Kirjoittaja Aihe: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä  (Luettu 5594 kertaa)

Poissa grg

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Autorotaatioharjoituksia...
HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« : 27 Toukokuu, 2011, 09:31:31 »
Osaisko joku selittää kuvan mukaisen ilmiön. Jos sijoitan noi stabbarin painot mahdollisimman ulos (yhtä kauas pääakselilta), on kopussa värinää ja tärinää. Voi sillä toki lentää, ei tärinä niin pahaa ole. Kun sijoitan toisen painoista vain parin sentin päähän pääakslilta, kaikki tärinä on poissa ja laite toimii oikein hyvin. Ero on kuultavissa ihan korvinkin.
Lavat on tasapainossa ja stabbaripainojen sijoittelu on itse asiassa kuvan mukainen ilman lapojakin. Tästä vois päätellä nupin olevan jotenkin epätasapainossa. Pääakseli on suora ja useasti vaihdettu; laakerit myös vaihdettu alignin laakereihin. Itse nuppi on uusi (ja suora), lepatusakseli kumeineen vaihdettu monesti (align), stabbari (align) ja padit vaihdettu, washoutkin (align) meni kerran vaihtoon. Silti painojen sijoittelu pitää olla näin paljon "pielessä", jotta tärinät saa pois (tärinää siis maassa ja ilmassa).
Nupissa pitäis olla jotain todella paljon epätasapainossa, jotta sen kompensointi vaatii näin ison eron painojen etäisyyteen akselilta.

Voisko kyse olla jotenkin moottorin pyörittävästä momentista tai rattaista.
Entäs stabbarin suoruus - voiko olla näin iso vaikutus jos heittää millibaarinkin ?



HK450GT
JS-TZ .50 V2 (Frenzy 600 3D nitro)
Turnigy 9X -> OpenTX + metriikat
4x HK190

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #1 : 27 Toukokuu, 2011, 10:05:15 »
Olettaen että nupin kaikki muut säädöt ovat oikein, niin nämä olet varmaan huomioinutkin mutta laitetaan nyt kuitenkin.

-Tsekkaa kärpästankokehikon (flybar cage) ja stabbareiden välinen etäisyys (punaisella merkattu)
- stabbarinlapojen oikea asento (vaaterissa kärpästankokehikkoon ja toisiinsa nähden sekä kehikon suoruus, merkattu vihreellä).
Tuohon hommaan muuten löytyy hiton näppärät ja järkevän hintaiset työkalutkin. Näitä toiset vesivaaittaa ja loihtii, mutta nuo kuvaankin lisäämäni yksinkertaiset muovipalikat vaan tökkästään paikoilleen ja tsekataan sitten vaikka yläreunojen mukaan onko samassa asennossa.
Toimii 8)


Itse autoin hieman erästä kopteristin alkua hk-gt'n kanssa. Mukana tulleet stabbarinlavat sai heittää roskikseen, niissä oli integroitu klappijärjestelmä, joka takasi muutaman asteen vapaan lapakulman muutoksen. Kuvan stabbarinlavat näyttävät vastaavilta kuin alignin omatkin.


« Viimeksi muokattu: 27 Toukokuu, 2011, 10:10:01 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #2 : 27 Toukokuu, 2011, 10:43:30 »
Miten toimii ilman koko painoja, onko painot saman painoisia :D

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #3 : 27 Toukokuu, 2011, 11:32:22 »

Nupissa pitäis olla jotain todella paljon epätasapainossa, jotta sen kompensointi vaatii näin ison eron painojen etäisyyteen akselilta.


Ei ole edes teoriassa mahdollista. Jossakin muualla nyt häikkää. Kokeile ilman painoja ensin.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa grg

  • Aloitteleva torppari
  • *
  • Autorotaatioharjoituksia...
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #4 : 30 Toukokuu, 2011, 11:42:44 »
No niin, asia taisi ratketa.
Eipä tullut mieleenkään, että noi stabbarin paddlet painaa kolme kertaa enemän kuin noi metalliset painot. Toinen paddle painoi reilusti enemmän kuin toinen; tämähän se sen tärinän aiheutti.
Vaihdon paddlet ja tsekkasin että ne oli tasapainossa. Vaihdon stabbariakselin ja tasapainoitin metalliset painot (eivät olleet nekään ihan samanpainoiset - nyt on). Purin ja suoristin kärpästankokehikon (sekin oli vähän vinossa). Vaihdoin lisäksi swanshin kun oli jo kulunut vähän väljäksi. Sitten vaan kaikki kasaan mausermitan ja lapakulmamitan kanssa ja nyt on tärinät poissa. Pyörii kun "singeri" aikanaan !

Kiitokset kaikille avusta ja hyvistä ohjeista. En ois ikinä uskonut, että vika on noissa paddleissa kun näyttävät päällepäin olevan ihan ok.
Miten ne kiinalaiset osaakin tehdä samankokoisista osista niin eripainoisia...
HK450GT
JS-TZ .50 V2 (Frenzy 600 3D nitro)
Turnigy 9X -> OpenTX + metriikat
4x HK190

Poissa B12

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #5 : 30 Toukokuu, 2011, 11:59:45 »

Miten ne kiinalaiset osaakin tehdä samankokoisista osista niin eripainoisia...

Jäänyt ilmakuplia valuun toisessa lavassa. Eli susikappale kyseessä.
HK450 GT
FMT 500 Trex upgrade *SOLD*
FlySky ER9X V1
Turnigy ER9X V2 "Two radios are no comparison. Turnigy 9X is an advanced computer radio while Spektrum DX6 is a beginner's radio" @RcGroups :)
 "It's total crap. Do yourself a favor and just buy premium electronics."@helifreak Hifistellä: Optimoida tai varustaa jokin systeemi tai laite yli reaalisen tarpeen, yleensä aikaa tai rahaa tarpeettomasti kuluttaen. (Urbaani Sanakirja)

Poissa reittila

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit Ry #44, VALKKA
Vs: HK450GT stabbarin painoista ja värinöistä
« Vastaus #6 : 30 Toukokuu, 2011, 18:55:05 »
Meinasinpa stabbarin lappojen punnitsemista ehdottaa, mutta kun mainitsit, ne jo vaihtaneesi, olin sitten hiljaa. IMHO kaikki jonkinsortin varren päässä olevat pyörivät komponentit kannattaa aina tsekata, oli merkki sitten mikä tahansa.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
16 Vastauksia
14738 Lukukerrat
Uusin viesti 11 Maaliskuu, 2011, 16:26:42
kirjoittanut kopu95
16 Vastauksia
8833 Lukukerrat
Uusin viesti 01 Syyskuu, 2011, 22:03:00
kirjoittanut 1m4s0_
HK450GT

Aloittaja Ves@ Kloonit

17 Vastauksia
18690 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Syyskuu, 2012, 12:58:45
kirjoittanut Ves@