Tässä on nyt sitten vielä hyvinkin suhteellista mikä on tehokas ja mikä ei. Jos tarkoitus on ladata mikrokopterin akkuja niin 50 wattinenkin on jo tehokas vaikka laitaisi yhtä aikaa useita akkuja. Jos taas on tarvetta ladata 700 kokoisen akkuja, niin 50 wattisella ei tee mitään, sillä lataa vuorokauden yhtä akkua ja kopteri tarvii kaksi.
Hyvä laturi ja siihen virtalähde on kannattava sijoitus ja se kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Kalleimmaksi tulee kun ostaa halvan ja hyvän laturin, se halpa jää kaappiin, menee rikki tai ei toimi edes lähtiessä. Nimimerkillä kokemusta omaava.
Kuutio ensin minkä kokoista olet hankkimassa, selvitä mitä akkuja se tarvii ja laske paljonko tehoa tarvii sen akun lataamiseen jotta saadaan esim. 3 C lataus.
Esimerkkinä vaikka tyypillinen 450 kokoinen kopteri, se käyttää yleensä 2200 mAh 3S akkuja. Jotta saadaan 3S lataus, pitää saada 6,6 amppeeria virtaa. Akun nimellisjännite on 11,1 volttia, täynnä se on 12,6 volttia. 6,6A X 12,6V= reilut 80 wattia. Todennäköisesti haluat kuitenkin enemmän kuin yhden akun kopuusi, jos otat vaikka neljä akkua ja lataat niitä yhtä aikaa, tarvit jo 320 wattia tehoa, käytännössä sais olla 350 wattinen laturi. Silloin saat ne noin 20:ssä minuutissa täyteen.
Tuolla laskuopilla wattimäärä alkaa kasvaa jo aika nopsaan. Käytännössä 450 kokoinen ei tarvi noin tehokasta laturia jotta homma toimii. Mulla on juuri tuon tehoinen ja pärjään sillä 450 ja 500 kokoisen kanssa mainiosti yhdellä laturilla, enkä saa kentällä edes täyttä tehoa ulos kun laturi vaatisi 24 volttia täyteen tehoon. Auton akusta saan noin 270 wattia ulos.
Toki mulla on akkuja myös enemmän, nyt on liikaa 450 kokoiseen ja liian vähän 500 kokoiseen. Kesäksi kumpaankin on tulossa yhteensä 3 akkua. (toivottavasti 500 vaihtuu 550 kokoiseen, sitten menee koko paletti uusiksi latureista lähtien
) Mutta näin siis tällä hetkellä.