Kirjoittaja Aihe: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys  (Luettu 259294 kertaa)

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #225 : 09 Maaliskuu, 2014, 15:09:06 »
Ei taida kovin monelta löytyi 4010:n takaa muuta kuin serveripowereista rakennettua settiä, yksinkertaisesti hinta ratkaisee. Tyypillinen setti on 4x HP 575W:sia sarjakytkettynä jolloin saadaan 50V/47A ulos. Tossa ketjussa on paljon tietoa ja kuvia mistä on kyse, tosta eteenpäin: http://www.kopterit.net/index.php?topic=3310.msg139911#msg139911

Ja sitten on niitä joille ei riitä mikään  ;D  http://www.kopterit.net/index.php?topic=3310.msg201411#msg201411

Powerista tulisi kuitenkin 40-50V/2.2kW+ lähteä ulos jotta 4010:stä saa mehut tiristettyä irti. Noi linkkien powerit on 1.2kW/1.5kW.

Mielestäni paras ratkasu yhden 4010:n virransyöttöön on toi 4xDELLin poverit, puskee tarpeeks notta saa kaiken ulos, eli 2.7kW;
http://www.kopterit.net/index.php?topic=20041.msg199134#msg199134

Kun mikään ei riitä :)

Poissa SkyDog

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #226 : 09 Maaliskuu, 2014, 15:39:03 »
Varmasti hyvä systeemi, mutta ei riitä oma kokemus tuollaisen rakentamiseen.

Poissa Xen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #227 : 09 Maaliskuu, 2014, 15:44:32 »
Perusmatikkaa, teho (W) = jännite (V) * ampeerit (A). Laturi voi ottaa max 65A sisään joka rajoittaa tehoa jos jännite ei riitä. 2kW:n lataustehoa (eli max mitä laturista lähtee 6S-akkuihin) varten tarvitaan vähintään 35V jos virtaa tulee 65A. Isoilla virroilla alkaa johdotkin jo kuumenemaan kivasti.

Ja tuosta valmiiden powereiden hinnoista päästäänki siihen mitä serveripowerit maksaa, 4xHP ebaysta posteineen maksaa alle satasen. Eihän sen toki ole valmis vielä, mutta kytkennät ei mitään rakettitiedettä ole jos vain vähänkin ymmärtää sähköstä ja yleismittarista. Ja jos ei osaa/uskalla, suomesta löytyy iso määrä porukka jotka on homman tehneet. Kaikki tarvittavat ohjeet löytyvät tuosta aiemmin linkitetystä ketjusta.

Tero taitaa olla harvoja jotka käyttävät 7S-akkuja, jolloin tarvitaan enemmän löylyä powereista. Jos tarkkoja ollaa, ei nuo 700w dellitkää riitä maksimitehoihin (1400W/kanava). Kuten Teron kuvista näkyy, dellit antaa ulos 47.5V ja max virta on 57A eli vajaa 2.6kW saadaan akkuihin tehoa. Ja toisekseen, noissa ei tuuletinohjaus ole "älykäs" kuten HP:ssa. Meteliä lähtee myös enemmän, hiljennettynäkin. Täydestä puhallustehosta nyt puhumattakaan  ;D

Poissa TeroS

  • Nörtinpentu - Valiotorppari
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit TreRC
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #228 : 09 Maaliskuu, 2014, 16:36:33 »
Itse asiassa riittää maksimiin kun poverit ei ole se joka rajoittaa, toi nintendo (4010) kun ei pysty lataamaan 2 x 1.4kW vaan yhteensä 2kW. Eli molemmista kanavista en saa samaan aikaan 40A ulos jos käytössä on 7S akut, se kun olisi n.1180W per kanava, kahdella kanavalla siis yli 2kW.

Eli rajoittavana tekijänä ei ole laturin virta (maks 65A maks 50V jännite, tämähän olis jo 3.25kW) vaan laturin latauskyky joka on maks 2kW molemmille kanaville yhteensä. Jos toista luukutetaan lämä tiskissä 1.4kW ei toiselle jää kuin se 600W.

TÄmän huomasin itsekin kun pistin kaks lentopakkaa (2kpl 7S 5000) samanaikaisesti yhden pakan per kanava ja laitoin virraksi 40A molempiin, ei tullut täyttä 40A ulos molempiin yhtäaikaa.

Ja joo, noi DELLit ei o maailman hiljasimpia. Taatusti tulee hellasäröä jos semmoisen aiheuttaja on taloudessa ;D

PS: Jos laskeskelin jotain väärin ni Xen korjaa, se tiätää :)

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #229 : 09 Maaliskuu, 2014, 20:02:15 »
Laitat vaan kuule ostetaan -palstalle ilmoituksen että haluat 4010 laturiin powerin. Taatusti joku kopteristi tekee paaljon halvemmalla kuin kaupasta saa. Ja ajaa täysin saman asian.
Mulla kaveri teki mun patteriston, mutta se on nyt niin kiireinen ettei suostu tekemään. Muuten kyllä olisin tyrkyttänyt sitä.
Minun mielipiteeni on että, älä osta kaupan poweria. Osta sillä rahalla jotain muuta kivaa.
Ja tosiaan itse modaaminenkaan ei ole kauhean vaikeaa, kannattaa harkita.
Mä itte en ole viittinyt vaivautua kun kaveri oli innokas, muuten mä vaikka tekisin sulle.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #230 : 09 Maaliskuu, 2014, 20:25:06 »
Jos käteinen ei ole ongelma niin esim. ProgressiveRC.com:sta saa valmiita lataussalkkuja missä on tuo 4010duo ja 2000W poweri valmiiksi johdotettuna.

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #231 : 09 Maaliskuu, 2014, 20:28:41 »
Niin, onhan ne toki komeita ja messeviä settejä ei siinä mitään. Jos tosiaan ei ole silleen rahasta kiinni.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa akkuh

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Jäsen n:o 43
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #232 : 22 Maaliskuu, 2014, 18:14:50 »
Millä rahdilla noita akkuja tulevaisuudessa tuodaan tänne pohjolaan?

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288668435550.html

[T-REX 500 Airwolf-skaalakori, MICROBEAST PLUS], [T-REX 500 UH-1N Marine Rescue, MICROBEAST PLUS],  [T-REX 450 Pro Combo, A-109 skaala nelilapanupilla, Spektrum AR7210BX] [T-REX 250 BEASTX DFC, F3C-fuselage "Tohtorin ex. rääpäle"]
[BLADE mSR] [BLADE mSR MD500] Spektrum  DX7, Phoenix RC.

Poissa Ves@

  • Seniori torppari
  • *****
  • Team ???
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #233 : 22 Maaliskuu, 2014, 18:18:31 »
Laivalla tai maarahtina tietty. Pitääkö niitä lentokoneisiin tunkea, kun seurauksena on kauhee itkeminen...

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #234 : 22 Maaliskuu, 2014, 23:13:30 »
Laivalla tai maarahtina tietty. Pitääkö niitä lentokoneisiin tunkea, kun seurauksena on kauhee itkeminen...

Niinpä. Kaikkihan me kuollaan ja onhan pikatoimitus toki henkeä tärkeämpää! Joku roti nyt hengen hinnallekin! ;-)

ja onhan niillä vakuutukset! ;-D

Poissa Creature

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #235 : 23 Maaliskuu, 2014, 15:35:22 »
Hehe, IS ja Daily Mail, nuo mainiot asialehdet. Pitääkö myös oman puhelimen akku jättää pois lennolta? Entäs ne jonkun jossain jo mainitsemat tonnit sitä palavaa nestettä joka lennolla tai keskellä valtamerta roihuava rahtilaiva.

No joo, vakava aihe sinänsä ja siksi kysynkin: lipojen säilytysjännite tiedetään, mutta entäpä muuten, luotatteko aina kuljetuksessa ja varastoinnissa siihen, ettei liittimien kontaktipinnat koskaan osu mihinkään mikä yhdistäisi? Onko tositarinoita? Olen joskus itse suojannut liittimet jollain pussilla tms, mutta eihän nuo nyt ihan suoraan tietenkään tyrkyllä ole, kunhan ei laita mihinkään romujen sekaan. Balanseriliittimissä on tuota kontaktipintaa ehkä vähän vielä pahemmin esillä. Latauksen turvallisuudesta puhuttaessa itse näen latauspussit lähes (en täysin) vitsinä. Siinä kohtaa kun roihahtaa niin kuumuus tulee hyvin äkkiä läpi, jopa liekit. Onhan noitakin nyt varmaan eri laatuisia, mutta...
 
Alkuaikoina kun kauhutarinoita kuulin, hommasin peltilodjun, jossa salvat. Ei liian tiivis, että puhaltaa paineet ulos hillitysti. Pohjalla ja reunoilla vielä lämpöeristeenä kipsiä, koska ohut pelti ottaa lämpöä myös. Nyt on käytössä pelkästään paksua peltiä oleva rasia. Kohtuus kaikessa, mutta jos varmistella tykkää niin samalla vaivalla saa usein parempaakin.

Poissa oskuk

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #236 : 23 Maaliskuu, 2014, 17:01:45 »
luotatteko aina kuljetuksessa ja varastoinnissa siihen, ettei liittimien kontaktipinnat koskaan osu mihinkään mikä yhdistäisi? Onko tositarinoita?

Kiepasen toisen bulletinpäähän pätkän teippiä. Pieni minigrippejäkin on ollut käytössä. Kaksi eri kertaa olen kytkenyt lennokissa kätevästi virtoja päälle laittaessani akun itseensä ;-)

Poissa Mika Lukumies

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #237 : 23 Maaliskuu, 2014, 20:17:53 »
Itse käytän tasausliittimessä pientä muovista suojaa ja akun virtakaapeleihin oon laittanu tyhjän muovisuojan.
Liittimien reiät voisi tietysti vielä tilkitä umpeen.
--Taranis, tuo kaikkien radioiden Tarzan--

Poissa Jusa89

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #238 : 31 Toukokuu, 2014, 22:34:34 »
Mulla olis kysymystä tuosta 80% säännöstä. Kertokaapa kokeneemmat paljonko teillä jää akkuihin lepojännitettä kun tuo 20% on akussa jäljellä? vai vaihteleeko tuo jännite paljon? Itsellä kun ei ole laturia joka mittaa mahheja. Ja mitenkäs tuo akkujen alin sallittu jännite? Akun jännite putoaa kuitenkin aikas paljon lennon aikana. Just päivittelin walkeran kopterista vastaria ni sain tuon telemetrian käyttöön. laitoin radion piippaamaan ku voltit putoo alle 10V (3S akut kyseessä) tuntuu kuitenkin, että radio piippailee vähän väliä jo parin minuutin lennon jälkeen jos monoa antaa.  Lepojännite jää lentojen jälkeen kuitenkin reilusti yli 11V.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #239 : 31 Toukokuu, 2014, 22:47:55 »
Se kyykkää kurmotuksessa sen verran ettei tuolla tavalla oikein voi haarukoida lentoaikaa. Varovasti leijuttamalla saa lähtemään tuolla tavalla paljon enemmän virtaa akusta kuin repimällä. Se vaan ei toimi oikein.

Ei juuri ole muuta fiksua konstia kuin hommata telemetria joka laskee käytetyn virran tai kunnollinen laturi. Suosittelen jälkimäistä, kunnollien, mitoitukseltaan vähintään riittävä laturi virtalähteineen on aina hankintansa arvoinen sijoitus. Ilman kunnon laturia ei ole oikein mitään millä harrastaa.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #240 : 31 Toukokuu, 2014, 22:50:19 »
3.7 - 3.8V ku jää per kenno ni on hyvä.

Poissa genericpower

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #241 : 12 Elokuu, 2014, 09:10:57 »
Hommasin tässä jokunen aika sitten Walkeran 5200mAh akun qr x350 kopteriini ja lataillut sitä walkeran vakio latururilla. Tuon akun latautumien tuolla kestää tuhottoman kauan. Parin lataus/lennätys kerran jäkeen laturi ei suostu alkamaan lataamaan sitä enää vaan nakkaa vihreän valon heti kättelyssä.
Hommasin PICHLER P60 (80W) AC/DC input laturin ja  laite näyttää että täyteen ladattuna tältä :
1. 4.20v
2. 3.83v
3. 3.83v

Balanceri latauksella nuo luvut ei muutu juurikaan.  Kopteria tuolla akulla pystyy ehkä 3min lennättämään eli ei se nyt ihan kunnossa ole.

Onko tuolle tehtävissä mitään jotta sais nuo arvot tasoittumaan ?

Poissa Korppi

  • Seniori torppari
  • *****
  • 47
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #242 : 12 Elokuu, 2014, 09:53:09 »
Kyllä sen pitäisi hyvällä laturilla vielä tasaantua.
 Tapatalk
Align 450 prominator@V2, (3GX, DFC),
Align 600 pro, (3GX, EFL),
Gaui 500X@hk2.1,  Tarot TL250A@CC3D
Futaba 14SG, iCharger 308DUO
https://www.youtube.com/channel/UC6aUMsdgrpk3d-Q8v7T_CPQ

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #243 : 12 Elokuu, 2014, 10:39:37 »
Eri asia sitten että miksi akku on mennyt noin pahasti epäbalanssiin? Mieleen tulee ainakin nämä:

1)  kenno numero 1 pilalla
2) laturi vetäny kennot epäbalanssiin

Jos vaihtoehto 1 niin sitten ei ole mitään tehtävissä. Jos taas 2, niin voi olla että tuon pahan epäbalanssin seurauksena kennot 2 ja 3 on saanut alijännitettä ja akku on jälleen myös vaihtokunnossa.

Mutta oli miten oli, tuohon on helppo diagnostiikkakeino. Jos kenno 1 on alussa 4.20V niin purat akkua jonkin aikaa, jos kaikkien kennojen jännite laskee about tasaiseen tahtiin niin akku on ok. Jos taas se on kenno numero 1 jonka jännite romahtaa niin sitten akku on poisheittokamaa.

Niin, ja jos akku on kunnossa, niin kannattaa huomioida että latauksen katkaisuvirta ei saa olla isompi kuin laturin maksimi balansointivirta. Tämä tarkoittaa sitä, että kun tyypillisesti akkua ladataan niin kauan että virta akulle on enää 1/20 osa maksimilatausvirrasta niin siitä päätellään että nyt on akku täys ja lataus seis. Tämä siitä huolimatta että onko balansointia vielä jäljellä vai ei. Jos maksimi balansointivirta on esimerkiksi 500mA, niin silloin maksimi latausvirta jolla akku varmasti balansoituu loppuun on 500mA*20 = 10A. Pienemmillä balansointivirroilla toki maksimilatausvirta on vähemmän, esim. 300mA banaserilla se olisi 6A. Jos haluaa varmistaa että laturi tosissaan balansoi kennot loppuun niin kannattaa ehkä tuonkin rajan alle mennä. Jos sulla on kaks kennoa storagessa ja yks täynnä niin balansointi varmasti kestää tuntikausia.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa genericpower

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #244 : 12 Elokuu, 2014, 11:34:20 »
Kyllä nuo jännitteet laskee ja nousee samassa tahdissa purettaessa ja ladattaessa.  Voiko tuota 1 kennoa jotenkin manuaalisesti koittaa vaikka purkaa (balansointi liittimen kautta ) että sais samoille tonteille kuin mitä nuo kaksi muutakin. ?

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #245 : 12 Elokuu, 2014, 11:57:13 »
Voihan sitä toki yrittää. Jos saat jotenkin laturiin kiinni ja sitten sieltä storageen purkua yhden kennon ohjelmalla niin tulee jo aika hyvä. Virtaahan balansiliittimestä ei saa ottaa kovin paljoa, itse liitin kestää vissiin 3 tai 5 ampeeria maksimissaan.
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa varis

  • Seniori torppari
  • *****
  • Seuraava FPV:n maa-asemani
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #246 : 12 Elokuu, 2014, 14:00:16 »
Onhan noita valmiita liittimiä ja kaapeleita siihen balanssiliittimeen. Olisko HK:lta esim. löytynyt sellainen että jst-xh -> 2mm bulletit jokaiselle kennolle vielä erikseen. Ei ole tullut vielä kokeiltua tuota kaapelia että miten tarkkaan ottaen toimii :)
Typical questions asked about products:
 - Is this R/C helicopter durable?
 - Is it easy to clean up this finger paint?

(From Amazon.com, Customer Questions & Answers)

Poissa Kaapeli

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #18
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #247 : 12 Elokuu, 2014, 15:08:42 »
Ite tilasin niitä balanssiliittimiä elfalta muutamia eri kokoja muutaman kipaleen. Asut näköjään samalla kylälläkin. Jos et muuten saa helpolla johtoja kiinni niin tuu hakeen multa 1kpl 3s balanserin naarasliitin :)
SAB Goblin Kraken (VBar NEO)
VBAR Control
Synergy E7 (CGY750)
SAB Goblin 380 (Brain)
Futaba 14SG                                 Trex 450 Pro DFC (3GX)

Poissa Ghostrider

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #248 : 17 Elokuu, 2014, 22:23:22 »
Tällä SkyRC E6650 AC/DC charger 50W laturilla voi vissiin ladata näitä walkeran QR X350 pro akkuja? Eli laittaa balanceri johdon ja isomman johdon kiinni ja laturista 5.2A ja 3S (11.1V)

Poissa Otou

  • Seniori torppari
  • *****
  • #102, Sil
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #249 : 18 Elokuu, 2014, 17:15:16 »
Tännekkin vielä mielipidekyssäri. Mitäs raati sanoo kehtaako näillä vielä ajaa?? torpissa kutisteet revenny ja kennot ei ollu ihan paikallaan. Ei mitään liimaa tms kennojen välissä. Nyt ilman kutisteita noi ei näytä yhtään niin pahalta. Yhden kennon kulma hivenen painunut ja balanssipiuha irti mut se ei ole ongelma. Uudet kutisteet päälle ja kovaa ajoa??
SAB Goblin 380--Align Dominator 450--DX9--Phoenix--Accurc--

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
9159 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
41 Vastauksia
29139 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
5510 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 02:19:57
kirjoittanut varis
10 Vastauksia
7049 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka
3 Vastauksia
2922 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila