Kirjoittaja Aihe: Torppi... tai ei oikeastaan.  (Luettu 4365 kertaa)

Poissa ropellihattu

  • Seniori torppari
  • *****
Torppi... tai ei oikeastaan.
« : 08 Toukokuu, 2011, 21:05:48 »
Äitienpäivän aamu valkeni Merikarvialla anoppilassa niin kuin varmasti lähestulkoon joka paikassa muuallakin Suomessa, kello 9.00 oli 13,5 astetta lämpöä sekä pilvetön taivas. Tuulikaan ei juuri häirinnyt. Aamukahvin jälkeen tuli mieleen eilisillan ajelut 450 porolla. Nupissa oli hieman liikaa jenkaa omiin taitoihin ja tarpeisiin nähden joten päätin vaihtaa pinionin pykälää pienempään. Samalla lentoaikaa tulisi todennäköisesti hieman lisää, nyt oli 6 minuutin häröilyn jälkeen mennyt 2200mAh akkuun noin 1600mAh.

Koska ilma oli todella kuin morsian, päätin suorittaa pinioninvaihdon ulkosalla. Pääsääntöisestihän morsiamet ovat melko kauniita, jos homomorsmaikkuja ei huomioida. Tai no, miksi ei niitäkin voi kauniita olla. Mene ja tiedä. Kuitenkin, aloitettuani pinioninvaihtorojektin sain samaan rahaan komennuksen vahtia vanhempaa koiraamme joka oli pihamaalla vapaana. Herralla kun on taipumusta lähteä pienelukoiden kuten oravien ja jänisten ym. perään. Tiirailin silloin tällöin että koira ei katoa mihinkään. No, siinähän se seisoi ku puujumala joten ei mitään hätää. Irroittelin servot ja niiden swashin linkit koskapa pinionia ei mielestäni muutoin pois moottorin akselilta saanut. Kaiken kukkuraksi huomasin että 450M-moottorin akseli on paksumpi kuin vanhempien moottoreiden akseli joten varapinionini eivät sitten edes sopineet mottiin. Ei muuta ku romut takaisin nippuun... >:(

Tässä vaiheessa eukko tuli ulko-ovelle ja hihkaisi että jättää nuoremmankin koiran minun vahdittavakseni. nuorempi nyt vaan sattuu olemaan sellainen tapaus ettei pysy näkösällä oli elukoita jahdattavana tai ei. Eli sanoin että et muuten jätä, ja emäntä poistui takaisin sisälle. Jatkoin puuhasteluani ja vilkaisin taas vanhempaa koiraa. Ei missään! Nousin ylös ja menin sisälle. No, siellähän Herra vanhempi Westie istui 1500 euron nahkatuolissa ja mulkoili minua välinpitämättömästi. Eli emäntä oli ottanut vanhemmankin sisälle samalla kun oli minulle toista vahdittavaa tyrkyttänyt ja olin kieltäytynyt. Palasin ulos ja ruuvasin akkutellingin takaisin runkoon kiinni ja olin mielestäni valmis.

Muutaman tunnin kuluttua lähdin anoppilan pienvenesatamaan (jos muutaman purtilon poukamasta voi sellaista määritelmää käyttää) tarkoituksena jatkaa edellispäivän invertharjoituksia. Tuo poukama on oikeastaan ainoa vähänkään järkevä paikka jossa voi millään vekottimella lennellä. Muut tontti on täynnä sähköjohtoja, puita ja rakennuksia. Tämän paikan ainoa huono puoli on se, että lentämään joutuu sitten osittain meren yllä joten pieni lisäpökäle on aina puntissa.

Akku kiinni koneeseen, virrat lähettimeen ja piuhat kiinni koneesta. Koppa paikoilleen ja holdi pois. Ei siis mitään checkiä että kaikki toimii... ;) Spool-upissa ei ollut mitään normaalista poikkeavaa ja kone nousikin nätisti metrin korkeuteen. Käänsin nenän vasemmalle tarkoituksena nostaa kone siitä hieman ylös ennen idle-upia. Piti korjata hieman koneen asentoa aileronilla ja hoplaa, mitään ei tapahtunut. Samalla kone jatkoi matkaansa eteen päin ja lahdenpoukama lähestyi uhkaavasti. Kaasutikku alas ja kone nurmikkoon ilkeästi mätkähtäen. Poroparka kävi kyljellään, lavat maahan josta se nousi takaisin landareilleen. Hetken jumitin vain paikallani kunnes astelin koneelle ja nostin sen käteeni. Liikuttelin oikeaa tikkua ympäri ja vain elevaattori liikkui. Samassa tuli sellainen ahaa elämys ettei paremmasta väliä.

Sillä hetkellä kun lähdin sisälle tarkistamaan onko koira mahdollisesti siellä, oli minulla vielä sekä aileronin että pitchin linkit irti armeista. Kun palasin työn ääreen, ruuvasin vain akkutelineen kiinni ja se oli siinä. Koomisinta on, että jossain vaiheessa ajattelin itsekseni että "muista laittaa linkit takas kiinni". En sitten muistanut...

Mitä tästä opimme? Keskity ja pyri tekemään homma loppuun kerralla. Nyt kyseessä oli 450-luokan kone. Jos kyseessä olisi ollut 90 polttis tms. olisi voinut käydä pahemminkin. Verrattavissa tilanteeseen jossa kaksi linkkiä pettää.

Vauriot eivät olleet kovinkaan suuria, tai ainakin jos vaihtoehtona olisi ollut sukellus keväiseen meriveteen. Lapaan pieni vekki, kardaanin eturattaasta muutama hampi pois ja luonnollisesti lepari ja pääakseli vaihtoon. Sellaista se on kun ei pysy ajatus kasassa...

Ensimmäisen kuvan selitteet:

1. Liftoff
2. Paikka jossa kaasu pois ja tonttiin
3. Tuonne se olis mennyt ilman pilotin jäätävää ratkaisua... ;D
Nada

Poissa Rami

  • Pro torppari
  • ****
    • www.rjfmotorsport.com
Vs: Torppi... tai ei oikeastaan.
« Vastaus #1 : 25 Heinäkuu, 2011, 19:03:23 »
Sopii otsikon alle kuin nyrkki silmään, liitteenä muutama kuva.
 
MD500 projekti on vähän niin ja näin. Viimisen kuukauden raato oli pakussa keräämässä inspiraatiota, tänään oli pakko purkaa ja tutkia vahinkoja.
Perä on pettänyt kolmesti ja kolmannella kerralla hätälasku oli turhan raju jossa hajos landarit, itse mekaniikka on kondiksessa lapoja myöten.
Perä ei tahdo totella komentoja, mekaniikka sormin tunnusteltuna on herkkä.
MD500 on ulkoisesti vähän rähjääntynyt mut kaipa se vielä ilmaan nousee. Koppa on lohkeillut parista paikasta joka ei haittaa lentämistä, kosmeettisia vaurioita.

Tämä oli näitä ekoja mitä bindasin DX8 radioon. Ajattelin oikaisevani ja bindasin gyron ja kaiken ollessa kiinni vastarissa. Jostain syystä gyro ei suostu toimimaan, ei tässä eikä trex500. Samat ongelmat molemmissa koptereissa, gyron valikosta ei tunnu tapahtuvat mitään. Jälkeenpäin bindasin tyhjään vastariin ja avot, nyt pelaa ja tottelee, molemmissa koptereissa on Spektrumin omat vastarit.

CopterX450 oli todella liki ettei tullut peltoon, hallitsemattomia tictocceja. Mielenkiintoista seurata sivusta kun kopterissa on autopilotti päällä, teki nopeemmin liikkeitä mitä itse pystyn hahmottamaan =) Noparin johto oli jotenkin kääntynyt moottorin alle ja hangannut itsensä poikki, 2/3 johtoa on poikki. Sain kuin sainkin kopterin ehjänä asfaltille, täydellinen laskeutuminen ilman naarmuakaa.

Yllätyksekseni pitää mainita orangerx vastarin ja GA-250 gyron toiminta, olen tyytyväinen näihin ostoksiin. Minititanissa ja copterx450 on nämä gyrot ja vastarit, todella jämptit. Molemmilla on yli 20 akullista takana ilman moitettakaan.
Muutamia lentäviä, radiona Spektrum DX8 ja simuna PhoenixRC

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Torppi... tai ei oikeastaan.
« Vastaus #2 : 03 Syyskuu, 2011, 21:34:53 »
Tämä otsikkohan sopii tämänpäiväiseen kokemukseen hyvin  8)

HK450:nen näyttää lentävän ihan kohtuullisesti, vaikka toisesta lapakulmanpitimestä linkki irtoaakin. Ääni vain muuttuu erilaiseksi ja kone väpisee huomattavasti, mutta lentää silti :D Siinä kerkesi tiedottaa maydaymaydaymaydayn muille lennättäjille, ja ottaa väpisevän koneen hallitusti alas :)

"No, mikäs Jussille ja sun kopterille tuli?"
"Mulle tuli maydaymayday, ja nyt pitäs tuoda tää vekotin hetiheti alas !"

Syy irtoamiseen oli uuden nupin swashplateen ruuvattu pallolinkki, johon kiinalaiset eivät olleet vaivautumaan ruuvilukitetta. (Tuntuu kovasti seuraavan minua nämä ruuvilukite puuttui -onnettomuudet). Onkohan tämä yleinenkin käytäntö, ettei valmistajat laita lukitteita tarvittaviin paikkoihin? Niin tai näin, niin tänä iltana pääsee iltapuhteina ruuvaamaan nupin jokaisen ruuvin irti ja lisäilemään lukitteet, ettei ongelma toistu.

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Torppi... tai ei oikeastaan.
« Vastaus #3 : 03 Syyskuu, 2011, 21:37:55 »
Tämä otsikkohan sopii tämänpäiväiseen kokemukseen hyvin  8)

HK450:nen näyttää lentävän ihan kohtuullisesti, vaikka toisesta lapakulmanpitimestä linkki irtoaakin. Ääni vain muuttuu erilaiseksi ja kone väpisee huomattavasti, mutta lentää silti :D Siinä kerkesi tiedottaa maydaymaydaymaydayn muille lennättäjille, ja ottaa väpisevän koneen hallitusti alas :)

"No, mikäs Jussille ja sun kopterille tuli?"
"Mulle tuli maydaymayday, ja nyt pitäs tuoda tää vekotin hetiheti alas !"

Syy irtoamiseen oli uuden nupin swashplateen ruuvattu pallolinkki, johon kiinalaiset eivät olleet vaivautumaan ruuvilukitetta. (Tuntuu kovasti seuraavan minua nämä ruuvilukite puuttui -onnettomuudet). Onkohan tämä yleinenkin käytäntö, ettei valmistajat laita lukitteita tarvittaviin paikkoihin? Niin tai näin, niin tänä iltana pääsee iltapuhteina ruuvaamaan nupin jokaisen ruuvin irti ja lisäilemään lukitteet, ettei ongelma toistu.

jokaisesta kopterista oli se sitten hookoo tai mikätahansa proo vehje pitää kaikki purkaa ja varmistaa lukitteet itse! hyvin usein ne nimittäin puuttuvat tai on muuten vaan vajaavaisesti laitettu!

mä en sellasen lähellä suostuis olla josta ei oo katottu kun sillä lennetään! :o
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Torppi... tai ei oikeastaan.
« Vastaus #4 : 03 Syyskuu, 2011, 21:53:39 »
Joo, laita kiinalaiset asialle ja tee ite toiseen kertaan... tämähän vie pohjan valmiiksikasatuilta vehkeiltä  ;D

Nyt on sormet würthin ruuvilukitteessa, ja akut latauksessa. Huomenna uus ponnistus samalla kamppeella.

Poissa Jussi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Lentolaitteiden sekakäyttäjä
Vs: Torppi... tai ei oikeastaan.
« Vastaus #5 : 04 Syyskuu, 2011, 16:38:39 »
Tämmöstä tällä kertaa 250:n kiinankopterin kanssa. Klommo pyrstöputkessa kesti oman aikansa, kunnes tällä reissulla ei enää kestänytkään. Ilmeisesti aikaa myöten putki oli väsynyt kyseisestä kohdasta ja nyt ratkesi lopullisesti. Putki pysyi paikallaan servopukin ja vinotukien varassa. Kone saatiin ratkenneesta pyrstöputkesta huolimatta laskeuduttua alas.

Ilmankos kopteri lensi ilmassa hieman erilain ja äänikin kuulosti poikkeavalta  ::)

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3964 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Toukokuu, 2008, 18:08:08
kirjoittanut Vispilä
9 Vastauksia
4309 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Huhtikuu, 2009, 21:29:28
kirjoittanut Lepatus
3 Vastauksia
3341 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Maaliskuu, 2011, 18:15:02
kirjoittanut reittila
6 Vastauksia
4000 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Maaliskuu, 2011, 23:15:12
kirjoittanut mika a
6 Vastauksia
4169 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Huhtikuu, 2011, 14:25:45
kirjoittanut RoopeB