Kirjoittaja Aihe: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.  (Luettu 1195699 kertaa)

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #325 : 23 Helmikuu, 2012, 09:22:50 »
Olin tuossa männäpäivänä putsailemassa parkkiruutuja 04-20 välin ja lähtee noin +-2 ruutua kerrallaan, eniveis.

Jäin päivän mittaan miettimään, että mitä liikkuu ihmisen päässä, jos oon pyöräkuormaajalla ottamassa em ihmisen ruudusta vaikka muutaman ruudun päästä ruutua, niin:
 1) pitää tunkee ja kaahia lumikasojen läpi omalle ruudulleen, tämän session joudun toki seisottamaan vehkeitä.

2) sitten suditetaan ja vekslataan sitä kippoo sinne omaan ruutuun naama norsunvittuna 3min, tämän ajan toki joudun myöskin pyörittelemään peukaloitani.

Tyhmempi katsois että "hei, toi siivoilee parkkiruutuja ja on aivan mun ruudun vieressä, jäämpä minuutiksi odottamaan tänne kauvemmaksi niin saan puhtaan ruudun ja kulkuväylän, eikä ton traktorihomon tarvi keskeyttää hommiaan = all win!"


Luultavasti kohtien 1-2 jälkeen nillitetään naapureille ja reklamoidaan asiakaspalveluun "NIIN ETTÄ SIELÄ SE RAKTORI VAAN SEISO KESKELLÄ PARKKIPAIKKAA JA KOKO PARKKIS AIVAN SOTKUSSA JA MINUN RUUTU OLI SIIVOOMATTA, SIELÄ SE JÄTKÄ VAAN NAURESKELI KUN KOITIN AUTOLLANI PÄÄSTÄ MAKSAMAANI RUUTUUN!!!!!!!!!!"
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #326 : 23 Helmikuu, 2012, 12:56:54 »
Jesi ... Aikoinani olin kiinteistöhuoltofirmassa töissä ja jotenkin tuo sun avautuminen tuntuu niin h**vetin tutulta :D

Poissa Miika

  • Seniori torppari
  • *****
  • Hätiköiden hyvä tulee, paniikissa paras!
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #327 : 28 Helmikuu, 2012, 13:18:11 »
Castlen noparien logeista näkee kulutetut ampeeritunnit, mutta miksi cut-off:ia ei pysty säätämään niiden mukaan?
Ketä kiinnostaa paljonko siellä voltteja on jäljellä, ampeeritunnit olisi ne mitkä kiinnostaisivat...
"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #328 : 28 Helmikuu, 2012, 14:08:13 »
Castlen noparien logeista näkee kulutetut ampeeritunnit, mutta miksi cut-off:ia ei pysty säätämään niiden mukaan?
Ketä kiinnostaa paljonko siellä voltteja on jäljellä, ampeeritunnit olisi ne mitkä kiinnostaisivat...

Lipoakkua taas kiinnostaa enemmän ne voltit, eli jännitetaso kertoo akun tilan paljon paremmin.

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #329 : 28 Helmikuu, 2012, 16:45:07 »
Lipoakkua taas kiinnostaa enemmän ne voltit, eli jännitetaso kertoo akun tilan paljon paremmin.

Joo ja ei... Lipo akussa jännite pysyy korkealla ja notkahtaa yllättäen lopussa, kapasiteetista on sillon jo käytetty yli "yleisen säännön" joka on se 80% maks varauksesta... Ja lennossa tuo jännite notkuu kuorman alla muutenkin niin livenä siitä ei saa mitään irti, samaten eri akkumerkeillä on erinlaisia purkukäyriä jne jotka taas sotkevat asioita. Eli paremmin pysyy rajoissa jos sais kapasiteetin näkyviin. Jännitteellä voi vaan estää sitä akkua kuolemasta nopeampaa ettei päästä alijännitteelle..
« Viimeksi muokattu: 28 Helmikuu, 2012, 16:46:44 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #330 : 28 Helmikuu, 2012, 17:00:24 »
Joo ja ei... Lipo akussa jännite pysyy korkealla ja notkahtaa yllättäen lopussa, kapasiteetista on sillon jo käytetty yli "yleisen säännön" joka on se 80% maks varauksesta... Ja lennossa tuo jännite notkuu kuorman alla muutenkin niin livenä siitä ei saa mitään irti, samaten eri akkumerkeillä on erinlaisia purkukäyriä jne jotka taas sotkevat asioita. Eli paremmin pysyy rajoissa jos sais kapasiteetin näkyviin. Jännitteellä voi vaan estää sitä akkua kuolemasta nopeampaa ettei päästä alijännitteelle..

Tästä varmaan on jo käyty "miljoona" keskustelua kopterit.netissä aiemminkin, mutta ns. "akun kemia" ei tiedä hölkäsen pöläystä 80% purkausasteesta, oleellista on ainoastaan se ettei kennojen jännite tipu alle suositellun, jolloin alkaa tapahtumaan ei-toivottuja reaktioita kennoissa. Siitä olen samaa mieltä että alijännite ne kennot tappaa.

RC-autopuolella esim. en ole kertaakaan törmännyt 80%-sääntöön, siellä seurataan ainoastaan akkujen jännitettä.

Itse en ole koskaan vaivautunut ihmettelemään yhdenkään lipo-akun kanssa (omistan noin 20 kpl) paljonko akkuun on mennyt käytön jälkeen, mutta kennojännitteitä seuraan tarkasti, eikä ole ollut ongelmia pullistumisten tai vastaavien ongelmien kanssa.

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #331 : 28 Helmikuu, 2012, 18:28:06 »
Tämä on kyllä yksi mielenkiintoisimmista asioista. Nimittäin mullakin autopuolella cut-offit on 3,4-3,5V/kenno ja tuosta kun lataa täyteen niin virtaa menee välillä akkuun kapasiteetin verran.

Eli reilusti enemmän kuin mitä kopupuolella kun oon totellut sitä "80% sääntöä". Ja kopujen akuissa taitaa jotain 3,7V/kenno olla jännite kun laturiin niitä lyö.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa, että autossa ne akut eivät rasitu niin tasaisesti kuin kopterissa ainakaan mun lennoilla. Vaan autolla on enemmän pumppaavaa se ajo ja harvoin kaasu on pohjassa yli 5 sekuntia. Sitä, että onko se hyvä vai huono asia en tiedä.

Mutta auton akut eivät ole osoittaneet mitään pullistumisen merkkejä ja hyvin puhtia tuntuu riittävän, ainut kosmeettinen haitta tuli kun nopari paloi niin liitin vähän mustui.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #332 : 28 Helmikuu, 2012, 19:36:34 »
Vielä pakko vähän jatkaa noista lipoakuista...kannattaa muistaa että jos valmistaja liioittelee akun kapasiteetin, niin tällöin 80%-säännöllä voi olla täysin mahdollista että akun ajaa/lentää joka kerta liian "kuivaksi."  :'( Varsinkin mikäli noparissa ei ole edes LVC:tä, en tosin tiedä paljonko tällaisia kopteripuolelta löytyy, jos yhtään. Ei se sitten ole kumma mikäli akut tuntuvat pullistuvan kovinkin äkkiä.

Suosittelen seuraamaan niitä kennojen lepojännitteitä käytön jälkeen!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #333 : 28 Helmikuu, 2012, 20:08:44 »
Niin voihan se olla että se 80 sääntö on "huuhaata", uskon ainaki siihen että ne pullistelee ja kuoleentuu äkkiä sen alijännitten ja liian isojen purkuvirtojen takia.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #334 : 28 Helmikuu, 2012, 20:16:04 »
Niin voihan se olla että se 80 sääntö on "huuhaata", uskon ainaki siihen että ne pullistelee ja kuoleentuu äkkiä sen alijännitten ja liian isojen purkuvirtojen takia.

Eihän se varsinaisesti huuhaata ole mikäli kaikki valmistajat ilmoittaisivat akkujen TODELLISEN kapasiteetin, eivätkä akkujen lataus/purkusyklit ym vaikuttaisi siihen... Tästä syystä itse ainakin luotan enemmän lepojännitteeseen, mutten pakota ketään toimimaan samoin.  :)

Poissa Tohtori R

  • 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #335 : 28 Helmikuu, 2012, 20:17:50 »
kopterista kun on niin kauhean vaikea saada lepojännite lennossa vaikka olis mikä telemetria ;D aina menee virtaa sen verran että jännitteet kyykkää jonkun verran!
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa velli76

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • RC-Kopterit Ry #53
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #336 : 28 Helmikuu, 2012, 21:18:13 »
kopterista kun on niin kauhean vaikea saada lepojännite lennossa vaikka olis mikä telemetria ;D aina menee virtaa sen verran että jännitteet kyykkää jonkun verran!

Tästä on helppo olla samaa mieltä!  :)
Lepojännitteen voi tsekata akusta vaikka ihan laturin mittaamista kennojännitteistä heti sen jälkeen kun on laturin päälle pistänyt, tämän perusteella voi sitten säätää ajastinta radiosta suuntaan tai toiseen, ihan sen mukaan mitä on kennojen jännite. Itse lennän akut yleensä suoraan ns. varastojännitteeseen jolloin voi huoletta heittää akut pussiin odottamaan seuraavaa kertaa vaikka siihen menisi vähän pidempäänkin näin talviaikaan. (Omat kopterointitaidot ei vielä ole ihan 3D-tasolla niin lentoaika on silti melko mukavia eli n. 7min/akku/akkupari)  :)

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #337 : 29 Helmikuu, 2012, 21:17:41 »
Mitä raati sanoo.

Ostin tosiaan tuon allekirjoituksen rekkulan taannoin ja lumitöiden tullen en oo sillä joutanut lentämäänkään.
Nyt ois quadin osat tuloillaan ja ilmakuvaus olis liki sydäntä (piti suorittaa testit reksillä), ja quadillahan ne paremmin sujuukin.

Antaako reksin roikkua katosta koristeena ja odottelemassa aikaa ja "mielenkiintoa" (jos vaikka innostus kikkaileen) vai myykö pois hapantumasta kotiin missä ajetaan löysät pois?

Rahallisesti ei sinällään ole myyntipakoitetta.


haNkalaa.
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #338 : 29 Helmikuu, 2012, 21:22:17 »
Mitä raati sanoo.

Ostin tosiaan tuon allekirjoituksen rekkulan taannoin ja lumitöiden tullen en oo sillä joutanut lentämäänkään.
Nyt ois quadin osat tuloillaan ja ilmakuvaus olis liki sydäntä (piti suorittaa testit reksillä), ja quadillahan ne paremmin sujuukin.

Antaako reksin roikkua katosta koristeena ja odottelemassa aikaa ja "mielenkiintoa" (jos vaikka innostus kikkaileen) vai myykö pois hapantumasta kotiin missä ajetaan löysät pois?

Rahallisesti ei sinällään ole myyntipakoitetta.


haNkalaa.

Pidä katossa roikkumassa. Sitten kun into tulee taas, niin voi melkein heti laittaa ilmaan.
Futaba T8FG Super

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #339 : 29 Helmikuu, 2012, 21:23:03 »
Mitä raati sanoo.

Ostin tosiaan tuon allekirjoituksen rekkulan taannoin ja lumitöiden tullen en oo sillä joutanut lentämäänkään.
Nyt ois quadin osat tuloillaan ja ilmakuvaus olis liki sydäntä (piti suorittaa testit reksillä), ja quadillahan ne paremmin sujuukin.

Antaako reksin roikkua katosta koristeena ja odottelemassa aikaa ja "mielenkiintoa" (jos vaikka innostus kikkaileen) vai myykö pois hapantumasta kotiin missä ajetaan löysät pois?

Rahallisesti ei sinällään ole myyntipakoitetta.


haNkalaa.

Pidät kesään asti sitä roikkumassa, jos kesällä ei nappaa ja mulla sattuu olemaan rahaa niin ostan se alihintaan pois ;) Heleppoa ku heinän teko.
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #340 : 29 Helmikuu, 2012, 21:27:37 »
Toisaalta, olishan se isompikin rekkula, miksei vaikka ens tilistä Big G kivempi tuossa katossa pyörimässä lämpöpatterin pyörteissä?
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa zenix

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0236
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #341 : 29 Helmikuu, 2012, 21:31:42 »
Toisaalta, olishan se isompikin rekkula, miksei vaikka ens tilistä Big G kivempi tuossa katossa pyörimässä lämpöpatterin pyörteissä?

Goblini tilaukseen vaan  8)
Futaba T8FG Super

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #342 : 01 Maaliskuu, 2012, 11:05:14 »
Toivottavasti ei teloteta tästä "offarista"  ???
Ei kellään ois liikettä:
A: ~100km säteelle Raahesta <-> jyväskylä
B: Jyväskylä <-> Seinäjoki

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa jesi

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #343 : 07 Maaliskuu, 2012, 17:39:37 »
Pidät kesään asti sitä roikkumassa, jos kesällä ei nappaa ja mulla sattuu olemaan rahaa niin ostan se alihintaan pois ;) Heleppoa ku heinän teko.

Nyt on reksi tua myyntiosiossa kaupan...  8)
/ Jere Siirilä
DJI Spark | Eachine QX95 & FrSky Taranis | Cheerson CX-Stars

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #344 : 08 Maaliskuu, 2012, 09:43:33 »
minkä takia esim. tähän  550 v2 tarvitsee 7 kanavaisen radion
kun taas tähän 600 ei tarvi kuin 6 kanavaa
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa njs

  • Jäsen 2024
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #65
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #345 : 08 Maaliskuu, 2012, 09:48:43 »
minkä takia esim. tähän  550 v2 tarvitsee 7 kanavaisen radion
kun taas tähän 600 ei tarvi kuin 6 kanavaa

6 riittää, tuossa on virhe.

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #346 : 08 Maaliskuu, 2012, 09:51:20 »
kiitos tiedosta
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa Teemu K

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit ry #46, Kainuun lennokkiseura, SIL
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #347 : 16 Maaliskuu, 2012, 20:10:57 »
nyt on tullu lennettyä omalla 450 pro reipas 60 lentoa niin onko mitää syytä alkaa tekemään mitään huolto toimenpiteitä esim lepatuskumit. Vai odotetaanko että tulee eka torppi  ;)
2013 DX8, T-rex 600E Pro, Icharger 4010 Duo
2012 Gaui 425, I charger 106b
2011 T-rex 450 pro FBL BeastX, Phoenix 4.0, Spektrum dx6i
2009 Big lama

Poissa zxiicci

  • TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • *****
  • Lajin helppous viehättää!
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #348 : 16 Maaliskuu, 2012, 20:30:37 »
Ei ;D ellet nyt jotain maximaalista super hyper tareq lentoa ole tehny niin tuskin on mikään menossa. Tietenkin kannattaa tarkistella paikkoja vaikka joka lennätyspäivän jälkeen.
Omalla lentäny varmasti jo 600-800 lentoa ja en ole vaihtanut osia kuin torpatessa. Varmaan 200 lentoa ilman torppia eikä mitään tarvetta vaihtaa osia. Laakereita kannatta tsekkailla ja jos se nuppi alkaa lepattaa liikaa niin sitten ne kumit. Omassani on vielä orkkis kumit

Poissa vee73

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Pikaiset tyhmät ja ei niin tyhmät kysymykset.
« Vastaus #349 : 20 Maaliskuu, 2012, 18:49:04 »
Hellurei.
Avittaakaa hiukan.
Johtaakohan tää lämpöä johtava liima niin paljon sähköä että siitä on haittaa??
http://arcticsilver.com/arctic_silver_thermal_adhesive.htm

Liimaisin tällä möhnällä noparin siilen kiinni pysyvästi.
Yleensähän siilet on kiinni suoraan niissä mustissa möykyissä. Mutta tässä tapauksessa siili onkin piirilevyn toisella puolella, eli juotoksien puolella.
Ja sille "oikealle" puolelle ei ole mahdollista laittaa siiltä kun toinen piirilevy edessä.

Pelkkä piitahna tässä ei ole kovin hyvä ajatus kun siilen kiinnittäminen on sitten problemos :) Apuva.
Vain liikaa saattaa olla riittävästi

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
8 Vastauksia
5582 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Joulukuu, 2008, 19:22:51
kirjoittanut Vispilä
63 Vastauksia
27441 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Helmikuu, 2010, 22:40:06
kirjoittanut Dutchman
21 Vastauksia
10148 Lukukerrat
Uusin viesti 14 Marraskuu, 2009, 09:22:06
kirjoittanut znake
14 Vastauksia
8503 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Lokakuu, 2009, 11:42:31
kirjoittanut Rotary
43 Vastauksia
19416 Lukukerrat
Uusin viesti 05 Elokuu, 2013, 23:23:51
kirjoittanut Nurffe