Otetaan tähän pieni historia alkuun eli parikymmentä vuotta sitten tuli rakenneltua monta vapaasti lentävää liidokkia ja potkurikonetta. Jossain vaiheessa tuli hankittua myös radio-ohjattava liidokki, mutta ikinä en siihen sähköjä ostanut. Tuohon aikaan kiinnosti enemmän lentokoneet, olihan ne paljon halvempiakin kuin kopterit. Silloin kun ei sähkökoptereita ollut. No se harrastus jäi, kunnes kaveri (ystävällisesti?) linkitti tuossa toukokuussa yhden kopterivideon. Siitähän sitä taas innostui ja netin kopterisivustot tuli nopeasti tutuiksi, varsinkin tämä kopterit.net. Muutama viikko siinä taisi mennä asiaa opiskellessa ja sitten ostin foorumin kautta käytetyn MiniTitanin (uskoin mitä täällä sanottiin eikä ole kaduttanut kun lukee noita Beltti kokemuksia
)
Eli kopu on MiniTitan E325, jossa vakio nopari ja moottori. Sähköt on Futabaa, gyrona GY401, peräservona S9257 ja nupissa servoina S3153. Radiona DX7.
Muutama tunti tuli simulla lennettyä kunnes lähdettiin kaveri kanssa kokeilemaan miten se oikeasti menee. Pieniä nostoja sain tehtyä, mutta yksikään ei tainnut olla yli puolen metrin joten kopteri ei kovin nätisti käyttäytynyt apujalkojen kanssa. Toisen akun kanssa apujalka tökkäs maahan ja torppi tuli (meni vain lavanpidin ja swash arm).
Seuraavalla kerralla Juha5 oli mukana ihmettelemässä ja totesi kopterin lentokelpoiseksi, joten uskalsin ottaa sitä kunnolla ilmaan. Paniikki oli kova ja suunnat hakusessa, joten kovin kauaa kopteri ei ilmassa pysynyt. Nyt meni vähän enemmän osaa, mutta ei mitään isompaa: puulavat, apujalat, peräevä ja joku linkki. Parin päivän päästä taas uusiks, tällä kertaa kopteri pysyi ilmassa mutta vähän karkasi itseltä joten Juha5 otti sen alas lopuksi (kiitos!
). En ollut laittanut uusia apujalkoja, joten enpä tiedä olisinko saanut sitä ehjänä alas.. Paketin mukana tulleet akut todettiin lähes kuolleiksi, joten tässä vaiheessa jäi aikaa simutella kun HK:n pakettia odotellessa.
Uusien akkujen tultua reilu pari viikkoa sitten siirryin harjoittelemaan leijuttelua asfaltille ilman apujalkoja kun kopteri liukuu siinä kivasti. 10 akullisen jälkeen rupesi kopteri olemaan jo jotenkin hanskassa. 20 akullisen jälkeen pystyi jo kopteria liikuttelemaan hieman enemmänkin. 30 akullisen paikeilla uskalsin jo kääntää nokkaa menosuuntaan päin pidemmäksikin ajaksi ja tehdä pieniä kaarroksia sekä stall turneja. Uusilla akuilla ehdin lennettää 33. akullisen verran (3h 30min) kun tuli seuraava torppi (kuva alla). Käänsin suuntaa kaartaen kun kopteri menetti korkeutta nopeasti. Lisäsin kaasua, mutta mitään vaikutusta sillä ei tuntunut olevan. Ihan tarkkaan en muista mitä muuta koitin, mutta kun kopteri oli noin puolen metrin päässä maasta heitin holdin päälle. En osaa sanoa oliko se tuuli, näppivirhe vai pätkikö nopari (alkuperäinen). Kivikossa on kun on aika kivikkoista niin rikki meni lapa, landarit ja peräputki. Lepatusakseli menee vaihtoon, vaikka suoralta näyttää. Se piti vaihtaa jo ennen uusien akkujen saapumista edellisen torpin jälkeen, mutta kun kuvittelin torppaavani heti uudestaan niin se sitten jäi.
Osat löyty varastosta, joten eiköhän tässä kohta lennetä..
Edit: lisätty MT:n tiedot.