Omaa arvailua muiden jatkoksi..
Jos pitot-staattinen järjestelmä menee tukkoon jäätymisen vuoksi liikennekoneessa, joissa pitotputkia kuitenkin lämmitetään varsin kovilla tehoilla, kuten jäätävissä tilanteissa pitäisi olla käytäntö, on jäätäminen todella rajua. Tuollaisissa olosuhteissa jäätyisi myös varajärjestelmä, lisäksi siiven ja vakaimien etureunoihin alkaisi muodostua jäätä, joka muuttaa trimmiä, huonontaa lento-ominaisuuksia ja ennen kaikkea alentaa sakkauskohtauskulmaa. Näkyvyys ohjaamostakin nollautuu, mutta sillä ei ole tässä merkitystä.
Mitä olisi siis voinut tapahtua.. Perämiehet ovat lentäneet myrskyrintamaan, joka ilmeisesti on tutkakuvissa näyttänyt vähemmän vaaralliselta kuin on ollutkaan, koska kapteeni on tässä vaiheessa jätetty rauhaan. Myrskyrintamassa on alkanut jäätyminen, pitotputket ja ehkä staattisen paineen aukotkin ovat menneet tukkoon ja tästä järjestelmästä saatavat arvot ovat alkaneet näyttää virheellisesti ja syöttää vääriä arvoja FMS:iin. Onko näiden tietojen perusteella muutettu lentokorkeutta tai -nopeutta, on mahdollista, mutta yhdessä huonontuneen aerodynamiikan kanssa on seurannut ilmeisesti aika yllättävä koneen sakkaus. Se, miksi kone tuli mereen asti, on jo seuraava spekuloinnin aihe. Ehkä aerodynamiikka oli huonontunut niin paljon, että kone ei enää oiennut. Tai sitten mittarit ovat näyttäneet tällaisessa tilanteessa niin sekavia arvoja ja hälytyksiä, ettei lentotilasta ole enää ollut käsitystä.
Onko tästä onnettomuudesta jotain opittavaa? Jos meikän spekuloinnit olisivat oikein, niin tuskinpa paljonkaan. Ehkä säätutkia pitäisi parantaa ylipäätään luotettavammiksi ja niin, että ne pystyisivät myös ennustamaan tilanteen siinä vaiheessa, kun kone etenee säätutkan näyttämälle alueelle jotta reitti pystyisi välttämään pahan paikan sillä hetkellä kun myrsky on pahimmillaan. Onko tällainen sitten koskaan mahdollista, tiedä häntä.
Toinen parannuksen paikka olisi saada kehitettyä jäätymiselle immuuni pitot-staattinen järjestelmä tai vastaava, vähintään yhtä luotettava järjestelmä.