lähetintä ja tuuppaa ulos videota haluamassasi formaatissa. Jos haluat ulos komposiittivideota, on valinnanvaraa vaikka kuinka paljon. Jos taas jotain muuta, valinnanvaraa ei ole. Valitse siis tarkkaan. ;)
4) jonkinlainen näyttölaite, joka syö valitsemaasi videoformaattia. Komposiittivideota saa sisään useimpiin pikkunäyttöihin, videolaseihin ja matkatelkkareihin sisään.

Kaupasta saa valmiita settejäkin, joista kuitenkin suurin osa vaatii ainakin vähän käsityötä johtojen kolvaamisen muodossa. Yksi jota olen itse käyttänyt on http://electronicarc.com/catalogo/ joka sijaitsee näppärästi euroopassa. Myös muita on pilvin pimein, googlaamalla FPV ja 5.8 löydät varmasti useita kauppoja.

Tule messuilla kyselemään, asiat on varmasti helpompi sisäistää puhuttuina! En ole mikään guru näissä videoasioissa, mutta olen todistettavasti saanut muutaman FPV-systeemin toimimaan vuosien varrella. :)

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4830 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Kesäkuu, 2008, 19:10:37
kirjoittanut juza
Swashplate kysymys

Aloittaja Jokusenpojan faija E-Sky Sähkökopterit

12 Vastauksia
6764 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Kesäkuu, 2008, 13:59:15
kirjoittanut jpheli