"Hyvä" ja "huono" on niin suhteellista gyrojen kanssa. Joillekkin hyvä gyro on sellainen ettei perä lähde pyörimään itsekseen, kun taas toinen pitää samaa gyroa täysin sutena koska ei ole täydellinen pirorate myrskytuulessa
.
Koaksaalien ja yksiroottoristen perän toimintaa ei pysty vertaamaan mitenkään, vaikka olisikin saman valmistajan gyro kummassakin. Esim. Eskyn koaxaaleissa gyro pelittää loistavasti, siinä käytössä mihin se on tarkoitettu. Ei oo ikinä tullu yhtään huonosti toimivaa koaxaalia vastaan. Isommissa koneissa eivät ole susia, muttei niitä mihinkään oikeasti toimivaan gyroon voi verrata.
Sit toki eroja ihmisissä, jotkut tykkää saada hyvän "suoraan paketista" ja toiset tykkää näpertää ja twiikkailla asetusten kanssa. Itte en jaksa kattella hetkeäkään semmosta gyroa omissa koneissa joka ei oo tasasen hyvä jo perus säädöillä.
Kokemusta on ainakin seuraavista, X:llä merkityt on ollu omissa, tai semmosissa koneissa mitä on päässy lentelee huomattavan paljon. Ja omia kokemuksia nämä vaan on ei mitään universaaleja totuuksia, jollakin voi toimia eri tavalla ja varsinkin peräservo vaikuttaa ihan simona. Tähän mennessä eniten oon tykänny Futten bls251:stä ja JR ds3500G:stä.
gy401 (x)
Hyvä perusgyro, parhaiten on toiminut isommissa koneissa. Mulla oli kiinni rapukassa ja Trex 450SE:ssä. 450:iin en enää laittaisi, ei koskaan pitänyt kovin kummosesti vaikka tuli koetettua kaikenlaista. Käytettynä saa noin kuuteen kymppiin, sillä hintaa ihan ok peli. Uutena ei kannata ostaa. Säätäminen aika rajoittunutta, limitti toimii lineaarisesti kumpaankin suuntaan. Tarkka siitä että asetuskulma on kohdillaan.
gy611
611nen on edelleen hyvä gyro, vaikka onkin vähintään vuosikymmenen vanha. En laittaisi omiin koneisiin, koska ainakaan tähän astisten kokemusten mukaan ei ole plug and play vehje. Perus säädöillä perä ei ollut tarpeeksi terävä 700N:ssä, ja gainin nosto toi vägäys ongelmaa, vaikka gyropädinä oli sparttanin pehmeä teippi ja metallilätkä. Päässyt testaamaan myös Hirobon Turbulencessa, ja 600N:ssä, joista 600N toimi paremmin. Edelleen säädöistä paljon kiinni, tässä 611 eroaa plug and play gyroista jotka toimii suht samalla tavalla missä tahansa koneessa perus säädöillä.
gp750
Melkein sama kuin gp780. Jos pitäisi valita niin aloittelijalle suosittelisin tätä, ja kokeneemmalle gp780. Trex 600:ssa toimi yhtä hyvä kuin 780 tuossa 450Pro:ssa. 450:ssä en ole testannut.
gp780 (x)
Tähän mennessä paras gyro mitä oon testannu. Tällä hetkellä kiinni 450Prossa JR 3500G servolla, ollu myös 700N:ssä, loistava siinäkin, mutta Spartani on ollut hieman tasaisempi. Joutui lisäämään hieman delaytä, että sai tarpeeksi gainia, ilman perän vägäystä kovassa vauhdissa. 780:ssä on hieman herkempi sensori ilmeisesti kuin 750:ssä. Hyvin toimiakseen vaatii Spartanin 3mm pädin, sitä ohuemmalla on ollu vägäysongelmaa. Tällä hetkellä 450:ssä perä toimii niin hyvin, että ei ole mikään kone toiminut paremmin. Ei vägää, ei heilu, ei nyi. Eikä oo helppo saada päästämään irti. Hintasekseen mun mielestä tän hetken paras vehje. Vähän säätömahdollisuuksia, mutta mähän en niitä kaipaakkaan. Ei tarvinnu tehdä muuta ku laittaa kopteriin ja mennä lentämään. Miinuksena kummassakin Alikilissä säätönappi mikä on semmonen olematon kuminylkyrä. Välillä joutuu painamaan kynnellä että tapahtuu mitään
.
Spartan ds760 (x)
Toiseksi paras gyro omalla listalla. Monipuolinen, pieni, tasainen, pitää hyvin ja on laadukas, MUTTA enpä oo saanu toimimaan tarpeeksi hyvin 450:ssä. Pitkään yritin, mutta 780 toimii paremmin pienemmällä vaivalla, joten Sparttanit jää toistaseksi vaan nitroihin. Plussaa Spartaneissa säätösofta, ei liikaa turhia säätöjä, vaan perus jutut ja yksinkertanen käyttää. Miinusta aivan törkeen pitkät johdot, nykyään kun gyrot asennetaan lähelle vastaria monissa koneissa, niin lyhyempikin piuha riittäisi. Tosin hyvinpä tuonkin piuhan saa piilotettua. Sparttanin Quarkissa ei oo tätä ongelmaa, enpä oo koettannu koskaan mutta luulis olevan aika lähellä 760:stä ominaisuuksiltaan.
Mutta, näitä ollut mulla kolme, ja tutuilla kanssa useampi, ja ainakin kolme on resetoitunut kesken lennon ilman syytä. Yksi Ranen 600E:ssä, yksi omassa 450Prossa, ja kolmas jossain koneessa, en muista missä. Nitroissa toimineet aina ongelmitta. Vähän syönyt luottamusta ko. gyroon.
Solid G (x)
Tää sopii niille jotka saa tyydytystä erillisistä säätöyksiköistä, napeista, ja kentällä konttaamisesta. Yhden kesän oli tämmöinen 600N:ssä, mutta lopputulos ei tyydyttänyt. En pistä gyron viaksi, koska syy oli varmasti 100% säätäjässä. Pitäisi olla vähintään yhtä hyvä kuin Sparttani säädöissä ollessaan. Oli valittavana ainakin kolme erilaista gainia + kymmenkunta muuta parametria.
gy520 (x)
Tästä pidempää kokemusta vain F3C käytössä Haribossa. Kahdessa 450:ssä olen päässyt tarkkailemaan/testaamaan, mutta ainakaan niillä säädöillä ei pärjännyt 780:lle. Haribossa toimii ilman mitään ongelmaa, F3C modessa, ensi lennolla ei tarvinnut gainiakaan muuttaa minnekkään suuntaan. Varmasti yksi parhaista gyroista tällä hetkellä, mutta pitäisi vaan päästä testailemaan enemmän räiminnässä että löytäisi oikeat säädöt. Plussana (vai sittenkin miinus..?) käsittämättömän pieni koko, nitroon kun laittaa niin saa aina hetken ettiä että minnekkäs se hävisi
. Kooltaan tosi bueno esim. 450:iin.
Esky gyrot (x)
En näiden malleja muista, mutta ei ole varsinaisesti huonoista gyroista kyse. On jopa yllättävää miten hyvin on joissain setupeissa toiminut. Tosin, samanlainen gyro ei sitten välttämättä toimikkaan kun koettaa täysin identtistä kopteria. Tuntuu että on aikamoista vaihtelua on mallinkin sisällä. Näitä on testaillu tähän mennessä ainakin näissä: Belt CP, Belt CP X, Belt CP CX, Honey Bee King 3, Honey Bee King 2. Parhaiten toimi Belt CP:ssä JR radiolle säädettynä. Johtunee mm. siitä että suoralla kaasukäyrällä ei kierrokset vaihtele eikä perä heittele yhtä paljon. Ja JR on aina JR
. En tiedä miten porukalla driftaa Eskyn gyrot, itellä ei oo vielä ykskään driftannut. Ongelmana lähinnä vägäys kovemmassa vauhdissa ja muljahtelu. En laittaisi 450:ä isompaan koneeseen, jos parhaitakin gyroja saa jo alle satasella.
HK401B
Vai mikä lieneekään, noh on ainakin halpa. En saanut pitämään perää siedettävänkään hyvin HK450:ssä, varmaan taas säätäjässä vika. Joillakin videoilla porukka vetelee komiasti tälläkin gyrolla.
JR 770 3D
Seurasin vierestä tämän säätöyrityksiä 600N:ssä. Todella herkkä gyro, ja vaatii toimiakseen kunnon tärinänvaimennuksen varsinkin nitroissa. Pironopeus on hurja ellei vähennä D/R:ää. Sopii simopirotukseen
. Laadukas ja toimiva gyro kun säätelee tarpeeksi.
MUTTA ei kannata näistä pelästyä, kaikki pitävät perää varmasti hyvin, kun säädöt on hiottu niin hyväksi kuin pystyy. Mut sen vaan sanon että toimivaa gyroa ei korvaa mikään, joten kannattaa miettiä satasen Kiinan kopujakin ostaessa, että onko se niin suuri investointi käyttää toinen satanen gyroon, jos sillä saa helpotettua harjottelua huomattavasti ja pystyy sitten siirtää seuraavaan koneeseenkin. Kaikki muut kiinan sähköt toimii OK:sti, hyvin, tai tosi hyvin, mut kympin gyroissa laatu ja toimivuus vaihtelee.
Tässä vielä viime talvena napatulla videolla se paljon parjattu Esky sillä JR:n mankalla