Kirjoittaja Aihe: Hirobo Lama XRB  (Luettu 20878 kertaa)

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #25 : 07 Huhtikuu, 2008, 16:06:29 »
Kokeilin eilen pistää nuppia nurin lamalla ja se kyllä' lähtee lentoon joskus se
tekee sitä tuttua ympyrää ja joskus taas ihan tasaisesti mutta lähtee liikkumaan johonkin suuntaan -.-

pitää vielä setviä tuota ohjaus systeemiä että mahtaakohan olla väärinpäin yms. nimittäin
kun se maassa lähtee sinne sun tänne niin vaikka oikeanpuoleinen tikku on ihan edessä se ei vaikuta ollenkaan? ???
« Viimeksi muokattu: 07 Huhtikuu, 2008, 16:09:25 kirjoittanut aloittelija128 »

Poissa Hica

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #26 : 07 Huhtikuu, 2008, 22:43:25 »
Ne kopterin kyljesä vilkkuvat valot on juurikin gyron toimintaa kuvaavia. Kun kopukkaa kääntää vasemmalle, pitäisi palaa punainen valo. Oikealle taasen vihreä valo. Ja kun leiju paikoillaan, pitäisi molempien olla sammuneena/vilkkua hieman. Oletko muuten kääntänyt kopterista lähettimen valmistajan säätö ruuvia? Itselläni ainakin futaban lähetin ei toiminut kunnolla, ennenkuin käänsi valmistajan oikeaan kohtaan. Valittavana on JR, Sanwa, Futaba. Voisi meinaan vaikuttaa tuokin, mikäli et ole jo kokeillut. Kopterin pitää pysyä paikoillaan ilman lisäpainojen lisäystä, turha paino lyhentää lentoaikaakin. Itse olen pitänyt lapoja niin löysällä, että heiluvat paikalla ollessaan aivan vapaasti ja lentää todella hyvin. Pysyy paikallaan kun jättää kaasun oikeaan kohtaan, laittaa ohjaimen lattialle ja käy jääkaapila hakemassa evästä =)

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #27 : 08 Huhtikuu, 2008, 07:09:52 »
Pitää kokeilla tuota ruuvia, kyllä minä sitä muistaakseni pyöritin joskus että sain edes kopterin toimimaan mutta
en nyt muista kokeilinko kaikkia

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #28 : 08 Huhtikuu, 2008, 07:10:19 »
Itelläni on tuo HITECin radio

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #29 : 24 Lokakuu, 2008, 18:42:39 »
Terveppä terve!

Palataan hirobon pariin, elikkäs voisikohan olla että tuolla HITEC radiolla ei toiminut kääntymiset oikein?

Nyt olen hankkinut Futaban 7C radion, toimisikohan paremmin koska nyt löytyy kopteri asetukset yms?

Poissa Hica

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #30 : 30 Joulukuu, 2008, 09:41:47 »
Miten sulla ei tuo kääntyminen kunnolla toiminut??
Kääntyikö esim. paremmin toiseen suuntaan kuin toiseen?
Jos näin, niin kannattaa varmistaa, että lapakulmat on kohdallaan. Helposti menee pieleen, jos vaihtelee uusia osia.
Futabassa ainakin löytyy riittävä määrä säätöjä jotta kopukan saa lentämään hyvin.

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #31 : 06 Tammikuu, 2009, 20:38:37 »
Kopteri kun ei tuntunut kääntyvän minnekkään vaikka kuinka väänsi vastakkaiseen suuntaan kun oli menossa...
Kädessäkään ei tuntunut että olisi liikkumaan päin.

Kokeilin taas hiroboani, kyllä se pääakseli on kiero. Nyt minä sen varmistin, kun lähtee lentoon niin rupeaa vain vaappumaan .
Voisiko tuosta vaappumisesta johtua se että ohjauskaan ei toimi oikein ?

Katselin jo varaosia mutta tuolla ehirobolla ainakin näytti olevan montaa main mast osaa ja sellasia, mikä on oikea tähän ?

Poissa Hica

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #32 : 07 Tammikuu, 2009, 15:47:25 »
Jos vain servot liikkuu, niin kyllä kopukan johonkin suuntaan pitäisi kepin liikkeellä lähteä. Alkaa kyllä jo olemaan senverran mystisen kuulosta, että ei tuota pysty ratkaisemaan kuin näkemällä kopteri.

Jotenkin tuntuu, että radion asetuksissa on suurin ongelma. Eli siis kun oikean puoleista tikkua ohjaimessa liikutat ylös ja alas, pitäisi toisen servon liikkua, en vain muista kumman. (Olisikohan se mikä on oikealla puolella taaempana) Ja taas vasemmalta oikealle, pitäisi toisen servon. Eli siis jos servot liikkuu yhtäaikaa tai vasemman puolen tikulla, niin pitää radio ohjelmoida kohdalleen. Jos taas servot liikkuu oikein, niin kopterin valojen vieressä olevilla ruuveilla säätää trimmit kohdalleen.

Pääakselin voit kokeilla oikaista itse, jos pahasti on mutkalla, tuossa se ei ole niin tarkkaan vaikka hieman kieroutta olisikin. Ei pitäisi vaikuttaa lentoon muutakuin tärinänä. Tosin kopterin kannalta uusi ja täysin suora on aina paras vaihtoehto, joten viimeistään silloin kun saat kopukan lentämään kunnolla kannattaa vaihtaa uusi. Varaosa numero 0301-004 pitäisi olla sopiva, tosin tuossa tulee koko ylempi nuppi. Jos haluaa muutaman euron säästää, niin 0301-005 pelkkä akseli. Manuaalistä löytynee nuo, itse myin oman hiroboni joten muistin varassa mennään.

Mutta jos joskus satut jyväskylän alueelle eksymään, niin ota kopukka mukaan ja laita viestiä.

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #33 : 07 Tammikuu, 2009, 20:27:37 »
Tuntuu jo kädessä että se heiluu hurjasti kun pistää moottoreille kierroksia, hytkyy aika paljon. Tai no en oikeen tiiä mikä on teidän mielestä paljon mutta minusta tuo tuntuu aika kovalta hytkymiseltä.

Kun liikuttaa oikeaa tikkua ylös alas niin takimmainen servo liikkuu , sivuittain tikulla niin edessä oleva liikkuu.

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #34 : 28 Maaliskuu, 2009, 21:48:34 »
Takaisin hiroboon...

Jos kuva vastaa yli tuhatta sanaa niin montaako sanaa vastaa 36sekunnin pituinen video ?

Välillä hirobo nousee tasaisesti mutta 20sentin korkeudessa lähtee kallistumaan.
Muuten se menee vain taaksepäin...


« Viimeksi muokattu: 28 Maaliskuu, 2009, 21:50:19 kirjoittanut aloittelija128 »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #35 : 28 Maaliskuu, 2009, 22:24:52 »
Eihän swashissa ole vikaa? Oma XRB:ni käyttäytyi omituisesti ja tykkäsi lennellä enimmäkseen taaksepäin, mutta se johtui siitä, että swashin ulompi osa oli halki ja laakeri ja sisempi osa pääsivät nousemaan muistaakseni takareunasta ylöspäin. Se sitten vaikutti tietysti ohjattavuuteen jonkun verran. :)

Korjaus oli musta ohut nippuside muovirinkulan ympärille. Kokeilin pikaliimaakin, mutta laakerin sovitus on niin tiukka, ettei liimaus pitänyt, kun painoin laakeria takaisin paikalleen.

Onko noi muuten Eskyn lavat?
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #36 : 28 Maaliskuu, 2009, 23:03:49 »
Swashi on haljennut oikealta puolelta ja laakeri pääsee nousemaan, täytyy korjata tuo sillä nippusiteellä.



aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #37 : 28 Maaliskuu, 2009, 23:34:39 »
Ei tuota halkeamaa saa umpeen piheilläkään...

siis kiinni toisiinsa, menee yli ymmärryksen.

Poissa Vispilä

  • Seniori torppari
  • *****
    • www.virtualworx.fi
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #38 : 29 Maaliskuu, 2009, 11:27:20 »
Jos on joku osa rikki ja ongelmat johtuu siitä niin kannattaa ostaa uusi osa tilalle.


-op-
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #39 : 29 Maaliskuu, 2009, 11:44:27 »
Lavat muuten on Eskyn laman , johtuuko niistä ?

Kun satuin verticalista tilaamaan niin ostin samalla sieltä uudet lavat...
http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=49_79&products_id=694

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #40 : 29 Maaliskuu, 2009, 15:07:54 »
Ei tuota halkeamaa saa umpeen piheilläkään...

siis kiinni toisiinsa, menee yli ymmärryksen.

Se on tosiaan aika tiukka sovitus. Ei se halkeama minullakaan ole ihan kiinni, mutta kun laittaa laakerin paikalleen ja sitten kiristää nippusiteen mahdollisimman tiukkaan, niin kyllä se siellä hyvin pysyy. Laakeri on sellaisen pienen pykälän takana, ettei se sieltä itsekseenkään pääse irtoamaan.

Samalla kun otin swashin irti niin tein lasikuitulevystä pienen jatkeen tuohon uraan, jossa takimmaisen servon tappi liikkuu. Alun perin se on vähän lyhyt ja ohjaus ottaa vastaan. Kun toinen servo on ääriasennossa (aileron-tikku oikealla), toinen (elevator) ei liiku keskiasennosta kunnolla kumaankaan suuntaan. Tai vastaavasti jos tikkua työntää, niin ei pääse samalla kääntymään kunnolla oikealle. Nyt pelittää ohjauskin paremmin.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #41 : 29 Maaliskuu, 2009, 15:26:13 »
Kun vetää swashiä ylös päin niin eihän laakerin kuulu lähteä sen mukana ?

pitäisikö laakerin ulkoosan olla tiukasti kiinni siinä haljenneessa rinkulassa ?
« Viimeksi muokattu: 29 Maaliskuu, 2009, 16:37:11 kirjoittanut aloittelija128 »

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #42 : 29 Maaliskuu, 2009, 18:14:51 »
Swashin pitäisi pysyä kasassa eikä laakerin pitäisi kovin helposti vetämällä lähteä mihinkään. Siinä ulko-osassa pitäisi olla sellainen pieni porras, jonka taakse laakeri napsahtaa ja siellä sen pitäisi pysyä.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

aloittelija128

  • Vieras
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #43 : 30 Maaliskuu, 2009, 08:01:56 »
Moro!

Nyt huomasin jotain outoa, otin akun latingista pistin kopteriin kiinni. Pidin kaasua puolellavälillä noin 20 sekuntia ja moottorit rupeaa hiipumaan nopeasti  :-\

Tavallaan akun loppuessa, sitten huomasin että ainakin etummainen moottori oli kuumentunut aika hurjasti.

Onko tämmöinen muka normaalia ?

Poissa 0lli

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Hirobo Lama XRB
« Vastaus #44 : 30 Maaliskuu, 2009, 08:14:10 »
XRB:n coreless-moottorit kuumenevat aika paljon eikä sillä saisikaan lentää koko akullista yhteen menoon vaan antaa välillä moottorien jäähtyä. Niitä ei tosiaan kannata ylikuumentaa, koska uusien moottorien hinnalla saa jo melkein E-skyn laman. Parissakymmenessä sekunnissa ei kyllä pitäisi vielä hirveästi kuumentua.
Walkera X350 Pro, Parrot AR.Drone

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
3001 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Helmikuu, 2008, 23:00:35
kirjoittanut jaska.t
7 Vastauksia
6078 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Elokuu, 2008, 15:26:55
kirjoittanut Duster
9 Vastauksia
5561 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Tammikuu, 2009, 18:24:37
kirjoittanut another_finn
31 Vastauksia
15092 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Syyskuu, 2019, 19:33:48
kirjoittanut Dutchman
14 Vastauksia
9276 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Kesäkuu, 2014, 18:16:55
kirjoittanut KoskenPilotti