Kirjoittaja Aihe: Go Nuts With Dumle!  (Luettu 62324 kertaa)

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #50 : 05 Heinäkuu, 2011, 23:10:51 »
Meni hermo! Tilasin toisesta paikasta saman noparin nopeella toimituksella, jotta voi olla jopa tällä viikolla hallussa. Kuitenkin sekoilevat vielä pitkään jenkeissä etsiessään ja selvittäessään tota aikasemmassa postauksessa mutistua asiaa.

Jos tuo hukkateillä oleva joku päivä tulee tänne asti, niin saattaa olla kohtuu edullinen nopari tarjolla ;)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #51 : 06 Heinäkuu, 2011, 22:01:14 »
Että sitten näin tää homma etenee.

Eilen tosiaan pistin ketutuksissani toisesta firmasta tuleen noparin, kun näytti ettei ekalla mestalla ollu ihan homma hanskassa. Tänään sitten tuli postissa lappunen tulliselvitettävästä lähetyksestä ja sehän se perkule on se ensimmäinen tilattu nopari :D En hitto tiedä mitä on tapahtunut ja missä vaiheessa, mutta nyt on sitten huomenna toivottavasti pulikka kourassa ja toinen tulee joskus varalle tai myytäväksi :)

Loppu viikosta on jo tiukkaa lentämistä ja 15. päivä kilahtelee sellanen mälli hilloa lomarahoineen ja ylitöineen ja kaikkineen, että oikein hirvittää mihin kauppoihin ne kaikki eurot oikein tunkee. Akkuja ainakin tukkupaketti tulemaan.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Eispii

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #52 : 06 Heinäkuu, 2011, 22:03:40 »
mihin  ne kaikki eurot oikein tunkee.
Mul olis pari Beltin gyroo myynnis jos kiinnostaa ;D ;D ;D
T-REX 450 SE V2,HK 450 GT,Trex 450 sport dfc
Cheerson CX10 / V120D02S / Devo 7
Fly Sky TH-9X,
Turnigy 1/16 Brushless 4WD Racing Buggy

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #53 : 29 Heinäkuu, 2011, 11:08:01 »
Päivää taasen sedän pikku suolakurkut.

Töiden lomassa voikin kirjoitella pientä päivitystä kuulumisiin.

Eilen saapui vihdoinkin 4kpl Turnigyn Nano-Tech 2650mAh 35-70C akkuja ja rinnakkaislatauslauta. Harmillisesti varastosta ei löytynyt 4mm liittimiä tarpeeksi että oisin saanut kaikille neljälle latausadapterin tuohon rinnakkaislautaan (lautaa kun ei saa valmiiksi sopivilla liittimillä :() Jouduin siis tyytymään vain kolmen lataamiseen kerralla. Varsin tyytyväinen olen hankintaani! Kun nopeasti laskeskelin, niin 3akkua täydellä 20A latausvirralla tekee 6,66A/akku = 2,51C. Eli kolme akkua täyteen vajaaseen puoleen tuntiin vielä ihan järjellisellä virralla. Neljän kanssa meneekin sitten aavistuksen pitempään, mutta käyttömukavuus silti on moninkertainen ajan pitenemiseen nähden.

Uusien akkujen tehoa en vielä pääsyt testaan kiitos eilisten sadekuurojen. Ehkäpä tänään tulee lähdettyä Rotatorille tai huomenna Pinsiöön aiheuttaan pahennusta ainakin Kopterifriikin kanssa :)

500reksin perää tuli ihmeteltyä myöskin. Se kun tahtoo ikävästi pettää alta kun vedetään vauhdilla taivaalle :/ Pahimmillaan kopteri heitti yhden kokonaisen piron ennen kuin sai itsensä hanskaan. Säätöjen ja herkistelyiden jälkeen nyt tapahtuu enää 90asteinen tai kun oikein tempasee niin melkein 180 asteinen pyörähdys. Sanomattakin selvää että tämä ei ole hyvä. Kopterilla ei siis uskalla tehdä mitään "nopeita poistumisia" leijunnasta, eli antaa jenkaa ja kallistaa eteenpäin, sillä seurauksena voi olla pahimmillaan se että tulos on puolihallittu piroflipin puolikas ja perä sojottaa randomiliia johonkin suuntaan. Koita sitä sitten korjailla kun vauhtia on ennestään :D Radixin perälavat ois tuloillaan, jos niiden vaihto vaikuttais. Myöskin nopeampi peräservo on hankinnassa nykyisen Futaban S9650:n tilalle. Tilalle tule MKS DS9810A+. Speksit on ainakin vaikuttavat, eikä hintakaan paha. Katsotaan mitä nämä vaikuttavat.

Uusin tuulin ja terveisin
A-P
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #54 : 29 Heinäkuu, 2011, 17:15:25 »
Meikä veikkaa et lapojen vaihto ei juurikaan vaikuta. Nopeampi servo sen sijaan vaikuttaa. Siinäkin muistaa laittaa tarpeeksi kauas linkkipallon armissa niin saa "mekaanista gainia/nopeutta" sille servolle.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #55 : 29 Heinäkuu, 2011, 19:17:44 »
Meikä veikkaa et lapojen vaihto ei juurikaan vaikuta. Nopeampi servo sen sijaan vaikuttaa. Siinäkin muistaa laittaa tarpeeksi kauas linkkipallon armissa niin saa "mekaanista gainia/nopeutta" sille servolle.

Jep jep, tämä selvä. Ircin puolella sain myöskin tähän ohjeita jo. Omassa peräservossa oli ostonhetkellä servopyöränä pienehkö kiekko jossa se oli 6,5mm päässä keskeltä ja sain linkkipallon kauimmillaan 7,5mm päähän keskustasta. Tämä on ilmeisesti aaaaaivan liian vähän? Laittaisiko T-Rex 500:sen omistajat mittoja omistaan, kuinka kauakana linkkipallo on servon akselin keskeltä? Tuon tulevan servon mukana tilaan tokia uusia armeja, joista toivottavasti löytyy enemmän mittaa :)

(perälavat nyt vaihdan kuitenkin hienompiin, vaikkei käytännön hyötyä olisikaan 8))
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #56 : 31 Heinäkuu, 2011, 11:53:37 »
Eilinen tuli vietettyä porukalla Pinsiön kentällä lennätellessä.

Säädin Rexistä govin pois, koska nykyisellä pinionilla en saa tarpeeksi kierroksia nuppiin, jotta perä pitäisi hyvin. Tämä tuli selväksi, kun ruuvasin takaisin lähettimestä normikäyrän, idle1 85% ja idle2 100%.

85%:lla kierroksia on nupissa ~2600rpm, eli ~200rpm enemmän kuin govilla on mahdollista saada 13hampaisella pinionilla. 100%:lla kopteri suorastaan innostui, kun nuppiin pärähti reilut 3000rpm... aivan levoton vehje ;D Menohalut nousi potenssiin neljäkymmentä, mutta tällä kertaa täytyi myöntää, että se oli lennättäjä jota rupes aavistuksen hirvittään :) Säästelen kopteria kun ei ole vielä tarvetta moisiin manöveereihin. 2600 kierroksella perä pitää aivan eri tavalla, mitä nyt tekee pienen notkahduksen kun antaa oikein kunnolla lämää.

Pistinkin siis tilaukseen T-Rex Storesta 14 ja 15 hampaiset pinionit. Tuolla 14:sta pitäisi päästä 2600kierrokseen juuri ja juuri, Castle sanoo että nopari toimii silloin 94,1% tehoilla. Mikäli tuo 5,9% reserviä ei riitä omalla repivällä lentotavalla, niin pitää vielä kokeilla 15 hampaista. Tällä hetkellä olen saanut logien mukaan tehoa irti kunnon repäsyllä 1980W govi päällä, 2400rpm, throttle response HIGH-asetuksella. Tehopuolella reserviä pitäisi riittää.

Päivän aikana tuli 8 akullista lennätettyä uusilla 2650mAh 35-70C Nano-Techeillä (2lentoa/akku). Vaikea sanoa näillä kokemuksilla vielä miten eroavat vanhoista lussuista normi-Turnigyn 30-40C:n akuista. Yhdeksännen akun kohdalla alkoi mystinen noparin pätkiminen. BEC pysyi hereillä, mutta virrat katkeili muutaman sekunnin välein aivan hetkeksi. Toiminta muistutti soft-cutoffia, mutta ei sen uudella akulla pitäisi vielä laueta. Tämän totesin muuttamalla asetuksista hard cutoffin päälle, mutta edelleen toiminta muistutti softia... eli jostain muusta oli siis kyse. Noh, logista tulikin sitten vastaan että se väittää noparin käyvän pahimmillaan lähes 110asteisena :o Kuitenkin sekä moottorissa että noparissa pystyi kättä pitämään ongelmitta, oikeastaan moottori oli lämpösämpi kuin nopari.

Kotona sitten purin siilin noparin päältä ja alkuun näyttäisi siltä, että se ihme lämpötahnatökötti olisi huonosti yhden komponentin päällä eikä näin saisi kontaktia siiliin kunnolla jos ollenkaan. En tuota lähde säätämään mihinkään takuuseen rapakon taakse, vaan käyn huomenna hakemassa PC-kaupasta töhnää ja tuikkasen uudet väliin. Mikään komponentti ei näyttänyt kärsineen, mustuneen, sulaneen tai tanssineen.

Katsotaan mitä tapahtuu :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #57 : 01 Elokuu, 2011, 21:30:44 »
Näihän siinä sitten kävi, että noparissa pöpöjä. Laitoin uudet lämpötahnat sisään, herättelin noparin pelkällä akulla ja vastarilla, jotta sain hetken logia pyöritettyä tyhjällä kuormalla. Tästä halusin vain nähdä lähtötason mm. lämpötilalle.

Sitten rojut nippuun ja kentälle koittamaan. Nostin hyyyyyyyvin hitaasti kierroksia, jotta logista olisi mahdollisimman helpoo tarkkailla mitä tapahtuu. Muutaman kerran pääsin jopa leijuntakierroksille ja kopteri tanssahteli jalaksilla, ilmaan en sitä nostanut... ties koska se taas pätkäsee virtoja. Ja näin kävikin; 4min hyvin hidasta kierrosten nostoa ja laskua, kunnes se sitten tapahtui taas. Kun kierrokset nostaa tietyn pisteen yläpuolelle alkaa nopari pätkiä virtaa moottorilta rytmikkäästi noin parin-kolmen sekunnin välein.

Nyt on karsittu myös tuo lämpötillan aiheuttama pätkiminen. Ikävä kyllä en omista lämpökameraa tai laserlämpömittaria, joten joudun tyytymään siihen mitä logit sanoo. Lämpötila nousei tasaisesti testijaksolla 32asteesta 40,5asteeseen, jolloin alkaa temput.

Onneksi, voi onneksi, menin ja tilasin sen toisen noparin kun tämän ensimmäisen tulon kanssa oli ongelmia, päivänä minä hyvänsä tämän toisen pitäisi olla postissa.

Pistän viestiä Castlelle, onko mitään ajatusta ongelmasta, mutta onko arvon foorumilaisilla ideoita? :)

EDIT: Niin en taida missään kohtaa tarkkaan mainita mistä noparista on kyse.
Castle Creations phoenix ICE 100A, ei siis lite-malli vaan jäähdytyssiilinen versio.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #58 : 01 Elokuu, 2011, 22:51:38 »
oliko sulla erillinen becci siinä? Kun pätkii niin pystyykö pätkimisen aikana kuitenkin liikuttelemaan servoja?
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #59 : 02 Elokuu, 2011, 11:16:33 »
Ei ole erillistä BECciä. Pätkimisen aikana pystyn liikuttelemaan servoja, ettei tunnu becin pätkimisenä.

Hyllyssä on Castlen erillinen BEC, jota voisin tietysti kokeilla. Ei se mitään ota jos ei annakaan. Ihmettelen vain, että jos tuo vika jostain johtuu niin ainoa muutos mitä on tapahtunut ennen vian ilmenemistä, oli akkujen vaihtuminen Nano-techihin. Ja senkin jälkeen vasta yhdeksännellä akulla :/ Vaikuttais vaan joltain satunnaiselta (valmistus?)vialta.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #60 : 05 Elokuu, 2011, 12:40:16 »
Kylläh, vika oli noparin sisäisessä BECissä.

Lätkin kiinni Castlen erillisen BEC-pulikan ja homma rupes rokkaamaan. Nyt on kymmenkunta lentoa alla eikä kyykähtele rajuissakaan tempasuissa. Ilmeisesti sitten BEC kyykähti niin nopeasti etten huomannu mitään servoissa/gyrossa/vastarissa, mutta moottori jostain syystä otti aina vähän pitemmän huilin ennen uusia kierroksia. Siksi se vaikutti enemmän juuri moottorin virransyötön pätkimiseltä.

Nyt on myös lätkitty kiinni 14hampainen pinjoni ja pitempi peräservon varsi. Ainakaan ensimmäiset koelennättelyt pari päivää sitten ei sujunut odotusten mukaisesti. Kopteria oli alkanut vaivaan kummallinen eteenpäin kallistuminen, mutta painopiste on kohdallaan ja swashplate on säädetty ihan työkalulla pilkulleen. En sitä jaksanu ropeltaa enää sillon kun ilta oli pitkällä ja keskittyminen alkoi jo herpaantua. Sain tosin sen 2600rpm nuppiin govin kanssa mitä hainkin, että siltä osin onnistunut päivitys. Perän pettäminen kunnon tempasussa pysyi silti... Tosin kotona huomasin että lapakulmaskaala oli -15,5 - 15,0 astetta, että oisko siellä syytä vähän himmata :) Tiputin molemmat päät ~12asteeseen ja kokeilen uudestaan käytöstä. Jos ei menohalut miellytä, niin ois vielä 15hampainen pinjoni, jolla voi tehdä sen surullisen kuuluisan "jos nyt vielä vähän lisää" :D

Millasilla kierroksilla väki muuten ajelee 500sta rekkulaa? Joo tiedän, internetti on täynnä foorumeita asiasta, mutta nyt kysynkin teiltä :) Ohjekirja sanoo ettei saisi ylittää 2650rpm jos nyt en väärin muista (oon töissä, en nää ohjekirjaa), mutta maailmalla vedetään aika surutta juuri tuosta 2600 ylöspäin ilman ongelmia.

Sunnuntaina viimestään Pinsiöön lennätteleen. Työkalut matkassa, että on koko päivä aikaa fiksailla kopteria ja koelennättää :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #61 : 05 Elokuu, 2011, 22:46:50 »
Tulipahan lähdettyä nopeella varotusajalla Eispiin ja Tuopin kanssa Pinsiöön asti lennätteleen.

Ai vitsi kun nyt voi olla tyytyväinen kopteriinsa. Tuo lapakulmien säätäminen ~12 asteeseen toppas perän pettämiset alkuunsa, mitä nyt pienen notkahduksen vielä tekee kun oikein lämäsee, mutta siitäkin se perä vielä palaa takasin omalle paikalleen. Eli varsin hyvä nyt... meno halut on hyvät noilla 2600rpm kierroksilla ja liikkeitä mukavasti. Katsotaan koska tulee villi ajatus kokeilla vielä tota 15 hampaista pinjonia ;D

Tuli tilailtua myös RJX:n FBL-nuppikin päivitysosaksi hetki sitten. Beastia en pistänyt vielä tulemaan kun kopterikassan pohja alkaa häämöttään ikävästi :D Mikään kiire tuota ei ole muutella, niin ostellaan biisti sitten kun on taas rahoissaan :)

Sitten se mistä oon ylpeä... tänään tuli ehkä ensimmäiset kunnolliset ja tunnistettavat liikkeet tehtyä nuppi ales päin ja perä eellä :) Pari laajaa ympyrää ja muutama edestakaisin suhaaminen. Aikasemmin olin onnistunut yksin lennätellessäni Rotatorin kentällä tekemään muotopuolen kahdeksikonkin samaan tapaan mutta menköön aavistuksen tuurin piikkiin :P

Silmukat, flipit, vaakakierteet ja silmukan puolikas - vaakakierre yhdistelmät menee nätisti joka lennolla kun niitä tekee sekalaisessa järjestyksessä toistensa perään. Selällään lentoa on nyt tahkottu simussa lähes joka ilta, suunnat alkaa olla lihaksissa eikä tule enää niitä "eikun tonne" tilanteita, mutta oikealla sulava lento vaatii vielä toistoja ja toistoja ja toistoja ja toistoja. Joka lennolla olisi tarkoitus ainakin se yksi ympyrän sorttinen rinki koittaa heittää selällään perä eellä.

Näillä terveisillä tähän yksinpuheluun...
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #62 : 26 Elokuu, 2011, 14:35:59 »
Tässä työpäivän lomassa voikin hyvin päivitellä taas kuulumisia, ettei oma ketju ihan hännille tipahda :)

Nyt on sitten lennelty siihen malliin että puhdasta ilma-aikaa näyttäs olevan jo 18h ja torppitilasto kohtuullinen kaksi. Ensimmäinen oli ikävä järvitapaus ja toinen mystinen "jonkin" hajoaminen, eli jos saivarrellaan niin vain yksi näppivirhetorppi saatu aikaseks :D

Mitäpä on siis tässä reilun 3kk harrastamisen aikana opittu?

Lähinnä oon mielessäni pyöritellyt omaa lentotyyliäni. Se ei ole tikkujen taifuunimaista pyörittämistä, mutta ei myöskään tarkkuusleijuttelun haaaaaaaaukotusmaisen tylsää hommaa... Se on enemmänkin että mitä lujempaa vaan kopterilla pääsee eteenpäin ja samalla pystyy tekemään nättejä, siistejä ja mahdollisesti piiiitkiä temppuja, sen parempi. Oliko sitten köyhä lapsuus, enkä koskaan saanut edes mopoa tukahduttamaan vauhdin nälkää, niin tässä se nähdään :)

Vauhtia koitan pitää joka lennolla aina sen verran että on se pienen pieni jännitys päällä ja keskittyminen huipussaan. Siinä ohella menee näppärä kopterin pyöritys. Loppujen lopuksi en ole edes enää niin kiinnostunutkaan harjoittelemaan kaikkien aloittelioiden huulilla olevaa piroflippiä tai muita nopeatempoisia liikkeitä.

Nyt kun vauhtia ei koneesta enää saa enempää irti niin kuvioon on tullu väkipakolla nuppi alaspäin ajamisen harjoittelu, joka ainakin itsellä nostaa taas fiiliksen uusiin lukemiin. Taas laskettiin hieman vauhtia uuden asian harjoitteluun, mutta jatkuvasti on tarkoitus  edetä vetämään vaan lujempaa täällä kertaa uudessa asennossa :)

Kun pystyn vaihtelemaan temppujen välissä lentoa nuppi alaspäin ja/tai peräeellä vauhdin tippumatta, niin voin alkaa olla tyytyväinen.

Mutta mitä sen jälkeen... Sen näkee sitten.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #63 : 23 Syyskuu, 2011, 21:52:08 »
Piiiiitkästä aikaa jotain kirjoteltavaakin tänne.

Kopterin kanssa etenee kivasti; nuppi alespäin ja perä eellä menee jo nätisti ympyrää ja vaihdokset eri asentoihin sujuvasti. Jotenkin tullu viime kerroilla rohkeutta vaan ihan kokeilla mitä kopteri tekee kun tikkuja pistää eri asentoihin ;D

Vaikkei tämä lennokkifoorumi olekaan, niin pitänee esitellä laivueen uusi tulokas: Stinger 64 from Hobbyking

Kuva tarvi ottaa nyt juuri koottuna ja testattuna, kun on vielä yhtenä kappaleena :D Sään salliessa huomenna neitsytlento julmetun isolla nurmikentällä Kaupin ulkoilumaaston nurkilla, viimeistään sunnuntaina Pinsiön kokoontumisajoissa pitää pistää kone palasiks.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #64 : 17 Marraskuu, 2011, 18:52:40 »
Kylläpäs olikin oma blögin poikanen tipahtanu pitkälle.

Toisaalta eipä tässä olekaan juuri uutisia jaettavaksi. Kopterit lentää ja pysyy vielä ehjänäkin.

Nano-Techin akuille on nyt keertynyt pyöreät 40 sykliä per akku ja vielä tuntuu potkivan ihan yhtä hyvin kuin alussakin. Lentoni nyt on tosin "korkeelta ja kovaa" tyylistä, jonka seassa aakeita ja laakeita temppuja silmukoista vakaakierteiden kautta näiden mielipuolisiin yhdistelmiin. Silloin tällöin tulee reviteltyä ihan huolella nopeilla käännöksillä ja täys-stopeilla hirmusista vauhdeista. Osuiko sitten omalle kohdalle hyvät Nanon akut vai mikä on, mutta itselläni ei vielä ole noista neljästä valittamista.

Tänään tuli kävästyä vakuutuksienkin merkeissä Iffissä. Kilpailutin auto- ja kotivakuutuksen. Siinä samalla tuli jutusteltua näistä lentävistä härveleistä ja niille saatavista vakuutuksista. Varsinaisen kotivakuutuksen irtaimistoksi ne olisi tämän edustajan mukaan mennyt ilmanmuuta varsinkin sillon kun ne on kotona hyllyllä. En tiedä vedettiinkö taas pässiä narussa vai teinkö hyvin diilin, kun otin kotivakuutuksen kylkeen erillisen vakuutuksen noille RC-rojuille. Kustannuksia tulee huimat 28€ / vuodessa. Noh, mitäkö tällä sitten sain: Sain samat vakuutukset näille värkeille kuin normaalissa kotivakuutuksen irtamistollakin, mutta nyt nimen omaan periaatteessa ihan koska vaan.

On suojattu niin palolta, ilkivallalta, varkauksilta ja sun muulta. Eniten kysymyksiä herätti kohta "sähkölaiteviat"... kysäsin, että mitäs toi nyt käytännössä meinaa kun mun koput ja lennokit pelittää just sähköllä. Tämä edustaja totesi, että mikäli lennokissa tai kopterissa jokin sähkölaite vikaantuu ja vekotin sen seurauksena tulee maaemon syleilyyn, niin vakuutus korvaa vahingot! :o Omavastuu toki on sen 150€, mutta ajatuksena se että jos kopteri vaikka kohtaa joku päivä ikävän noparin/akun syttymisen ja siinä menee koko laitos, niin ei tuo 150€ ole paha uudesta vehkeestä :)

Yhtenä kohtana oli myöskin korvausvastuuvakuutus tms. Tämä kattoi esim. sen, että jos joku päivä vetäsen Pinsiön kentällä jonkun auton ikkunasta kopterini sisään tai tulee henkilövahinkoja (mitä en tietenkään toivo), niin vakuutus korvaa.

Nyt tässä kirjoittaessa tajusin, että tosin tuossa RC-koneille tarkotetussa vakuutuksessa ei ole tuota kodin irtaimiston "yllättävän tai ennalta-arvaamattoman vahingon korvaus" juttua. Sehän ois käytännössä ihan sama kun temppuillessa vetäisin kopterin normaalisti tonttiin... olihan se yllättävä, ei ehkä ennalta-arvaamaton, mutta yllättävä ainakin :D

Enpä tiedä onko tämä kaikki täysin arkipäivää teille pitkänlinjan harrastajille, mutta mahdollisesti muille asiasta tietämättömille tätä ehkäpä kirjoittelen. Jos ei muuten, niin omaksi ilokseni kuulumisia naputtelen jotta pysyy tämäkin ketju pinnalla :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #65 : 17 Marraskuu, 2011, 19:03:32 »
Ihan mielenkiintoista luettavaa. En vaan ole aiemmin hokannut koko ketjua. Johtuneeko sitten otsikosta.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #66 : 17 Marraskuu, 2011, 19:40:27 »
Onhan näitä MyFleet-ketjuja vaikka kuinka ja paljon täällä.

Eipä mulla ole juuri mitään maailmaa mullistavaa täällä kerrottavana :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #67 : 17 Marraskuu, 2011, 19:50:10 »
Go with nuts! Hyvältä diililtähän tuo kuullostaa. 150€ taitaa mennä aika helposti 500 reksin kanssa leikittäessä.

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #68 : 17 Marraskuu, 2011, 20:03:36 »
Kyllä jos se hajoaa tuon sähkölaitevian tai tulipalon seurauksena, jolloin se menee vakuutukseen.

Tuota pitää kyllä kysästä, että saisko tuohon sen "yllättävän tai ennalta-arvaamattoman vahingon korvauksen". Sillon menis vakuutuksen korvattavaksi ihan tollanen normaali torppikin :) Tosin siinä tapauksessa rupeisin katteleen jo ihan vakavasti isompia kopuja, jotta menis varmasti yli 150€ korjauskulut ;D

Mutta eipä ole tähän päiväänkään asti noita korjauskuluja tullu pahasti. Kaks torppia, joten helposti yhteenlasketut korjausosien kustannukset on jossain 200-250€.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #69 : 19 Marraskuu, 2011, 12:21:43 »
No niin. Tulipa tuossa kertausharjoitusten korvaukset niin lähdinpä tilailemaan maailmalta tavaraa.

Tarkoituksena on rakennella akkujen latausta varten sellanen all-around salkku, josta ei lopulta puhtia puutu. Tässä välissä pitää mainostaa todella hyvänä ja nopeana firmana (ainakin tämän ensimmäisen ja ainoan tilauksen perusteella) ProgressiveRC sivustoa. Tilasin sieltä puoli kymmenen aikoihin illalla Suomen aikaa erinäisiä tarvikkeita, liittimiä, johtoja yms. Tänään kun katsoin sähköpostiin, niin olivat lähettäneet pakettini vielä eilisen päivän aikana :o Se sitten kauanko sillä kestää USPS:n avittamana Suomeen on eri asia, mutta firma ainakin osoitti nopeutensa lähettämisen kanssa.

Itse laukku johon kaikki sullotaan on vielä pieni yllätys. Aluksi kattelin perus tylsää alumiinisalkkua T-Rex Storesta, mutta lyhyt vierailu isän autotallissa osoittautuikin antoisammaksi ;) Ikävästi budjetti tuli silti vastaan kun havittelin yhtä isoa virtalähdettä ja paria kappaletta latureita myöskin tähän kaiken keskelle, mutta ne jäi odottamaan parempaa aikaa. Kasaillaan nyt ensin salkkuun nykyinen kalusto kaikkine häppäsvärkkeineen. Päivittäminen onnistuu sitten myöhemminkin.

Kuvia rakenteluvaiheesta jahka on nuo tarvikkeet saapunu ja pääsee viritteleen.
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #70 : 29 Marraskuu, 2011, 21:06:04 »
Laturisalkku on sitten rakenneltu.

Tuo aikasemmassa viestissä mainittu tilaus olikin miellyttävän nopea ihan tuosta postituksesta asti. Kyseinen paketti saapuikin Ameriikan maasta vajaassa viikossa. Perjantaina tilatut ja postitetut rojut oli ovella seuraavan viikon torstaina. Nyt oli siis tarvittavat liittimet ja tarvikkeet hupi&hyöty-pikkuprojektille. Tarvittiin siis vielä se mihin kaikki sulloa...

Eli koska halusin jotain vähän erilaista kuin sen tylsän ja normaalin näköisen alumiinisalkun, vierailin isän autotallin varaston puolella.

Matkaani tarttui isän nuoruusvuosina käyttämä Asoma-merkkinen muovipäällysteinen salkku. Pölykerroksesta päätellen se on maannut tätä varten varastossa sieltä 80-luvulta asti, jolloin sille ei enää ollu käyttöä ;D
Sen verran tämän ikää pystyttiin jäljittään, että se näkyy ainakin yhdessä kuvassa joka on otettu vuonna 1979.


Asoma on nykyään kovan luokan laukun tekijä.


Sisätilat ei varsinaisesti ole tarkoitettu ihan tulevaa tarvetta varten, mutta asiakirjalokeroissa voisi vaikka pitää akkuja ja muita johtoja



---------------------------------------------------------------------------------
Tulos pienen porailun jälkeen...

Nykyiset tavarat on lätkitty sisälle ja johdotukset tehty. Virtalähteen liittimien päältä puuttuu vielä kuvassa suojakotelo, ettei tule vahingossakaan sormeiltua verkkovirran ollessa käytössä.
Akut, erilaiset liittimet, johdot ja muu lataustarpeisto kulkee noissa asiakirjalokeroissa.


Vasempaan sivuun tuli verkkovirtaliitin, 2xbanaaniliitintä ja pääkatkaisija


Nykyisellään laitos toimii niin, että mikäli pistän 230v syötön kiinni, menee virtalähteestä saatava 24v sekä laturille, että banaaniliittimille ulos otettavaksi mille vaan. Näihin samoihin banaaniliittimiin voidaan kytkeä myöskin 12v/24v auton lyijyakku syöttämään laturia kentällä (tietysti silloin kun ei ole verkkovirtaa kytkettynä). Myöhemmin oikealle puolelle tulee lisäksi 2xbanaaniliitännät laturin ulosotoksi. Kun lataan esim. auton lyijyakkuja, niin latauspiuhat voi kytkeä suoraan laukun kylkeen.

Pohjaan on liimattu kestävää velcronauhaa, jolla on tarkoitus tehdä laukusta muunneltava tulevaisuutta varten. Keskelle olisi tarkoitus vetää vielä yksi nauha. Nyt sen jätin pois vielä tarpeettomana. Jokaisen komponentin pohjassa on tarranauhan toista puolta, joten niitä voidaan lätkiä lähes miten päin vain. Piuhaa olen varannut syöttöpuolelle riittävästi tätä siirtelyä varten ja tämän ylimääräisen piuhan sai kätevästi piilotettua saranapuolen verhoilun alle :)

Valmishan tuo ei vielä ole. En ole sellainen että väsään projektini kerralla kuola valuen valmiiksi, vaan tykkään tehdä vaihe kerrallaan. Tämä oli nyt vaihe 1. :)

Tulevissa vaiheissa kanteen pitäisi lisätä vielä tuuletin tai pari, jotta laitosta voisi pitää ladatessa myöskin kiinni, eikä lämmöt karkaisi käsistä. Vielä kun saisi sen tuhdimman virtalähteen ja mahdollisesti pari laturiakin lissää, niin olisi lisää tekemistä ;)

Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #71 : 22 Joulukuu, 2011, 16:58:22 »
Mitäpä on viime aikoina tapahtunut... sekä ikäviä että ihan mukaviakin ylläreitä.

Virtalähde otti ja pamautti viimeiset toimintansa pari viikkoa sitten. Täysin kylmästi veti kesken maltillisen latauksen ittensä hirteen mossahduksen kera, savut tietysti pihalle ja johan rupee palohälytinkin huutamaan. Siinä sitten huidon ties millä rätillä savuja pihalle, että loppuis hälyttimen hullu ujellus. Noh, taas vois viisaasti todeta, että kiinakama on aina kiinakamaa. Koskaan ei tiedä millon aika jättää ;D Isoa menetystä tuosta ei tullut, koska alunperinkin harrastuksen "startti" tehtiin kevyesti budjettiratkaisuna, joten itse virtalähde tais olla posteineen jotain 30-40€ (Kyseessä siis 300W 24V No-Name virtaska Ebayn ihmemaailmasta ja laturina käyttelen IChargerin 206b:tä)

Nyt on hyvä syykin siis hankkia tuohon lataussalkkuun virtalähde joka ei jää jalkoihin ja olenkin jo ollut muutaman kerran tilaamassa tätä. "Onneksi" tuo joulu taas jälleen kerran pisti hilloa haisemaan, mutta harmillisesti vain osa hankituista tavaroista on itselle, joten tuo virtaska jäi vielä roikkumaan :) Lentoakkujen lataamisen suhteen ei oo onneks kova hätä, sillä ehdin ennen virtalähteen hajoomista lataan kaksi lyijyakkua täyteen, joista sitten saakin muutaman lennätyskerran verran mehua.

Sitten T-Rex 500:seen:
Purin sen tuossa muutama viikko sitten aivan alkutekijöihinsä. Yhtäkään osaa ei ollut toisissaan kiinni, mikään ruuvi ei ollu enää missään kiinni. Tämä näin syksy/talvi huoltona. Päätin käydä koko kikottimen atomi kerrallaan läpi kun tuo tuli kuitenkin ostettua käytettynä, niin nyt voi sanoa tavallaan kasanneensa kopterin ihan alusta alkaen :)
Tilasin T-Rex-storesta RcScrewz-laakeri- ja -ruuvisatsit koko kopteriin, hieman näkyvyyttä ja väriä kopteriin, servopiuhan sukkaa, laakerirasvaa ja 14t pinjoni.

Tuo 14t pinjoni tuli hankittua jo aikoinaan, mutta kopteria huoltaessani huomasin että moottorissa kiinni ollut pinjoni oli menettänyt pari hammasta jossain välissä ??? Viime lennätysreissulla en mitään ihmeellistä huomannu käytöksessä, joten johonkin nuo hampaat on kadonnu sen jälkeen. Noh, omasta varastosta löyty kyll 15t ratas, jonka leipasin kiinni ja tein läppärillä nopeasti Castleen päivityksen välityksien suhteen. Tämä nyt testimielessä, että lennätän edelleen samoilla kierroksilla kuin ennenkin (norm:2200rpm/idle1:2600rpm) ja katson onko virrankulutuksessa mahdollisesti jotain muutosta. Laitoin myös Idle2-tilaan 2700rpm testailuun. Jos ei virrankulutuksessa näy merkittäviä muutoksia, niin pidän tolla setupilla. Tulkoon uus 14t sitten varaosaks laatikkoon, eipä siitä koskaan haittaakaan ole.

Ens lennätysreissua odotellessa... taitaa mennä ens vuoden puolelle, mutta mitäpä tuosta. Nälkä kasvaa sillä välin ja voi vitsi kui hyvältä se sitten tuntuukaan vetää taas piiiiitkästä aikaa korkeelta ja kovaa ;D

EDIT: Ihminen on niin vaan heikko hyvän tavaran edessä. Eksyin mystisesti pitkin interneziä shoppaileen Rexiin vielä Radixin lapaset ja MKS:n peräservon mitä oon haikaillu jo pitkään ::)
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu, 2011, 17:02:26 kirjoittanut Dumle »
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #72 : 02 Tammikuu, 2012, 20:01:05 »
Eipä mennykään tämän vuoden puolelle ensimmäiset testilennot, vaan jouluaattona valoisalla piti käydä ottamaan koputin ilmaan. Kaikki neljä akkua täytenä matkaan; pari ensimmäistä kokeilua ja kikkailua, että kaikki on kunnossa ja niin kuin pitääkin... sitten urku auki kahdella viimesellä. Sai uudet laakerit kevyen sisäänajon ;D

Kopterifleetissä ei niinkään ole koko vuotena tullu muutoksia. Tietty tahtoishan sitä enemmän ja isompia kopuja hyllyyn, mutta eipä sitä vaan ole hankkinu. Vähän tuota budjettiakin täytyy kattoa kun on talouden ainoa ansiotulollinen, kauniinpi osapuoli kun on opiskelija vielä hetken... mutta toisaalta, vaikka naikkonen jotain tienaiskin, niin tuskinpa se mun kopukassassa näkyy :D

Viimeisin hankinta/muutos setupeissa oli tuon Spectrumin heivaaminen taka-alalle ja tilaa leipasin Futaban T8FG superin. Varsin pätevän olonen pulikka sen mitä sitä oon päässy hypisteleen ja kokeileen... jää DX7 komeesti kakkoseks. Toisinaan sitä ihmettelee, miksi tuo radiosettikin piti vaihtaa... lentäähän se kopteri tolla DX7:llakin. Ei se tolla Futaballakaan sen paremmin lennä saati taivu ihmetemppuihin, mutta silti sellanen piti nyt sitten hankkia. Ihminen on vaan niin heikko hyvän tavaran edessä... :P

Katotaan mitä uusi lennätyskausi tuo tullessaan. Tässä koittaa saada kaikki rojut sellasen kondikseen, että kun se kausi vasta alkaa niin koko setti on täydessä iskussa :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #73 : 02 Tammikuu, 2012, 20:19:19 »
No more satellites! :P

Niin. Ja kyllä tuon futten laittaa melkein keittään kaffet.
Futaba T8FG Super

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Go Nuts With Dumle!
« Vastaus #74 : 06 Tammikuu, 2012, 22:42:35 »
No more satellites! :P

Niin. Ja kyllä tuon futten laittaa melkein keittään kaffet.

Kylläh. Nyt on Futabaa naputeltu pari päivää ja kopteria koitettu säätää. On toi kyllä ihme värkki... ihan käsittämätön spede-laite! :D Hintaansa nähden ominaisuuksia mielettömästi.

Tänään kävi kyllä kopteri ihan ilmassa asti ja ehjänä pysy, en siis ihan päin persittä onnistunu mankkaa säätämään! Tuntuma on aaaaaivan erilainen kuin Dx7:lla ja vaatii varmasti vielä tunteja, että tohon saa saman fiiliksen ja pystyy taas vetään niin kuin on totuttu. Gyron säätöjen ihmettelyssä meni oma aikansa, ennen kuin valikoista tajusin miten (sekin) homma toimii ja mikä sen logiikka on. Sormethan siellä piru vie vaan jäätyy. Valoisa aika niin rajallinen, jota vielä rajoitti työkeikka, niin ei siinä malttanu välissä lämmitellä vaan akkuja toisen perään vaan koneeseen ja säätöjen selvittelyä.

Kaikki neljä akkua tuli tyhjennettyä, mutta vähän vaikuttaisi siltä että on noista Nano-techeistä aika jättänyt varastojännitteestä huolimatta. Virtaa eivät ota sisäänsä ja laturi väittää akkujen olevan täysiä, vaikka kennojännitteet ei sitä olekaan. Samoin jopa leijutellessa tuntuu jotenkin puhdikkuuden puutetta. Uusia vaan HK:sta tulemaan. Onkin hyvä tässä vaiheessa tilata, niin ovat ehkä tuossa kesän nurkilla Suomessa ;D

Huomenna uudestaan vaan testaileen. Ihan fiiliksissä! Harrastus sai taas aivan uuden nosteen!
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet