Beltti on minulle ensimmäinen "iso" RC-kopteri joten varmaan monet
näistä kommenteista on liiankin itsestäänselvyyksiä kokeneemmille. Kaikki aikaisempi lentokokemus minulla on täysikokoistsa lentokoneista, lennokeista tai lelu-luokan koaksiaalikoptereista.
Aloitin beltin lennätyksen talvella työpaikan autohallissa ja ekalla lennolla tuli tietysti kaato, lavat palasiksi ja feathering shaft mutkalle. Tulipahan opituksi että lavat ovat aloittelijalle kulutustavaraa ja niitä sekä muita pikkuosia kannattaa olla valmiiksi varalla. Kun noista nupin muovisia osiakin hajosi niin ajattelin että ehkäpä metalliset kestävät pareemmin ja ostin 50 Eurolla kopteriin metallisen rotorheadin. Empähän aloittelijana tiennyt että nuo valmiit metalliosat pitää purkaa ja kiinnittää kaikki ruuvit ruuvilukitteella. Seuraavat kokemukset olikin että joka lentokerroilla joku osa tai ruuvi lentää teille tietämättömille. Onneksi tuli täältä foorumilta saaduksi vinkki ruuvilukitteen käytöstä ja sen jälkeen on ruuvit pysyneet kiinni.
Sitten kun kopterin hyppyyttäminen ja lyhyet leijutukset alkoi onnistua niin että akku oli tyhjä ennen kuin helikopteri mäsänä. Beltin oman laturin kanssa ei toista kertaa samana päivänä lennätetä. Hobby Kingistä löytyi Imax B6AC verkkovirtakäyttöinen laturi 40 dollarilla ja Zippy 2200MAh akkuja alta kympillä kun Suoemssa laturi olisi maksanut satasen ja akut viisikymppiä niin siitä vaan tilaamaan. Yleensä netistä tiatessa on syytä olettaa että jos joku on liian edullista ollakseen totta niin se ei ole mutta muutaman foorunikommentin rohkaisemana päätin kokeilla onneani. Kannatti kokeilla, laturi on erinomainen ja akut ovat kestäneet tähänmennessä kymmeniä jaksoja menettämättä mainittavasti edes kapasiteettia.
Kun leijutettaessa kopteri tuntui karkaavan lapasesta, otin sen yleensä akkiä alas ennen kuin tulee kaato ja lavat hajoavat. Harjoitusjalasten keskikappale ei vain oikein kestä metrin korkeudelta alasottamisa eikä sitä saa liimatuksi niin että se kestäisi. Vaikka kappale ei maksa kuin vähän ylki euron oli ikävää kun lennättäminen loppui sen hajoamiseen. Lopulta ajattelin että pitää tehdä kunnollinen keskikappale, tein 3cm halkaisijalta olevasta alumiinitangosta sorvaamalla 1cm korkean 10 asteen kulmalla olevan katkaistun kartion ja porasin siihen reiät jalasten varsille 10 asteen kulmaan. Kun vielä vaihdoin 4mm hiilikuituputkea olavet varret 4mm umpihiilikuitua olevaan tankoon niin tuli jalakset jotka kestävät aloittelijan töppäilyt.
Tuossa pari kuukautta sitten alkoi kuitenkin tuntua että ei se beltti vaan pysy lapasessa ja kun foorumillakin kirjoitettiin että se beltti ei ole helpoin vehje ja pienoismallimessuillakin kopteriporukka suositteli T-Rexia niin päätin tilata T-Rex kloonin. Odotellessa korjasin belttiä, hammaspyörä oli jo mennyt hampaattomaksi ja oli vaihdon aika. Kun sitten irroitin koko akselin ja nupin niin alkoi ihmetyttää että kyllpä toimii kumman nihkeästii. Ensimmäinen vika löytyi kun flybarin uudet ruuvit olivat puoli milliä liian pitkiä ja flybari ei pääsyt kääntymään vapaasti ja toinen vika löytyi kun swash platen yksi työntötanko liikkui todella nihkeästi. Syyksi paljastui kiristettäessä murjoutunut pallo,beltin pallot ovat yllättävän pehmeää materiaalia. Sitten uudelleen kopteria kokeilemaan mutta edelleen puolsi kummasti taaksepäin. Viaksi lopulta paljastuo swashplayen etummainen servo, se toimi puoliksi, liikkui mutta ihan liian vähän mutta hammaspyörät tuntuivat ehjiltä. Uusi servo peliin ja nyt kopteri lensi kuin unelma vähän aikaa kunnes vähän kärsinyt halpislapa päätti ilmassa hajota kokonaan. Noissa halpislavoissa kun on keskellä kuitua oleva salko mutta muuten lapa on pehmeää foamia ja lavasta ei jäänyt jäljelle kuon ranka. Tulipahan opituksi että kärsineillä lavoilla ei kannata lentää. Kaputissa oli metallisen lavanpidikkeen pallo katkennut irti ja katkennut ruuvi jäänyt reikään. Välisikainen korjaus pistämällä takaisin muoviset pidikkeet. Uusi yritys lentoon mutta perä ei pitänyt enää ollenkaan, syyksi oselvisi että gyro ei toimi enää gyrona ollenkaan. Ilmeisesti katkennut lapa oli iskenyt gyron irti kopterista ja gyron sisällä oleva pietsoelementti lopetti toimintansa. Nyt beltti sitten odottaa uutta gyroa Hobbykingstä. Nyt ymmärrän miksi T-Rexin ohjeessa suositellaan pistämään gyro alapuolelle niin mahdollinen laparikko ei riko gyroa. Lavanpidikkeen sain korjatuksi kun porasin katkenneen ruuvin irti 0.6mm poranterällä.
Kaikesta aloittelijan sähläyksistä huolimatta, vielä jaksan yrittää. Nyt kun sain sen Trex 450 klooninen, Amig 450:n lentämään niin sillä on jo leijutettu kymmenkunta akullista ilman että kopterille on tullut mitään vahinkoja. Kunhan saan Hobbykingistä gyron niin saan taas beltinkin lentämään. Onhan se parempi että on pari kopteria niin ei hyvä lennätysviikonloppu lopu lyhyeen pienen osan rikkoutumisen takia.
Mitä tästä sitten oikein on opittu ?
- Jos beltti ei lennä aloittelijan käsissä niin vika on todennäköisesti niissä käsissä.
- Kannattaa pitää varaosina ainakin lapoja, feathering shafteja ja hammaspyöriä
jos ei halua että lennättäminen loppuu lyhyeen.
- Älä lennätä puolikuntoisella lavalla, varsinkaan foamisella.
- Metalliosien kanssa muista ruuvilukite
- Jos haluaa opetella enemmän kuin akullisen päivässä kannattaa ostaa lisäakkuja ja kunnon laturi
- Tarkista että rotorheadin kaikki osat liikkuvat kevyesti, liian kireälle vedetty ruuvi tai murjottu pallo voi pilata paljon
- Tarkista ennen joka lentoa että servot ja gyro toimivat kunnolla.