Kirjoittaja Aihe: Flymentor  (Luettu 57886 kertaa)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Flymentor
« : 15 Heinäkuu, 2011, 14:48:46 »
On tossa simuharjoittelun ohessa alkanut askarruttaa Flymentorin hankinta. Siksi olisin kovasti kiinnostunut kuulemaan kokemuksia moisesta:

- Toimiiko kyseinen ihmevehje kuten lupaa? Onko joitain olosuhteita tai tilanteita  joissa ei toimi?

- Käykö sitten niin, että jos tollasen oikopolun ottaa käyttöön niin ikinä ei opi "oikeasti" kopua lennättämään?

Sen toki jo tiedän että noilla apupyörillä menee loppukin katu-uskottavuus mutta väliäpä hällä :D Pääasia on että pääsis vähemmällä korjailemisella ja laiskuuttani vähemmällä opettelemisella...

Jos ko. härveli oikeasti toimii ja jollain on sellainen nurkkiin jäänyt pölyttymään niin tarjota saa ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Flymentor
« Vastaus #1 : 15 Heinäkuu, 2011, 16:50:58 »
ensimmäiseki tuommosen kanssa pitää olla jo kopteri muuten hallussa, lennätys sekä säätäminen että saat sen toimimaan... nuo kun eivät ole yhtään plug n play.
haulla löytyy myös laitteesta.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #2 : 15 Heinäkuu, 2011, 18:02:21 »
Aivan. Säädelty on ja pari kertaa olen laitteen ottanut ilmaankin. Säädöt ilmeisen kohdallaan kun ei minnekään hyökkää ja pientä apulandarien kanssa pomppimista on muutama akullinen harrastettu. Toimii ja tottelee loogisesti ja rauhallisesti.

Kyse onkin nyt siitä että olisko tuosta apuvermeestä helpotusta rohkeuden puutteeseen. Eli että ei olis niin kauhea pelko ja jännitys päällä että lähtee kone lapasesta millä hetkellä hyvänsä. Jännitys ja uskon puute hidastaa refleksejä ja aiheuttaa virheliikkeitä kun ei uskalla luottaa "selkäytimeen".

Poissa krpk67

  • Tavallinen torppari
  • ***
  • T-REX 500 ESP
Vs: Flymentor
« Vastaus #3 : 15 Heinäkuu, 2011, 22:30:14 »
Flymentorista en tiedä, mutta oma kokemus stabilointi systeemeistä on pelkästään positiivinen, kun olen aika hampaaton ilman apua. Rohkeutta sillä todellakin saa, jos toimivan vermeen hankkii, ja hommasta tulee hauskempaa.

Sitä olen itsekin miettinyt, miten sitten, kun apuja ei ole ja on aikansa lennellyt noiden avittajien kanssa. Toisaalta, jos kyllästyy stabiloituun kopteriin, niin siitä saa haastetta lisää, kun lentää ilman sitä jatkossa. ts. noilla saa hommaan mielekkyyttä, mutta taas menettää jotain, kun ei opi oikaisemaan sitä kopteria. Stabilointizydeemit nääs aina hoitaa tuon korjauksen ja jos se ei ole hallussa, niin voivoi sitten :).  Kaikesta huolimatta kannatan stabilointia harrastuksen alkuvaiheessa, mutta tutista pitää, ja ehkä kannattaa luopua jossain vaiheessa.
T-REX 500 ESP - T-REX 450 PRO - Blade 130X - DX7 - Phoenix

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Flymentor
« Vastaus #4 : 15 Heinäkuu, 2011, 23:01:15 »
Voin olla väärässä mut muistaakseni olin lukevinani jostain että flymentorista saa säädettyä kuinka hanakasti se yrittää pitää kopterin vaaterissa. Silloinhan voi pikkuhiljaa muuttaa asetuksia niin että flymentor hoitaa vakautusta aina vain vähemmän ja jättää lentäjän käsiin enemmän töitä sitä mukaa kun taidot kasvaa ja lopulta saavutaan tilanteeseen jossa flymentoria ei välttämättä enää edes tarvi.

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #5 : 16 Heinäkuu, 2011, 11:22:04 »
Eikös Flymentor ollut se Helicommandin halpa kopio, joka on raudaltaan öbaut sama mutta kaikki kalibroinnit on jätetty tehtaalla tekemättä (eikä niitä voi tehdä myöskään itse) ja softa on vähän mitä on? Helicommandilla onnistuu sellainenkin, että ensin vääntää kopterin itse ilmassa mitä omituisempaan solmuasentoon ja sitten kun tanner alkaa lähestyä uhkaavasti kliksauttaa vakautuksen päälle. Helicommand oikaisee kopterin vaakatasoon (Helicommand 3D joko oikeinpäin tai ylösalaisin) ja tilanne on toivottavasti jälleen suurin piirtein hallussa. En tiedä onnistuuko Flymentorilla, mutta käsittääkseni pitäisi onnistua. Käytännössä siis voi lennellä ihan ilman apuja ja katastrofin lähestyessä pistää silmät kiinni ja napata vakautuksen täysillä päälle. :)

Omat kokemukseni ovat Helicommandista ja täytyy sanoa, että en ole koskaan saanut sitä säädettyä aivan mieleisekseni. Kopteriin jää aina jotain epämääräisyyttä liikehdintään. Kun leijunta on vakaata ja stabilointi pelaa hyvin, ilmenee vaakalennossa ja etenkin kaarroksissa kaikkea kummaa vetoa outoihin suuntiin tai yliherkkyyttä tikuille. Vastaavasti jos "taivaslento-ominaisuudet" ovat kohdallaan ja käytös ennalta-arvattavaa, ei leijunta ole järin stabiilia. Voi kun joku oikeasti tuota käyttää osaava säätäisi ton joskus kuntoon!

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #6 : 16 Heinäkuu, 2011, 17:52:36 »
Jepjep. Kiitän kommenteista. Muitakin forumeita kahlattuani totean että taitaa olla juuri sitä mitä tarvitsen ja tilattu on :)
Ja se ohjelmointiloota myös, ettei tarvitse läppäriä kentän laidalle raahata. Eihän se paljon paina, mutta en vaan halua tähän harrastukseen kitkerää lisämaustetta tyyliin: Windows käynnistyy... odota... ladataan päivitystä 1/17... odota... käynnistetään uudelleen... odota...

Eli seuraavaksi sitten otetaan vastaan vinkkejä kapineen asennuksesta, säädöistä ja käytöstä.

Oletteko törmänneet "huonoihin" asennuspaikkoihin? Vehje on ymmärtääkseni arka värinöille. Itse ajattelin alkaa survomaan noparia rungon sisään että saan koneen toisen kyljen vapaaksi FM:a varten.

Olenko ymmärtänyt oikein, että balancing mode on se, mitä varsinaisesti käytetään ja stabiloi koneen? Positioning mode on lähinnä sirkustemppu? En ainakaan äkkiseltään keksi mitä hyötyä on siitä että kone osaa leijua paikallaan itsekseen. Riittää kun pitää itsensä pystyssä.

FlySky-radiossa ei ole vapaana 3-asentoista kytkintä, jonka voisi määrittää FM:n tilan vaihtamiseen. Korjatkaa jos olen väärässä: Tilan vaihdon voi määrittää myös potikkaan. Tällöin gain on myös portaattomasti säädettävissä. Keskiasennossa pois päältä, negatiiviseen suuntaan balancing mode ja toiseen suuntaan keskeltä mentäessä positioning mode.
Jos edellinen meni oikein niin myös perän gyrolle lienee tehtävissä sama temppu kun kerran potikoita vapaana on, eli ei pelkästään tilan vaihto norm/hh ennalta arvattuihin arvoihin, vaan portaattomasti potikalla säädettävissä.

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Flymentor
« Vastaus #7 : 16 Heinäkuu, 2011, 18:07:12 »
Eipä ole kokemusta enempää kuin lukenut jotain. Balancing mode on kuten sanoit että pitää vaaterissa (tai siis tarkkaan ottaen siinä asennossa kun kopu on virtojen laiton aikana eli ÄLÄ käynnistä vinolla pinnalla ;D), position hold on ettei sen PITÄISI vaellella mihinkään suuntaan. Lue tuolta lisää http://www.kopterit.net/index.php?topic=11852.0

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #8 : 16 Heinäkuu, 2011, 19:23:47 »
Iso kiitos Iceheart tosta linkistä toiseen topiciin.

Jostain syystä haku ei ohjaa tonne ainakaan flymentor -hakusanalla. Tuntuu olevan arka yhdyssanavirheille ym. Kehnosti toimiva haku aiheuttaa sen, että tulee turhaan avattua uusia ketjuja turhan takia kun ei vanhoja löydä...

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor -mittoja?
« Vastaus #9 : 26 Heinäkuu, 2011, 16:53:35 »
Voiskos joku kyseisen kapineen omistava persoona hiukan auttaa? Tarvisin sen "keskusyksikön" ja CCD -palikan mitat.
Nyt kun näyttää siltä että tilaamani yksilö haluaa viipyä matkallaan mahdollisimman kauan, niin mittojen avulla pääsisin ainakin mallaamaan, mihin päin kopteria järjestän osille tilaa. Tähän asti kun HK450PRO:n ahdas runko on ollut tyhjillään niin kyljet on ollut täynnä noparia ja vastaria. Jotain on siis muutettava. Ainakaan nopari ei mahdu sille ehdotettuun paikkaan akun alle kuin vasaran kanssa  :D Tässä se PRO:n rungon kapeus alkaa kostautua...

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flymentor
« Vastaus #10 : 29 Heinäkuu, 2011, 19:22:01 »
Mulla ollut käytössä Flymentori alkukaudesta. Jutellaan huomenna viimeistään lisää. Mutta mitat löytyy ainakin ja muutakin tietoa. Katu-uskottavuuttasi lisäisi se jos SAISIT sen säätöihin ja että kunnollinen taivaslento onnistuisi,,,

Tule huomenna Pinsiöön niin katotaan siihen kopuun tällit kohdalleen. Kyä se lentää ilmankin FL:a ihan varmaan. Turhaan jännität. Eipä sillä, joskus vaan iskee yhtäaikaa jäykkäkouristus ja aivohalvaus,,heh
« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2011, 19:36:50 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #11 : 29 Heinäkuu, 2011, 19:45:31 »
Mulla ollut käytössä Flymentori alkukaudesta. Jutellaan huomenna viimeistään lisää. Mutta mitat löytyy ainakin ja muutakin tietoa. Katu-uskottavuuttasi lisäisi se jos SAISIT sen säätöihin ja että kunnollinen taivaslento onnistuisi,,,

Tänään on härpätin saapunut maahan eli ensi viikolla alkaa virittely. Mielellään aiheesta jutskataan lisää  :)
Sen suhteen olen ainakin toiveikas että ankaralla teoriaopiskelulla ja tuntikausien säätelyllä kone sinällään on lentävässä kunnossa ja simuttelulla peukalot on oppineet suuntia... FM:n säätöjä on tullut lueskeltua niin ikään huolella joten saapi nähdä...

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flymentor
« Vastaus #12 : 29 Heinäkuu, 2011, 21:57:00 »
FL:n keskusnyksikön koko on  32 x 46 x 15 ja kameran 17 x 30 (katsontasuunta)paksuus 16 mm. On sitten tönärillä mitattu että jätä vähän varaa ettei mene liian tarkalle.
Laite toimi hienosti leiuttelussa mutta "taivaslennossa" tuntuma oli sillä yhdellä kerralla aika metka. Se kun on sellainen co-pilot eli että kun poikkeutat swashia johonkin suuntaan  ja keskität senjälkeen tikun niin sitten se on taas vaakasuorassa. Mutta normaalistihan se menee niin että poikkeutat ja teet vastaliikeen. Tuntuma on erikoinen. Siihen pitää oppia. Ja jos noin oppii lentämään niin sitten ei ehkä osaa muuten.

Leiuttelu voimakkaassa ja puuskaisessa tuulessa onnistui paljon paremmin FL:n kanssa kuin ilman joten siinä pelasi hienosti. Mutta taivaslentoon en koskaan ehtinyt sen kummemmin perehtyä muutakuin yhden lennon verran. Alussa mulle sanottiin että opettele torp,, köh lentämään ilman ja voin sanoa että se on parempi tapa. Kyä sitä lentämään oppii kun saa osia kiinasta ja  se setupin teko alkaa sujua jo alle kahdessa tunnissa ihan romusta..heh. Se vaan on tätä harrastetta ainakin alussa.

Tuossa alkoi keväällä olla homma jo vähän urakkalentoa kun lentelin vain normimodella. Mutta sitten kun aloittelin reenaamaan flippiä ja silmukkaa niin alkoi taas romua tulla,,, ;D
« Viimeksi muokattu: 29 Heinäkuu, 2011, 22:03:47 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa mikuni

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Flymentor
« Vastaus #13 : 29 Heinäkuu, 2011, 22:00:40 »
Tervehdys

Itse olen käyttänyt Flymentoria juuri kuten nimi sanoo. Apuna kun ei vielä osaa ja voi rauhallisin mielin kokeilla vähän taivaslentoa, ja kun alkaa näyttää pahalta päästää oikean tikun keskelle vain ja kopteri rauhoittuu.

Ohjaustuntuma on kyllä sitten vähän outo jos antaa liikaa oikeuukisa FM:lle CP kopteri käyttäytyy kun koaksiaali kopteri, ei meinaa millään kallistaa.
Position mode on siten hauska (outo) että kopterin liike pysähtyy kun päästää tikun keskelle, eli ei tarvitse lopettaa liikeen.

Lennättäminen onnistuu myös alottelijalta vähän tuulisessa säässä, eli lentotunteja tulee enemmän.

Itse lennätän rinnakkain isompaa kopteria ilman FM, ja pienempää HK 450 ja Pro Clonea FM:lla.

Eka kompastuskivi voi olla että joudut asettamaan Windowsissa FM käyttämän USB portin Com3:lle tai vastaavaa. Huomaat tämän kun ohjelma väittää että yksikköä ei löydy. Lisäksi ohjeessa on hauska copy opaste virhe, ja muutenkin kiina englanti on hyvä osata ;). No ehkä tämä oli tuha kommentti kun sinulla on tuo ohjelmointilaite...

HK 450:ssä toimi hyvin orkkis gyro paikalla, Pro Clonessa on ongelma että gyron paikka on kovin tärinäherkkä.

Kopterifriikki kuitenkin varmaan saa sen sinulle säädettyä.
Ja kuten hän tietää, kopteri on oltava suora kun kytket FM:n päälle
Gaui 425 X2
Aerodyne EC-135 500
Vario EC-135 1:6 skaalaprojekti
450 Pro Clone / pyörivät osat Align, HK 450 Heliartist 500D
Spectrum Dx6i / Futaba 8J

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flymentor
« Vastaus #14 : 29 Heinäkuu, 2011, 22:06:39 »
Jos sulla on kohtuullinen gyro jo asennettuna niin anna sen hoitaa perä. En saanut koskaan perää pitämään ihan täysin. Aina se meni vähän jompaan kumpaan suuntaan. Eri teippejä kokeilin sun muuta. Ei tulosta.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Flymentor
« Vastaus #15 : 29 Heinäkuu, 2011, 23:02:14 »
Kopterifriikki kuitenkin varmaan saa sen sinulle säädettyä.
Ja kuten hän tietää, kopteri on oltava suora kun kytket FM:n päälle

Tuo kannattaa painaa korvan taakse. FM todellakin "omii" vaakatason sen mukaan missä asennossa kopteri on kun laitat virrat päälle. Jos se on kenollaa johonkin suuntaan ni FM:n mielestä horisontti sitten on kupeellaa ja lopun voit arvata (en suosittele kokeilemaan mutta laitappa kopteri vaikka nokka 10 astetta alaspäin kun laitat virrat ja kallistele sitä käsissäsi sen jälkeen, horisontti on aika vinksallaa FM:n mielestä) ;D

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #16 : 30 Heinäkuu, 2011, 12:14:13 »
Tiedoista ja kommenteista jälleen kiitän  :)

Noi vinkit PC:n kanssa puljaamiseen ei suinkaan mennyt hukkaan, sillä aikomus on tehdä setuppi kotona ja käyttää sitä boksia vaan kenttäolosuhteissa. On se HeliBal kuitenkin sen verran nätimpi katsella kuin LCD-pistematriisi...

Voi tosiaan tulla outo olo niiden liikkeiden kanssa kun simulla on jo saanut periaatteen hallintaan eli liike-vastaliike. Nyt se vastaliike pitää sitten jättää pois. Lupaavalta kuulostaa se, että tuulessa nimenomaan on sitten helpompaa. Tosiasiahan on ettei niitä tuulettomia hetkiä paljon ole ja niitä jos joutuu kyttäämään niin kyllä jää lentotunnit vähiin.

Kapineen käynnistys vaaterissa on muistissa. Joissain kuvissa on näkynyt siinä gyron päälle liimattuna pieni vesivaakakin.

Näillä näkymin saan laitteen käsiini maanantaina, eli ensi viikolla tapahtuu...  ;D

Poissa Iceheart

  • Pro torppari
  • ****
  • Rc-Kopterit Ry #0189
Vs: Flymentor
« Vastaus #17 : 30 Heinäkuu, 2011, 16:43:00 »
Älä jätä vastaliikettä kokonaan pois, viive joka on tikusta irroittamisen ja FM:n tasapainotuksen välillä on säädettävissä (jos en ihan hitoilleen muista). Sun vaan täytyy kokeilemalla etsiä itsellesi mukavalta tuntuva viive tuohon, liian nopea niin tuntuma on ku koaksiaalilla ja liian hidas niin onko FM:stä sitten hyötyä :P

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #18 : 30 Heinäkuu, 2011, 16:56:12 »
Hyvä pointti. Missään nimessä en siitä haluakaan mitään tunnotonta koaksiaali-imitaatiota. Hyvä juttu jos vastaliike edelleen jossain määrin tarvitaan niin ei mene opit ihan 100% uusiksi.

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #19 : 02 Elokuu, 2011, 20:44:12 »
Noni!

Härpäke on sitte hartaan kahden illan virittelyn jälkeen perussäädöissä ja jospa huomenissa koneen ehtis saada ilmaan ja pääsis jatkamaan säätöjä kenttäolosuhteissa  :)

Pieniä huomioita operaatiosta:

- Manuaali ei sinällään riitä mihinkään, mutta netistä löytää harrastajien tekemänä parempia.

- Monet ovat valittaneet yhteyden muodostamisongelmista tietokoneeseen joten sellaisia osasin odottaa. Ja silloin kun niitä odottaa, niitä ei tule. HeliBal ja sen yhteyskaapeli ajureineen toimi heittämällä   :D

- HeliBal on omasta mielestäni niin selkeä ja helppotajuinen ohjelma asetusten tekemiseen että siitä voisi moni ottaa oppia. Vaikka kenttäolosuhteita varten hankin ohjelmointiboksin niin perus-setuppi on viisasta tehdä PC:llä. Esim. servojen keskipisteet ja liikerajat on suorastaan ilo säädellä verrattuna lähettimen näytön tihrustamiseen.

- Säätöjen aluksi pitäisi älytä ensimmäiseksi palauttaa se purkki tehdasasetuksiin. Itse en sitä tehnyt kun luulin että se on sitä jo. Aikani kun väänsin ja ihmettelin vehkeen outoa käytöstä, tajusin että siinä oli jonkinlaiset oudot säädöt jo tehtynä! Sitten kun defaultiin palautin, alkoi sujua ihan eri malliin.

Toivon mukaan huomenna lisää asiaa ja lentokokemuksia.

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Flymentor
« Vastaus #20 : 02 Elokuu, 2011, 20:53:15 »
Niin missä päin sijaitset ? Olis mukava päästä katsomaan ja ehkä kokeilemaankin. Nyt jos ittelle laittaisin FL:n, niin säätäisin vaikutusprosentin melko pienelle.
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #21 : 02 Elokuu, 2011, 21:41:55 »
Sijaintini on Kangasala ja täällä teen koelennot kun on juuri siihen sopiva tyhjä teollisuustontti tossa ihan lähellä :-) Aika on lähipäivinä kortilla mutta pakko päästä testaamaan...

Kunhan saan varmistettua että kopteri toimii kuten oletan, Rotatorin pellosta tulee varmaan mun "kotikenttä", se kun on lähellä ja tilaa ainakin aloittelijalle tarpeeksi. Se vaan on huono puoli ettei siellä ole valmiina lähtö-/laskeutumisaluetta.
Pinsiöönkin varmasti tulen jatkossa ilmaantumaan. Näyttää vetävän hyvin porukkaa ja paikka paranee kaiken aikaa. Harmillisen kaukana vaan täältä katsottuna.

Poissa Dumle

  • Seniori torppari
  • *****
    • Pirkanmaasoft Ry
Vs: Flymentor
« Vastaus #22 : 02 Elokuu, 2011, 22:13:07 »
Hieman karkaa varsinaisesta aiheesta, mutta huutelen väliin silti.

Rotatorilla ei ehkä ole "vakituista" lähtöalustaa, mutta ainakin tänään kun lähdin lennättämästä ja otin mattoni pellosta pois, niin jäljelle jäi saman kokonen mukavan tampattu alue. Jos hirvittää sen kokoselta kokeilla lähtöä, niin voihan sitä vähän laajentaakin tai sitten lähtee varikkoalueen reunalta, jossa on kiinteää maata kevyellä soralla.

Huutelehan vaan aina tuolla Tampere-ketjussa, niin saat varmasti seuraakin. Ite asun Hakamettän jäähalin vieressä, eli 10 minuutissa lähtöpäätöksestä oon kamojen kanssa kentällä :)
Outrage Fusion 50 FBL (kasaillaan kovaa vauhtia)
TwinTurpo-liukuripöhistin
MyFleet

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #23 : 03 Elokuu, 2011, 17:49:48 »
Ainahan aiheesta karata saa  :) Tarkotus tosiaan on huudella sitten kun sinne kentälle asti pääsen. Oikeen odotan että pääsen kaikkia naamatusten moikkaamaan kun täällä jo rupeaa tuntumaan tutuilta  :D Tuopin lennättelyä kävin jo viikkoja sitten kattomassakin. Harmi vaan kun tuotin huonoa tuuria ja torppi tuli  ;D

Taas vaan tuli pikku viive kun pitää uusia osia odottaa  :( Ihan kokonaan en ota omaan piikkiini. Tossa FlySkyn radiossa on hengenvaarallinen piirre jos ei sitä osaa varoa. Aiheesta jupinaa tuolla: http://www.kopterit.net/index.php?topic=13315.0

Mutta tarina jatkuu...  :)

Poissa Luigi Cravatto

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Flymentor
« Vastaus #24 : 13 Elokuu, 2011, 20:10:14 »
Taas kokeilua takana ja lisää säätöjä edessä. Kopteri ainakin ehjänä edelleen  :D

Jos en saa FM:n omaa systeemiä pitämään tarpeeksi ja joudun laittamaan erillisen gyron takaisin niin siinä on pieni ongelma johon kaipaan kommentteja;
FlySky TH9X-radiossa on AUX-kanaville käytössä rajallinen määrä(yksi) kytkimiä ja kolme potikkaa. Nyt FM on laitettu niin että perä on HH-modessa ja sitä ei voi lähettimestä muuksi muuttaa. Gear-kytkimellä voi vaihtaa FM:n gainia positioning-/horizontal-tiloihin kahteen ennalta asetettuun gain-arvoon. Jos otan käyttöön erillisen gyron, se vie Gear-kytkimen omaan käyttöönsä. Tällöin FlyMentorin gainin säätöön ei jää muuta kuin joku kolmesta potikasta. Se taas ei kuulosta kovin käytännölliseltä.
Kysymys siis kuuluu, onko mitään haittaa siitä jos FM on koko ajan positioning modessa? Balansointihan on kumminkin päällä aina ja se paikallaan pito on vaan lisänä siinä positioning modessa jos oikein olen ymmärtänyt.
Muita mahdollisia ratkaisuja ongelmaan? Voisi kai gyronkin gainin laittaa potikkaan mutta onko siinä joku ongelma? Ainakaan gyron tilaa ei ihan helpolla vaihdeta lennon aikana mutta miksi pitäisikään? Ei se nykyiselläkään virityksellä ole mahdollista.

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
9 Vastauksia
4316 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Helmikuu, 2010, 00:13:13
kirjoittanut 1m4s0_
2 Vastauksia
2611 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2010, 00:38:42
kirjoittanut Mikka
8 Vastauksia
4631 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2010, 21:38:19
kirjoittanut Trnquill
1 Vastauksia
2251 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2010, 11:33:26
kirjoittanut Sammy
5 Vastauksia
3526 Lukukerrat
Uusin viesti 08 Syyskuu, 2010, 08:22:15
kirjoittanut kopterifriikki