Aligniltahan on tulossa uusi FBL-purkki, 3GX. Uutta rautaa, täysin uusi softa, integroitu vastari, perussettiä. Se mikä havahdutti minun mielenkiintoni on seuraava spekulaatio:
"-Additional peripherals planned for the 3GX includes 3-axis accelerometer, 3-axis magnetic compass, and GPS positioning system. While the commonly available position hold gyro system utilizes only 6 sensors, 3GX’s total of 10 sensors ensure positioning of helicopter with superior accuracy, providing the ultimate solution for aerial photography or other special purposes."
Käytännössä parin sadan mokkula on astumassa usean tuhannen euron DJI- ja Helicommand Profi -vakautushärveleiden tontille, mikäli GPS:n ja muiden sensoreiden avulla toteutettava asento- ja paikkavakautus realisoituvat. Olen pelkkänä korvana!
http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150184529974544.322126.194493419543Skookum SK-720 on käytännössä spekseiltään aika sama laite ja myös siihen on luvattu GPS-lisäkettä jo vuoden "ihan kohta saapuvaksi". Skookumin osalta tilanteen tekee tosin hämärämmäksi se, ettei GPS:n käyttötavoista ole mainittu sanaakaan. Todennäköisin vaihtoehto on se, että GPS:ää käytetään vain parantamaan laitteessa jo nyt olevan "mustan laatikon" toimintaa. Vehkeestähän on lennon jälkeen ladattavissa läppärille lennon aikana kerättyä dataa vastarin saamista signaaleista ja kopterin asennosta. Tämän datan avulla lennon voi katsella jälkeenpäin simulaattorimaisesta näkymästä, jossa kopterin sekä tikkujen liikkeet toistetaan mahdollisimman totuudenmukaisesti. Mikäli GPS:ää ei tulla käyttämään kopterin paikkavakautukseen, on vehje ilmakuvaajan silmissä lähes yhtä tyhjän kanssa. Pidän siis peukkuja Alignille, että saavat lupauksensa lunastettua!