Kirjoittaja Aihe: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin "mysteeri"  (Luettu 5628 kertaa)

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Walkeran perävika ja harjattoman moottorin "mysteeri"
« : 20 Kesäkuu, 2011, 13:24:54 »
Sain  oman V100D03BL kopterin ihan kivaan vireeseen, mutta äsken perä alkoi muuttaa äkisti suuntaa 90-astetta ja lopulta lähti pyörimään hillittömästi. Ensimmäinen kirjattu vapaa pudotus (lentoja muutama kymmenen).

Arvelen vaativan uutta RX260V vastaria (?), koska peräroottori ei enään pyöri lainkaan, mitä nyt vähän värisee.
Mutta onko nämä Walkeran vastarit oikeesti näin heikkoja? - sillä tällä yksilöllä pikku raapaisuja lukuunottamatta ei yhtään varsinaista mäkeen ajoa. Vanhin 4#3B Walkerani on kestänyt koviakin seinään ajoja kolmattta vuotta.

Onko kokemuksia mistä tätä vikaa kannattaa etsiä?
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2011, 20:06:51 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Picofly

  • Seniori torppari
  • *****
  • FPV rocks!
Vs: Walkeran vastarien kestävyys?
« Vastaus #1 : 20 Kesäkuu, 2011, 14:05:06 »
Kannattaa ehkä kokeilla päämoottorin ja pyrstömoottorin nopeudensäätimiä ristiin ennen kuin tilaa uuden vastarin. Voihan vika olla myös nopeudensäätimessä tai moottorissa.

Vanhojen Walkera 4#3:n vastarit, joissa oli sisäänrakennettu harjallisen moottorin nopeudensäädin, tapasivat kärähtää silloion tällöin (nopeudensäädin paloi). Erillisillä nopeudensäätimillä varustetut vastarit ovat kestävämpiä mutta kyllähän Walkeran tehdas tuottaa maanataikappaleita tasaiseen tahtiin edelleen joten ei huono yksilö ole mikään mahdottomuus...
« Viimeksi muokattu: 20 Kesäkuu, 2011, 14:08:39 kirjoittanut Picofly »

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkeran vastarien kestävyys?
« Vastaus #2 : 20 Kesäkuu, 2011, 14:28:37 »
Jos moottori värisee niin kannattaa tsekata onko yksi johto poikki.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkeran vastarien kestävyys?
« Vastaus #3 : 20 Kesäkuu, 2011, 16:34:19 »
.. Niin ja vastaisuudessa kannattaa muuten sitä perämoottorin liukulaakeria rasvata, kun sen unohtaminen johtaa siihen että se perämoottori leikkaa kiinni..
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Walkeran perän vikaongelma
« Vastaus #4 : 21 Kesäkuu, 2011, 16:56:16 »
Jos moottori värisee niin kannattaa tsekata onko yksi johto poikki.

Tämä oli oikea vastaus!
Kysymys oli noista emaloiduista (käämilankaa) 0.5 mm perän johtimista, jonka juotos oli epäonnistunut tehtaalla. Moottorin yksi johdin oli irronnut liitoksesta (kutistemuovin alla), kun emalointi oli unohtunut poistaa ja juotospintana ollut vain johdon pään leikkauspinta. Emalipinnan rapsutusta ja uusi juotos ja lentää jälleen  :D

.. Niin ja vastaisuudessa kannattaa muuten sitä perämoottorin liukulaakeria rasvata, kun sen unohtaminen johtaa siihen että se perämoottori leikkaa kiinni..

Tämä oli mielenkiintoista! Meillä ei ole kiinnileikkautumisia sattunut ahkerasta harrastuksesta huolimatta.
Mitä kautta sen rasvan saa akselille? (ei irtoa vetämällä, eli jokin lukitus siinä on).
Toisekseen, eikö ohut automaattilaatikon öljy olisi sopivampi tälläiseen korkeakierroksiseen pieneen laakeriin? - ainakin helpompi voidella  ;)
........................ ...

Mutta mihin katoaa WK-harjattoman tehot?

Tehty remontti toi esiin ihan uuden ilmiön, sillä kun kyselin apuja, niin kävi ilmi että vanhat Wakerani ovat hyytynet uudella omistajalla  :-[
Piti heti tutustua ja ihan totta, akku joka lennättää uutta Walkeraani yli kymmenen minuuttia, niin vaha 4#3B nousee tuskin ilmaan! Mekaniikka on herkkä ja molemmat moottorit pyörii edelleen herkästi.
Laitettiin tuoreet 700mA akut joilla uusi kopteri lentää kevyesti, mutta nämä vanhat tuskin nousee ilmaan???

Onko havaintoja mistä tässä voisi olla kysymys?
Kun kopteri maastoutuu, niin akun lepojännite on vielä yli 4V! Ihan kuin akun jännite kyykkäisi, mutta mihin se virtaa syövä vastus voisi olla piilottautunut? - koska näennäisesti kaikki "toimii", paitsi että tehot hukassa. Kyseisestä kopterista on jo aiemmin poistettu "turhat liittimet" juottamalla escin piuhat moottorille jne, mutta nyt se tietysti hankaloittaa vian etsintää :(

Pieni toivo elää, että joku olisi jo ratkaissut Walkera brushless moottorin "kadonneen tehon" ongelman (?)
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu, 2011, 18:41:11 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin kadonneet tehot
« Vastaus #5 : 21 Kesäkuu, 2011, 19:56:15 »
Mulla yksi Walkeran 4G6:seen tarkoitettu virimoottori sanoi itsensä irti juuri noin pikkuhiljaa hyytymällä.
Siinä ei auttanut mikään konsti. Se vaan päivä päivältä oli laimeampi lentää, kunnes lopulta kyllästyin siihen ja ostin uuden koneen ja HUH että taas mentiin.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin kadonneet tehot
« Vastaus #6 : 21 Kesäkuu, 2011, 21:21:52 »
Mulla yksi Walkeran 4G6:seen tarkoitettu virimoottori sanoi itsensä irti juuri noin pikkuhiljaa hyytymällä.
Siinä ei auttanut mikään konsti. Se vaan päivä päivältä oli laimeampi lentää, kunnes lopulta kyllästyin siihen ja ostin uuden koneen ja HUH että taas mentiin.

Minä kun luulin näitä harjattomia lähes ikuisiksi :o mitä nyt joskus laakerita uusimalla. Vaikka tehot on vähäiset, niin kai silläkin on rajansa, kun on kyse pienen pienestä moottorista. Näille kun ei anneta mitään arvoja, niin ei osaa päätellä kuinka rajoilla (kuumina) ne pyörii.

Valistunut veikkaus: - uutta mosaa kehiin... eli jopa viikkojen odotusta  >:(
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa Fillarimies

  • Pro torppari
  • ****
    • Nparts
Vs: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin kadonneet tehot
« Vastaus #7 : 21 Kesäkuu, 2011, 21:32:08 »
No ainakin se rasvaus vaikuttaa moottorin lämpenemiseen jonkuverran. Ohutta teflonöljyä oon sinne liukulaarin kaatanu moottorin perästäpäin. En tiedä mutta oon saanu pelaamaan perämoottorin pidempään sillä käsittelyllä, jos vaan ei mene johto poikki..

Mieki olen miettiny että mihin ne tehot katoaa ja oon tullu siihen tulokseen että niiden magneettien täytyy lämmön vaikutuksesta kuoleentua aina pikkuhiljaa.. Jos ne on jotain b-grade magneetteja ???
| Beam E4 | Rc-factory Flash | GWS E-starter | lentävä siipi + muita omatekeleitä |
Nparts

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin kadonneet tehot
« Vastaus #8 : 21 Kesäkuu, 2011, 23:13:01 »
Mieki olen miettiny että mihin ne tehot katoaa ja oon tullu siihen tulokseen että niiden magneettien täytyy lämmön vaikutuksesta kuoleentua aina pikkuhiljaa.. Jos ne on jotain b-grade magneetteja ???

Kyllä noissa mangneeteissa on tosiaan eroja, sillä vanhan 3#4B:n perämoottori on huomattavan "jäykkä" pyöritellä, verrattuna näihin uudempiin, joissa mangneetteja tuskin tuntee sormissa. Epäiltiin jo sitäkin "virtasyöpöksi", mutta on räväkkä moottori edelleen.
Vanhoissa perämoottoreissa on paksummat mangneetit ja välys käämirautaan tosi pieni! Nämä uudemmat (herkät) perän motit on ohuemmilla mangneeteilla ja välys käämirautaan on silmin nähden suurempi. Näyttää kuitenkin toimivan ihan yhtäläiseen.

Tulipa mieleen että laittaisin siihenkin nuo "nykyaikaiset" tuhdimmat 0.5 mm käämilangat johtimiksi, niin ei virtahävikkiä ainakaan sen suhteen. Hyödystä en tuossa pienessä kiinteälapaisessa kopterissa tiedä, mutta pääsin taas mekaamisen makuun :)
Käämilankaa saa muuten kätevissä pienerissä Kouluelectroniikka Oy nimisestä nettiputiikista.

No ainakin se rasvaus vaikuttaa moottorin lämpenemiseen jonkuverran. Ohutta teflonöljyä oon sinne liukulaarin kaatanu moottorin perästäpäin. En tiedä mutta oon saanu pelaamaan perämoottorin pidempään sillä käsittelyllä, jos vaan ei mene johto poikki..

Itse olen epäluuloinen "teflonöljyihin", sillä ainakin eräs Bilteman teflontuote (spray) haurastuttaa joitain muovilaatuja järjettömän nopeasti, niin että ne murenee käsiin. Ainakin styreeniin vaikutus on täystuho, sillä yksi RC-sähköauton runko meni uusiksi, sekä ammatti kaiverruskoneen suojakoppa tuli järjettömän kalliiksi uusia tuollaisen sopimattoman "teflonöljyn" tuhovaikutuksen takia. Nylon ja kuituvahvistetut vakumuoviosat sensijaan näyttävät kestävän ilman haurastumsita.
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2011, 11:08:12 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Walkeran perävika ja harjattoman moottorin kadonneet tehot
« Vastaus #9 : 22 Kesäkuu, 2011, 06:33:35 »
Chinesejadesta tulee viikossa.
Ja jos CB100:sen kone käy niin mulla olis niitä nippu uusia ja vanhoja.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

Poissa HJK

  • Jäsen 2024
  • *****
  • FIN 3242. SIL-hopea, lennokkimestari no. 77.
Vs: Walkeran perävika ja kadonneen tehon ratkaisu.
« Vastaus #10 : 22 Kesäkuu, 2011, 08:43:23 »
Chinesejadesta tulee viikossa.
Ja jos CB100:sen kone käy niin mulla olis niitä nippu uusia ja vanhoja.

Mun tuurillani edellinen Trencen kirje kesti lähes kuukauden  ???

Mutta ei huolta Walkeran harjattomista! - ne on viimeisen päälle laatua!
Kadonneen tehon "vika" löytyi kaverin käyttämästä 2403 lähettimestä, eikä kopterin sähköjä tuijottaessa mieleen juolahtanut että sen V1 säätöpotikka oli kierretty tappiin asti miinukselle! Tosi nolo :-[ mutta onnellinen loppu tälle melskaamiselle  ;D

Ollaan taas tosi tyytyväisiä Walkeroihimme  ;D
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu, 2011, 07:52:19 kirjoittanut HJK »
XK K100  l  XK K110s  l  XK K130  l  Esky Belt CP V2  l Walkera V450D03
l  Align T-Rex 470L Dominator  l  Align T-Rex 550 DFC  l  Logo 550  l  Logo 600 SE/Jet Ranger  l  Align T-Rex 700 Dominator

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
4 Vastauksia
3902 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Elokuu, 2009, 10:55:35
kirjoittanut Jyri
0 Vastauksia
36208 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2010, 10:27:18
kirjoittanut mrsaila
15 Vastauksia
8428 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Heinäkuu, 2010, 21:56:11
kirjoittanut J-m-s
1 Vastauksia
2144 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Syyskuu, 2010, 11:12:05
kirjoittanut Timo
6 Vastauksia
5491 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2012, 11:28:23
kirjoittanut Eispii