Itse aloittelin vuosi sitten kopteriharrastuksen verkkokaupan Wasp X3V kopterilla. Sen mukana tullut laturi oli suorastaan paloturvallisuus riski, joten jotain piti tilalle saada. Ostin sitten iMax B6 laturin joka tuntui järkevältä siihen tarpeeseen. Mahdollisuus ladata jopa 6S akkuja tuntui kivalta tulevaisuutta ajatellen. Skyartecin 900mAh 2S akkuja minulla oli lopulta yhteensä 5kpl enkä niitä uskaltanut ladata kuin 1C virralla. Rinnanlataustakaan en uskaltanut tehdä kun Skyartecin halvassa mankassa ei ollu edes timeriä, niissähän oli kaikissa kovasti eri jännite aina lennon jälkeen. Eli minulla meni aina jopa 5 tuntia siihen että latasin kaikki akut. Siinäpä sitä ilta meni sitten kun aina päivän päätteeksi vaihteli akkuja laturiin. Toisaalta, viidellä akulla saattoi tunnin lennätysreissun käydä tekemässä. Harrastus meni eteenpäin tuollakin, kun en paremmastakaan tiennyt.
Keväällä sitten kopteriharrastuksen todellinen jatko oli realisoitunu ja hommasin T-Rex 450 kopterin ja siihen 4kpl 2200mAh 3S akkuja. Nyt tuo iMax B6 oli jo auttamattoman pieni laturi. Sillä pystyi käytännössä yhtä akkua lataamaan noin 2C virralla. Eli neljän akun lataamiseen olisi mennyt kaksi tuntia. Lennättämisen halu oli kuitenkin niin iso että hommasin laturiksi iCharger 206B:n powereineen ja rinnanlatauslaudan. Sillä saakin sitten kaikki neljä akkua 20 minuutissa täyteen. Ei tarvinut enää kauan vatuloida kenntälle lähtiessä akkujen kanssa. Samoten kentällä pystyi autosta lataamaan kahta akkua rinnalla turvallisella 3C latauksella. Tällä pääsi siihen että yksinkin lennättäessä pystyi kahta akkua lennättämään ja kahta lataamaan, ja sitten kun toisen parin ajoi tyhjäksi niin toinen olikin jo täynnä.
Nyt sitten laivue kasvoi aikuisen miehen mittoihin Synergyn E7 kopterin myötä, jonka myötä laitoin myös Powerlab 6 laturin powereineen. Tuo on siis 1kW tehoinen laturi. Vielä tällä hetkellä minulla on vain yksi pari 6S 5000mAh akkuja. Tuolla laturilla pystyy 6S akkuihin antamaan 40A latausvirtaa, mutta yhteen akkupariin en uskalla yli 20A virtaa laittaa. Tällöin kyseessä on siis 2C lataus. Eli latauskalusto käy puolella teholla. Tarkoitus on tosin hommata vielä akkupareja lisää jolloin laturi pääsee oikeuksiinsa. Kentällä tuo on jo hankala siinä mielessä ettei sillä pysty lataamaan käytännössä kuin yhtä paria kerrallaan, ainakaan ilman agregaattia. Auton akusta laturi pystyy ottamaan sen 40A virtaa sisään ja sillä saadaan akkuun se 20A sisään, eli ihan ok jos yhtä akkuparia vain lataa. Toisaalta, lataamiseen menevä aijan voi hyötykäyttää ajamalla sillä aikaa 450 reksillä. Näin vähän valon aikaan voi tehdä niin että lähtiessä lataan molempien koptereiden kaikki akut täyteen (menee se 20min). Kentällä sitten lennän ensin isolla, sitten ison akku lataukseen, 2 akullista reksillä, taas seiskalla akullinen, toinen pari reksillä, ja viimeinen lento seiskalla. Sitten alkaakin jo olla niin hämärä että sama lähtä pois muutenkin. Autosta varmaan uskaltaisi ottaa vielä sen 10A pikkureksin akkujen lataukseen, jolloin pääsisi jo siihen että kokoajan saa lentää jommalla kummalla kopterilla koko päivän.
Vaikka minulla on nyt jo kolme laturia, en silti ole heittänyt menemään edes tuota iMax B6 laturia. Se on mukavan hiljainen ja siihen riittää läppärin poweri virtalähteeksi. Sillä on kätevä esimerkiksi lähettimen akkua latailla. Voi sillä latailla myös isommasta kopterista vastarin akkua (2S 2200mAh), teho riittää siihenkin ihan hyvin. Eli se että olen tähän mennessä hommannut aina juuri kyseistä tarvetta vastaavan latauskaluston ei ole ollut huono vaihtoehto. Sen sijaan tulevaisuuden ennustaminen on hankalaa ja sen pohjalta pitkälle tulevaisuuteen riittävän ja myös järkevän ratkaisun hommaaminen voi olla vaikeaa. Isompaan kokoluokkaan siirryttäessä latauskaluston tehontarve kasvaa aika radikaalisti, sitä on hankala ennakoida ellei ole sitten jo etukäteen suunnitellut jo miten ison vehkeen aikoo vielä laittaa. Etukäteen en olisi uskaltanut kilowatin laturia laittaa ennen kun tiedän että semmoista tulen tarvitsemaan. Ja nyt kun sellainen on, niin eipä se pienemmän laturin tarve vielä ole hävinnyt. Tietysti isolla laturilla voi ladata aina myös pieniäkin akkuja, mutta mahdollisuus useamman erilaisen akun yhtäaikaiseen lataukseen on tärkeää.