Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT  (Luettu 11449 kertaa)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« : 06 Kesäkuu, 2011, 22:50:31 »
Jossainvaiheessa alkoi ottaa päähän sekä se että Belt-CP-V2 ei vain tuntunut pysyvän lapasessa ja myös se että usein varaosavarastosta huolimatta viikonlopun lennätys päättyi lyhyeen kun hajosi jokin osa jota ei juuri sattunut olemaan varala. Esimerkiksi pääsiäisenä gyro sai lavasta kylkeensä.
Päätin että parempi olla kaksi kopteria niin selviää vähän pidemmälle.  Myöhemmin tosin selvisi että Beltin viatkin servovikaa huolimatta olivat omaa syytä eli puolimilliä pitkän flybarin ruuvit ja yksi murjottu swashplaten pallo. Beltistä silti enemmän ( http://www.kopterit.net/index.php?topic=12537.0    ).


Aika moni tuntui suosittelevan Trex-450 klooneja joten päätin sitten tilata HobbyKingin tilauksen yhteydessä HK-450ME  Full Metal Edition kopterin. Itse kopterinhan sai 46.99 dollariin. Ajattelin samalla katsoa millaista tasoa ovat myös Hobbykingin servot ja gyrot vaikka foorumilla monet suosittelevatkin niitä kalliimman puoleisia vaihtoehtoja.  Kokonaisuudessaan vaikeinta oli valita Kingin valikoimasta oikeat osat joista pitäisi saada kasaan toimiva kopteri. Paljon apua oli Kingin sivuilla olevasta linkistä tuotteisiin mitä muut tuon kopterin ostajat olivat tilanneet.

Tilauslista näytti siisi seuraavalta:

1x #HK450GT/10900 HK-450GT CCPM 3D Full Alloy Helicopter Kit (Align T-Rex Compat.) = $46.99
1x #T2830-3500/8616 Turnigy 450 Brushless Heli Motor 2830 3500kv = $12.25
1x #XT60/9572 XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) = $3.19
1x #HK401B/10113 Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro = $11.99
1x #D922MG/10976 D922MG Digital Metal Gear Servo 1.8kg/ 12g/ 0.07sec = $9.99
1x #MY40ASBEC/9482 Mystery 40A Brushless Speed Controller (Blue Series) = $20.70
1x #AM1003A/67 4mm Gold Connectors 10 pairs (20pc) = $2.41
5x #GF325/10823 450 class Fiberglass Main Blade 325mm = $16.30
3x #V2-146/11515 HK450V2 Feathering Shaft Set (41x4mmxM2) = $5.76
5x #MG90S/9392 Turnigy MG90S Metal Gear Servo 1.8kg / 13.4g / 0.10sec = $24.95
1x #HK-D922MG/14279 HobbyKing HK-922MG Digital Metal Gear Servo 1.8kg/ 12g/ 0.07sec = $11.10
$165.63

Jälkikäteen havaittua, varaosiksi otettuja feathering shafteja on paketissa 4kpl, eli 12 kappaletta yhteensä. Nyt on tusinallinen akkuja lennetty ja yhtään ei ole vielä tarvittu joten yksi paketti olisi riittänyt. HK-D922MG js D922MG on tasan sama tuote, ei kannata maksaa Hobbykingin brandista $1.11 . AM1003A, olisi pitänyt ottaa 3mm liittimiä. Servoja otin tarkoituksella pari ylimääräistä. Nuo GF325 lasikuitulavat ovat erinomaisia ja eivät kolhiudu niin helposti heinänkorsista yms kuin Beltin hiilikuitujäljitelmälava t jotka ovat oikeastaan kalvopäällysteistä foamia ja sisällä ranka. Näitä lasikuitulapoja saa lisäksi 5 paria samaan hintaan kuin kaksi paria lasikuitujäljitelmälapoj a.

Puuttumaan jäi olellisista varaosista muunmuassa se iso hammasratas kun niitä kingillä ei ollut varastossa. Ei tosin yhtään ratasta ole vielä hajonnut mutta Beltistä niitä meni muutama. Tässä toki syynä ei välttämättä ole rattaiden huno laatu vaan kirjoittajan kasvanut lennätyskokemus.

Jäin sitten odottelemaan Kingin pakettia ja pakkasin innokkaana pääsiäisen erityispitkälle ja jatketulle viikonlopulle Beltin autoon. Sain Beltin lentämään erinomaisesti kun olin löytänyt viat mutta iloa ei kestänyt pitkään, omaa syytäni lensin kärsineellä lavalla ja ilmassa tapahtunut laparikko madoitti Beltin odottamaan varaosatäydennystä. Tehdessäni varaosatilausta leluja.net:iin niin ajattelin että ehkäpä kannattaa uhrata 200 Euroa Amig-450 kopteriin. Kopteriahan on tällä foorumilla kehuttu erinomaiseksi ja kaksi varaosayhteensopivaa kopteria ei ainakaan ole huono valinta. Leluja.net:istä löytyy myös näemmä aika hyvä valikoima Trex-450 yhteensopivia varaosia ja sieltä löytyi myös varaosavarastoon niitä hammaspyöriä.
Tilasin samalla Beltiin vara-osiksi E-Sky:n gyron ja pari E-Sky:n digitaaliservoa.

Leluja.net:istä tuli seuraava lähetys.
1 x A450325F Fibreglass main blades () = 13.61 eur
1 x A450104 Feathering shaft () = 4.54 eur
1 x A450228 Main gear () = 5.55 eur
1 x AMIG 450 Full metal edition ARF  RC-helikopteri (A000450A) = 200.63 eur
1 x 000855 Head lock gyro (EK2-0704B) = 36.35 eur
2 x 000155 Digital servo 7.5g () = 19.16 eur

Leluja.net:in kopteri saapui ensimmäisenä erinomaisessa tukevassa kuljetuslaatikossa sopivasti perjantaina viikonloppua ajatellen. Kopteri oli lähes valmiiksi koottu. Mukana tulevista osista vain moottori ja säädin piti kiinnittää. Omasta varastosta löytyi kolme metallirattaista nopeaa analogiservoa, varmaan ostettu Silshopista lennokivaraosiksi ja Hobbykingin Spektrum vastariklooni joka taisi maksaa 7 dollaria. Kopterin ja TH9X radion ohjeet tulivay mukana CD:llä josta sitten vaan kopiot iPadiin ja kokoamaan. Lentokuntoon kokoaminen ei montaa tuntia vienyt, moottori ja servot paikalleen ja sitten säätämään.

Ensimmäistä kertaa T-Rexin kaltaisia kootessa mieleen jäi lähinnä että servojen ruuvien mutterit tulivat aika hankalaan paikkaan ja elevaattorin servon työntötangon säätämiseen en keksinyt muuta hyvää keinoa kuin ottaa se anti-rotation osa irti tieltä. Kopteri oli helppo saada säätöön. Konfasin Spektrumin DX-7 radion pitkälti leluja.net:in FlySky TH9X manuaalin ohjeiden mukaan. Kaikesta ohjeista huolimatta taisi hukkua ainakin tunti ennen kuin radio oli kunnolla konfattu. Aluksi ei millään tahtonut saada servoja toimimaan yhdessä oikeaan suuntaan. Asiaan kun vaikutti se että servojen johdot on oikeassa järjestyksessä, servojen toimisuunnan kääntö radiossa ja sitten sen Swashplaten miksausten etumerkit. Yksi syy lopulta oli kopterin kokoonpanovirhe kun olin asentanus elevaattorin servon vahingossa rungon oikealle puolelle. Itse FlySky TH9X ohje on erinomainen ja TH9X radion konfaus onnistui askel askeleelta ohjetta seuraten.

Ennen lennätystä kävin vielä läpi että ruuvit ovat kireällä ja tarvitaanko ruuvilukitetta, aika monet ruuvit olivat riittävän kireällä ja en sitten niitä lähtenyt lukitten takia lisäämään. Vaikuttaa siltä että kopteria kasatessa lukitetta on käytetty eikä sitä tarvinnut jokapaikkaan lisätä.  Toinen miellyttävä ykistyiskohta oli se että mukana oli ruuveja selkeäti ylimääräisiä.

Sitten Amig:ia lennättämään, ensimmäinen lento ja kopteri lensi kuin unelma. Vähän työntötankojen säätöä että ei tarvitse radiossa trimmata ja se siinä. Ensimmäinen kopterini jolla meni eka tusinallinen akullisia ilman kaputtia. Itse arvioin kopteria puhtaasti aloittelijan kannalta eli että se lentää vakaasti ja vastaa ohjaukseen täsmällisesti. Kaikki vähänkin 3D minun tapauksessani on tahatonta ja merkitsee kopterin korjaushommia. Kopteri lensikin ilman vaurioita varmaankin pari tusinaa akullista kunnes nopari päätti sanoa sopimuksensa irti kesken lennon, BEC piiri lopetti sähkönsyötön vastarille ja servoille ja niimpä kopteri kopsahti patrista metristä tonttiin. Vaurioita: lavat yhtenä kappaleena mutta murtumajäljillä, yksi perälapa poikki, metalliset laskutelineet hieman mutkalla mutta suoristettavissa kohtuullisiksi ja pääakseli ehkä millin pari vääntyneenä. Leluja.net kun pyysin leluja.net:istä noparia rikkoutuneen tilalle, luvattiin sellainen lähettää. Iloisena yllätyksenä samaan pakettiin oli pakattu muitakin varaosia jotka menivät vaihtoon vaikka en ollut niitä edes kehdannut pyytääkkään.

Kun Amig ollut käytössä jonkinaikaa saapui Hobbykingin paketti. Ensivaikutelma oli tasan päinvastainen kuin leluja.net:in paketissa, nuhruinen muhkurainen pahvilaatikko jonka sisällä oli kaikki tilaamani osat sikinsokin muovipusseissa ja myös kopteri siinä seassa osina eikä ohjeista tietoakaan. Olin toki jo ennakolta ladannut Hobbykingin sivulta Alignin alkuperäisen manuaalin jonka joku asiakas oli sinne uploadannut. Sinänsä itse kopterin tai osien laadussa ei ollut valittamista.

Kopteri oli paloina, valmiksi koottu runko. Rungon sivulevyt hiilikuitua, ei metallia. Täällä foorumila olikin metallisia sivulevyjä haukuttu joten tämä oli hyvä juttu. Nuppi valmiiksi koottuna, ruuvilukitettakaan ei tarvittu kuin flybarin control rodiin. Perä oli valmiiksi koottu ja beltti valmiiksi asennettuma. Suurimmaksi osaksi laatu oli vastaavaa kuin Amigissa joitakin pikku huomautuksia. Takapuomin tukien päätyt oli liimattu uskomattoman surkeasti, onneksi irroneet osat löytyivät pihalta lennätyksen jälkeen. Laskutelineet olivat muovia, kuvien perusteella ainakin näyttävät samanlaisilta kuin Alignin telineet kun ne Amigissa ovat tukevan tuntuista alumiinia. Beltissäkin muoviset telineet ovat kestäneet kymmeniä kovia laskuja vaikka kuinka paljon. HK:n toinen teline hajosi vaikka kopterilla ei ole tehty ainuttakaan kunnon kovaa laskua ja lavatkin ovat vielä alkuperäiset :) Ilmeisesti käytetty muovilaatu vain on huonosti soveltuvaa, kovaa ja haurasta. Täytyy tilata leluja.net:istä Amigin metallitelineet kun niitä taas tulee varastoon tai Alignin “Bump resistance” telineet.

Kokonaisuudessaan HK:n kokoonpanoon kului päivän verran mukavaa askartelua, homma oli vähän helpompi kun oli harjoitellu Amigin kanssa. Samoin radion konfaus meni Amigin konfauksen kopioimalla.

Sitten vaan lentämään. HK450GT lentää sekin kuin unelma, pysyy erinomaisesti aloittelijan lapasessa. Itse en lento-ominaisuuksissa näiden kopterien välillä osaa eroa tehdä. Ainoana erona on että servojen  varsi (horn) tuli  Amgiin laitetuissa servoissa 15mm mittaiseksi ja HK450:aan 12mm. Tästä johtuen Amig-450 on paljon herkempi ja HK450GT taas vakaampi. Kun Amigilla minulla on lähettimessä Aileron D/R 60% ja Exp 30% niin HK:lla D/R 80%. Tämä asetus tasaa eroja.

Kokeilin lennättää myös TH9X radiolla, periaateessa samoilla asetuksilla kuin Spektrum DX-7 .
Jostain määrittelemättömästä syystä Spektrumilla tuntuma vain tuntui paremmalta.

Muita eroja ? Amig-450 on kauniimpi ja Canopy erittäin kauniisti ja näyttävästi maalattu. HK450GT näyttää askeettiselta työkoneelta.

Hobbykingin halpa hinta ei kerro ihan kaikkea. Mukaan tuli 63 dollaria lähetyskuluja, 2.68 luottokorttikuluja sekä riippuen tullipostista Suomen valtio ottaa osuutensa.  Amigin mukana taas tulee kuudenkympin arvoinen tukeva kuljetus- ja säilytyslaatikko.
 
Beltiin verrattuna molemmissa toki tulee enemmän säätämistä ja radion konfigurointia eli jotain pitää osata entuudestaan. Jos omitaa entuudestaan hyvälaatuisen radion niin hinta jää samaan luokkaan Beltin kanssa.

Pieni yhteenveto: Amig-450 ja HK450ME tuntuvat molemmat hyvälaatuisilta ja jopa minuntasoisen aloittelijan kannalta helpoilta lennättää. Amig-450:n kanssa pääsee pienemmällä vaivalla varsinkin jos ottaa samasta paikasta servot ja gyron sekä käyttää TH9X radiota. HK450ME on edullinen vaihtoehto jos haluaa nähdä vähän vaivaa kokoonpanossa ja osaa valita Hobbykingin listoilta oikeat osat. Ihan ensimmäiseksi kopteriksi molemmat vaativat entuudestaan jo jotain kopteriosaamista lentokuntoon saattamiseksi.

Varaosien saamisen kannalta leluja.net on osoittautunut erinomaiseksi paikaksi. Osat ovat yleensä olleet postilaatikossa kahdessa päivässä ja suurinta osaa varaosista on yleensä varastossa. Hobbyingin ongelma on että turhen monia osia ei ole varastossa ja muutenkin tilauksen Suomeen tuleminen kestää 2..3 viikkoa. Kun molemmat kopterit ovat T-Rex 450 klooneja ja näyttävät päälleppäinkin varaosa-yhteensopivilta niin on toki oletettavaa että leluja.net:in varaosat sopivat myös HK450 kopteriin.

TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« Vastaus #1 : 07 Kesäkuu, 2011, 07:53:26 »
Hyvä ja kattava raportti, mukava lukea. Varmasti hyödyllistä monelle aloittelijalle (kuten allekirjoittanut).

Lainaus
Ihan ensimmäiseksi kopteriksi molemmat vaativat entuudestaan jo jotain kopteriosaamista lentokuntoon saattamiseksi.

Tai kuten täällä (ensikopteri HK-450MT) kärsivällisyyttä ja penteleesti kopunetin ja -wikin surfaamista. Ja lisää kärsivällisyyttä (tai kattavaa varaosavalikoimaa), kun jokainen muutamasta alun lentoyrityksestä tuottaa korjattavaa...

Lainaus
tai Alignin “Bump resistance” telineet

T-Rex 500:n landarit on osoittautuneet erinomaisiksi: joustavat asfaltilla, ja koko auttaa epätasaisemmilla alustoilla.

Kyllä tuossa HK:ssa tuntuu saavan kohtuullisesti vastinetta rahoilleen, kun hinnat ovat tosiaan lähes naurettavia.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« Vastaus #2 : 28 Kesäkuu, 2011, 15:25:04 »
Mukava raportti.

Eilen itse osittain täältä saamieni ohjeiden mukaan konffasin yöllä Flyskyn TH9x:n Amigille ja tänään tuossa piti yrittää vähän pomputtelua, mutta onko se todella niin, että normaalimodessakin lapakulmat on vasta nollassa, kun kaasutikku on puolessavälissä? Kun on Lama V3:lla lennellyt sisätiloissa, niin tuo kopteri vaikuttaa ennen puoltaväliä kaasua ruohonleikkurilta, ja varmaan siinä vaiheessa kun se irtoaa maasta, niin se vaikuttaa teurastuskoneelta :D Mulla meni nimittäin sisu kaulaan ja tulin kopterin kanssa sisälle tarkistamaan, että onko ne lapakulmat ihan oikein, kun harjoituslandareiden kanssa kopteri pyrki vaan maata kohti :)

Tuon Laman kanssa jo tullut se opittua, että säädöissä ei saa olla paljonkaan vikaa, että lentämisestä ei tule yhtään mitään. Meinasin sen kanssa jo jossakin vaiheessa luovuttaa, kun tuntui että "eihän tätä pysty kukaan lentämään". :) Sit kun ne säädöt oppi saamaan kohdalleen, niin johan onkin mukavaa. Ei pienet ilmavirtauksetkaan haittaa. Luulisi että Amig 450:llä peruslento sujuisi oikein säädettynä paljon nätimmin mitä tuolla Lamalla...

Akku oli ladattu tuohon Amigiin E-Sky:n balanserilaturilla. En tiedä loppuiko siitä tehot kesken tuon kokoiselle akulle, kun kennomonitori alkoi näyttää jo parin minuutin leijuntaanlähtöyrityksen jälkeen punaista ainakin yhdelle kennolle. Se on nyt kiinni Bantam BC-6DX-II:ssa, ja se latasi akkua jopa tunnin! Sama juttu lähettimen akun kanssa. Ei niistä mukana tulleista pikkulatureista ole mihinkään muuhun kun akkujen tuhoamiseen. :/

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« Vastaus #3 : 29 Kesäkuu, 2011, 21:19:57 »
Mun onneni on että osien saaminen kestää. En nimittäin mitenkään olis ehtinyt saada tota lapakulmajuttua tajuntaan jos osat olis ollut kaikki valmiina.

Yritän siis selventää asiaa siten kuin sen itse viimeinkin tajusin: Jos olet säätänyt ne lapakulmat niin että lapakulmat ohjaimen tikun liikkeellä alareunasta yläreunaan on noin -10:stä asteesta +10:een asteeseen ja tikun keskiasennossa lapakulma on nolla, kaikki hyvin ja jatka lukemista eteenpäin.

Nyt sitten sieltä radion valikosta lapakulmakäyrä. Oleellista on tässä kohtaa muuttaa asteet prosenteiksi. 0% on -10 astetta, 50% on 0 astetta, ja 100% on +10 astetta. Kaikki haluamasi arvot voit (ja pitää) muuttaa prosenteiksi siitä astekulmasta mitä haluat, ja näpytellä ne siihen radion käyrään.
Jos haluat vaikkapa siinä Norm-tilassa tikun alareunaan lapakulmaa -2 astetta, se menee näin: 100%/20=5% eli yhden asteen muutos lapakulmassa on 5%. Kun lähdetään -10:stä asteesta eli 0%:sta ja lisätään siihen 8 astetta, on radion kohtaan L laitettava 8x5%=40%.
Jos tikun yläasentoon halutaan lapakulmaa 9 astetta, vähennetään se yksi aste eli 5% 100%:sta, niin radion arvoksi H tulee 95%.
Tikun keskiasentoon voidaan tähdätä leijuntaan kuulemma riittävä noin 5 astetta. Se on sitten tietysti 75%, ja se laitetaan radion kohtaan 2.
Kohdat 1ja 3 lasketaan vieressä olevien väliin, eli tässä esimerkissä 1 on 57,5 ja 3 on 85. Tällöin lapakulmakäyrä on suora.
Jotkut suosittelevat tasoittamaan lapakulmakäyrää keskikohdan ympärillä ohjausliikkeiden rauhoittamiseksi. Se tapahtuu asettamalla arvot 1 ja 3 hiukan lähemmäksi arvoa 2. Tässä esimerkissä vaikkapa 62,5 ja 80, jolloin lapakulmakäyrästä tulee hieman S-kirjaimen muotoinen, kokeile itse sillä radiolla :)

Toivottavasti en sotkenut asiaa entisestään... ;D Laita vapaasti yv, jos haluat kysyä jotain.

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2011, 22:52:33 »
Nyt kun tuolla HK450:lla alkaa olla takana ainakin sata akullista niin ovat ekat kulumisviat tulleet esille. Kopterin rungossa oleva perähihnaa pyörittävä rataan akseli
lähti irti laakereistaan. On niissä ilmeiseti kiinni puristusliitoksella. Nyt tuntuivat lakerit tosi väljiltä eikä puristusliitoksesta tietoakaan.

Samalla tuli verratuksi HK:n ja Amigin perälapojen mekanismia. Aloin ihmetellä että HK:n perälavoissa on monta kymmentä astetta välystä. Tuon lapoja kääntävän osan liukulaakeri oli kulunut hyvin väljäksi ja pääsi heilumaan peräakselilla sensijaan että olisi vain liukunut. Voi tämä toki hyvinkin olla tulosta laiskasta öljyämisestä. Amigissa rakenne tuntuu järkevämmältä, siinä liikuttelun hoitaa haarukka joka välittää voiman molemmilla puolilla olevien tappien kautta eikä yhdellä pallolla.
http://www.leluja.net/a450305-tail-rotor-control-p-1639.html

Toisaalta, ei se varaosa HK:ssa paljoa maksa mutta joutuu odottamaan eli taidampa pistää HK:n kopteriin nyt Amigin osat.

Tuli myös opituksi että kannattaisi aina tarkistaa leputusakselin päissä olevat ruuvit, niiden kierteet ja kireys jos joutuu vaihtamaan torppauksen takia murtuneen lavan, lähtivät lavat Amigista heinikkoon todella lujaa, onneksi lentoonlähdössä eikä tulilinjalla ollut silmiä tai kasvoja. Aikaisemmin olikin jo opittu että huonokuntoisilla lavoilla ei kannata lentää ankä kyllä enää koskaan osta "hiiilikuitujäljitelmä" lapoja joissa on sisällä rakna ja päällä pemeää muovia. Lasikuitu- ja hiilikuitulavoista näkee ja tuntee jois se on murtunut ja toisaalta heinät eivät lapoja tunnu tuhoavan vaikka lavat ei nyt ruohonleikkureiksi ole tarkoitettukaan. Vähän miettii että pitäisikö lennättää suojalasit päässä eikä lähellä kasvoja tai ihan kasvojen korkeudella... 
Ettei kävisi näin:


Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Aloittelijan kokemuksia Amig-450 ja HK-450GT
« Vastaus #5 : 02 Heinäkuu, 2011, 20:24:03 »
Nyt kun tuolla HK450:lla alkaa olla takana ainakin sata akullista niin ovat ekat kulumisviat tulleet esille. Kopterin rungossa oleva perähihnaa pyörittävä rataan akseli
lähti irti laakereistaan. On niissä ilmeiseti kiinni puristusliitoksella. Nyt tuntuivat lakerit tosi väljiltä eikä puristusliitoksesta tietoakaan.

Samalla tuli verratuksi HK:n ja Amigin perälapojen mekanismia. Aloin ihmetellä että HK:n perälavoissa on monta kymmentä astetta välystä. Tuon lapoja kääntävän osan liukulaakeri oli kulunut hyvin väljäksi ja pääsi heilumaan peräakselilla sensijaan että olisi vain liukunut. Voi tämä toki hyvinkin olla tulosta laiskasta öljyämisestä. Amigissa rakenne tuntuu järkevämmältä, siinä liikuttelun hoitaa haarukka joka välittää voiman molemmilla puolilla olevien tappien kautta eikä yhdellä pallolla.
http://www.leluja.net/a450305-tail-rotor-control-p-1639.html

Toisaalta, ei se varaosa HK:ssa paljoa maksa mutta joutuu odottamaan eli taidampa pistää HK:n kopteriin nyt Amigin osat.

Tuli myös opituksi että kannattaisi aina tarkistaa leputusakselin päissä olevat ruuvit, niiden kierteet ja kireys jos joutuu vaihtamaan torppauksen takia murtuneen lavan, lähtivät lavat Amigista heinikkoon todella lujaa, onneksi lentoonlähdössä eikä tulilinjalla ollut silmiä tai kasvoja. Aikaisemmin olikin jo opittu että huonokuntoisilla lavoilla ei kannata lentää ankä kyllä enää koskaan osta "hiiilikuitujäljitelmä" lapoja joissa on sisällä rakna ja päällä pemeää muovia. Lasikuitu- ja hiilikuitulavoista näkee ja tuntee jois se on murtunut ja toisaalta heinät eivät lapoja tunnu tuhoavan vaikka lavat ei nyt ruohonleikkureiksi ole tarkoitettukaan. Vähän miettii että pitäisikö lennättää suojalasit päässä eikä lähellä kasvoja tai ihan kasvojen korkeudella...  
Ettei kävisi näin:


Kate

Katoin ton pätkän ja kas kummaa, mun torpissa se hiilikuitu (jäljitelmä???) lapa katkes just samasta kohtaa. Ei tosin irti asti vaan se taipuu helposti saranamaisesti kun sitä koittaa taivuttaa.

450 kokosen kopterin kanssa jo pitää aikalailla kunnioittaa sitä liike-energiaa mitä lavoissa on. Se on expotentiaalista verrattuna pienempiin koptereihin. Kuten yhdessä threadissa sanoinkin, niin eka kerta kun pyöritin 450 roottoria, niin se oli jokseenkin pelottavaa. Jos ei ole täysin 100% varma, että ne lavat ei ole lähdössä kopterista tangentin suuntaan, niin ainakin tekee mieli olla vähän kauempana radioitten kanssa.
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu, 2011, 20:28:26 kirjoittanut Bylsimys »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
15551 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2015, 00:04:39
kirjoittanut tuhlaajapoika
HK 450GT PRO

Aloittaja Luigi Cravatto « 1 2 ... 7 8 » Kloonit

184 Vastauksia
103491 Lukukerrat
Uusin viesti 28 Elokuu, 2013, 22:01:11
kirjoittanut Tuoppi
7 Vastauksia
6529 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2011, 21:17:24
kirjoittanut mika66
31 Vastauksia
14039 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Kesäkuu, 2014, 14:43:59
kirjoittanut Timpe
1 Vastauksia
1798 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2014, 16:09:38
kirjoittanut virtakuono