Kirjoittaja Aihe: HK 450GT PRO  (Luettu 103638 kertaa)

Poissa Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #125 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:16:18 »
Tuon viimeisen videon perusteella sanon kuten muutkin, lisää kiekkaa ulkona ja ilmaan. 450 kopteri sisällä on pelottava vehje mutta tuo vaikuttaa tärinän/vapinan suhteen aivan lentokelpoiselta, jopa aika hyvältä. Räkänä taivaalle.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #126 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:17:02 »
paremmat lavat: lapojen omien painopisteiden heitto 1mm.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #127 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:26:58 »
tämä tärinä ei tule kysymykseenkään siinä touhussa.

Jos kokemusta on lennätyksestä ja kopu oletettavasti pysyy hanskassa, niin koeta ihmeessä nostaa ne kiekat sinne vähintään 70% tasolle. Toi mun hookoon keltainen (kuten piropirkkakin kommentoi) tosiaan kieroine nupin kuorineen tutisee pienillä nuppikiekoilla ihan sairaasti. Jäällä jalakset tekee about 2-3cm liikettä sivuttain, mutta se rauhoittuu, kun kierrokset nousee tarpeeksi. (edelleenkin tuohon on tulossa kurantit osat ja olen tietoinen tärinän aiheuttamista ongelmista) Ohjelmoit säätimeen nopean spoolupin (jos mahdollista säätää) ja nyppäät kopun ilmaan suht nopeasti. Tuo mun keltakarvainen kiinanvapisijakin todistetusti lentää ihan hyvin kunhan nuppikiekat saa sinne 3k huitteille.
« Viimeksi muokattu: 11 Huhtikuu, 2013, 22:28:59 kirjoittanut Jomppis »

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #128 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:29:18 »
mitä tarkoitat spoolupilla?

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #129 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:34:30 »
Oot kutakuinkin kaikki pyörivät massat tsekkaillut, joten ei tuossa nyt jää enää paljoa muuta vaihtoehtoa kuin nuo stabbarin lavat. Ei tuo pää- ja autorotaatiorattaan veippaus niin pahaa tutinaa aiheuta, että kopu meinais nurin mennä.

Spool up = moottorin käynnistys/kierrosten keräys -vaihe.
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #130 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:35:07 »
mitä tarkoitat spoolupilla?

Startissa kierrosten nostoa. Mulla on YGE 45A -säädin ja siinä voi valita Startup speediksi "Heli slow, -middle ja -fast" tuolla hitaimmalla ehtii parta kasvaa sentin ennenkuin nupissa on kiekat ja silloin se myös tod.näk. ehtii heittää myös parit tiputanssit.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #131 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:41:30 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11430__HobbyKing_40A_BlueSeries_Brushless_Speed_Controller.html
tuollainen on säätimenä ja ohjaa 2218 typhoonia. tuossa ei taida olla muuta kuin softstart+governoori. softstarttia en saanut ohjelmoitua.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #132 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:46:17 »
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11430__HobbyKing_40A_BlueSeries_Brushless_Speed_Controller.html
tuollainen on säätimenä ja ohjaa 2218 typhoonia. tuossa ei taida olla muuta kuin softstart+governoori. softstarttia en saanut ohjelmoitua.

Kyllä siinä manuaalin mukaan on Very Soft, Soft Acceleration ja Start Acceleration.

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #133 : 11 Huhtikuu, 2013, 22:48:28 »
^^Mikäs siinä ettei saanut ohjelmoitua? Toi on kyllä ärsyttävä piippailla ilman ohjelmointikorttia, kun joka asetuksen jälkeen pitää repiä akku irti ja sit takas ohjelmointitilaan tekemään seuraava säätö. Mutta kyllä mulla on nuo toiminu ihan hienosti. Tänään viimeks piipitellyt vastaavaa vehettä...
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #134 : 12 Huhtikuu, 2013, 00:21:35 »
jaa'a. paha sanoa. säädin tuntui pomppivan asetuksissa miten sattuu ja "kuulltuani" oikean äänen oletin sen olevan oikea ja valitsin sen. mitään ei muuttunut... no eipä tuo ohjelmointikortti paljoakaan ole. alle $4

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #135 : 12 Huhtikuu, 2013, 09:39:04 »
Asetus muuttuu vasta, kun olet irrottanut akun ja kytkenyt uudelleen normaalisti kiinni. Mutta enivei - kopu taivaalle vaan. Ei tuo niin pahasti värise ollenkaan, kun ei kerran videollekaan tallennu.
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #136 : 12 Huhtikuu, 2013, 21:52:00 »
Tuossa jotain vertailupohjaa värinälle by Jomppis & Kiinantärisijä.  :)



Edit: Sais paremmin selvää, jos olis viittiny tarkentaa edes lähelle kopteria.  ;D
« Viimeksi muokattu: 12 Huhtikuu, 2013, 21:54:05 kirjoittanut piropirkka »
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa Dutchman

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #137 : 12 Huhtikuu, 2013, 22:13:30 »
Lapojen tasapaino on tarkastettu? Ei riitä, että ne painaisivat saman verran. Stabbarin tanko on mitattu keskelle ja stab. lavat pyöritelty molemmat saman verran tankoon, ja tarkastettu etäisyys-mitta? Pääakseli on varmasti suora? Itselläni on ollut valmiiksi vinoja akseleita HK-kopuissa.. Pääratas ovaali? Pitää muistaa, että epämuotoisen päärattaan RPM in sama kuin pääakselissa, eli voi tuoda oman osansa tärinöille.

Poissa piropirkka

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #138 : 12 Huhtikuu, 2013, 22:31:11 »
^Juu, toi on siis käyttäjän Jomppis kopteri. Siitä on nupin kuori kiero ja oli siis jo uutena. Pääakseli siinä onkin jo Alingia, kun sekin oli kiero. Mutta video siis vertailuksi
suhoselle, että kyllä sitä värisevääkin kopteria voi irrottaa maankuoresta.  :)

Omassa onkin kohta kaikki pyörivä Alignia ja suoraa. Siltikin se värisee tietyillä kierroksilla, kuten videosta näkee. (Juu, oli menny gainia liikaa...)
The fact that you breathe doesn't mean you're alive.

Poissa Jomppis

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #139 : 12 Huhtikuu, 2013, 22:50:46 »
^Juu, toi on siis käyttäjän Jomppis kopteri. Siitä on nupin kuori kiero ja oli siis jo uutena. Pääakseli siinä onkin jo Alingia, kun sekin oli kiero.

Joo tuo on tosiaan mun keltakarvainen kiinantärisijäTM. Pääakseli on suora, kuten piropirkka jo kertoikin ja lavat on tasapainossa myös. Pääratas on HK:n tyyliin soikea ja nupin kuori kieroon valettu. Tuosta hulvattomasta vapinasta huolimatta sen saa ehjänä ilmaan ja se lentää ihan ok.

Suhonen91:lle "uskon vahvistukseksi" tuo video oikeastaan kuvattiinkin. Se vapina rauhoittuu, kunhan nuppiin saa tarpeeksi rundia. Hyrrävoimat varmasti osaltaan vaikuttavat asiaan.  Ilmaan vaan rohkeasti se kopu!  8) Ei noita romuja kannata hyllynkoristeenakaan pitää... Lennokkipuolella on tullut opittua, että kaikki ne paskoutuu ennemmin tai (joskus harvoin) myöhemmin.  ;D

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #140 : 13 Huhtikuu, 2013, 00:47:24 »
välillä oli tuollaista vibraa. ellei pahempaa. onneksi se on nyt pikkasen kurissa. ilmaan en ole vielä kerinnyt laittaa. jahka huomenna (lue: tänään). mutta niin stabbarien etäisyys on mitattu ihan alusta asti kohilleen. kait se on sitten todettava että nupin pää on jyrsitty päin ¤%&¤&/#¤ ja pääratas on mitä on... ironista tässä tärinähommassa on kuitenkin se että tämä ei ole ainoa rc vehje joka tärisee täysin tuntemattomasta syystä... mutta ei siitä sen enempää, koska lennokit ei kuulu tälle foorumille... mutta katsotaan mikä tilanne huomenna. jos sais jonkun kuvaamaankin niin parempi.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #141 : 14 Huhtikuu, 2013, 00:02:36 »

siinä teille. hyvin lentää vaatii vain vielä paljon gyron kanssa pelleilyä... sekä idlen trimmaukset jne... ensinostolla oli unohtunut laittaa expoja... oli lievästi kiikkerä :D
videon takana ja äänenä eino "eikka" korhonen.

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #142 : 28 Huhtikuu, 2013, 18:38:37 »
kopteria ajettu nyt enemmän ja idletkin säädetty jotenkin. eka flippi heitetty ja todettu että liikkeitä ei ole tarpeeksi ja moottori puutuu. :/ eikä perä pysy mukana vaikka gainin säätää niin, että juuri ja juuri ei vispaa. perällä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13421__HKS_9650_High_Speed_Servo_2_3kg_25g_0_08sec.html tiedän että on vähän hidas. pitäisikö päivittää? jos pitäisi niin mihin? moottorina: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9257__Turnigy_Typhoon_450H_2218H_Heli_Motor_3450kv_450_class_.html ja 13t pinjoni.. jos ohjelmallisesti liikkeet on jo maksimissa suhteessa servojen liikeratoihin.

Poissa Picea

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • Intermediate hoverer
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #143 : 28 Huhtikuu, 2013, 22:01:01 »
Minulla ei ole omia vertailukohtia moottoreille 450 luokassa, rakensin oman klooniprooni suoraan 6S:lle, moottorina NTM450 / 1700kv http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24433__NTM_Rotor_Drive_450_Series_1700KV_930W.html
Lähtee kuin hauki rannasta, selvästi paremmin kuin jänis makuulta; paikallisia ilmaisuja käyttäen.

Ei ole ehkä houkutteleva vaihtoehto jos niitä 3S akkuja on paljon hankittuna, ja ESCi pitää toimia 6S:llä ja akselikin on 3,5mm, mutta olen tykännyt, lentoajatkin pitkiä.

Servona TGY-306HV on hyvä ympäriinsä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=24764&aff=0
Peräservona tarvitsee joko ao. servotelineen, esim  http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__12905__HK450_Pro_Aluminum_Tail_Servo_Mount.html?strSearch=servo%20mount  tai sovittimen, kuten esim http://www.ebay.com/itm/F00668-Carbon-Tail-Servo-Mount-TREX-450-PRO-H45031-C-/270732778745?pt=US_Radio_Control_Control_Line&hash=item3f08ee5cf9
koska on pienempi ulkomitoiltaan kuin miniservo.
HK-TAROT 450 TT PRO DFC 6S ZYX
Align TREX 600 EFL PRO 3GX
WinWRC 480 Tarot DFC, Robird G31
Raptor ATG, APM2.5; Tarot 680 Pro, Fixhawk
2 kpl FRSky Taranis X9D, Futaba T8FGS

Poissa suhonen91

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #144 : 28 Huhtikuu, 2013, 23:44:22 »
tuollaista mounttia olen etsinyt kauan :D se helpottaa huomattavasti servon valintaa. harmi vaa ku ei oo hk:lla nyt varastossa :( yksi akku on 3s 2200 ja ajattelin kuitenkin pysytellä tässä perinteisessä 3s setupeissa.


Juho00

  • Vieras
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #146 : 26 Kesäkuu, 2013, 20:50:14 »
Ku en tota Flybarlessii viitti ostaa ku se on muka vaikee säätää ja varsinki ku oon viel aika uus tässä harrastuksessa!:)

Poissa Tonsku

  • Pro torppari
  • ****
  • RC-Kopterit ry #31
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #147 : 26 Kesäkuu, 2013, 21:06:19 »
Moikka mä oon nyt kans ajatellu tota HK450GT heliä. Niin mitä eroo näil kiteillä on?
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__10900__HK_450GT_CCPM_3D_Full_Alloy_Helicopter_Kit_Align_T_Rex_Compat_.html
Ja
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__25193__HK_450TT_PRO_V2_3D_Torque_Tube_Helicopter_Kit_Align_T_Rex_Compat_.html
Ja
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__25191__HK_450GT_PRO_V2_3D_Belt_Drive_Helicopter_Kit_Align_T_Rex_Compat_.html

ja mikä noist ois paras?


Eka on vanhan mallisella rungolla, sen melkeinpä unohtaisin.
Toka on uudella rungolla ja perässä on keppiveto.
Kolmas on sama kun toka, mutta perällä on remmiveto.


Noista jos pitäisi valita, niin ottasin keskimmäisen.
MSH PRÔTOS stretch -  Brain | MSH Mini PRÔTOS stretch - Brain
Skaala: Bell AH-1W Super Cobra
Futaba 14SG
Facebook

Poissa JuhoV

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC- Kopterit Ry #278
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #148 : 26 Kesäkuu, 2013, 22:57:31 »
Ainahan kaikki haluaa mahdollisimman hyvää hinta/laatusuhdetta ja etsitään sitä riittävän hyvää vaikka ei hifilaitetta. Osamaksu align tuosta tulee, todennäköisesti kalliimpi kuin aidosta loppujen lopuksi.

Tosin pääset alkuun pienemmällä panostuksella eli saat kopterin käteen, jonka pitäisi lentää.

Sähköistä on helppo säästää, mutta älä säästä kunnollisesta peräservosta ja gyrosta. Ilman kunnon gyroa ja peräservoa sulla ei ole mitään.

Hyviä gyroja on myynnissä tällä hetkellä lähes ilmaiseksi. Esim. fast ladilta löytyy spartanin quarkia noin 80 euron hintaan uutena. Kuulostaa paljolta kiinan kopteriin, mutta käytettyinä löytyy myös saman luokan gyroja jopa puoleen hintaan tuosta. Tuo quark ei ole ainoa hyvä spartanilta ja myös allulla on tosi hyviä, esim. GP780. Satsaa oikeasti tuollaiseen ja yritä saada perän mekaniikka kuntoon. Jos ei näytä toimivan niin päivitä jo ennen ekaa ilmaan nostoa perän allun osia.

Noparikis jotain mitä sattuu löytymään. Soft startti voi olla tai olla olematta, paperilla sitä voi ohjelmoida vaikka miten, käytännössä ei mitään vaikutusta mihinkään, silti toimii sen mitä tarvii. Menetetään vaan yksi lentotila mankasta kun sillä pitää saada kone käyntiin, jos on useita idlejä, niin ei mitään väliä.

Nuppiservoiksi jotain mitä on suurin piirtein riittäviä, fb kopteri ei ole ihan niin kriittinen, mutta kannattaa kysellä ensin kuitenkin.

Lavoiksi HK:lta tig merkkisiä. Ei ole halvimpia puljun myymiä, mutta toimii jo yllättävän hyvin.

Mieti kuitenkin että jos säästät 10 euroa jostain torppiin johtavasta jutusta, sulla menee 50 € korjaamiseen eli sen vuoksi perusasiat täytyy toimia, muuten tulee äkkiä ihan helvetin paljon kalliimpaa kuin aidosta alignista. Noiden kanssa pärjää jos malttaa ja tietää, mutta osamaksu align siitä tulee lopulta jos lentäminen on pääasia eikä ropaaminen.
Trex 450 pro (Brain)
Gaui X5 (Brain)
Futaba T8FG Super

Poissa Räpeltäjä

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry, RC-Nummela Ry
Vs: HK 450GT PRO
« Vastaus #149 : 26 Kesäkuu, 2013, 23:03:14 »
Ainahan kaikki haluaa mahdollisimman hyvää hinta/laatusuhdetta ja etsitään sitä riittävän hyvää vaikka ei hifilaitetta. Osamaksu align tuosta tulee, todennäköisesti kalliimpi kuin aidosta loppujen lopuksi.

Tosin pääset alkuun pienemmällä panostuksella eli saat kopterin käteen, jonka pitäisi lentää.

Sähköistä on helppo säästää, mutta älä säästä kunnollisesta peräservosta ja gyrosta. Ilman kunnon gyroa ja peräservoa sulla ei ole mitään.

Hyviä gyroja on myynnissä tällä hetkellä lähes ilmaiseksi. Esim. fast ladilta löytyy spartanin quarkia noin 80 euron hintaan uutena. Kuulostaa paljolta kiinan kopteriin, mutta käytettyinä löytyy myös saman luokan gyroja jopa puoleen hintaan tuosta. Tuo quark ei ole ainoa hyvä spartanilta ja myös allulla on tosi hyviä, esim. GP780. Satsaa oikeasti tuollaiseen ja yritä saada perän mekaniikka kuntoon. Jos ei näytä toimivan niin päivitä jo ennen ekaa ilmaan nostoa perän allun osia.

Noparikis jotain mitä sattuu löytymään. Soft startti voi olla tai olla olematta, paperilla sitä voi ohjelmoida vaikka miten, käytännössä ei mitään vaikutusta mihinkään, silti toimii sen mitä tarvii. Menetetään vaan yksi lentotila mankasta kun sillä pitää saada kone käyntiin, jos on useita idlejä, niin ei mitään väliä.

Nuppiservoiksi jotain mitä on suurin piirtein riittäviä, fb kopteri ei ole ihan niin kriittinen, mutta kannattaa kysellä ensin kuitenkin.

Lavoiksi HK:lta tig merkkisiä. Ei ole halvimpia puljun myymiä, mutta toimii jo yllättävän hyvin.

Mieti kuitenkin että jos säästät 10 euroa jostain torppiin johtavasta jutusta, sulla menee 50 € korjaamiseen eli sen vuoksi perusasiat täytyy toimia, muuten tulee äkkiä ihan helvetin paljon kalliimpaa kuin aidosta alignista. Noiden kanssa pärjää jos malttaa ja tietää, mutta osamaksu align siitä tulee lopulta jos lentäminen on pääasia eikä ropaaminen.

Hyvää pointtia, itselläkin ensimmäinen kunnon kopteri oli klooni HK, ja sen kanssa väännettiin törkeesti että sais toimimaan muttei se ikinä toiminut kunnolla... Lopulta sitten päivitys Aligniin... Olis siis kannattanu alottaa Allusta :)

HK:ssa paljon hyvää, mutta monien niiden kamojen kanssa tulee fiilis siitä että pelaakoha tää nyt ihan oikeesti niinku kuuluu... Esimerkiks tää loppuilta menny kivasti mietties et kuinkakoha vituiks kalibroitu toi niiden akkumittari on kun näyttää aina millä tahansa laturilla ladatun akun kennojännitteiks reilusti eroavia lukuja.

Tässä lajissa ei mielestäni myöskään ole häpeä ostaa käytettyjä tuolta myydään osiosta... Sieltä kun kattoo hyvän myyjän niin saa todennäköisesti mukavalla hinnalla hyvää tavaraa ja ehkä vähän vinkkejäkin ko. Laitteeseen.
« Viimeksi muokattu: 26 Kesäkuu, 2013, 23:13:20 kirjoittanut Räpeltäjä »
SAB Goblin 630 Competition (V-Bar Silverline)
SAB Goblin 630 (Spartan VX1e)
Futaba T8FGS

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
15 Vastauksia
15584 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Joulukuu, 2015, 00:04:39
kirjoittanut tuhlaajapoika
5 Vastauksia
11458 Lukukerrat
Uusin viesti 02 Heinäkuu, 2011, 20:24:03
kirjoittanut Bylsimys
7 Vastauksia
6536 Lukukerrat
Uusin viesti 03 Syyskuu, 2011, 21:17:24
kirjoittanut mika66