Kirjoittaja Aihe: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys  (Luettu 259465 kertaa)

Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #125 : 21 Elokuu, 2012, 19:15:13 »
* kun akkuja kytkee, niin akut keskiarvoistuvat jännitteessä. Eli jos yksi on täysi, ja toinen on tyhjä, niin kun nämä littää balancer boardiin, niin tuloksena on 2 kpl puolitäysiä. Tuo tapahtuu niin, että täysi purkaa itsensä toiseen = balancer boardin kautta virtaa suht nopsaan suht suuri virta, ja tämä voi pahimmillaan poltaa balancer boardin. Purkautumisnopeutta rajoittaa sekä lähettävän että vastaanottavan akun sisäinen vastus, joka johtaa akkujen lämpenemiseen.

Noista virtojen suuruuksista saa kuvaa tällaisella pienellä laskelmalla:

Jännite-ero tyhjän ja täyden 3S akun välillä = (4.2V - 3.7V) * 3 = 1.5V
Hyvissä akuissa sisäinen resistanssi lie jotain 10milliohmin luokkaa, joten koko virtapiirin resistanssi on noin 20milliohmia (plus liittimet ja piuhat, mutta puhutaan nyt hypoteettisesta tilanteesta...)
Ohmin laki sanoo että U = R * I
Joten I = U / R, sijoittamalla saamme 1.5V / 0.020ohm = 75A

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #126 : 21 Elokuu, 2012, 19:59:43 »
Mulla kans suli yksi balancerin pinni kun kytkin 2 3S akua sarjaan.

Tehhäänkö täsä nyt jotain väärin vai miksi nuo tupsahtaa joittenki kohalla? Just hain akut postista ja aloin tuplana lataan nii heti meni yhen akun b liitin huonoksi ja toinen paikka balanceri laudasta. ???
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #127 : 21 Elokuu, 2012, 20:10:08 »
Tehhäänkö täsä nyt jotain väärin vai miksi nuo tupsahtaa joittenki kohalla? Just hain akut postista ja aloin tuplana lataan nii heti meni yhen akun b liitin huonoksi ja toinen paikka balanceri laudasta. ???
Jos Hobby Kingin balansserilankku niin se kerta riittää ja sieltä on johdin poikki. Kannattaa ne akut yksitellen ladata ekalla kerralla ja "tuplana" ladata vasta kun tiedät että molemmat on samoissa jännitteissä.

Jos tosiaan HK:n lankku niin revi se pehmuste pohjasta ja kato onko siellä kaikki ehjänä. Ite oon yhen katkenneen liitoksen tinannu takasi ku poikki palo ku osu tasuriliitin vähän väärään kohtaan...

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #128 : 21 Elokuu, 2012, 20:15:26 »
Tehhäänkö täsä nyt jotain väärin vai miksi nuo tupsahtaa joittenki kohalla? Just hain akut postista ja aloin tuplana lataan nii heti meni yhen akun b liitin huonoksi ja toinen paikka balanceri laudasta. ???
On kanssa tullut poltettua lauta sarjalatauksessa. Ne balanseriliittimet pitää kytkeä oikein, täällä on jossain kuvakin mistä se hahmottuu, hahmottuu myös jos hommaa funtsii niin että balansointiliittimen laitimmaiset johdot on purkuliittimen navoissa kiinni. Sen akun, joka kytkeytyy suoraan laturin miinusjohtoon, balansointiliitin pitää laittaa siihen balansointiporttiin joka on miinuksesta katsottuna "ensimmäisenä".
Vähän vaikea selittää... Joku muu osaisi ehkä kauniimmin?

Niin siis nimenomaan sarjalataus on tarkkaa. Rinnanlatauksessa kaiken voi kytkeä niin sekaisin kun haluaa kun kaikki on rinnan.

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #129 : 21 Elokuu, 2012, 20:17:59 »
Jos Hobby Kingin balansserilankku niin se kerta riittää ja sieltä on johdin poikki. Kannattaa ne akut yksitellen ladata ekalla kerralla ja "tuplana" ladata vasta kun tiedät että molemmat on samoissa jännitteissä.

Jos tosiaan HK:n lankku niin revi se pehmuste pohjasta ja kato onko siellä kaikki ehjänä. Ite oon yhen katkenneen liitoksen tinannu takasi ku poikki palo ku osu tasuriliitin vähän väärään kohtaan...

Ei ole hk lankku. Tollanen -> http://www.verticalhobby.com/kauppa/bc-individual-cell-connector-conv-board-2x3s-3x2s-dualsky-p-910.html
Katoin ennen lataukseen laittoa jännitteet, 3.83v näytti kaikki.

Ja tuossahan kerkeskin seuraava postata hyvän seikan jota en ottanu huomioon.
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa psi

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • learning to throw yourself at the ground and miss
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #130 : 21 Elokuu, 2012, 20:26:12 »
Noista virtojen suuruuksista saa kuvaa tällaisella pienellä laskelmalla:

Jännite-ero tyhjän ja täyden 3S akun välillä = (4.2V - 3.7V) * 3 = 1.5V
Hyvissä akuissa sisäinen resistanssi lie jotain 10milliohmin luokkaa, joten koko virtapiirin resistanssi on noin 20milliohmia (plus liittimet ja piuhat, mutta puhutaan nyt hypoteettisesta tilanteesta...)
Ohmin laki sanoo että U = R * I
Joten I = U / R, sijoittamalla saamme 1.5V / 0.020ohm = 75A
Purkuvirtoinahan täydestä akusta nuo ei kunnon lipolle ole mitään, mutta tyhjän akun latausvirtoina jo melkoisia.

Oliko tuo 10 milliohmia per kenno vai koko akku?
Jos on per kenno, niin tilannehan muuttuu kovasti, sillä silloin koko 3S-akun sisäinen vastus on 30mohm.
Ja jos akusta kytketään tasurinpiuhat ensin, tasoitus tapahtuu joka tapauksessa kennokohtaisesti, jolloin jännite-ero onkin vain max noin 0,5V. Lisäksi tasuripiuhojen, liitinten ja lankun resistanssit lisäävät piirin kokonaisresistanssia, mikä pienentää virtaa.

Ehkä onkin jopa vain hyvä jos hobbykingin tasurilaudassa on ohuet piuhat, jotka kärtsähtäessään toimii sulakkeena ja pelastaa lipon ja estää lipopalon ja isotkin vahingot?

Mutta jos laturiin laitetaan ajettuja akkuja, vaikkakin hiukan eri määrä ajettuja, ei jännite-ero liene montaa kymmenystä per kenno, ja sitä kautta virratkin aika pieniä. Näin olen ainakin itselleni asian järkeillyt. Eli ei täysiä akkuja samaan lautaan ajettujen kanssa (miksi täyttä akkua tarttisi ladatakaan) mutta vähän erilailla tyhjiä kyllä.

HobbyKing mainosti muuten vastikään turvalaatikkoa akkujen lataukseen. Itse ajattelin soveltaa vaikka peltistä ammuslaatikkoa tms. samaan tarkoitukseen.
Gaui 425/550 - Tricopter v2 - Blade NanoCP-X, Blade mSR, Blade MCX, HK EDF Hoverjet
Phoenix RC, DX8

Poissa Aki T

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #131 : 21 Elokuu, 2012, 20:29:53 »
On kanssa tullut poltettua lauta sarjalatauksessa. Ne balanseriliittimet pitää kytkeä oikein, täällä on jossain kuvakin mistä se hahmottuu, hahmottuu myös jos hommaa funtsii niin että balansointiliittimen laitimmaiset johdot on purkuliittimen navoissa kiinni. Sen akun, joka kytkeytyy suoraan laturin miinusjohtoon, balansointiliitin pitää laittaa siihen balansointiporttiin joka on miinuksesta katsottuna "ensimmäisenä".
Vähän vaikea selittää... Joku muu osaisi ehkä kauniimmin?

Niin siis nimenomaan sarjalataus on tarkkaa. Rinnanlatauksessa kaiken voi kytkeä niin sekaisin kun haluaa kun kaikki on rinnan.

Tuohan se ongelma oli. Kokeilin uudelleen ja toimii. Eli mulla on vaan käyny hyvä tuuri nuitten dualsky akkujen kohalla ku on johot menny oikiaan järjestykseen :D

Bantamin manuaalista kuva

« Viimeksi muokattu: 21 Elokuu, 2012, 20:41:02 kirjoittanut iman85 »
*Compass 7hv Ultimate
*Compass 6HV Ultimate
*Gaui X3


Poissa LoneWolf

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #132 : 21 Elokuu, 2012, 21:00:12 »
Oliko tuo 10 milliohmia per kenno vai koko akku?

Per akku, käsittääkseni hyvälaatuiset 3S pakat menevät tuon allekin nykyisin.

Ja jos akusta kytketään tasurinpiuhat ensin, tasoitus tapahtuu joka tapauksessa kennokohtaisesti, jolloin jännite-ero onkin vain max noin 0,5V. Lisäksi tasuripiuhojen, liitinten ja lankun resistanssit lisäävät piirin kokonaisresistanssia, mikä pienentää virtaa.

Itseasiassa tilanne ei muutu mitenkään, koska piirin resistanssi laskee samassa suhteessa, jos nyt ei huomioida sitä että siellä balanceripuolella liitinten yms resistanssit ovat todennäköisesti korkeammat suhteessa. Ja kun siellä on kapeammat tracet niin veikkaisin että todennäköisemmin sillä puolella jotain hajoaa, joten kytkisin päävirtajohdot ensin, näin näppituntumalla.

Mutta jos laturiin laitetaan ajettuja akkuja, vaikkakin hiukan eri määrä ajettuja, ei jännite-ero liene montaa kymmenystä per kenno, ja sitä kautta virratkin aika pieniä. Näin olen ainakin itselleni asian järkeillyt. Eli ei täysiä akkuja samaan lautaan ajettujen kanssa (miksi täyttä akkua tarttisi ladatakaan) mutta vähän erilailla tyhjiä kyllä.

Hirveästi enempää kun 0.1V/kenno eroa en haluaisi nähdä kun omia akkujani rinnanlataukseen kytken. Onneksi lipojen jännitekäyrä on melko tasainen normaalilla käyttöalueella, ja tosiaan riittää että akut ovat kaikki "suunnilleen yhtä tyhjiä". Kannattaa kuitenkin huomioida tämä ja olla laittamatta "puoliksi ajettua" akkua "tyhjän" kaveriksi.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #133 : 21 Elokuu, 2012, 22:00:33 »
Hyvät 6s lipotkin pysyvät jo alle 5 ohmissa. :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #134 : 21 Elokuu, 2012, 22:19:07 »
Hyvät 6s lipotkin pysyvät jo alle 5 ohmissa. :)

puhutaan nyt kuitenkin milliohmeista ::)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #135 : 21 Elokuu, 2012, 22:27:35 »
joo, en nyt oikee keskittyny selvästikkää ;D

Mut kiitos tarkennuksesta :)

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #136 : 20 Tammikuu, 2013, 19:32:20 »
Tuolla Genius ketjussa oli maininta uuden akun käyttöön otosta. Eli puretaan 5 ensimmäistä kertaa vaan 25% ja ladataan.
Onko tämä hyvä käytäntö kaikkien uusien LiPo:jen käyttöön otossa?

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #137 : 28 Tammikuu, 2013, 16:16:51 »
Nykyään näkee 4C, 5C, jopa 6C lataus arvoja LIPO-akuille.
Onko akulle kuitenkin parempi pysytellä vaikkapa 1-3C:n latauksissa?

Tarkoitan, että onko eri suuruisilla lataus virroilla vaikutusta akun kesto ikään, lataus kertojen määrään, kapasiteetin säilymiseen, ym.,
jos kuitenkin pysytään valmistajan ilmoittaman lataus virran alla.

Esitän kysymyksen siksi, koska vielä ei ole sen paremmin akkua, kuin laturiakaan.
Lähinnä koetan selvittää että kannattaako hankkia useampi kanavainen laturi (tai monta pientä) ja latailla kohtuu pienellä virralla useampaa akkua samanaikaisesti.

Vaiko hankkia MÖRSSÄRI-laturin, jolla ladata paria akkua johdot kuumuudesta tahmeina, ??? tietenkin valmistajan C-arvon alla pysyen.

Itse pidän esim. 1750mAh x 6C = 10,5A latausta huimana.

Niin, ja saadaanko pienemmällä latauksella akkuun säilöttyä suurempi kapasiteetti, kuin 6C latauksella?
« Viimeksi muokattu: 28 Tammikuu, 2013, 16:20:01 kirjoittanut privy »

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #138 : 28 Tammikuu, 2013, 16:44:09 »
Yksi vaihtoehto on mörssäri laturi jolla ladataan rinnan useita akkuja kerralla. Latausvirtaa voi pukata vaikka 20 A mutta silti pysyy virta pienenä yksittäistä akkua kohti.

Toki kun se lataa niin sitten ei kesken kaiken pistetä lisää akku enää latinkiin saati ladata vaikka kahden erikokoisen kopterin akkuja yhtä aikaa.

Mun mielestä 2 kpl. 250 wattisia latureita on tehokkaampi käytännössä kuin yksi 500 wattinen noin karkeasti ottaen. Tuolla tavalla voi lentää puolet akuista ja pistää ne lataukseen, sitten lentää loput ja pistää toiseen laturiin. Kokonaislentoaika paranee tuolla konstilla tai vastaavasti pärjää vähemmällä akkumäärällä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #139 : 28 Tammikuu, 2013, 17:16:28 »
Nykyään näkee 4C, 5C, jopa 6C lataus arvoja LIPO-akuille.
Onko akulle kuitenkin parempi pysytellä vaikkapa 1-3C:n latauksissa?

Tarkoitan, että onko eri suuruisilla lataus virroilla vaikutusta akun kesto ikään, lataus kertojen määrään, kapasiteetin säilymiseen, ym.,
jos kuitenkin pysytään valmistajan ilmoittaman lataus virran alla.

Esitän kysymyksen siksi, koska vielä ei ole sen paremmin akkua, kuin laturiakaan.
Lähinnä koetan selvittää että kannattaako hankkia useampi kanavainen laturi (tai monta pientä) ja latailla kohtuu pienellä virralla useampaa akkua samanaikaisesti.

Vaiko hankkia MÖRSSÄRI-laturin, jolla ladata paria akkua johdot kuumuudesta tahmeina, ??? tietenkin valmistajan C-arvon alla pysyen.

Itse pidän esim. 1750mAh x 6C = 10,5A latausta huimana.

Niin, ja saadaanko pienemmällä latauksella akkuun säilöttyä suurempi kapasiteetti, kuin 6C latauksella?

tää kysymys pomppaa aika ajoin ja tähän tulee varmasti muitakin vastauksia mutta oma neuvoni on että kun kerran samalla rahalla saa joko 2 vähän tehottomampaa tai yhden tehokkaan niin ottaa ne 2 tehottomampaa.

mulla on 5 kappaletta 250W latureita (no ei noi nyt kovin tehottomia ole)

etuja verrattuna yhteen isoon:

-voin ladata erilaisia akkuja samanaikasesti
-jos joku yksilö hajoaa mulla on edelleen 4 toimivaa
-ei tarvii välittää onko akut yhtä täynnä (tarttis jos harrastais isolla laturilla rinnakkainlatausta)
-nään jokaisesta akusta erikseen paljonko niihin meni amppeeritunteja
jnejne

kyllä kai ne akut luultavasti kestää niitä virtoja mitä niissä luvataan mutta sama kun purussa että mitä isompi purkuvirta sen nopeammin se akku kuluu huonoksi. ei ole näyttää faktaa latauksen puolelta ku en ole tehnyt A-B vertailua mutta itse olen aina ladannut akkuni 3C tai alle riippumatta mitä tarroissa lukee. eipähän kuole sen takia ainakaan.
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #140 : 28 Tammikuu, 2013, 18:33:16 »
Tässä on nyt sitten vielä hyvinkin suhteellista mikä on tehokas ja mikä ei. Jos tarkoitus on ladata mikrokopterin akkuja niin 50 wattinenkin on jo tehokas vaikka laitaisi yhtä aikaa useita akkuja. Jos taas on tarvetta ladata 700 kokoisen akkuja, niin 50 wattisella ei tee mitään, sillä lataa vuorokauden yhtä akkua ja kopteri tarvii kaksi.

Hyvä laturi ja siihen virtalähde on kannattava sijoitus ja se kantaa pitkälle tulevaisuuteen. Kalleimmaksi tulee kun ostaa halvan ja hyvän laturin, se halpa jää kaappiin, menee rikki tai ei toimi edes lähtiessä. Nimimerkillä kokemusta omaava.

Kuutio ensin minkä kokoista olet hankkimassa, selvitä mitä akkuja se tarvii ja laske paljonko tehoa tarvii sen akun lataamiseen jotta saadaan esim. 3 C lataus.

Esimerkkinä vaikka tyypillinen 450 kokoinen kopteri, se käyttää yleensä 2200 mAh 3S akkuja. Jotta saadaan 3S lataus, pitää saada 6,6 amppeeria virtaa. Akun nimellisjännite on 11,1 volttia, täynnä se on 12,6 volttia. 6,6A X 12,6V= reilut 80 wattia. Todennäköisesti haluat kuitenkin enemmän kuin yhden akun kopuusi, jos otat vaikka neljä akkua ja lataat niitä yhtä aikaa, tarvit jo 320 wattia tehoa, käytännössä sais olla 350 wattinen laturi. Silloin saat ne noin 20:ssä minuutissa täyteen.

Tuolla laskuopilla wattimäärä alkaa kasvaa jo aika nopsaan. Käytännössä 450 kokoinen ei tarvi noin tehokasta laturia jotta homma toimii. Mulla on juuri tuon tehoinen ja pärjään sillä 450 ja 500 kokoisen kanssa mainiosti yhdellä laturilla, enkä saa kentällä edes täyttä tehoa ulos kun laturi vaatisi 24 volttia täyteen tehoon. Auton akusta saan noin 270 wattia ulos.

Toki mulla on akkuja myös enemmän, nyt on liikaa 450 kokoiseen ja liian vähän 500 kokoiseen. Kesäksi kumpaankin on tulossa yhteensä 3 akkua. (toivottavasti 500 vaihtuu 550 kokoiseen, sitten menee koko paletti uusiksi latureista lähtien  :P ) Mutta näin siis tällä hetkellä.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #141 : 28 Tammikuu, 2013, 19:48:13 »
Hyviä näkemyksiä!
Tosiaan tarkoituksena on hankkia kopteri, joka käyttää vain 2 kennoista 1500-1750mAh akkua. Kokoluokka 200 (Walkera 4F200LM).
Eli suhteellisen pienellä teholla periaatteessa pärjäisi.

SKYRC Quattro B6 4X80W kiinnostaa ja sitä saisi melko edullisesti ihan kotimaasta. 30A efuel sille kaveriksi. Vikatilannetta ajatellen kaikki olisi tietysti yhden kortin varassa, mutta toisaalta neljä erillistä laturiakin maksaa (ja on hankalasti piilotettavissa ;) ).

Ei tuo 4 mikään maaginen luku ole, mutta järkeilin että sellaisen kanssa saisi olla vaikka 3 tai 4 akkua latautumassa hiljalleen omaan tahtiin, yhden ollessa kopterissa ja vaikka yhden jäähtymässä ajon jälkeen. 2S 20C 1800mAh Genssejä (mikäli virran anto piisaa), saisi kyseisen määrän hankittua kasaan helposti. DualSkyt ainakin piisaisi.

Selvästi arvokkaampi Robben Triple 10A, 3X120W antaisi kasvun varaa isompienkin pakkojen täyttöön, mikäli suunniteltu kopteri hankinta ei jäisi viimeiseksi.  :P

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #142 : 28 Tammikuu, 2013, 20:05:12 »

Selvästi arvokkaampi Robben Triple 10A, 3X120W antaisi kasvun varaa isompienkin pakkojen täyttöön, mikäli suunniteltu kopteri hankinta ei jäisi viimeiseksi.  :P
Ei se tahdo jäädä.  ;)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_XT_60_.html tällaista käytän laturin kanssa. Tuo vaan oikeilla liittimillä varustettuna, siihen saa kerralla 6 akkua kiinni. Kaksi laturia, kaksi tuollaista niin pitäisi pärjätä hienosti.

Tosia asia on myös että harva paukuttaa 20 akullista yhtä soittoa. Jos olet vaikka kaverin kanssa lennättämässä ja vedätte vuorovedolla, se antaa jo paljon aikaa lataukseen. Talvipakkasella pärjäsin tuolla tavalla yhdellä kopterilla, jossa on kaksi akkua. Välillä lämmittelemään autoon teekupilliselle, kaveri lentää, mutta laturi jauhaa kaiken aikaa. Tosin vähän se olis ollut nihkeää lämpimämmällä kelillä, ei olis enää akut riittäneet.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #143 : 28 Tammikuu, 2013, 21:59:04 »
Noi 4 x 80 ja 3 x 120 on kyllä edelleen mopoja..

Kuten Tohtori sanoi, kaikkein monipuolisin ja parhaan kasvuvaran mahdollistava setti kuitenkin on useampi yksikanavainen mutta tehokas.

Yleisin setti tänä päivana on servopoweri ja useampi 250 wattinen. Helppo ja halpa kasvattaa toisella powerilla 24 volttiin ja tuimemmilla latureilla isoihin pakkoihin.

Esim:

Aluksi servopoweri ( Sjo1 myy niitä täälllä: http://www.kopterit.net/index.php/topic,17755.0.html ) ja yksi iChargeri
tuolta: http://www.giantshark.co.uk/icharger-106bplus-250w-balancecharger-p-404527.html
tai tuolta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idproduct=6792

Noilla pärjää 450sen ja 500sen kanssa, kun tarvii nopeammin ja isompia akkuja niin ostat yhden laturin lisää.. toi servopoweri jaksaa kahta täysillä.

Kun siirryt 600siin tai suurempiin ostat toisen servopoverin ja liität yhteen niin että saat 24 volttia esim tolle: ( ja edelleen 12v vanhoille )
tuolta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10382__iCharger_206B_300W_8s_Balance_Charger.html
tai tuolta: http://www.giantshark.co.uk/icharger-206b-300w-balancecharger-p-405299.html
ja voit edelleen ladata isojen kanssa yhtä aikaa pienempiä.

Tuolla tavalla ei tarvii myydä vanhoja pois vaan kaikki pysyy käytössä..  geniksenhä noi vielä tarvii tosin käyvästä autosta saa kyllä ladattua kahdella 250wattisella.
Hyvä genis: https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ResolveUrl?urlToResolve=ProductDisplay%3fcatalogId%3d10101%26storeId%3d10551%26productId%3d219301%26langId%3d-11&fromSearch=true


Noi 2 servopoweria ja 4 ichargeria mahtuu tollasseen salkkuun mainiosti: http://www.clasohlson.com/fi/Laukku/Pr314142000 ( keskimmäinen ja suurin )

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #144 : 28 Tammikuu, 2013, 22:27:52 »
jep ite ostin ekaks laturiksi icharger 206b:n enkä oo kyllä sekuntiakaan katunu. tehoa piisaa isojenkin akkujen latailuun, kun on kaksi laturia. ovat todella pienikokoisia ja erittäin helppokäyttöisiä ja selkeitä. Myös nopeita lataamaan. Tällä hetkellä omistan kaksi tollasta ja pari kappaletta noita serveripowereita sarjassa. Suosittelen, hintalaatusuhteiltaan varmasti parhaita.

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #145 : 29 Tammikuu, 2013, 19:44:46 »
Hämmennetään vielä lisää.

Pelkkä teho laturissa ei vielä kerro miten sillä saa ladattua, pääpiirteissään siitä saa käsityksen, mutta ei ihan kokonaan.

Esimerkiksi tuo mainittu icahrger 106B antaa lataustehoksi joko 250 wattia tai 10 amppeeria, riippuen kumpi tulee ensin vastaan.

Sulla on suunnitelmissa 1800 mAh 2S akut. Ajatellaan että lataat rinnakkain 3C latauksella, siitä tulee 5,4 amppeeria. Kaksi noita rinnan ja ei riitä enää virta 2 C lataukseen. Tehoa ei kuitenkaan mene kuin vajaa 90 wattia. Enempää ei saa noihin akkuihin.

Joku kylläkin puhui tuolla sarjassa lataamisesta, sillä sitä tietysti voi kiertää. En tiedä kuinka yleinen tuo on, se on yksi mahdollisuus, sitä saa muut kommentoida, eli joku joka siitä tietää.

Itseänikin hieman kiinnostaisi, mistä löytyisi sopiva lauta yms. tarvikkeet. Tulee vastaan sama juttu 208B:n kanssa kun ladataan 3S akkuja. Jää vielä lähes 100 wattia reserviin laturissa. Toisaalta kolmeen akkuun saa juuri 3C latauksen eli ihan ajankohtainen asia ei sinällään ole.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa jkkmobile

  • Seniori torppari
  • *****
  • East Side #57
Re: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #146 : 29 Tammikuu, 2013, 20:20:27 »
Kaikki riippuu myös siitä lataako kentällä vai kotona..

Kentällä yleensä vain yksi akku/akkupari kerrallaan sitä mukaan kun lentää.. Kotona taas useampi kerrallaan mutta ainakaan itselläni ei kotona ole kiire..

Poissa privy

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #147 : 29 Tammikuu, 2013, 21:25:04 »
Miten iso jytky laturia + tuota 6 akun tasaus lautaa käytetään, jonka JuhoV mainitsi?

Pitääkö haluamansa määrä akkuja laittaa ja poistaa siitä kerralla?

Miten lauta on kytketty, 3 sarjaan / 2 rinnan? Eli miten laturi näkee vaikkapa 6 kpl 2S 1800mAh akkuja 2C latauksessa?

Poissa Matti Häkkinen

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #148 : 29 Tammikuu, 2013, 22:15:22 »
Miten iso jytky laturia + tuota 6 akun tasaus lautaa käytetään, jonka JuhoV mainitsi?

Pitääkö haluamansa määrä akkuja laittaa ja poistaa siitä kerralla?

Miten lauta on kytketty, 3 sarjaan / 2 rinnan? Eli miten laturi näkee vaikkapa 6 kpl 2S 1800mAh akkuja 2C latauksessa?

Useimmissa laudoissa akut ovat rinnan. Onnistuneen latauksen edelytys on, että akut ovat samanlaisia ja suurin piirtein samassa varauksessa kun akut kiinnitetään lautaan.
Esim. kysymäsi 6 kpl 2S 1800 akkuja on laturille yksi 10800 mAh 2S akku. Sittte jos käytetään sarja palikoita voidaan samansta pakasta tehdä 3 kpl 4s 1800 akkuja nämä rinnan joten laturille tämä on 4s 5400.

Itse en käytä juurikaan näitä lautoja vaikka niitä hyllyssä on.

Varoitus!
Jos laitat rinnan 5 kpl ajettuja akkuja ja 1 kpl täysiä akkuja on tämä täydelle akulle lähes oikosulun kaltainen tilanne.

Trex 700N DFC SK540
Trex 600N DFC SK540
Trex 700N DFC Beast X plus
Trex 470 LP Beast X plus
Goblin 700A Beast X plus; Goblin 700X Beast X plus.

Poissa Speedy

  • Jäsen 2024
  • *****
Vs: Lipoakkujen valinta, turvallinen käyttö, lataus ja säilytys
« Vastaus #149 : 01 Helmikuu, 2013, 07:37:32 »
Jos laitat rinnan 5 kpl ajettuja akkuja ja 1 kpl täysiä akkuja on tämä täydelle akulle lähes oikosulun kaltainen tilanne.

Kyllä siitä sekä purettava että viisi latautuvaa akkua kärsivät, mutta kaukana on se "oikosulkua" vastaava tilanne. Yleensä tyhjän akun jännite on siinä 3.7V kieppeillä ja täyden akun jännite siinä 4.2V per kenno, eli jännite-eroa on 0,5V per kenno, eli ei se jännite-ero 6S akuissakaan tyhjän ja täyden akun välillä ole kuin 3V. Teoriassa tuolla jännite-erolla saadaan aikaiseksi todella isoja virtoja (laskennassa otetaan huomioon akkujen sisäiset resistanssit), mutta käytännössä täydellisiä akkuja ei ole jolloin täyden akun jännitteet laskee kun sitä paljon kuormitetaan ja silloin maksimi virratkin laskee. En kuitenkaan sano että tämä olisi suotavaa koska hetkellisesti akkua puretaan enemmän kuin sitä on tarkoitettu (=akku kärsii) ja tyhjiä akkuja hetkellisesti ladataan enemmän kuin niitä on tarkoitettu (=tyhjät akut kärsii). Oikosulussa täysi akku kuumenee hetkessä tulikuumaksi, pullistuu sekä yleensä syttyy palamaan. Käytännössä sitten kun akuilla on lennetty ja niissä on jäljellä sellaiset 20%-40% varausta, ne voi turvallisin mielin kytkeä rinnakkaislatauslautaan koska jännite erot ovat siinä vaiheessa jo todella pieniä ja jännite laskee vielä helpommin kuormittaessa. Pitää kuitenkin muistaa ensin kytkeä isot johdot rinnakkaislatauslautaan ja vasta niiden jälkeen ne tasausjohdot, koska tasausjohtoja ei ole suunniteltu siirtämään virtoja.

Mutta nyt eksyin sivuraitelle tässä sepustuksessa. Tarkoitus oli lisätä tänne että kun käyttää rinnakkaislatauslautaa niin sellainen pieni volttimittari jolla mitataan kerralla tasauspiuhasta kaikkien kennojen jännite on kätevä kapine jolla kannattaa tarkistaa akkujen jännitteet ennen kuin laittaa niitä siihen lautaan kiinni. Siihen ei mene monta sekunttia per akku ja on ainakin varmuus sitten että kaikki akut ovat suurinpiirtein samoissa jännitteissä.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
10 Vastauksia
9174 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Lokakuu, 2011, 14:07:31
kirjoittanut harrier46
41 Vastauksia
29148 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Helmikuu, 2016, 07:10:37
kirjoittanut vee73
5 Vastauksia
5520 Lukukerrat
Uusin viesti 26 Huhtikuu, 2014, 02:19:57
kirjoittanut varis
10 Vastauksia
7056 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2015, 20:51:20
kirjoittanut Mesihukka
3 Vastauksia
2934 Lukukerrat
Uusin viesti 21 Helmikuu, 2015, 09:07:54
kirjoittanut reittila