Kirjoittaja Aihe: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys  (Luettu 259262 kertaa)

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #150 : 01 Helmikuu, 2013, 10:14:13 »
Kyllä siitä sekä purettava että viisi latautuvaa akkua kärsivät, mutta kaukana on se "oikosulkua" vastaava tilanne. Yleensä tyhjän akun jännite on siinä 3.7V kieppeillä ja täyden akun jännite siinä 4.2V per kenno, eli jännite-eroa on 0,5V per kenno, eli ei se jännite-ero 6S akuissakaan tyhjän ja täyden akun välillä ole kuin 3V. Teoriassa tuolla jännite-erolla saadaan aikaiseksi todella isoja virtoja (laskennassa otetaan huomioon akkujen sisäiset resistanssit), mutta käytännössä täydellisiä akkuja ei ole jolloin täyden akun jännitteet laskee kun sitä paljon kuormitetaan ja silloin maksimi virratkin laskee. En kuitenkaan sano että tämä olisi suotavaa koska hetkellisesti akkua puretaan enemmän kuin sitä on tarkoitettu (=akku kärsii) ja tyhjiä akkuja hetkellisesti ladataan enemmän kuin niitä on tarkoitettu (=tyhjät akut kärsii). Oikosulussa täysi akku kuumenee hetkessä tulikuumaksi, pullistuu sekä yleensä syttyy palamaan. Käytännössä sitten kun akuilla on lennetty ja niissä on jäljellä sellaiset 20%-40% varausta, ne voi turvallisin mielin kytkeä rinnakkaislatauslautaan koska jännite erot ovat siinä vaiheessa jo todella pieniä ja jännite laskee vielä helpommin kuormittaessa. Pitää kuitenkin muistaa ensin kytkeä isot johdot rinnakkaislatauslautaan ja vasta niiden jälkeen ne tasausjohdot, koska tasausjohtoja ei ole suunniteltu siirtämään virtoja.

Mutta nyt eksyin sivuraitelle tässä sepustuksessa. Tarkoitus oli lisätä tänne että kun käyttää rinnakkaislatauslautaa niin sellainen pieni volttimittari jolla mitataan kerralla tasauspiuhasta kaikkien kennojen jännite on kätevä kapine jolla kannattaa tarkistaa akkujen jännitteet ennen kuin laittaa niitä siihen lautaan kiinni. Siihen ei mene monta sekunttia per akku ja on ainakin varmuus sitten että kaikki akut ovat suurinpiirtein samoissa jännitteissä.

Näinhän se on kuten olet asian ilmaiassut.
Itse karrikoin asiaa hieman koska halusin tuoda esille ton rinnanlataus laudan yhden heikkouden.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #151 : 02 Helmikuu, 2013, 14:37:02 »
Kiitos hyvistä vastauksista. Ohmin laki on todellakin näissä lataus hommissa kaikkine pykälineen voimassa.

Karkeasti voisi sanoa, että aiemmin mainitsemalleni 4X80W laturille alkaa olemaan useimmat 6S akut liikaa. Raja menee osapuilleen 6S 3000mAh (80% puretusta 45min täyteen) kohdalla, olettaen, että laturissa on kokoajan 4 akkua kiinni.

Eli 550-kokoluokka olisi rajatapaus. Siitä pienemmillä ei mitään ongelmaa. Ja kopterit joihin menee 2kpl 6S-akkuja ovat todellakin, kuten ketjussa jo mainittiinkin, täysin poissa laskuista.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #152 : 02 Helmikuu, 2013, 15:19:50 »
Tuo skyrc:n laturi antaa 6A maksimissaan. 4 kpl. 6S akkuja eli 500 kokoinen kopteri ja toimii periaatteessa ihan ok. Mutta sulla pitää olla sitten 4 noita akkuja käytössä.

Tuollaiset akut maksaa noin 60€/kpl. esim. gens acelta eli myös akkuihin joutuu sijoittamaan aika tavalla. Jos sulla on 2 kopteria niin akkuarsenaali alkaa kasvaa tosi isoksi kasaksi ja siinä alkaa olla kovasti rahaa sitten kiinni.

Itse päätyisin ehkä tuossa tilanteessa kahteen vähän tehokkaampaan laturiin, esim tuo icharger 106B, joka voi antaa suurempia amppeerimääriä. Vielä merkittävämpi juttu oikeastaan on laturin mahdollinen kärähtäminen. Jos tuo yksi hajoaa, sulla menee kerralla koko latauskalusto ja homma on sitä myöten sitten jäissä. Toki tuo yksi 4X80w on yksinään halvempi kuin 2 kpl. ichargereita. Muuten tuo on mun mielestä kyllä aika hyvin hehtaarilla.

Testasin tänään kentälla latausta taas vaihteeksi. Eli latasin rinnan 2 kpl. 2600mAh 6S akkuja. Laturi kykenee antamaan melko tarkasti 11,5 A auton akusta käytettynä. Vähän jargonia välillä ja pari akkua trexillä välissä ja taas oli akut lentovalmiina.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #153 : 02 Helmikuu, 2013, 21:05:49 »
Aivan yksiselitteisiä eivät ole laturien ominaisuuksien vertailu. AC/DC malleista ei pahemmin mainita kummasta otosta, tai millä jännitteellä DC:stä nimellistehot ovat mitattu.

Eikä läheskään kaikista DC malleista ole varmaa tietoa, että millä sisääntulo jännitteellä lukemat on saatu.
Onhan tulo jännitteeksi ilmoitettu monesti niinkin laaja kuin esim. 10V-18V.
18V on sinänsä outo jännite, että se ei sellaisenaan esiinny kai missään. Ehkäpä tarkoituksena onkin saada saman valmistaja arvokas virtalähde kaupan, että edes töpselin ulottuvilla päästäisiin hyötymään jännite skaalan yläpäätä suosivan laturin täydestä tehosta.

iChargerin joillekin malleille tosin merkitään käyttökelpoinen jännite täyden tehon saamiseksi. Silti ottaisin mielummin sisäisellä virtalähteellä olevan mallin, mikäli merkillä olisi sellainen tarjota.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #154 : 02 Helmikuu, 2013, 21:30:51 »
ichargerereissa on juuri tuota. Mulle ei myöskään aukene tuo 18 volttia. 12 tai 24 on jotenkin helpommin saavutettavissa. En tosin ole katsonut miten nuo max 18 voltin jännitettä syövät ichargerit antaa ulos 12 voltin jännitteellä oikeasti. (ei ole ollut ajankohtainen). Ichargerin manuaaleissa on kyllä yksiselitteinen maininta mitä ne antaa ulos milläkin syöttöjännitteellä.

Mutta kyllä sulla vaikuttais olevan tarvittavat tiedot ja ymmärrys että pystyt valitsemaan järkevästi ja tiedät mitä ostat ja mitä kompromisseja teet. Kuitenkin laturi on sellainen että kannattaa hankkia kerralla toimiva. Itse ostin ensin halvan ja sitten hyvän, tuli kallis.

Itse panostaisin kuitenkin siihen että 3C lataus olisi mahdollista niille akuille joita on todennäköisesti tulossa. Sen kestää jokainen vähänkään parempi akku eikä vielä kolkutella maksimin rajoja. Tuo ajattelemasi laturi kolkuttelee 3C latausta tyypillisellä 450 kopterin akulla.

Toki kuten itsekin laskit, ei ole ihan yksiselitteinen ja tuossa on niin monta laturia yhdessä paketissa että pienempikin latausvirta riittää jos akkuja piisaa. Ei se erillinen virtalähde ole mikään paha juttu vaikka kieltämättä se on yksi palikka lisää. En huomannut katsoa hyväksyykö tuo ajattelemasi laturi myös tasavirtasyötön esim. auton akusta. Se on kuitenkin alkuvaiheessa ennen aggregaattia varsin oleellinen juttu. Tähän mennessä 450 ja 500 kokoisen kanssa auton 60 Ah akku on ollut riittävä kunhan kotoa lähtiessä akut on täynnä, se riittää koko päiväksi kesälläkin.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #155 : 02 Helmikuu, 2013, 21:41:36 »
ichargerereissa on juuri tuota. Mulle ei myöskään aukene tuo 18 volttia. 12 tai 24 on jotenkin helpommin saavutettavissa. En tosin ole katsonut miten nuo max 18 voltin jännitettä syövät ichargerit antaa ulos 12 voltin jännitteellä oikeasti. (ei ole ollut ajankohtainen).

106b+ antaa ulos tuo maksimi 10A 6S:lle tuolla reilulla 12V jännitteellä mitä nuo HP:n serveripowerit antaa ulos. Olikohan se nyt joku 12.58V yms.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #156 : 02 Helmikuu, 2013, 22:20:02 »
Silti ottaisin mielummin sisäisellä virtalähteellä olevan mallin, mikäli merkillä olisi sellainen tarjota.
Olisihan se helppoa noin, mutta onko siinä hirveästi järkeä pidemmän päälle, en tiedä. Jos tommonen laturi maksaa esim 100e, niin sen virtalähteen osuus hinnasta on mitätön ja laatu on erittäin todennäköisesti heikohkoa ja hyötysuhde huono. Entäs jos se poksahtaa? Kuitenkin esim nuo HP 575W serveripowerit antavan mahtavan hinta/teho/laatu/hyöty-suhteen. 60e posteineen saksasta 2 kpl taitaa edelleen olla päivän hinta ja sulla on lähes 1.2kW tehoa tarjolla 12V tai 24V kytkettynä. Paino on kans yksi asia mitä kannattaa miettiä jos meinaa latauskalustoa kanniskella paikasta toiseen.

Tulojännitteen skaalasta ei itsessään ole paljoa iloa. Olennaisin tieto on se milloin maksimiteho saavutetaan tai millainen tulojännite/teho-käyrä on (ts. paljonko max sisään tuleva virta voi olla). Onhan se mukava kuiteskin, että vaikka esim. max teho saavutetaan reilun 12V kohdalla, että siinä on hieman pelivaraa ettei heti komponentit poksahda jos menee voltin tai pari yli. Ei ole mitenkään tavatonta, että (halpa) 12V-rated poweri antaa aika paljoki ylijännitettä ilman kuormaa. 15V-rated oiski sitte jo aika lähellä ylärajaa.

Tuo 575w serveripoweri + 2x 106B:tä on erittäin suosittu combo näissä piiressä. Osalla on sitten näitä paketteja vielä useampi. Suosittelen tutustumaan  ;)

PS. Ne sarjakytkentälaudat kannattaa sitten unohtaa ellei tiedä mitä on tekemässä (ja sittenkin vaatii tarkkaivaisuutta ettei tule mokaa tehtyä) ::)

Poissa Villa

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Pieni Dauphin suuressa maailmassa...
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #157 : 12 Helmikuu, 2013, 15:55:34 »
Paljos on kenno jännite 80% purun jälkeen? Onko se tuo Speedyn aiemmin mainitsema 3,7V, eli 3s lipossa se nimellis jännite eli 11,1V?! Ku pitäs rc traktoriin laittaa ledit ja sitä varten pitäs tuo minimi jännite tietää. Ite mittaisin muuten, mutta kun alkuunhan noita lipoja ei pitäs ajaa ku 50% purulla(?) ja nuo ledit olis helpoin tässä ennen kasasuta laittaa..
E-Sky Dauphin

Heli-x
HeliSimRC

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #158 : 12 Helmikuu, 2013, 16:43:47 »
^Riippuu hyvin pitkälti purkuvirrasta. Luultavasti kennojännite on jotain 3.4-3.7V väliltä. Kyllä, 3S LiPossa nimellisjännite on 11,1V.
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa Villa

  • Opetteleva torppari
  • **
  • Pieni Dauphin suuressa maailmassa...
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #159 : 14 Helmikuu, 2013, 21:11:59 »
Selvä, kiitos! :)
E-Sky Dauphin

Heli-x
HeliSimRC

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #160 : 12 Maaliskuu, 2013, 18:50:30 »
Mitä tyyppiä iCharger 106B+ laturin balansointi liittimet ovat? Ja niitäkö käytetään suoraan ilman balansointi lautaa, mikäli liitäntä on sama laturissa ja akussa?
Ja balansointi lautaa tarvitaan sitten jos liittimet ovat eri tyyppiä. Tarkoitan nyt yksittäisen akun latausta.
« Viimeksi muokattu: 12 Maaliskuu, 2013, 18:52:26 kirjoittanut privy »

Poissa TuukkaJK

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #161 : 12 Maaliskuu, 2013, 18:56:58 »
JST-XH ainakin sopinee suoraan ja se on yleisin tasuriliitin akuissa. Ainakin mun 106B +:ssa tuli adapteri myös Thunder Power tasuriliittimille. Myös Hyperionin tasuriliittimet käy iChargeriin pienellä modauksella. Ja kyllä, et tarvi erillistä balansointi lautaa jos vaan liittimet sopivat suoraan laturiin.
- DJI Phantom 3 Professional -
        - SAB Goblin 630 -                     http://www.youtube.com/TuukkaJK
        - SPEKTRUM DX8 -

Poissa patse

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #162 : 23 Huhtikuu, 2013, 22:16:09 »
Lueskelin ton Madpilotin sivuja siä oli lipojen käyttöön tälläinen ohje.  (Muita ohjeita litiumakkujen käytöstä

Älä aja akkua koskaan tyhjäksi. Huolehdi myös akun fyysisestä kunnosta ja varmista että akun johdot tai navat eivät voi mennä oikosulkuun.

Aina käytön jälkeen lataa akku täyteen ja älä jätä akkua laturiin paikalleen sillä laturi alkaa monessa tapauksessa purkaa akkua latauksen jälkeen pikku hiljaa ja tämä vioittaa akkua.

Säilytä/lataa akut aina siten että ei ole mitään syttyvää lähettyvillä. Nykyään saatavilla käteviä lipon lataus/säilytys pusseja jotka estävät palon leviämisen jos akku syttyy jostakin syystä.

Suosittelemme käyttämään lipo akun kanssa sille tarkoitettua latauspussia.) Tässä hämää itseäni tuo kohta missä käsketään aina käytön jälkeen lataamaan akku täyteen. ONKOHAN TOI JOTAIN UUTTA TIETOA VAI VIRHE???
Näitä vehkeitä pitäs opetella lennättään
T-Rex 800e/VBar silverline,Goblin 630 Competition/Vbar Neo,
Protos 500/Mini VBar,Goblin 380 KSE/Vbar Neo,MiniProtos/Mini Vbar,Multiplex Funcub
Futaba 14SG,
-Phoenix

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #163 : 23 Huhtikuu, 2013, 22:18:40 »
Virhe
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa TedMaul

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #164 : 29 Huhtikuu, 2013, 22:26:43 »
Keksin mielestäni hyvä paikan lipolataukselle: takka. Pelti auki ja luukut kiinni. Kaipa tuon on joku muukin keksinyt ennen meikäläistä, mutta ajattelin mainita jos jollekin ei ole tullut mieleen.

Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #165 : 08 Kesäkuu, 2013, 19:09:00 »
Laiskana en jaksanut lukea koko keskustelua läpi. Mitenkä kun noi muovit turpoaa.......Onko normaalia vai ei? Sisällä säilyttänyt ja kämpässä parhailaan lämpöä melkein 29 astetta.... Kun niitä painelee tuntuu että kennot ovat ehjät eivät turvonneet.
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #166 : 08 Kesäkuu, 2013, 21:09:37 »
Laiskana en jaksanut lukea koko keskustelua läpi. Mitenkä kun noi muovit turpoaa.......Onko normaalia vai ei? Sisällä säilyttänyt ja kämpässä parhailaan lämpöä melkein 29 astetta.... Kun niitä painelee tuntuu että kennot ovat ehjät eivät turvonneet.

Eikös se päälimuovien turpoaminen viittaa siihen että sinne sisälle on kehittynyt kaasua jostain syystä. En tiedä turpoavatko ne kennot sinänsä oikeestaan koskaan. Itselläni ainakin vaan se muovi on pullistellut. Paitti ei tietty Genssin akuissa  :P

Eli turpoaa akku miten tahansa niin ei se normaalia ole. Akun kuuluu olla kiinteä ja yhtenäinen.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #167 : 08 Kesäkuu, 2013, 21:35:19 »
kyllä ne kennot on just ne mitkä turpoavat. Kennojen sisälle muodostuu tuota kaasua lämpötilan seurauksena joka sitten pullistaa akun. Jos lämpötiila nousee tarpeeksi korkeaksi niin tuo kaasu syttyy ja lipo räjähtää. Gensseissä on alumiinilevy kennojen päällä ja ne ion muutenkin hyvin tiukasti pakattu, tuo estää turpoamista todella hyvin. Joillakin akuilla on vaan tapana turvota, kuten turnigyn nanotecheillä.

Poissa Tucho

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #168 : 08 Kesäkuu, 2013, 21:56:44 »
kyllä ne kennot on just ne mitkä turpoavat. Kennojen sisälle muodostuu tuota kaasua lämpötilan seurauksena joka sitten pullistaa akun. Jos lämpötiila nousee tarpeeksi korkeaksi niin tuo kaasu syttyy ja lipo räjähtää. Gensseissä on alumiinilevy kennojen päällä ja ne ion muutenkin hyvin tiukasti pakattu, tuo estää turpoamista todella hyvin. Joillakin akuilla on vaan tapana turvota, kuten turnigyn nanotecheillä.

Juurikin näin. Ilmaisin itseni hiukan huonosti. Tarkoitin sitä että mahtaako se akkumateriaali itsessään turvota tuollaisessa tilanteessa. Kenno toki turpoaa koska kennolla tarkoitetaan sekä sitä materiaalia että kunkin kennon kuorta.

Tuon kaasun syttymiseen vaadittanee jo aika korkea lämpötila tai sitten kipinä jostain syystä akun sisälle.

Räjähtävätkö ne akut yleensä kuin ruuti eli palamalla vai vaan sauhuamalla ja poksahtamalla?

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #169 : 08 Kesäkuu, 2013, 23:02:41 »
aina tähän tyyliin, toi eka oli tosin teipattu, joten normaalia äkäisempi...


Poissa japi

  • Pro torppari
  • ****
  • Valtion leipä on pitkä ja kapea tai lyhyt ja leveä
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #170 : 09 Kesäkuu, 2013, 11:59:46 »
Nyt oli yks akku kuuma. Heitin vesiämpäriin.... Onnex huomas!!! Tarvii seurata noita muita!
Nine Eagels solo pro 180 3D ja 288
Kyosho caliber 4 motti: Kyosho GX36H
Hirobo shuttle plus +2 os 32 X 2Kpl.   T-REX 100X, 250 PRO Super Combo, 450 Sport V2 Super Combo + (kaapissa Kori 500E fuselage valoineen) 600 Nitro Pro
Reflex XTR2 ja PHONIX V4 simulaattorit
Enemmän pitäisi saada kuhan oppii lentämään!!

Poissa Lassi

  • Tavallinen torppari
  • ***
    • LassiVVV videos's - Youtube
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #171 : 12 Kesäkuu, 2013, 13:56:03 »
Virhe

Ei kai tuokaan nyt ihan täysi virhe ole, mutta parempi varmaan pitää 3.85v varastointijännitteessä. Kaveri on pitänyt aina (2-4vuotta) kaikki akkunsa aina täysinä varastointi tilan sijasta ja hyvin tuntuvat nekin pelittävän. Voihan se toki olla että joku prosentti akkujen käyttöiän/kapasiteetin loppupäästä häviää sillä. Sikäli toki parempi jos jaksaa 3.85v nuo aina jättää. Vai onko täyteen lataamisella jotain muita haittoja tarjolla, kun akun mahdollisesti hieman nopeampi heikkeneminen.

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #172 : 12 Kesäkuu, 2013, 22:20:23 »
3 DualSky GT-S akkuani ovat menettäneet kantikkuuttaan jo muutamassa kuukaudessa, enkä keksi muuta selitystä kuin täytenä varastoiminen.
1 niistä on paljon pyöreämpi kuin toiset. Suoritus kyvyssä en ole tosin havainnut eroa kalustollani.

Toisaalta monet bulkki akkuni ovat olleet täysin samalla hoidolla, eivätkä ole pullistuneet yhtään.

Huomenna saan uuden akun, ja aion säilyttää sitä aina Storage-tilassa. Saa nähdä myöhemmin miten käy..tosin merkkinä on Gens.

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #173 : 12 Kesäkuu, 2013, 22:25:30 »
Lainaus
Saa nähdä myöhemmin miten käy..tosin merkkinä on Gens.
Onko kukaan muuten saanut Gensejä pulleaksi?  Siellähän on sellaiset alulevyt ja aika tiukka kuori. Siinäkö se salaisuus?

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #174 : 13 Kesäkuu, 2013, 10:25:30 »
Pehmenee ne ainakin näköjään. Samanlaista pullistumista ei ole näkynyt kuin eräässä sinisessä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
9157 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
41 Vastauksia
29129 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
5509 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 02:19:57
kirjoittanut varis
10 Vastauksia
7048 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka
3 Vastauksia
2922 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila