Kirjoittaja Aihe: Servojen jännitteenkesto?  (Luettu 5891 kertaa)

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Servojen jännitteenkesto?
« : 22 Maaliskuu, 2008, 23:49:32 »
Vähän asiakeskusteluakin illan ratoksi :)

Ulkomaan foorumeilla "giant scale" lennokkiharrastajat kertovat käyttävänsä vastarin ja servojen ruokkimiseen 2S 2300mAh A123 akkua ilman mitään regua. Toimisiko moinen kopterissakin?

2S pakan jännite juuri ladattuna on n. 7.2V, mutta laskee aika nopeasti 6.8 volttiin
Siitä taas kuorman kasvaessa laskee ehkä 6.6V tasolle. En oo mitannu..

Rapukassa vastari, gyro ja kaikki muut servot paitti 9254 on speksattu 6V jännitteelle..
Tarkoittaako tuo 6V 5s Nixx pakkaa?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Make J

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #1 : 22 Maaliskuu, 2008, 23:58:49 »
Aikalailla joo.

Mulla nuppiservot ja kaasu syö kitisemättä sen 6.6V, persukselle on oma 5v regu.

Tosin nuo nuppiservot ottaa kyllä itkemättä sen 8V:kin, mutta luulis toimivan kaikissa 5s NiCd speksatuissakin

Make J

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #2 : 23 Maaliskuu, 2008, 00:22:23 »
6V = nelikennoinen???

Siis servospekseissä?
« Viimeksi muokattu: 23 Maaliskuu, 2008, 00:24:03 kirjoittanut Make J »

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #3 : 23 Maaliskuu, 2008, 00:28:23 »
Eikö Nikkeliakun nimellisjännite oo 1.2V?
5 x 1.2 = 6V

Täyteen ladattuna.. 7V?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

seppomikael

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #4 : 23 Maaliskuu, 2008, 09:12:47 »
Jirin kanssa samaa mieltä.

Mistä se 4,8V sitten tulee? 3x1,6V ?

Petri P

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #5 : 23 Maaliskuu, 2008, 10:58:17 »
Jirin kanssa samaa mieltä.

Mistä se 4,8V sitten tulee? 3x1,6V ?

Näin laajan matikan perusteella 4x1,2V=4,8V

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #6 : 23 Maaliskuu, 2008, 19:23:14 »
Suoritin asennushommia..

Rapukassa olisi nyt 2S A123 2300mAh vastarinakku.
Gyron ja peräservon väliseen jatkojohtoon kolvasin pari diodia jännitettä pudottamaan.
Lepotilassa servolle menee 5.4V. Jännite putoaa 4.8V tasolle kun vispaa rudder- tikkua laidasta laitaan niin nopeasti kuin pystyy.

Rapukan servot:
2 x S3152 (ail & ele)
S3050 (pitch)
Graupner C577 kaasulla.
Gyrona Spartan ds760, peräservo S9254
Vastarina AR7000.

Ajaako kukaan tuommoisia tavallisia servoja 5S Nixx- akulla?
Meinaten, onko tämä "tulella leikkimistä" ?
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #7 : 23 Maaliskuu, 2008, 20:39:19 »
Jos toi nixx akku tarkottaa nikkelkadium ni mulla on freyassa 3000 4kennonen.

Petri P

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #8 : 23 Maaliskuu, 2008, 21:01:29 »
Rapukassa NiMh 4000 / 5 kennoa. Ihan on hyvin pelannut.

JKokkala

  • Vieras
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #9 : 23 Maaliskuu, 2008, 21:24:30 »
Heh, joo siis sori ::) Olin hiukan kaffella.

Siis servospekseissä 4.8V = 6V reaalijännitettä (4x1.5V = 6V) ja 6V = 7.5V (5x1.5V=7.5V). NiXX kenno lasketaan ilmoitetun perusteella 1.2V nimellisjännitteensä mukaan, mutta kaikki luonnollisesti mitoitetaan 1.5V täyden kennon mukaan.

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #10 : 24 Maaliskuu, 2008, 19:56:08 »
Nonii.. Koelennot takanapäin.
Ihan hyvä keli Paattisilla. Mitä nyt vähän vilpoinen..

Ajoin 2 lentoa Rapukalla tuolla 2S A123 vastariakku-ei regua-diodit peräservolle- virityksellä.
Muuten toimi hienosti, mutta perän kanssa oli pientä ohjelmaa. Ei kuitenkaan mitään vakavaa,
suht rauhallisissa käännöksissä perä hieman vatkasi edestakas.
Toisaalta taas tictocin kaltaisissa manöövereissä perä piti ihan hyvin.

Vähän damageakin tuli: Hehkunsiirto hajos - "tulppaimitaatiosta" lähti sisuskalut veks.

Kohta selviää, paljonko virtaa meni yhteensä 25min lentojen aikana.
Edit: 554mAh.
« Viimeksi muokattu: 24 Maaliskuu, 2008, 20:54:29 kirjoittanut JiriK »
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #11 : 24 Maaliskuu, 2008, 20:33:01 »
Mitä parempaa tässä akussa on nimh akkuun? Kestääkö kylmää paremmin? Antaa virtaa paremmin? Minkä hintaisia nuo kennot on? Johtuko se perän vispaus liiasta gainista vai diodista? Jos näihin saisi vastauksen niin voi alkaa suunitteleen akun vaihtoa. vai kannattaako mun vaihtaa tällä hetkellä 4300 Nimh kennot.

Pitäisi kestää kylmää suht hyvin.. Ainakin huomattavasti lipoa paremmin :)
Virtaspeksit:
Jatkuvaa 30C (2300mAh kennoilla 69A) piikki 60C (~130A)
Voi ladata max 10A virralla, eli ~vartissa täyteen. Tosin maailmalla lataavat vieläkin nopeammin..

Kennoja saa Verticalilta, Aircraft worldistä.. Hinta jotain 16€ tai $16 / kenno.

Perän vispaukseen on muutamakin teoria..
Diodiviritys on tietty yksi mahdollinen syypää.
Moista ongelmaa ei muistaakseni ollut viimeksi kun ruokin servoja regun kautta.
Pitää purkaa tuo ja tarkastaa hihnan & rattaiden kunto.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

Poissa JiriK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Servojen jännitteenkesto?
« Vastaus #12 : 24 Maaliskuu, 2008, 21:34:35 »
Tuskin se tästä oli kiinni.. Mutta hihnan vois ehkä vaihtaa.
Fleet: Trex 450+DFC RTF & paketti- ratio

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
2837 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2008, 10:35:26
kirjoittanut XciD
0 Vastauksia
12292 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2013, 22:30:16
kirjoittanut Nitebiker
4 Vastauksia
3564 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2013, 23:34:12
kirjoittanut vee73
4 Vastauksia
2951 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Syyskuu, 2013, 23:05:08
kirjoittanut Anssi
9 Vastauksia
5249 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Heinäkuu, 2015, 00:22:01
kirjoittanut privy