Kirjoittaja Aihe: Maailman turhin torppaus :(  (Luettu 5725 kertaa)

Bylsimys

  • Vieras
Maailman turhin torppaus :(
« : 29 Kesäkuu, 2011, 16:49:25 »
Amig 450 Takarunko käyttökelvoton, samoin kaikki lavat. Joku servokin tais ottaa itteensä ja nupin tilasta en vielä tiedä.

Varovasti yrittelin leijuttelua, kun tein just säätöjä ja alkoi tuntua siltä että säädöt alkaisi olemaan kohdallaan, että uskaltaisi vähän maastakin nousta.

Mulla oli ne pallopäiset harjoitusjalat alla, ja pompuutin ehkä jopa kaks senttiä maasta irti niitä palloja, niin eiköös alastullessa se helvetin pomppulinna irtoa toiselta puolelta landareista, ja kopteri melkein täysillä kierroksilla kyljelleen! (ja tän piti ehkäistä aloittelijoiden torppauksia...)

Osia tilaukseen ja kaljaa koneeseen!  :-[
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2011, 16:51:01 kirjoittanut Bylsimys »

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #1 : 29 Kesäkuu, 2011, 16:57:21 »
Jaaha, meni samalla uusiks vakaajatanko ja swashplate. swashplatesta irtosi jotakin. Hiilikuitutangot paskana, perän vetohihna paskana, perän lapakulmien säädön tanko paskana, landarit paskana. Kivaa! :P

EDIT: ja lisää vaan löytyy..., mutta sanokaas mikä sen nupin päässä olevan pyöreän alumiinikiekon tehtävä on? sehän on nimeltään joku brakehomma. Se oli näemmä sitten kans kadonnut johonkin.
« Viimeksi muokattu: 29 Kesäkuu, 2011, 17:05:54 kirjoittanut Bylsimys »

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #2 : 29 Kesäkuu, 2011, 17:13:29 »
Kannattaa nippusiteillä laittaa ne jalakset kiinni. Vähän myöhässä nyt kyllä tämä neuvo tuli.

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #3 : 29 Kesäkuu, 2011, 17:55:18 »
mutta sanokaas mikä sen nupin päässä olevan pyöreän alumiinikiekon tehtävä on? sehän on nimeltään joku brakehomma.
Siitä saat pysäytettyä lapojen pyörimisen kädellä painamalla (kitkaa käpälästä siihen brakehommaan).
Pienemmissä koptereissa (varsinkin remmivetoisissa) roottori pysähtyy suht nopeasti itsekseenkin, mutta isommissa inertiaa on paljon enemmän ja roottori pyörii aika pitkään varsinkin nollakulmilla.
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu, 2011, 18:34:21 »
Kannattaa nippusiteillä laittaa ne jalakset kiinni. Vähän myöhässä nyt kyllä tämä neuvo tuli.

Joo, no omaa tyhmyyttä tässä taas ihmettelee, että vaikka asia kävi mielessä monta kertaa, niin miten sitä vaan ajatteli, että "ei tässä nyt mitään voi tapahtua, kun vaan vähän pompottelee... :(

Ainakin tuli kerralla näkemystä 450 kokoluokan  vaurioiden laadusta torpissa. Siinä missä Lama V3:een vaihdoin lapoja tämän tästä ja liimailin takarungosta katkenneita tukia, niin näissä menee näemmä tosi pienestä sitten suoraan vaihtoon paljon. En yksinkertaisesti tajua, miten niin laajat vauriot ehti syntyä. Aikaisempaan lausuntoon korjaus, että lavat ehkä ovat käyttökelpoisia, ihme kyllä. Pyrstöroottorin lavat ovat ok, pääroottorin hiilikuitulavoissa on toisessa joku pieni pintahalkeama, mutta en tiedä että onko se niin paha että estää sen käytön. Ei irvistele mihinkään suuntaan jos varovasti taivuttaa.

Kumma juttu, miten eniten harmittaa se pyrstöpuomin vääntyminen, se kun on osien halvemmasta päästä. Kai se jotenkin psykologisessa mielessä on kuvaavin asia tapahtumasta.

Lapakulmia oli liian vähän myös, eli vaikka oli normaali lentomoodi, niin roottorilla oli nostoyrityksessä jo täydet kierrokset. Säädöissä oli jotain sellaista, että gyron herkkyyttä kait liikaa kun perä tuppasi vähän vispaamaan, mutta silti pyrki kääntymään vastapäivään. Lisäksi kopteri veti vasemmalle niin että trimmi ei riittänyt. Olin just lopettamassa kokeilun ja alkaa säätämään mekaanisesti, niin sitten se kippas kyljelleen. :(

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu, 2011, 19:11:34 »
kopteri vetää aina vasemmalle lentoon lähdössä johtuen perän työnnöstä! kunnolla puoli metriä ilmaan niin johan alkaa käyttäytyä! jos maassa nostat sentin ja sen perusteella trimmaat ei hommasta tule yhtään mitään vaan kun joskus uskallat oikeasti nostaa sen ilmaan kippaa se toiselle puolelle! :-\
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #6 : 30 Kesäkuu, 2011, 01:15:26 »
kopteri vetää aina vasemmalle lentoon lähdössä johtuen perän työnnöstä! kunnolla puoli metriä ilmaan niin johan alkaa käyttäytyä! jos maassa nostat sentin ja sen perusteella trimmaat ei hommasta tule yhtään mitään vaan kun joskus uskallat oikeasti nostaa sen ilmaan kippaa se toiselle puolelle! :-\

Toi on ihan totta. Lamallakin homma alkoi toimia vasta sitten kun uskalsin nostaa sen samantien metrin korkeudelle, mutta jotenkin kai ajattelin että isompi kopukka olisi vakaampi maan rajassakin...

Lohdutuslennot Lamalla meni täysin nappiin, se melkein täytyy pakottaa liikkeelle, kun se tykkäisi vaan leijua paikallaan :) Pidän siitä kopukasta aina vaan enemmän, vaikka mitään taitolentoa sillä ei tehdäkään... :)

Katselin sen jälkeen vähän uusin silmin tuota Amigia, niin vauriot ei ole todellakaan niin pahat, loppujenlopuksi, mitä ensin ajattelin. Käytännössä ainoat konkreettiset viat on siinä, että pääroottorini lavat on iskenyt kahteen kohtaan pyrstöpuomiin oikein kunnon lommot. Kuitenkin täpärästi väistäneet sen lasikuitusiivekkeen siinä keskellä.voimansiirto perään toimii. Hiilikuitutangot kaikki irtosivat ainakin toisesta päästään, mutta on muuten ehjiä. Korjattavissa. Yksi tanko lienee vielä jossakin pihamaalla, en löytänyt sitä vielä. Landarit vääntyivät etupäästä, niin että kopteri on vähän etukenossa, mutta kun on tasaisesti, niin voi olla jopa ihan hyväkin. Kun on alumiinista kyse, niin en tee niille mitään. Alumiinia ei koskaan saisi yrittää taivuttaa takaisin entiseen muotoon, koska silloin se murtuu melko varmasti.

Poissa Juge

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #7 : 30 Kesäkuu, 2011, 21:45:22 »
vaihda 500:n landarit tilalle. Jotenkin itsellä oli kokoajan sellainen kiikkerä tunne niiden pingispallojen kanssa.
- Belt CP V2
- FMT-500

Bylsimys

  • Vieras
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #8 : 02 Heinäkuu, 2011, 14:47:41 »
vaihda 500:n landarit tilalle. Jotenkin itsellä oli kokoajan sellainen kiikkerä tunne niiden pingispallojen kanssa.

Tai sitten teen "oldskool" tyyliin. Metriset sähköjohtoputket ristiin alle :)

Poissa taski63

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Maailman turhin torppaus :(
« Vastaus #9 : 10 Heinäkuu, 2011, 21:38:17 »
Sorry, lainaa topiccia kun  otsikko oli ni osuva... HK-450MT on toiminut kohtalaisen hyvin. Perä alkoi jostain syystä kettuilemaan tovi sitten, hiilariperäputki ei tainnut paljon auttaa asiaa... Maadoitukset ja silikonit ei hirveästi auttaneet, mutta moka oli nostaa kopu ilmaan silti :/ Tietenkin radion päälle oli hiippaillut muurahainen (joita inhoan suuresti), joka siirtyi kädelleni kun kopteri oli ilmassa. Koetin nopsasti puhaltaa sitä pois kädenselältä, jolloin kopu eli jo omaa elämäänsä; perä oli vaeltanut ties minne ja kopteri auringon suunnassa; ainoa keino vahingon minimointiin oli holdi ja pöpelöikkö: toinen lapa ainoa näkyvä vahinko. Joka tapauksessa vaihtuu nuppiservot ja peräputki, ja samaan syssyyn gyrokin...

Pointti oli, että torppi olisi ollut vältettävissä puhtaalla järjen käytöllä ja maltilla.  :D
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
5 Vastauksia
4896 Lukukerrat
Uusin viesti 10 Kesäkuu, 2007, 11:31:22
kirjoittanut Petri P
14 Vastauksia
5795 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Marraskuu, 2009, 23:30:08
kirjoittanut finFlyer
6 Vastauksia
15456 Lukukerrat
Uusin viesti 30 Syyskuu, 2010, 23:45:21
kirjoittanut Mattski
8 Vastauksia
6229 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Maaliskuu, 2011, 22:33:26
kirjoittanut frenzie
0 Vastauksia
1561 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Huhtikuu, 2013, 14:12:16
kirjoittanut rotomoto