Noniin, nyt se on sitten tuokin torpattu.
Eilisten säätelyiden, eli stabbarintangon välyksen poiston ja painopisteen siirtämisen jälkeen lähdin kokeilemaan että miten ne muutokset vaikuttavat lentoon. Kopu leijuntaan ja ihan normaalisti pelasi, sitten liikkeelle ja vieläkin kaikki ihan normaalia. Kaarto ja otin vähän enemmän vauhtia ja tuntuu menevän jotenkin suorempaan. Sitten taas kaarto ja aivan kuin perä ei reagoisi ohjaukseen, eli ei kääntynyt kaarron mukana vaikka tikulla ohjasin. Tein reilumman liikkeen ja kopu sammui.
Siis sähköt hävisi? Ainakin moottorilta. Sitten alkoi tuskaiset hetket, kun avuttomana katselin kuinka kopu tulee kohti maata pyörien miten sattuu. Tuntui kuin siinä olisi kestänyt minuutteja. Vedin holdin päälle ja hämmästys oli suuri, kun kopteri jäi leijumaan ylösalaisin parin metrin korkeuteen!
Mä siinä jo mietin että onko tää nyt joku piilokamera juttu vai mitä v*ttua tässä tapahtuu!? Sitten se hitaasti kellahti ja tippui kylki edellä hankeen. Vain vähän toista lapaa ja ehkä 10cm peräputkea sojotti hangesta.
Katsoin loggerista että 11 sekuntia meni sähköjen häviämisestä siihen, kun kopu oli maassa! Ja ne sekunnit oli ehkä mun elämäni pisimmät 11 sekuntia...
Seuraavana vuorossa oli sitten kopterin nouto. Polviin asti lunta, lyhyet kengät, talvitakki päällä ja aurinko paistaa kirkkaalta taivaalta. Jännä tunne kun jalat on niin umpi jäässä että sattuu ja samaan aikaan paita on aivan hiestä märkänä. Taas katsoin loggerista että mulla on mennyt vajaa 4 minuttia rämpiä kopterin luo. Matkaa ~50 metriä. Jos jotain hyvää pitää keksiä, niin tuo hanki kyllä pelasti kopun isommilta vaurioilta. Päälle päin ei huomaa, kuin pari milliä taipuneen stabbarintangon ja pari vekkiä kopassa. Kokeilin kuitenkin sen verran jo että ainakin pää akseli on hiukan kiero.
Mutta, nyt kun tuon laitan nippuun, niin olisi kiva tietää miksi ne sähköt hävisi? Epäilen omia juotoksiani, mutta tarkistin nekin eilen varmuuden vuoksi ja kopussa oli kuitenkin virrat päällä kun sen luokse pääsin. Moottori ja noparikin pelaa normaalisti. Eikä loggerin mukaan pakan jännitekään ollut sähköjen katoamis hetkellä liian alhainen. Eniten kai hatuttaisi laittaa kopu kuntoon ja torpata se heti uudestaan saman vian takia.