Kirjoittaja Aihe: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa  (Luettu 15801 kertaa)

JCA

  • Vieras
Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« : 29 Huhtikuu, 2011, 13:55:28 »
http://www.flynano.com/
http://www.hilavitkutin.com/2011/04/19/flynano-on-kotimainen-alle-70-kilon-lentokone-jonka-lentajalta-ei-vaadita-lupakirjoja/

Lentokoneeksi ei voi sanoa, mutta lentävä esine.
Painoa alle 70 kiloa, ei siis vaadi lentäjältään lupakirjaa.

Hinnat 25-27k€.. + alvi

Ihan snadisti vaan siisti laite!



Lentonopeus: 140km/h
Teoreettinen kantomatka:  70km
Lentokorkeus max: 2km
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2011, 14:05:17 kirjoittanut Johny »

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #1 : 29 Huhtikuu, 2011, 14:17:28 »
Tolla pääsee vielä "miljonäärit" hengestään :D
"hei hauska laite! käynpä sunnuntaiksi ostamassa tuollaisen ja koitan sitä tossa järvellä" :D

JCA

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #2 : 29 Huhtikuu, 2011, 14:24:44 »
Joo, saa nähdä millon joku ottaa noita tusinan kaivariin ja alkaa kesäsin vuokraamaan.
Vuokrahinnat voi kyllä olla aika tylyt, kun ottaa vakuutukset huomioon.

Pakko silti joskus päästä kokeilemaan, ihan varma että tulee johonkin joskus vuokrattavaksi. :D
Sinällään kaivari voi olla hankala paikka, jos toi kerta nousee kahteen kilsaan asti ja vieressä on malmi + efhk, eikä mitään käsitystä muusta lentoliikenteestä.. Alkaa Airbusseja tippumaan taivaalta kun "iso lintu" lentää turbiinista läpi.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #3 : 29 Huhtikuu, 2011, 14:57:33 »
Mä katsoin kanssa ilmailu-lehdestä tota, hieno kikotin 8)

Se toinen lehdessä ollut kuva oli juuri sellainen 'hei me lennetään ja leikitään'-kuva, jossa siipi piirsi viivaa veteen
Editti: typerä minä, kuvahan on webbisivuillakin ensimmäisenä vastassa :D
« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2011, 15:01:20 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

JCA

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #4 : 29 Huhtikuu, 2011, 15:04:49 »
Heh, ite kuulin tuosta kaverilta, joka ilmeisesti oli lukenut Ilmailu -lehteä.
Mulle kun ei Ilmailu -lehteä enää tule :)

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #5 : 29 Huhtikuu, 2011, 15:07:45 »
Ilmaliikenteen mopoauto.

-

JCA

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #6 : 29 Huhtikuu, 2011, 15:25:54 »
Ilmaliikenteen mopoauto.

-

Kelpais varmaan sullekkin? ;D

Paikalla Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #7 : 29 Huhtikuu, 2011, 16:10:08 »
mä odottelen että tulee turnigyltä lipomalli :P

Poissa Lauri P

  • Seniori torppari
  • *****
  • #0174
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #8 : 29 Huhtikuu, 2011, 16:16:59 »
olikos tää johny nyt se sun loppuelämään vaikuttava päätös alkaa loelentäjäks tuommoselle?? :D :D :P

lyhyt loppuelämä tiejosa! ;)

mutjoo,aika siisti vehje.voi olla vaan aika tyynten kelien laite,jos laite painaa sen 70kg ja siihen ukon paino päälle ni ei vältsi ihan hulluna tuulta kestä..

ja olihan tuo näköjään lennellykki jo..

« Viimeksi muokattu: 29 Huhtikuu, 2011, 16:45:18 kirjoittanut Lauri P »
Pitääkö aina olla eniten,paras,isoin ja heti???
-Goblin 500-

puisto_kemisti

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #9 : 30 Huhtikuu, 2011, 05:15:34 »
Tolla vehkeellä ku ajaa ni kannattaa jättää turvavyö laittamatta. Mikäli sen laittaa, ja kun ja KUN tullaa tonttii ni koskee kovaa, jos sitä ei laita, lentää ku leppäkeihäs tuon roottorin läpi ja mikää ei tunnu missää.
Kumpi on parempi?

Vastaus:
Ei kumpikaan, tuhlaa rahasi mielummin Rc Johoki neljän ilmansuunnan BeastX Gyrostabiiliin ja lennätä sitä elämästäsi sellaset 40 vuotta, ole onnellinen ja asu Hawaijilla Bambumajassa Olvin mojito kourassa  8)
Tästä on enään lyhyt matka avioliittoon, sama "kone" vuodesta toiseen.
Vaikka mite lentää ja vääntää ni yhtä laiskalta tuntuu  ;D
Mut mie en sentään floodaa iltalehti:fi:tä ..

Joo, joo Kemistillä lähti taas Jopo lapasesta, äiskän kutomat lapaset on tosin kyllä aika hienot... Niistä se ote vaan kirpoaa
« Viimeksi muokattu: 30 Huhtikuu, 2011, 05:20:21 kirjoittanut Puisto Kemisti »

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #10 : 01 Toukokuu, 2011, 18:45:57 »
Tuollaisia amfibioultria on Suomessa yritetty ennenkin, joskus 90-luvulla Rollon suunnalla kehiteltiin Atolia 

ja taidettiin niitä jokunen myydäkin ennen kuin homma koki Suomessa ihan turhan tavallisen lentokoneprojektin kohtalon. Se tosin oli ihan ultra, jonka lentämiseen vaaditaan lupakirjat koulutuksineen ja medikaaleineen. Saas nähdä kuinka pitkään menee että 70kg painorajankin aiheuttama porsaanreikä lentosäännöissä tukitaan.

Sinänsä kyllä ihmettelen, onhan näitä A-luokan painopisteohjattuja ultriakin/moottoroituja riippuliitimiä, joiden lentopaino ei sekään ole kummoinen, ollut maailman sivu, mutta kyllä niilläkin lentelyyn on kai tähän asti pahvi tarvittu.. ??? Osaako joku valistaa tällaista vanhaa pierua, jonka CVFR-pahvi meni vanhaksi jo joskus viime vuosituhannella?

Joo, mutta ei kun onnea vaan Suokkaan yritykseen.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa Timo Huhtamäki

  • Seniori torppari
  • *****
  • BadAsss Compass
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #11 : 01 Toukokuu, 2011, 18:59:11 »
Tuossa mikälie mikrolentolaite luokassahan on sellainen pykälä että noilla vehjaksilla EI saa lentää valvottuun ilmatilaan, esim pääkaupunkiseudulla ei saa lentää mistään tuommosella... Täällä Raahessa on eräs ingenjööri rakennellu itte tuollasen alle 70 kiloisen lentokoneen jossa on voimalähteenä MVVS 150cc lennokkimoottori...
Compass Knight 50 Sport / YS 50st - Zimmermann muffler - HeliArtist MD500E -  Mikado V-Bar 5.1Pro-governor + 3x Futaba 9255 + 9257 + BLS254 - 5x Rotortech 600 - 30%/23%

HK450 TT Pro / Scorpion 2221-8 v2 - Turnigy K-Force 40A - Futaba GY520 + 9257 - Edge mains KBDD tails and paddles - Zippy FlightMax 2200mAh

SJM400v2 / SJM 9pol outrunner 3950kv - Phoenix 25 - MKSpropo GY-293 - SJM GF 300mm - FlightPower EVO20 1800mAh  Futaba 12FG

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #12 : 01 Toukokuu, 2011, 19:32:00 »
Tuossa mikälie mikrolentolaite luokassahan on sellainen pykälä että noilla vehjaksilla EI saa lentää valvottuun ilmatilaan, esim pääkaupunkiseudulla ei saa lentää mistään tuommosella... Täällä Raahessa on eräs ingenjööri rakennellu itte tuollasen alle 70 kiloisen lentokoneen jossa on voimalähteenä MVVS 150cc lennokkimoottori...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14427

pari tollasta ja ilmaan!

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #13 : 01 Toukokuu, 2011, 19:44:31 »
Niin siis tosta flynanostahan on se sähköversiokin suunniteltu. Ei sitä tarvitse erikseen alkaa kikkailemaan. Tosin sen E-mallin toimintamatka on 40km kun se noilla kahdella polttomoottoriversiolla on 70km.

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

mrsaila

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #14 : 01 Toukokuu, 2011, 19:45:09 »
Ilmailu-lehden jutun pohjalta meni mun osalta kategoriaan aprillipilat. Jos kone tulee markkinoille kesällä 2011 ja siitä ei ole nähtävillä yhtään oikeaa valokuvaa julkaistuna, edes protoa. Ei oikein vakuuta mua.

-T
« Viimeksi muokattu: 01 Toukokuu, 2011, 19:50:27 kirjoittanut Teme »

Poissa Olli.

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Olli Syrjälä
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #15 : 01 Toukokuu, 2011, 20:53:55 »
aika vähällä googlaamisella löyty tommonen http://www.hansto.fi/purjelentoforum/download/file.php?id=583&sid=e2eb2ca30a369b739a0d364af0775bd0


Toi mun kiinanmoottorihomma oli vaan vinnknä omatoimirakentajille josta lainauksessa puhuttiin :)

Poissa Timo

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #16 : 01 Toukokuu, 2011, 21:14:49 »
Ilmailu-lehden jutun pohjalta meni mun osalta kategoriaan aprillipilat. Jos kone tulee markkinoille kesällä 2011 ja siitä ei ole nähtävillä yhtään oikeaa valokuvaa julkaistuna, edes protoa. Ei oikein vakuuta mua.

-T


Tuo koneen parissa oleva lentokonediplomi-insinööri pitää toimistoaan pari kerrosta oman työhuoneeni alapuolella. Kaveri on suunnitellut muitakin ihan toimivia lentokoneita työkseen muunmuassa uusin PIK-27 purjekoneiden hinauskone. Mitä tulee suomalaiseen osaamiseen lentomekaniikkan ja aerodynamiikkan saralla, niin kyllä tuo Suokkaan Aki on ihan kärkipäätä suomessa.

Tuon koneen suunnittelijan firman sivut on tässä http://www.windcraft.fi/aloitus.htm

--
Timo
Kyllä jokainen osaa flipin tehdä, mutta osaako kaikki lentää 10m suoraan...

JCA

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #17 : 04 Toukokuu, 2011, 12:09:28 »
http://www.iconaircraft.com

Samantyyppinen toiseltakin valmistajalta, joskin tämä ei täytä ilmeisesti noita "ei tartte lupakirjaa" -ehtoja.
Hintaakin on melkeen viisinkertaisesti.

"They created an entirely new category of aircraft (Light Sport Aircraft) as well as a new category of pilot license (Sport Pilot), both aimed specifically at consumer recreational flying. Now, the dream of flight is more accessible and more affordable than ever before. Satisfy your sense of adventure… It’s time to join the ICON revolution."

« Viimeksi muokattu: 04 Toukokuu, 2011, 12:18:17 kirjoittanut Johny »

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #18 : 04 Toukokuu, 2011, 14:13:19 »
http://www.iconaircraft.com

Samantyyppinen toiseltakin valmistajalta, joskin tämä ei täytä ilmeisesti noita "ei tartte lupakirjaa" -ehtoja.
Hintaakin on melkeen viisinkertaisesti.

Hintaa selittää ainakin umpiohjaamo (kahdelle..?), sisäänvedettävät landarit, radiot/intercom ja ilmeisesti muutakin avioniikkaa. Olisiko tämä kuitenkin tavallinen ultrakevyt tai ehkä ihan tyyppihyväksyttykin laite, tuolla kokoonpanolla olisi aikamoinen saavutus puristaa massa alle 70kg:n. Ja lisäksi kyljessä näytti komeilevan jenkkien rekisteritunnus, eli se on ainakin jossain ilma-alusrekisterissä.
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

JCA

  • Vieras
Vs: Flynano - Lentämään ilman lentolupakirjaa
« Vastaus #19 : 04 Toukokuu, 2011, 14:28:08 »
Joo Light Sport Aircraft näky tuo "luokitus" olevan :)
Hurjan näkösiä laitteita!

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
18 Vastauksia
7967 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Syyskuu, 2008, 00:25:02
kirjoittanut Sammy
5 Vastauksia
4470 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2008, 22:13:52
kirjoittanut Jyri
11 Vastauksia
6929 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2010, 15:21:01
kirjoittanut Kopteri-eki
43 Vastauksia
40040 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2012, 22:09:54
kirjoittanut JuhoV
0 Vastauksia
2841 Lukukerrat
Uusin viesti 18 Kesäkuu, 2014, 12:14:05
kirjoittanut mikek