Kirjoittaja Aihe: Sandun kopterit  (Luettu 132518 kertaa)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #325 : 10 Kesäkuu, 2013, 22:23:43 »
pitää tilata tuohon dfc pääakseli, saa vähän lisää korkeutta, eikä tartte laitta collaria. Sitten vaan joku fbl gyrtsa ja pitäs toimii ku X7... täh?!
Jännä ku gauilla ja alignilla on nuo ruuvinreiät täsmälleen samoissa paikoissa, käy ristiruuvitkin nupissa paikoilleen....

Taita tulla akselit samasta pajasta.
Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #326 : 17 Kesäkuu, 2013, 15:13:29 »
Noni, ladin paketin kävin noutamassa tänään. Olin näköjään mokannu jotain nelipuokin laakeritilauksessa ja tuli puol milliä liian pienellä sisähalkasijalla yhtä laakeria ja olin unohtanu tilata pari muuta osaa. No uutta tilausta vaan... Mutta sovittelin ton DFC akselin tohon X7 nupin kera ja loipputulos on tälläinen. VIel ku toi X7 luovuttais nuo servonsa kun siihen tulee uudet ja sitten
tähän vielä brainia kylkeen. ;)

Niin ja nuo spinbladet ei jää tähän, nyt tuossa kiinni vaan demonstraatio tarkoituksessa.

Nollakulmilla, jäi vielä tuohon linkkitankoon puolet kierteistä molempiin päihin. Täytyy laittaa tähän ne CNC swashdriverit, jää meinaan nuo nykyiset noihin koloihin hyvin herkästi jumiin...


Lavan alapinnan korkeus peräpuomista semmonen 15cm ja risat. Mitäs porukalla on DFC akselilla? tai sillä normi FBL setillä?
X7:ssa tällä nupilla sama korkeus on 11,5cm formulanupilla semmonen 13cm.


Tuohon jää semmonen 10cm väliä, täytyy laittaa 115mm perälavat luultavasti.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #327 : 30 Kesäkuu, 2013, 17:42:03 »
Nyt on X7 johdotettu sen parii päivää. Servot vaihtui siis MKS:iin, peräservo tosin täytyy vielä tilata. Kaikki johdot on vedetty siististi rungon sisältä ja 9 kanavainen möhkäle vastari vaihtui sievään 6 kanavaiseen minimaan, joka meni rungon sisään. Täytyy kyllä myöntää että lentotuntumassa on aivan järkyttävä ero klappisiin aligneihin verrattuna. Kaikki on paljon tarkempaa ja välittömämpää. Mitään ylimääräistä heiluntaa ei ilmene ja kopteri tuntuu ilmassa paljon kevyemmältä. Kaikki tapahtuu samantien kun käskee, eikä kopteri jää miettimään, suunnanvaihtokyky siis parani huomattavasti. Nyt tietää eron servojen ja MKS:ien välillä ;D

450 sporttikin on nyt taas iskussa. Täytyy värkätä myynti ilmo kun jaksaa.

Seuraavaksi täytyykin ruveta säätämään ja johdottamaan tuota 700N:nää, kaikki osat ja braini jo löytyvät pitäisi vaan laittaa servoit kiinni ja säätää.






Poissa pilot4fn

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Nummela Ry, SIL
    • Juhan kopteroinnit
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #328 : 30 Kesäkuu, 2013, 19:02:00 »
Onpas siististi johdotettu!  8)
MSH Mini Prôtos+Mini V-BAR, Concept VR-46, Walkerat: Genius CP, V100D03, V120D02S FPV, Extra 260+DLE30 (omaan käyttöön)
Trex100 -klooni (toimin mekaanikkona tälle)
Futaba T8FGS, Phoenix sim, http://www.helifleet.com/pilot4fn
Entiset: Trex-600NP DFC+CGY750+OS55HZ-H Hyper, 450SE-V2, Walkera 4#3B

Poissa Maikko

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #329 : 01 Heinäkuu, 2013, 12:47:02 »
Hyvältä näyttää

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #330 : 04 Heinäkuu, 2013, 00:07:10 »
pistetään nyt tännekkin muistiin, niin näkeepähän miten kehittyy :)

X7 tosiaan tarttee yksisuuntaislaakerin vaihdon, nelipuokki meni myyntiin. X3 tulee sen tilalle syssymmällä kun ilmestyy, 6s:nä tiietty. NX4 on nyt perjaatteessa ainut rikkinäinen kopteri, odottelee Gauin varaosalähetystä, eiköhän sekin tuosta lennä.

700N on toisaalta valmis testilennettäväksi brainilla ja X7 nupilla ja toisaalta ei. Todettiin nuo allun servot, mitkä siis tuli X7:sta (alun perin tullut 700N kombon mukana, eli vanhat :P), tonin kanssa melko kuolleiksi, vääntöä on ehkä noin kolmasosa alkuperäisestä, kaikkia kolmea servoa pystyy kevyesti kiinni pitämällä vastustamaan, sillein etteivät ne liiku ollenkaan, kun laittaa pitchiä, tätynee kehitellä siihen toiset servot, ihan hyvä kun tuli otettua pois tuosta seiskasta ;D

« Viimeksi muokattu: 04 Heinäkuu, 2013, 00:10:45 kirjoittanut Sandu »

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #331 : 25 Elokuu, 2013, 20:00:12 »
Joo, olin tuossa yksi päivä lentelemässä, no muuten meni ihan hyvin mutta yhden lennon jälkeen tilanne oli tämä...



Tinat oli roiskunu pitkin rungon sisäpuolta, tuo oli ottanu oikaria runkoon ja teki sitä sekä plussalla että miinuksella kun kytki toisen johdon nopariin. No en kentällä keksinyt että mikä ottaa runkoon kiinni. No kotiin ekaks kaikkien johtojen tarkistus... kaikki kunnossa, sitten yleismittarilla mittailemaan ja irrottelemaan johtoja ja kokeilemaan milloin ongelma häviää. No vika paikallistui juuri ostettuun 5 lentoa lennettyyn MKS:n peräservoon. Runko oli hieman sulanut servon ympäriltä. Ja servo näytti tältä



En uskaltanut avata ja tarkistaa mikä kusee, kun menee takuut ja jos on pahemmin sulanut niin en voi tehdä mitään, todennäköisesti piirilevy hitsaa runkoon, kun signaali, plussa ja maa ottavat runkoon. Yllättävää tässä on, että kaikki tuo virta on mennyt myös gryphonin ja vastarin ja vbarin läpitte ettei mikään ole sulanut, vain virtajohto on sulanut irti, lennon jälkeen tuo oli vain parilla karvalla irti ja lähti helposti kokonaan, jos olisi irronnut kokonaan olisi mennyt kaikki sähköt, täytyy varmaan harkita lottoa....
« Viimeksi muokattu: 25 Elokuu, 2013, 20:10:50 kirjoittanut Sandu »

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #332 : 25 Elokuu, 2013, 20:21:06 »
En halua olla jyrkkä mutta ton kaliiperin virtajohto ei voi mitenkään sulattaa juotoksiaan servon takia. Ihan jo siitä syystä että servossa on niin ohkaset johdot.

Tota pitää nyt ajatella toisesta suunnasta. Eli sulla on osunu vaikka akun plus runkoon ja sulatellu juotoksen. Tossa swrvossa on voinu tulla joku looppi mutta ei se mitenkään ole tota voinut aiheuttaa. Se on seuraus.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #333 : 25 Elokuu, 2013, 22:45:29 »
Niinhän mulla onkin tuo kutistesukka ollut vähän kulunut jolloin se on päässyt osumaan runkoon, eihän siitä mitään haittaa olisi jos jostain ei tulisi maata, mutta tässä tapauksessa se maa on tullut tuolta servon rungon kautta. Samaa oikosulkujuttua ei tullut kun nyppäsin tuon servon irti vbarista.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #334 : 26 Elokuu, 2013, 06:29:11 »
Just. No sitte se on kyllä kipinöiny siinä jonkun aikaa ja sen takia sulanu. Mittasin omat servoni ja ne ei kyllä ole kuoriltaan maissa eli jotain tossa servossa on sitte oltava. Silti... eikö servon miinuskarva ole mitenkään viottunu eli sulanu tms
« Viimeksi muokattu: 26 Elokuu, 2013, 07:01:44 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #335 : 26 Elokuu, 2013, 17:58:24 »
ei millään lailla, se onkin tässä vähän ihmeellistä, tuo hiilikuitu tuntuu tuottavan aika helposti paljon lämpöä kun saa virtaa, heti tulee liekkiä, tuolla ainakin on jotain vaikutusta.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #336 : 08 Lokakuu, 2013, 17:30:02 »
Servoprobleemi tais selvitä, kun rupesin takuuasioita kyselemään. Kannattaa näköjää olla varovainen näiden brushless moottoreiden kanssa noiden moottoreiden vaihejohtojen ja muidenkin piuhojen kanssa missä kulkee suuri jännite.

Lainaus
Ok I understand now.  Motor phase touching frame is injecting 50V on servo case versus servo ground.  Insulation is then not enough and a spark is generated internally of the servo brushless motor, melting something and creating durable ground connection.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #337 : 09 Marraskuu, 2013, 18:13:03 »
Nyt sain tuon nitron X7:n nupilla vihdoin ilmaan, vastoinkäymisten jälkeen :P
Startterin akselin sain korjattua, korkkas viimeyrityksellä, tänään unohtu hehku matkasta, mutta kekseliäänä sain ichargerin foamicutti modesta apua, sai sääädettyä jännitteen ja virran jolla sitten sai tulpan hehkumaan ;D

Mutta itse asiaan... Suorastaan yllätyin kuinka hyvin tuo laite toimi plug and play perjaatteella (brain). Mitään säätöjä ei ole perussetupin lisäksi tehty ja toimii melkolailla täydellisesti. Nupin stop gainia pitää vähän lisätä ja perältä vähentää. Muuten erittäin mukava, pehmeä ja kuitenkin terävä lennettävä. Yllätyin kuinka erilainen tuo voi olla verrattuna seiskaan sama nuppi kuitenkin, toisaalta FBL yksiköllä on varmasti suuri osa tähän eroon, tiedä sitten. Kyllä tuo nitrokin on mukava voimantuottomuoto, aivan erilainen lennettävä kuin sähkö, jotenkin tykkään :)
Jos sitä ens kerralla sujuis toi asioiden muistaminen paremmin, että muistaa ottaa kaiken mukaan kentälle, niin voi vaan nauttia lentämisestä, silmien kirvelystä ja limaisista käsistä ;D

Mutta hyvä idea ja yllätys suuri, että vielä toimiikin hyvin, tämä tulee kyllä saamaan ainakin nyt hyvin lentoaikaa kun seiska on telakalla. Vähän vaihtelua sähkökopuihin! ;)

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #338 : 18 Joulukuu, 2013, 21:26:52 »
Pakko kyllä tuosta MKS:n huoltopalvelusta laittaa kehuja. Laitoin helidigitalille nuo MKS:t että laittavat sitten aikanaan MKS:lle ne, onhan tässä tämä talvi :P
Ei kyllä ole hinnalla pilattu palvelu, 4:n servon moottorinvaihto 80€ elikkäs 20€ per servo, ja kun ottaa tuon servon hinnan huomioon, niin tuo on aivan naurettavan halpa. Onni sinänsä. Täytyy kattella millon tulee takasi tänneppäin niin saa taas tuohon kopteriin ne kiinni ja ilmoille :)

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #339 : 25 Huhtikuu, 2014, 20:54:19 »
On näemmä viime postauksesta taas vierähtänyt pikku hetki, mutta eipä se nyt haittaa. Talvi tosiaan jäi vähän tauoksi, kun ei kylmä oikeen inspiroinut. Tänään tuli sitten kausi kunnolla avattua noin kahdeksalla lennolla. Kolme vuotta vanhat genssit potkii vielä mainiosti ja resistanssitkin on noin 1 milliohmi per kenno, eli ei paha ollenkaan. Aluksi oli hieman tuntuma hukassa mutta eivät ne taidot ole mihinkää kadonneet, muutaman lennon jälkeen aloin jo nauttia lentämisestä ja se sujuikin ihan mallikkaasti taas, limiteillä kuten aina.

Mutta sitten se päivän viimeinen lento, kerkesin Zxiicillekin puhelimessa sanoa, että vielä yhden lennän. No akut kiinni, tuli sopivasti joukko alakouluikäisiä poikiakin katselemaan siihen innostuneena. Vikan akun tapaan tuli aika rauhallista ja smoothia lennettyä, mutta sitten kävi perinteiset. Nokka itseenpäin vasen kylki alaspäin, ajattelin oikaista ensin oikeinpäin, mutta muutin mieleni että vedetäänpä nyt kuitenkin katolleen kun on näyttävämpi. Siinähän sitten meni ajatus solmuun ja kopteri oikeinpäin hieman kallellaan negatiivisilla landareilleen peltoon näyttävän maassa pirottamisen kanssa, hieman itsekkin hämmennyin joten jäi holdi vähän myöhäiseen. Ei onneksi haitannut, kun kopu oli landareillaan. Tulipa taas todistettua että ajattelu ei kannata, ensimmäinen kerta kun pitkään aikaan ajatteli mitä tikuilla tekee ja siihenhän se sitten meni. Viime torppi on 2012 syksyltä eli onhan siitäkin hieman aikaa, toisaalta helpotus kun alkoi hieman kuumottelemaan että jossain vaiheessa sen on kyllä pakko tulla alas. Ei onneksi hajonnut kovin pahasti: peräputki vääntyi ja sitä myötä tt ja perän akseli ja laaakereita ja tietty perus nupin osat ja lavat, ei paha. Onneksi kaikkea pitäs löytyä varastosta niin pääsee taas pian jatkamaan.

Tulipahan taas opittua, ettei sitä vikaa kannattaisi koskaan lentää! ;D



« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2014, 17:00:30 kirjoittanut Sandu »

Poissa Iron_man

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #340 : 25 Huhtikuu, 2014, 21:20:11 »
No tänäänhän on torpittu näitä isompia koptereita ihan urakalla.

Sama vika itellä, että jos rupee miettiin että mihis suuntaan pitikään tikkua nyt  vääntää, niin se menee varmasti väärin. Eli aivot vaan nollille kun kopteri ilmassa :)
*** Keeping RC Helis Alive since 2014 ***

Protos Max 700, Goblin 650 Black Thunder, Synergy N5C, Gaui X3, Oxy3, Futaba 14SG

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #341 : 26 Huhtikuu, 2014, 08:41:47 »
Se olikin jo Santun vuoro torpata :D Sruraavaks vissiin mun?

Poissa nik-92

  • Seniori torppari
  • *****
  • #LajinHelppousViehättää
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #342 : 26 Huhtikuu, 2014, 18:46:54 »
tuli sopivasti joukko alakouluikäisiä poikiakin katselemaan siihen innostuneena.

Ja siitä, jos jostain se Santtu innostuukin!  ;D ;D ;D  ;D ;D

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #343 : 26 Huhtikuu, 2014, 18:48:37 »
:D :D :D ei viddu

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #344 : 27 Huhtikuu, 2014, 01:30:06 »
kyllä niiden avulla lentofiiliksen päälle saa ;)

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #345 : 28 Huhtikuu, 2014, 14:22:24 »
Kolme vuotta vanhat genssit potkii vielä mainiosti ja resistanssitkin on alle 1 milliohmi per kenno, eli ei paha ollenkaan.

Montas akkua oli rinnakkain kun tuota mittasit? Eipä taida uusissakaan olla alle yhtä. Tai sitten on osunut kohdalle todella hyvät kennot.

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #346 : 28 Huhtikuu, 2014, 14:26:35 »
1.6mOhm näyttää suurinpiirtein mulla per kenno gensseille PL6:lla mitattuna. Samoille kennoille 4010 näytti jotain 2.3mOhm vaimitäseoli, eli jonkin verran on eroa eri latureiden välillä miten ne mittaa sisäistä resistanssia. Tai aika isojakin eroja itse asiassa.

Tuo 0.8mOhm olis aika realistinen arvio jos pistetään kaks pakkaa rinnan ja mitataan siitä resistanssi sitten per kenno.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #347 : 28 Huhtikuu, 2014, 14:26:41 »
Montas akkua oli rinnakkain kun tuota mittasit? Eipä taida uusissakaan olla alle yhtä. Tai sitten on osunut kohdalle todella hyvät kennot.

mulla eri i-laturit näyttää ihan eri arvoja ;) ei noihin voi luottaa absoluuttisena vertailuarvona. trendejä niillä näkee kyllä hyvin että mihin suuntaan mennään.

näkee tosta sen että akut on terveitä :)

muista että jos lataat kahta akkua rinnakkain niin ohminen arvo puolittuu laturin ruudulla ja se pitää kertoa kahdella.
« Viimeksi muokattu: 28 Huhtikuu, 2014, 14:32:34 kirjoittanut Tohtori R »
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #348 : 28 Huhtikuu, 2014, 15:45:43 »
Just tämän latureiden epätarkkuden takia mä ostin oman Nintendon tarkkuuskalibroituna Saksasta.
http://www.zj-hobbyshop.de/ladegeraete-feinabgleichung-p-50.html?cPath=8
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Sandun kopterit
« Vastaus #349 : 28 Huhtikuu, 2014, 17:00:14 »
joo, no ehkä vähän epätarkasti tuli taas kirjoiteltua, mutta tosiaan kaksi akkua rinnan ja kennojen ohmit siellä 0,5-0,9 milliohmin hujakoilla. Tiedän kyllä miten nuo resistanssit pienenevät kun akkuja laitellaan rinnaan ja kasvavat kun sarjaan. Ja nuo arvot heittelevät aika villisti lämpötilan, päivän ja kuun asennon mukaan :D

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
0 Vastauksia
2852 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Maaliskuu, 2008, 18:02:46
kirjoittanut Mikaelni
Jaska.t kopterit

Aloittaja jaska.t « 1 2 ... 19 20 » MyFleet

494 Vastauksia
184692 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2020, 19:53:15
kirjoittanut Matti Häkkinen
4 Vastauksia
4396 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2008, 18:35:15
kirjoittanut Mikaelni