Kirjoittaja Aihe: Freyan rakentelua  (Luettu 44449 kertaa)

Poissa SJo1

  • Tittelintuure
  • Seniori torppari
  • *****
  • Rc-Kopterit Ry #20
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #25 : 05 Toukokuu, 2011, 09:35:20 »
Pikku päivitystä servo speksiin:)

Eli Futaba BLS251 servo on speksattu toimimaan 6.0V

Robbe saksan sivulta löytyy
kyseessä olevan servolistan toiselta sivulta löytyy speksit tuolle Futaba BLS251 servolle 6V:llä.

-Samppa

Henseleit TDR 2011 | JR Vibe 50 | G-Speed | G-700 KSE | G-Urukay | G-380 | Jeti DS-16 | TBS Disco Quad + CC3D | QAV400 + Revo

Fleet

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #26 : 05 Toukokuu, 2011, 14:54:39 »
no se alennin on jo postissa matkalla... pistetään hyllyyn :)

Olin tosiaan shimmannut perän liian tiukaksi, nyt toimii hienosti.
Ruuvasin päälavat kiinni tuossa olohuoneessa jolloin rouvan ilme oli näkemisen arvoinen kun ymmärsi kapistuksen koon :D Olisin katsonut lapakulmia, mutta eipä mahtunut mittariini 65mm leveä lapa, eli hankintalista päivittyy.

Perän tönäri on aika koukeroinen, katson jos sitä saa oikastua, toisessa päässä on siinä sokkatappien reijissä klappia, eli putken reijät venähtäneet soikeaksi, ei pahasti, mutta kokeilin lirauttaa vähän pikaliimaa tapin ympärille, katsotaan pitkääkö.

Alkuperäiset landaritkin laitoin alle, kopterista tuli hieman matalampi.

Hankintalista:

- canopyn kiinnitysruuvit
- 4x14 -ruuvit moottoripukin kiinnitykseen
- fuel filter
- Check valve
- lapakulmamittari
- perätönäri (?)

tars tehä:

- kiinnitellä johtoja, nyt ymmärrän servoliitinpihtien tarpeellisuuden, mutta en sellaisia omista, joten perinteisesti nippuun.
- polttoaineletkut
- kiinnittää moottori kunnolla
- irrottaa moottori ja katsoa töissä heittokellolla onko kytkin suorassa, vauhtipyörä onkin suorassa.

sitten se alkaakin olla kasassa ja alkaa säätäminen...


mrsaila

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #27 : 05 Toukokuu, 2011, 16:19:03 »
Lainaus
Perän tönäri on aika koukeroinen, katson jos sitä saa oikastua, toisessa päässä on siinä sokkatappien reijissä klappia, eli putken reijät venähtäneet soikeaksi, ei pahasti, mutta kokeilin lirauttaa vähän pikaliimaa tapin ympärille, katsotaan pitkääkö.

Ei kannata, väärä paikka säästää. Torppi tulee jos viritys pettää parin euron osan vuoksi.

nimim. kokemusta löytyy omasta takaa.
« Viimeksi muokattu: 05 Toukokuu, 2011, 16:21:08 kirjoittanut Teme »

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #28 : 05 Toukokuu, 2011, 18:06:31 »
Ei kannata, väärä paikka säästää. Torppi tulee jos viritys pettää parin euron osan vuoksi.

nimim. kokemusta löytyy omasta takaa.

Ei tuossa pettämisen vaaraa ole, lähinnä tuo klappi tietty häiritsee perän toimintaa. Vaihtoon se menee, väärä kohta säästää purkkapatentilla :)


Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #29 : 06 Toukokuu, 2011, 18:25:49 »
Otin heittokellon töistä lainaan, ei olisi kannattanut, päivitetään listaa...

Hankintalista:

- canopyn kiinnitysruuvit
- 4x14 -ruuvit moottoripukin kiinnitykseen
- fuel filter
- Check valve (YSE045)
- lapakulmamittari (pitäisi 65mm lapa mahtua väliin)
- rudder control rod (0414-136)
- hehkutulppia
- Vauhtipyörä (0414-392), vanha aika ruvella
- kytkin (0414-307) akseli kiero

huoh  ;D

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #30 : 06 Toukokuu, 2011, 21:32:38 »
Menipäs taas ruuvilukitteen makuinen sormi suuhun...

Nuppia yritän kovasti säätää, uskollisesti lueskelin manuskasta linkkien pituudet, mutta pääsen vain tällaisiin lukemiin:

min: -6,5
keskellä: 0
max: 7

ihan ominpäin yritin radiosta löytää ratkaisua ja kokeilin säätää Travel Adjust -> PIT: H150, L150% päästen lukemiin:

min: -9,5
keskellä: 0
max: 9

Ohjekirjan mukaan pitäisi irrota:

-9, 0, +11

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #31 : 06 Toukokuu, 2011, 22:06:50 »
Tosta 3 nupista ei irtoo hirveesti kulmia ainakaan normaali säädöillä mulla on ollu -7 ja maksimit tais olla +10 mutta mulla oli ne normaali servopyörät ristikot mistä poikkasin kolme sakaraa eli jäi semmonen missä neljä reikää ei toimi varmaan 3Dssä noi kulmat.

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #32 : 06 Toukokuu, 2011, 22:21:01 »
Tosta 3 nupista ei irtoo hirveesti kulmia ainakaan normaali säädöillä mulla on ollu -7 ja maksimit tais olla +10 mutta mulla oli ne normaali servopyörät ristikot mistä poikkasin kolme sakaraa eli jäi semmonen missä neljä reikää ei toimi varmaan 3Dssä noi kulmat.

Ei tarvikkaan irrota, ajattelin vaan että mikä pielessä kun en pääse samaan manuaalin kanssa. Tuolla olisi tarkoitus opiskella F3C -alkeita, ei 3D:tä. Ohjekirjan mukaan linkkipallon etäisyys servopyörän keskustasta olisi 10mm, löysin sopivat, mutta voisihan niitä palloja siirtää kauemmaksikin...

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #33 : 06 Toukokuu, 2011, 22:25:56 »
Toi 10 astettaki riittää mainiosti 90 freyalla holdissa siinä on jatkuvuutta niin pirusti varsinki FAI lavoilla.

Poissa Juho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #34 : 06 Toukokuu, 2011, 23:04:40 »
Voit huoletta siirrellä niitä palloja servopyörällä ja keinulla, ei vaikuta oleellisesti lentotuntumaan. Mutta kyllä nuo sun kulmat riittää, plussaa joku 11 niin miinusta pitäisi tulla joku 7 astetta. Se riittää täysin, kun ei tarvitse mitään ulkopuolisia silmukoita ja kuubalaisia jne tehdä. Ei nuo ohjekirjan arvot aina päde... voit toki vielä laittaa pitch-curvelta lisää prosentteja, jos ei bindaa. Vaikkapa holdille niin että tulee +12 -5 ja idlelle
 +-9. Ei ihan oikeaoppista ,mutta toimii. Jos sulla on swash-ring radiossa niin se kannattaa aktivoida samalla.
SAB Heli Team Finland - Supported by Bavarian Demon, Kontronik Drives, BK-Servos and Optipower batteries


Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #35 : 07 Toukokuu, 2011, 10:30:44 »
voisi lukea sitä manuskaa vähemmän väsyneenä... pitch -servolla linkkipallojen tulee olla 12,5mm keskustasta, muissa 10mm...  ::)

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #36 : 27 Toukokuu, 2011, 14:56:52 »
Nyt sitten on tapeltu kytkimen kanssa, tai sen rakentamisesta suoraan. Aikani väänsin ja käänsin ja sain heittoa max 0.08mm, saapi kelvata. Kolme käytettyä kytkinsettiä eikä mitään saa suoraan. Kun rakensin 600Nitroa niin en edes tiennyt moisesta heittokellosta...

Jos tähän on jotain niksejä niin jakakaa ne kanssani :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #37 : 27 Toukokuu, 2011, 15:49:12 »
Heittokello mikä se on ei mullakaan moista ole minä olen vaan läjänny koneen kasaan ja lennättäny hyvin riittää mun tarpeisiin.

Poissa jukka

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #38 : 27 Toukokuu, 2011, 18:27:51 »
Moikka,

Tuo 0.08 riittää, tuon suorempaan jos haluaa niin voi mennä kyllä tosi kauan aikaa. Itse olen pyrkinyt 5 satasen heittoon mutta ei se se aina onnistu. Hubi kannattaa myös varmistaa että on suorassa, kartiosovitukseen kun laittaa tipan öljyä niin se auttaa. Joskus on käytetty ohuen teipin laittamista kytkimen ja hubin väliin jos ei muuten ala mennä suoraan.

- Jukka
SAB Goblin 380 KSE
SAB Goblin 570 KSE
Hirobo Eagle 3 EP x4
JR forza 450
Futaba 18SZ

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #39 : 27 Toukokuu, 2011, 18:53:43 »
hubin sain n. 0.05 yläreunassa, saa nyt olla noin kun ei kotona heittokelloa, töissä on onneksi mukavasti työkaluja, kokeilen sitä öljytilkkaa jos innostun vielä purkamaan ja hinkkaamaan tarkemmin.
Lohduttava tuo Egen kommentti, vähemmälläkin siis pärjää :)

Riku

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #40 : 27 Toukokuu, 2011, 18:56:44 »
hubin sain n. 0.05 yläreunassa, saa nyt olla noin kun ei kotona heittokelloa, töissä on onneksi mukavasti työkaluja, kokeilen sitä öljytilkkaa jos innostun vielä purkamaan ja hinkkaamaan tarkemmin.
Lohduttava tuo Egen kommentti, vähemmälläkin siis pärjää :)

Riku
No mä nyt en niin tosissaan kisaakkaan vaan käyn osallistumassa ja katon mihin taidot riittää ei yleensä pitkälle ku treenaan niin vähän. Mutta selvähän se on että kopteri toimis paremmin ku sen kaa jaksais värkätä.

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #41 : 27 Toukokuu, 2011, 20:06:08 »
Iltaa,

Jos se kytkinakselin yläpää vemputtaa mahdottomasti, niin sehän kuluttaa ne kytkimen laakeritkin nopeammin. Eli tuossa kytkimen keskittämisessä on kaksi kantavaa ideaa. Ensimmäinen ajatus on saada tärinät mahdollisimman pieniksi. Kuten arvata saattaa, niin mitä painavampi osa pyörii vinosti, niin sen enempi se täristää. Siksi olisi tärkeää saada se varsinainen teräksestä oleva kytkin limppu mahdollisimman suoraan koska se on painavin osa koko paketissa. No jotta sen saisi suoraan, niin homma helpottuu kun se alumiininen hubi sen alla saadaan mahdollisimman suoraan.

Sitten sen kytkinakselin yläpäähän tulee tosiaa laakerointi ja laakerointihan kestää paremmin kun ei se akselin pää kovin suurta heittoa tee. Teipeillä kytkimen ja hubin välissä sitä on korjailtu. Ensimmäinen keino hakea se mahdollisimman hyväksi on kääntää sitä kytkintä 180 astetta, eli kääntää hubin ja kytkimen ruuvin reiät toisin päin. Koska kiinnitysruuveja on kaksi, niin asennusvaihtoehtojakin on tasan kaksi. Toisessa näistä kytkin osuu paremmin kohdalleen usein ja heittoa tulee vähemmän. Kannattaa kokeilla molemmin päin. Tämän jälkeen vaan silmät kiinni ja ruuvit tiukalle ja toivotaan parasta kädet ristissä ;)

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #42 : 13 Kesäkuu, 2011, 19:45:08 »
Hei taas!

projekti etenee, hitaasti, mutta etenee...

Nyt vaikuttaisi että tuohon tulisi Nova-4 -koppa niskaan (jossain vaiheessa), tarviikos ottaa jotain huomioon, esim. mitenkäs polttoaineletkut vedellään tuollaisen kopan kanssa?

Riku

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #43 : 13 Kesäkuu, 2011, 20:25:29 »
Hei taas!

projekti etenee, hitaasti, mutta etenee...

Nyt vaikuttaisi että tuohon tulisi Nova-4 -koppa niskaan (jossain vaiheessa), tarviikos ottaa jotain huomioon, esim. mitenkäs polttoaineletkut vedellään tuollaisen kopan kanssa?

Riku
Tosta näät jotain http://www.kopterit.net/index.php?topic=50.60 eli laitat T haarat vaan noihin normi letkuihin ja siitä sitte ne letkut kopan ulko puolelle läpivienti kumien sisältä.

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #44 : 13 Kesäkuu, 2011, 21:07:03 »
Tosta näät jotain http://www.kopterit.net/index.php?topic=50.60 eli laitat T haarat vaan noihin normi letkuihin ja siitä sitte ne letkut kopan ulko puolelle läpivienti kumien sisältä.

Kiitos Ege!

Yritin tihrustaa kuvasta mutta tarkistan vielä:

- paineletku menee tuolla rungon sisällä, eli moottorin takaa?
- tankkausletkun t-haaran yksi haara, mihin se menee vai onko vain tulpattu? (tuo joka osoittaa ylöspäin)
- en ole aiemmin ys -moottorien kanssa pelannut, mutta kun kaasarille menevässä letkussa ei ole "puristinta" välissä, eikö työnnä soppaa moottorille tankatessa?


Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #45 : 13 Kesäkuu, 2011, 21:32:26 »
Kiitos Ege!

Yritin tihrustaa kuvasta mutta tarkistan vielä:

- paineletku menee tuolla rungon sisällä, eli moottorin takaa?
- tankkausletkun t-haaran yksi haara, mihin se menee vai onko vain tulpattu? (tuo joka osoittaa ylöspäin)
- en ole aiemmin ys -moottorien kanssa pelannut, mutta kun kaasarille menevässä letkussa ei ole "puristinta" välissä, eikö työnnä soppaa moottorille tankatessa?


Jep eli se paineletku menee ihan normaalisti tankin yläpäähän siinä on vaan välissä toi Thaara mistä saadaan paineletku vietyä kopan ulkopuolelle sama sitte tohon itse polttoaine letkuun eli tankista tulppaat sen toisen polttoaine letkun ja käytät vaan yhtä ni saat helposti tyhjättyä tankin. Joskus voi mennä nestelukkoon ni sitte vaan kallistaa putken puolelle ja pyörittää ni mutta ei mulla ole sen kaa ongelmia hirveesti ollu. Voin laittaa sulle paremman kuvan jos huomenna saan sen uuden moottorin ni laitan noi letkut kii samalla ni näät tarkemmin jos ei tosta auennu.  Mä oon halunnu aina pitää noi letkut mahdollisimman yksinkertaisina eli kaksi letkua joiden kanssa pelataan toinen paine ja toinen tankkaus sama letku mikä menee kaasariin.
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2011, 21:36:59 kirjoittanut Ege »

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #46 : 13 Kesäkuu, 2011, 21:53:02 »
Eli noi letkut mitkä lahtee T haaralta alaspäin on just ne letkut mitkä tulee kopan ulkopuolelle mistä voi tankata ja päästää paineet keltanen paine ja punanen tankkaus. Noissa kuvissa niitä ulostuolo reikiä vaan ei ole vielä tehty ni ne sojottaa tonne taakke.
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu, 2011, 21:55:29 kirjoittanut Ege »

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #47 : 13 Kesäkuu, 2011, 22:03:32 »
nyt tajusin, kiitos :)

Omasta tankista näköjään puuttuukin toinen putki siitä tankin "korkista", eli se tankkausletkun putki, tuossa on vain se joka on käännetty 45 asteen kulmaan. Pitääkin penkoa ja laittaa paikoilleen jotta pääsee tulppaamaan sen :)

Poissa Ege

  • Seniori torppari
  • *****
  • Esko Lumaja-HCTF/RC-Kopterit Ry 117
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #48 : 15 Kesäkuu, 2011, 23:03:43 »
Noniin tässä olis nyt paremmat kuvat eli keltanen letku on paine kun tankataan avataan paine letku ja kun käynnistetään suletaanse. punanen on tankkaus letku samasta tyhjennetään tankki myös.

Rity

  • Vieras
Vs: Freyan rakentelua
« Vastaus #49 : 20 Kesäkuu, 2011, 09:10:09 »
Kävin näyttämässä Freyaa Jukalle samalla kun hamstrasin varaosia. Kiitos vielä, hyviä neuvoja sain, vielä kun muistaisin kaikki.

- samalla reissulla kyytiin tuli kaksi Nova-4 -koppaa, mutta niiden kanssa ei vielä mitään hoppua...

- ilmeisesti DX7 menee jossain vaiheessa vaihtoon jotta pääsee seosneulaa ruuvaamaan, FG8 kiinnostais, mutta menisi muista kopuista vastarit vaihtoon, joten saattan kallistua DX8:n puoleen, pitää nyt katsoa, ei välttämättä vielä tämän kesän projekteja.

- nupin klappeja ihmeteltiin, nuppi menee purkuun, nythän vain katsoin että kaikki ruuvit oli kiinni. Käykö Loctiten 648 laakerien liimailuun?

- 611 gyro lähtee irti ja tilalle tulee 520

- vähän bling-osaa tuli mukaan ja se sikakallis laakeri, raaskiiko sitä edes laittaa kiinni...

Haluaisin pyöreät servoarmit, mutta kun en löydä mistään servovalmistajilta reikien etäisyyksiä... Futaban servoihin tulee (onko näissä joku standardi kiinnityksissä?) ja reikien etäisyydet tulisi olla keskustasta: 10mm ja toisessa 12,5mm. Vinkkejä ja linkkejä kiitos :)


 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
19 Vastauksia
10146 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Tammikuu, 2010, 14:42:18
kirjoittanut Trnquill
6 Vastauksia
5108 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Toukokuu, 2010, 17:59:09
kirjoittanut B12
68 Vastauksia
55470 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2012, 16:02:13
kirjoittanut JuhoV
28 Vastauksia
15468 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Marraskuu, 2012, 13:01:49
kirjoittanut cartti
0 Vastauksia
1907 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Marraskuu, 2012, 16:34:55
kirjoittanut yamaha