Kirjoittaja Aihe: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon  (Luettu 175518 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #100 : 14 Elokuu, 2011, 22:29:26 »
Okei, aivan oikein. Mua sekottaa tässä taas se kohta ilmailulakia, missä puhutaan niistä painorajoista.

Onko se muuten sitten niin, että jos lennokin radiot pimenee ja vehje häviää horisonttiin, muuttuu lennätys näköyhteyden katkettua laittomaksi? :P Ei parane kysellä foorumilta neuvoa kadonneen lennokin metsästykseen, kun sitten kurvaa maija pihaan? :D (vitsivitsi) Tai nyt kun tarkemmin ajattelee, laittomuuden puolelle astutaan jo siinä vaiheessa, kun radioyhteys menetetään. Silloinhan konetta ei enää ohjata maasta. Entäs sellaiset liidokit, missä ei ole radio-ohjauslaitteita ensinkään? Niitä "ohjataan" heittosuunnalla ja voimalla, sen jälkeen vain kovasti ajatuksin liitoa kirittämällä. Turhaa spekulointia ja saivartelua vain, mutta kunhan turisen.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #101 : 14 Elokuu, 2011, 23:11:02 »
Asiaa turiset. Onhan se vähän kummallinen rajaus, mutta liikokeiden heittelyä ei varmaan pidetä oikein 'lentämisenä' kun sitä ei ohjata enää. Varmasti jos lennokit ei olis ollut jo kauan olemassa niin niihin vois olla vaikea saada nykyään lupia kun pelätään kaikkea ihan hysteerisesti. Tärkeää noissa hommissa on pitää järkikädessä ja noudattaa kummalisia lakeja joita meillä on. Tärkeintä on kuitenkin aina kun lennättää pitää turvallisuus mielessä ja mitä vaarallisempaa yrittää niin sitä varmempi pitää olla, että ketään ei eksy alle.

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #102 : 15 Elokuu, 2011, 09:25:53 »
Tähän virallisen asian keskelle sopii tekniseksi kevennykseksi tuollainen löytämäni 4-potkuristen vakautin jossa pitäisi olla muuten se altitude holdikin mitä kaipailin aimmin.

http://www.infinity-hobby.com/main/product_info.php?products_id=7274
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #103 : 15 Elokuu, 2011, 15:00:04 »
Palaverille heitettiin ilmoille mahdollisiksi päiviksi 13, 14 tai 15 syyskuuta, joko klo 9:30 tai 13. Paikka Itämerenkatu 3A, Helsingin Ruoholahdessa. Kynnelle kykenevät ilmoittakoot minulle vaikka YV:llä, mikä päivä ja kellonaika olisi sopiva. Pistän jatkossa infot aiheesta vain minulle ilmoittautuneille yksityisesti, liittäkää vaikka viestiin sähköpostiosoitteenne niin massaviestintä helpottuu. Toive oli, että päivä lyötäisiin lukkoon mahdollisimman pian, jotta viraston päässä ehtivät kutsumaan paikalle myös muita asiasta kiinnostuneita.

Mitä tulee meidän harrastajien "sisäiseen palaveriin", ehdotan ajaksi joko ylihuomenna 17.8. klo 18 tai perjantaina 19.8. klo 18. Paikkana irkkikanava #kopterit.net @ IRCNet. Mitä tästä ollaan mieltä?

Poissa elvis

  • Pro torppari
  • ****
  • Virtuaalista räpyttelyä bittitaivaalla
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #104 : 15 Elokuu, 2011, 15:35:10 »
Aivan. Olisiko sulla muuten heittää linkkiä lakiin, jossa noita käydään läpi?

Tuossa olisi vähän osviittaa miten hommaa tulkitaan ulkomailla:

http://www.fpvaviation.com/forumdisplay.php?10-FPV-amp-UAV-Laws-and-Regulations

Ainakaan Suomen ilmailukäsikirjassa, AIP:ssä https://ais.fi/ais/eaip/fi/ ei tunneta FPV-toimintaa lainkaan ja UAV-toimintakin mainitaan vain sotapuolella, ja silloinkin toimitaan vain aktivoiduilla vaara-alueilla. Lisäksi määrätyiltä paikoilta säännöllisesti lähetettävät luotauspallot ovat saaneet maininnan luvussa ENR 5.3, "Muu ilmailulle vaarallinen toiminta".

Mallirakettien harrastajat saavat toisinaan ampua isompia rakettejaan Puolustusvoimien ampuma-alueilla, ainakin Rovajärvellä on tällaisia lennätyssessioita suoritettu. Avaruusluotain -lehdessä 2/2011 on ihan kiintoisa artikkeli "Iso-Haisu"n lennätyksestä Pahkajärvellä, jossa tehtiin alan Suomen ennätys, 2350 metriä. Linkki on http://eetu.tunk.org/haisunaata/ jossa on aika kiintoisa onboard -videokin. Ehkä jotakin siviili-UAV -kokeilujakin voisi Intin suosiolla saada tuolla ampuma-alueilla suoritettua?
Ei oo helppoo olla Mikko Kuustonen, ei.
-elvis-

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #105 : 15 Elokuu, 2011, 21:07:32 »
Paikkana irkkikanava #kopterit.net @ IRCNet. Mitä tästä ollaan mieltä?

No mun täytyy passata tuo palaveri koska en ole irkissä ollut ainakaan 5-6 vuoteen ja taito sinne menemiseen on unohtunut. Mutta hengessä olen mukana.
Mutta kyähän täälläkin voisi keskustella mutta ei se ihan samalla tavalla mene tietenkään.
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2011, 21:10:18 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #106 : 15 Elokuu, 2011, 21:21:28 »
Hei ehdotan että tapaamme edellisenä iltana porukalla jossain vaikka siellä Espoossa ja sitten seuraavana päivänä valitut kaverit sinne virkamiesten kanssa palaveeraamaan. Ei tule niin ongelmia sitten majoituksen kanssa kun tullaan matkan takaa. Muuten kauempaa tulevat, niin Espoossa on edullinen majoituspaikka, tämä viherkoulu jossa myös pitopalvelu (ei kuulu tähän asiaan), Margreteberg. Ajattelin ottaa sieltä majoituksen, 35 eur yö sitten palaverimme jälkeen ??
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #107 : 15 Elokuu, 2011, 21:50:02 »
Paikkana irkkikanava #kopterit.net @ IRCNet. Mitä tästä ollaan mieltä?
No mun täytyy passata tuo palaveri koska en ole irkissä ollut ainakaan 5-6 vuoteen ja taito sinne menemiseen on unohtunut.
Asenna vaikka mirc täältä: http://www.mirc.com/get.html. Ei ole paha rasti. Eipä ollut mullakaan tullut näitä katseltua pitkään aikaan, mutta niin vain sielä #kopterit.net-kanavalta löytyi apua, kun sinne asti pääsi (kiertotietä webbisivulla olevan skriptin kautta)...

Edit: Linkki korjattu
« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2011, 22:21:24 kirjoittanut Mikka »
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #108 : 15 Elokuu, 2011, 21:52:49 »
Paikalle menevät voinevat sopia tuosta live-tapaamisesta keskenään, eiköstä juu? Kopterifriikki ja kamakaze, onko muita innokkaita? Jos meitä on tässä hankkeessa mukana kolme (itse en tosin pääse Hesaan paikalle, koska en voi olla päivätöistä pois), voinemme sopia asioista ihan sähköpostitsekin, ilman sen virallisempaa tai reaaliaikaisempaa palaveria. Pääasia että kaikkien kanta ja tavoitteet ovat niiden tiedossa jotka menevät paikan päälle juttelemaan ja toisaalta paikan päälle menijät niin sanotusti puhaltavat yhteen hiileen.

Jos jotakuta aihe kiinnostaa, minulle YV:llä sähköpostiosoite vaikka huomisen (15.8.) aikana tai mahdollisimman pian!

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #109 : 15 Elokuu, 2011, 22:05:14 »
Ääh, tällasen kanssa joutuu räpläämään. On vähä off topic mutta seuraavan antoi vastauksen linkistäsi http://www.mirc.com/get.html: Not Found. The page you are looking for does not exist. Please use the above links to browse this website.     Jos ei aukee nopeesti niin räplätään Yv:n välityksellä.
 
 
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #110 : 15 Elokuu, 2011, 22:45:01 »
Onhan tuo foorumin chattikin olemassa vink vink... pääse kaikki ihan selaimella  ::)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa kopterifriikki

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit RY #159 TreRc Ry Vice President
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #111 : 15 Elokuu, 2011, 22:52:10 »
Tuossa ehdokas kameralavetiksi:



Tai sitten tämä :

« Viimeksi muokattu: 15 Elokuu, 2011, 22:55:14 kirjoittanut kopterifriikki »
-Lentävä kone on vain huolellisen valmistelun odotettu mielenkiinnoton ja yllätyksetön seuraus-
              
T-rex Sport 450, Gaui 475 Hurricane, Pinsiön Lentävä Ahven 2 + Naza, Futaba T8FG super, Pinsiö Twin, Iso Kotka+2 x varioprop

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #112 : 16 Elokuu, 2011, 00:06:08 »
Minutin googlaamisella on löytänyt samaa kohtaa ilmailulainsäädännöstä, mutta siellä asia oli todettu jotenkin, että miehittämättömät lennot vaativat erikoislupia ja niitä ei käytännössä voinut saada (muuta kun tutkimus käyttöön). Homma on niin kauan lennokin lennätystä kun se ohjataan maasta eikä miehittämätöntä ja tähän tarvitaan sitä apupilottia ohjaimella. Kun et enää näe sitä et lennä enää maasta vaan lennät kuvan perustella ja se on sitten miehittämätön lentoalus.

Tällä wikipedian sivulla asiaa on vähän viitattu, mutta ei sanota ihan suoraan muuta kun kummastellaan miks ne on kielletty, kun keveitä laitteita koneet kestää kuitenkin (esim lintuja varten):
http://fi.wikipedia.org/wiki/UAV

Kyllä on aikamoista potaskaa tuo mitä Wikipediaan oli päässy:
"UAV-alus ei nykyisin vastaa lentokoneen määritelmää ilmailulainsäädännön silmissä. Oleellinen ero on kuitenkin sen ohjauksen automaattisuus tai etäohjaus. Tällöin UAV ei nykykäsityksen mukaan pysty tekemään törmäyksen uhatessa niin järkeviä päätöksiä kuin lentokoneessa istuva ohjaaja. Ylipäätään ilmailulainsäädäntö on viime vuosisadan aikana tehty miehitettyjä ilma-aluksia varten. Sotilasilmailussa on rajoitetulla alueilla tehty miehittämättömiä lentoja jo vuosikymmeniä. Toisaalta esimerkiksi alle 4 kg painavat mini-UAV:t eivät vaaranna lentokoneita enempää kuin isot linnut, joiden törmäyksiä matalalla lentävien lentokoneiden on joka tapauksessa pakko kestää."

Kyllä matkustajakone varmaan kestää 4kg UAV.n törmäyksen mutta törmäys todennäköisesti aiheuttaa miljoonaluokan vahingot koneen remonttina ja varmasti seurauksena on koneen laskeutuminen korjauksia varten lähimmälle kenttälle. Jokainen voi vain kuvitella millaista tuhoa UAV esimerkiksi suihkumoottoriin aiheuttaisi. Mikään määräys ei sano että pienkoneen pitäis kestää törmäys vaikkapa neljäkiloiseen intuun. Menee propelli ihan varmasti osuessaan ja sen seurauksena välitön pakkolasku. Jos raskaita osia, vaikkapa UAV:n moottori pääsee oätkurista läpi ja iskeyltyy kuomuun/tuulilasiin niin läpi tulee ja niin myös menee pilotin päästä läpi. Jos joku ei usko niin kokeilkoot vaikka ajaa autolla mootoritiellä 200km/h ja kaveri tiputtaa sillallta kilon tiiliskiven tuulilasiin.

Pienikokoisen UAV:n tai lennokin ongelmana on myös että niiden havaitseminen ohjaamon ikkunasta on melkein mahdotonta, edetäänhän yli 200km/h .

Jos aikoo lentää muiden lentokoneiden joukossa, täytyy joko lentää näkölentosääntöjen eli VFR tai mittarilentosääntöjen eli IFR mukaan. Jos lennetään näkölento-olosuhteissa valvomattomassa ilmatilassa täytyy aina toimia näkölentosääntöjen mukaan johon kuuluvat normaalit muunmuassa väistämisvelvollisuudet. Väistämisvelvollisuuksie n toteutuminen edellyttää taas näkemistä ja nähdyksi tulemista. On täysin ymmärrettävää että jos näitä sääntöjä ei voida täyttää voidaan lentää vain suljetussa ilmatilassa. Tämä merkitsee alueelle ilmatilavarauksen tekemistä joka kieltää kaiken muun lentotoiminnan alueella. Kovin mielellään noita varauksia ei varmaan anneta koska se todellakin sulkee kaikki muut pois siksi aikaa ilmatilasta. Juttelin Jämillä tuon Suiikoira-rakettiporukan kanssa ja he kyllä olivat saaneet laukaisuavarten ilmatilavarauksen.

On toki mielenkiintoista mitä  tulevaisuus tuo tullessaan. Teknisesti mikään ei estäisi UAV:ta lentämästä mittarilentosääntöjen mukaan valvotussa ilmatilassa koska silloin lennonjohtojärjestelmä huolehtii koneiden pitämisestä etäällä toisistaan. Tämä toki edellyttäisi että konetta etäohjaava ihminen olisi IFR pilotti joka osaa säännöt ja IFR radioliikenteen.

Teknisesti olisi toki mahdollista myös rakentaa UAV joka olisi varuastettu transponderilla ja TCAS järjestelmällä mutta ongelma vain on että TCAS ei ole pakollinen siinä toiserna osapulena olevassa koneessa. Edes transponderi ei ole pakollinen.

Jos joku onnistuu rakentamaan harrastus-UAV:n jossa olisi digitaalinen full-HD videokamerasysteemi mahdollisesti vielä jonkinlaisella hahmontunnistuksella joka tunnistaisi potentiaaliset kohteet taivaalta että minkä byrokratian vaatisi saada lentää sillä VFR:ää muiden joukossa. Ei varmaan ole kovinkaan helppoa todistaa TraFi:lle että sillä pystyy lentämään turvallisesti VFR:ää.

Oman ongelmansa tuottaa myös radiolinkki, jos konetta halutaan ohjata maasta eikä että se pelkästään lentää esiohjelmoitua rataa niin radiolinkin täytyy olla jatkuvasti päällä. Ghz alueen linkkien ongelmana on että niiden kantavuus on karkeasti ottaen rajoitettu näköetäisyyteen eli tukiaseman täytyisi olla korkeassa mastossa, toisessa tukiasema UAV.ssa, lentokoneessa jne.

Silti, kun pysyttelee asutulla alueella alta 300m korkeudessa ja muualla alta 150m korkeudessa ollaan lentokoneiden sallitun minimilentokorkeuden alapuolella

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #113 : 16 Elokuu, 2011, 00:36:24 »
Olen ollut Kalle Pikkaraisen (Ficora) kanssa yhteydessä 1,3GHz laitteista ja hän toi esille senkin pointin, että 1280MHz kaista on muuten radioamatööreille OK ei-kaupalliseen käyttöön, mutta lähitulevaisuudessa juuri sille kaistalle on sijoittumassa meidän euroihmisten oma GPS, eli Galileo. Koska amatööreilla on ko. taajuudelle vain toissijaiset oikeudet, joutuvat he väistymään mikäli häiriöitä ilmenee.

Pikkarainen heitti ilmoille sellaisen ehdotuksen, että ryhmä harrastajia menisi hänen kanssaan palaveeraamaan videolähettimien käytöstä lennätyksessä. Löytyykö innostusta? Palaveri olisi mitä todennäköisimmin Helsingissä, joten jos löytyy paikallisia niin aina parempi. Minun on hieman heikko lähteä täältä Turusta palaveeraamaan keskellä päivää, kun on tuo päivätyö. Palaveri aihe olisi siis se, että me kerromme taajuustoiveistamme ja harrastuksesta ylipäätään Pikkaraiselle, jotta hän saa paremman kuvan siitä mitä haluaisimme ja miten ylipäätään harrastamme. Hänen olisi tämän jälkeen helpompi pohtia lupa-asioita sun muita. Olen sitä mieltä että palaveri on ehdottomasti paikallaan!

Kannattaa myös selvittää mitä taajuuksia on yleensä vapaana ja millä ehdoilla niitä voi käyttää. Monet ilman lupaa käytettävissä olevat laitteet kuten vaikka juuri nämä 2.4GHz Wlanit ja RC-radiot toimivat niinsanotuilla ISM-bandeilla eli esim tuo sama 2.4GHz on myös alue missä mikroaaltouunit ums ovat. Näillä alueilla lähettäminen on suhteellisen vapaata mutta tehot rajoitettu hyvin pieniksi. Se, että pienilläkään tehoilla ei jouduta samanlaisiin kanavatörmäyksiin kuin noissa perinteisissä 27MHz RC-radioissa on yleensä hoidettu käyttämällä hajaspektritekniikkaa. Nämä halpis 2.4MHz analogivideosysteemit käyttävät ihan tavallista FM-modulaatiota joka sitten ei siedä mitään häiriöitä tai muita lähetteitä alueella. 5.8GHz on toinen ISM-bandi, sen etuna on että se ei ole vielä yhtä täynnä kuin 2.4Ghz bandi mutta ei vie kauaa ennen lkuin tämäkin bandi täyttyy ja analogitekniikka on parasta unohtaa. Analogisille lähetimille on myös tiukemmat tehorajat kuin FH ja hajaspektrilaitteille koska analogilaitteet piikittävät koko tehon kapealle kaistalle.

Jos haluaa käyttää analogitekniikkaa ilman häiriöitä, pitäisi löytää joku tähän tarkoitukseen soveltuva bandi ja sitten hakea laitteille erilliset luvat. Esimerkkinä olkoot vaikka nuo langattomat mikrofonit.

Se että bandi on vapaa ei merkitse että mikä tahansa kiinan vehje olisi laillinen, laite ei saa säteillä bandin ulkopuolelle ja tehon pitää olla sallituissa rajoissa.

Itse olen kyllä taipumassa digitaalitekniikan puolelle ja normaaliin Wlan teknologiaan. Se on häiriösietoista hajaspektritekniikkaa ja prosessoriväännön rajoissa mahdollistaa myös HD-kuvan. Telemetria kulkee samalla kanavalla. Vaikapa N900 puhelimesta saa Wlan kameran yhden rivhin komennolla. Halpojen Android-kapuloidenkaan käytön ei pitäisi olla ongelmallista.

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #114 : 16 Elokuu, 2011, 08:42:21 »
Gigahertsivehkeillä kantama on tosiaan siellä kilometrin tai kahden tuntumassa. UHF-vehkeillä päästäänkin sitten jo kymmeniin kilometreihin, mutta näiden laillisuudesta ja/tai luvanvaraisuudesta Suomessa en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Kannattaa myös selvittää mitä taajuuksia on yleensä vapaana ja millä ehdoilla niitä voi käyttää.
Ongelma ei taida olla niinkään se, mitkä taajuudet ovat vapaata riistaa vaan se, tehdäänkö juuri näille taajuuksille videolähettimiä. Videolähettimiä saa karkeasti 900MHz, 1,2/1,3GHz, 2,4GHz ja 5,8GHz alueille, joista kolme viimeistä ovat jollakin tapaa hyödynnettävissä Suomessa.

Itse olen kyllä taipumassa digitaalitekniikan puolelle ja normaaliin Wlan teknologiaan. Se on häiriösietoista hajaspektritekniikkaa ja prosessoriväännön rajoissa mahdollistaa myös HD-kuvan. Telemetria kulkee samalla kanavalla. Vaikapa N900 puhelimesta saa Wlan kameran yhden rivhin komennolla. Halpojen Android-kapuloidenkaan käytön ei pitäisi olla ongelmallista.
Tämä kaikki siis sillä oletuksella, että laitetta ohjataan jollain muulla kuin 2.4GHz ohjaimella. Kännykkää ei MISSÄÄN nimessä kannata työntää gigavehkeillä pörräävään laitteeseen ihan kylmiltään, romua siitä tulee kun kännykkä rampauttaa vastaanottimen.

Digitaalisten videonsiirtotekniikoiden ongelma on ainakin tähän asti ollut viive. Harvaa laitetta pystyy ohjaamaan luontevasti ja luotettavasti, jos viive on kovin suuri. Minkälaisiin viiveisiin olet päässyt kokeiluissasi tai löytänyt muualta dokumentoituna?

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #115 : 16 Elokuu, 2011, 11:28:58 »
Gigahertsivehkeillä kantama on tosiaan siellä kilometrin tai kahden tuntumassa. UHF-vehkeillä päästäänkin sitten jo kymmeniin kilometreihin, mutta näiden laillisuudesta ja/tai luvanvaraisuudesta Suomessa en osaa sanoa juuta enkä jaata.

Kyllähän se GHz alueella kantaa vaikka tuhansia kilometrejä kun on näköyhteys, riittävän hyvä antenni ja riittävästi tehoa :)  Sen voin kyllä sanoa jo laitteita näkemättä että jos ne tuonverran kantavat niin laillisia ne eivät taatusti ole. Kokeilin tuollaista laillista Class Ohlsonin 2.4GHz halpiskamerahärpäkettö ja se taisi kantaa näköyhteydenkin kanssa vain 30m kun tehot on rajoitettu laillisiksi.

Lainaus
Ongelma ei taida olla niinkään se, mitkä taajuudet ovat vapaata riistaa vaan se, tehdäänkö juuri näille taajuuksille videolähettimiä. Videolähettimiä saa karkeasti 900MHz, 1,2/1,3GHz, 2,4GHz ja 5,8GHz alueille, joista kolme viimeistä ovat jollakin tapaa hyödynnettävissä Suomessa.
Tämä kaikki siis sillä oletuksella, että laitetta ohjataan jollain muulla kuin 2.4GHz ohjaimella. Kännykkää ei MISSÄÄN nimessä kannata työntää gigavehkeillä pörräävään laitteeseen ihan kylmiltään, romua siitä tulee kun kännykkä rampauttaa vastaanottimen.

Kyllä ongema on tasan päinvastainen, taajuudet ovat kultaakin kalliimpia rajallisia luonnonvaroja. Vapaan allokoimattoman taajuuden löytämien on vähän kuin löytäisi kaupungin kadulta kultaharkon jota kukaan ei ole viitsinyt poimia talteen.  Kuvan esimerkiksi USA:n allokaatioista saa kun katsoo http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/United_States_Frequency_Allocations_Chart_2003_-_The_Radio_Spectrum.jpg . 900MHz, 2.4GHz ja 5.8GHz ovat juuri näitä ISM bandeja  http://en.wikipedia.org/wiki/ISM_band .

960..1215MHz on ainakin lentokoneiden DME:n käyttämä taajuus, myös muut taajuudet tuolla 1.3GHz tienoilla on varattu vastaaviin käyttöihin. On äärimmäisen vastuutonta lennättää lennokissa suuritehoista paljon laillisia tehoja suurempaa lähetystehoa lähettävää laitetta joka vielä lähettää samalla taajuudella kuin lentokoneiden navigointilaitteet. Jos ISM bandilla ylittää sallitut tehorajat niin siitä ei yleensä seuraa muuta kuin että lähistön Wlanien tiedonsiirtonopeus laskee ja välttämättä siellä lennätyspellolla ei hirveästi Wlaneja ole, laillista tämäään toki ei ole.

Jos ihan oikeasti haluaa etsiä luvallisia taajuuksia niin täytyisi käydä läpi lista taajuusallokaatioista ja atsoa löytyisikö sieltä joko sopiva. Tuossa USA:n kartassa löytyi lähitienoilta mm. Aeronautical Telemetring mutta Suomessa meidän pitää tietenkin tutia ETSIN:ntaajussallokaatiotauluk koa.

Kännykästä senverran että idea oli lähinnä kännykän käyttäminen edullisena Wlan kamerana, siis ilman SIMM korttia. Itse kännykän GSM/3G lähetin kun saa lähettää wattien teholla ja vielä vanha GSM ei ole hajaspektriä nähnytkään niin se taatusti häiritsee vieressä olevaa elektroniikkaa.

Lainaus
Digitaalisten videonsiirtotekniikoiden ongelma on ainakin tähän asti ollut viive. Harvaa laitetta pystyy ohjaamaan luontevasti ja luotettavasti, jos viive on kovin suuri. Minkälaisiin viiveisiin olet päässyt kokeiluissasi tai löytänyt muualta dokumentoituna?

Tuo latenssi on tunnettu ongelma mutta ei suinkaan mahdotonta ratkaista. Ongelmahan on ennenkaikkea latenssi eli data käsitellään useassa käsittelyasteessa ja puskuroidaan joka ikisen niiden välillä.  Normaali videotoistossa puskurointi on etu koska sillä saadaan nykimätön toisto mutta lennokkia/kopteria ohjatessa se on ongelma. Ihan sama ongelmahan tulee audiopuolella, pelkkää audiotoista varten suunnitelluissa äänikortiajureissa on usein pitkät puskurit ja latenssi sellainen että koneessa pyörivillä softasyntsillä soittaminen on lähes mahdotonta. Tämä on varsinkin Windowsin ongelma, Mac:issa audiopuolella tätä oneglmaa ei ole.

En ole päässyt kokeiluissani vielä tuon latenssin optimointiin. Nyt eka vaihe oli kun tein AR-Drone quadrokopterille kännykkäpään softan N900 kapulalle ja nyt uuden version N9 / N950 kapulalle. Senverran muutin jo AR-Drone SDK:n kodekkia että se tekee koko dekompression yhdessä asteessa jolloin latenssi pienenee mutta nyt vielä työnalla olisi käyttää OpenGL:n shadereita tekemään samalla kertaa rendaus ja YUV->RGB konversio jolloin saadaan rendauksen latenssi pois.

Nyt työnalla on kokeilla Ardupilottia ( http://www.diydrones.com ) siten että siinä on telemetria Wlan modulin kanssa. Ardupilottiinhan on olemassa telemetriamoduli ZigBeellä mutta paljon helpompi on käyttää Wlania niin maa.asema voi olla normaali kännykkä tai tabletti, samalla voin käyttää paljolti samaa softaa kuin mitä AR-Dronessa. Seuraava vaihe on kokeilla samaan systeemiin Android open acessory liityntää eli liittää Ardupilot USB:llä kiinni kännykkään ja kännykkä toimii FPV kamerana ja telemetrialähettimenä. Tarkoitus ei siis ole käyttää Ardupilottia pelkästää nautopilottina vaan myös telemetriana.

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #116 : 16 Elokuu, 2011, 12:22:15 »
Kyllähän se GHz alueella kantaa vaikka tuhansia kilometrejä kun on näköyhteys, riittävän hyvä antenni ja riittävästi tehoa :)  Sen voin kyllä sanoa jo laitteita näkemättä että jos ne tuonverran kantavat niin laillisia ne eivät taatusti ole. Kokeilin tuollaista laillista Class Ohlsonin 2.4GHz halpiskamerahärpäkettö ja se taisi kantaa näköyhteydenkin kanssa vain 30m kun tehot on rajoitettu laillisiksi.
Tarkoitin kommentissani gigahertsivehkeillä nimenomaan ohjauslaitteita, en videolähettimiä. Tavallisen spektrumin kantamaksihan on luvattu 1,5 mailia.

Kyllä videolähettimelläkin tuon saman kantaman saa, ihan laillisilla tehoilla, kun antennit ovat kunnossa. Ei niitä tietenkään lennätyskäytössä voisi käyttää saatika sitten veneessä tai autossa, mutta "laboratorio-olosuhteissa" jo kymmenelläkin milliwatilla saa kilometrin tai kahden kantaman. Itse en ole tähän pystynyt, mutta olen lukenut aiheesta uskottavia sepustuksia.

Aivan mahtavia projekteja sulla muuten työn alla! Pidäthän yleisön ajan tasalla kirjoittelemalla niistä foorumille?
« Viimeksi muokattu: 16 Elokuu, 2011, 12:24:26 kirjoittanut Trnquill »

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #117 : 16 Elokuu, 2011, 12:28:57 »
Kyllähän se GHz alueella kantaa vaikka tuhansia kilometrejä kun on näköyhteys, riittävän hyvä antenni ja riittävästi tehoa :)  Sen voin kyllä sanoa jo laitteita näkemättä että jos ne tuonverran kantavat niin laillisia ne eivät taatusti ole. Kokeilin tuollaista laillista Class Ohlsonin 2.4GHz halpiskamerahärpäkettö ja se taisi kantaa näköyhteydenkin kanssa vain 30m kun tehot on rajoitettu laillisiksi.

Varmasti Katti osaa elektroniikkaa paremmin kun minä (en ole alan ihmisiä), mutta mielestäni tämä kuulostaa vähän kummalliselta, että 2.4GHZ vehkeellä voisi edes teoreettisesti päästä mihinkään 5 kilometriä pidempiin matkoihin. Käytännössä kukaan ei ole tainnut onnistua muutamaa kilsaa enempää(todisteitä videioista näkisin mielelläni ihan mielenkiinnosta), sillä Tehoja kopterissa voi olla alle 5W (yleensä alan gurut lentää 1.5W tai alle) joka tapauksessa, sillä muuten akut painaa niin paljon, että sitä ei voi lentää ja lämmöntuotanto on ihan oikea ongelma. Isoja jäähdytys elementtejä ei voi pitää kopterissa tai tulee liikaa painoa. Lisäksi antennillakin saadaa 6db lisäyksellä vain kaksinkertainen kantama ja aina kun desibeljä kasvatetaan käsittääkseni keila pienenee, joten ei ole mitenkään mahdollista lentää yli 20db antenneilla ja vielä osua kopteriin vaikka 5 kilometristä. Huiput käytävät yleensä 14db antenneja ja suuntaavat ne tosi tarkasti. Nyrkkisääntönä tehojenkin suhteen tehojen nelinkertaistaminen tarvitaan kantaman kaksinkertaistamiseen.

Itselläni on laitteisto, jolla pitäisi teoriassa päästä noin 20-32 kilometrin kantamaan (erikoisluvilla enkä ole testannut Suomessa kun ei saa lentää), mutta se ei todellakaan käytä 2.4Ghz järjestelmää eikä tietääkseni kukaan ole päässyt näillä 2.4GHZ laitteilla kovin kauas juuri yllä olevista syistä johtuen. Trnquill kirjoittikin jo sen mitä taajuuksia käyttännössä käytetään yleisesti eikä kukaan ole ilmoittanut onnistuneita lentoja pidemmälle millään muilla tekniikoilla ainakaan minun tietääkseni.

Tällä hetkellä FPV ennnätys taitaa olla Espanjalaisilla noin 50kilometriä ja se ei ole tehty millään 2.4G vehkeillä.

Latensseista sen verran, että mielestäni kaikilla tiedossani olevilla digitaali tekniikoilla tulee helposti välillä 300-500ms viipeitä ja nämä eivät ole hyväksyttäviä turvallisessa FPV lennätyksessä. Kokemukseni mukaan viive pitää olla alle 100ms, jotta lento onnistuu turvallisesti ja tarkasti. Kerro toki Katti jos saat digitaaliset tekniikat pelaamaan - olen mielelläni kopioimassa ideoitasi, sillä kiinnostaisi kovasti saada joskus FullHD kuvaa FPV lennosta ja digitaalitekniikoilla se voisi onnistua.

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #118 : 16 Elokuu, 2011, 12:34:19 »

Kyllä videolähettimelläkin tuon saman kantaman saa, ihan laillisilla tehoilla, kun antennit ovat kunnossa. Ei niitä tietenkään lennätyskäytössä voisi käyttää saatika sitten veneessä tai autossa, mutta "laboratorio-olosuhteissa" jo kymmenelläkin milliwatilla saa kilometrin tai kahden kantaman. Itse en ole tähän pystynyt, mutta olen lukenut aiheesta uskottavia sepustuksia.


Labra pelleilyjä ei voi mitekään mielestäni yhdistää FPV lentelyyn jossa aina lennetään enemmän ja vähemmän häiriöitä sisältävässä ilman alassa. Alan gurujen juttuja lueskellessa juuri huomasin miten niilläkin välillä homma epäonnistuu tuntemattomasta syystä (Usein taustahäiriöt) ja kantamaa tulee vain 1.5km vehkeillä, joilla toisena päivänä paremmalla säällä pääsee 15kilometriin toisessa ympäristössä, jossa ei ole niin paljon häiriösignaaleja.

Kaikkien pitää nyt näitä lukuja lukiessaan muistaa, että Suomessa tälläisiin matkoihin ei saa lentää missään olosuhteissa millään FPV laitteilla.

Poissa villehoo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #119 : 16 Elokuu, 2011, 13:22:14 »
Tuo latenssi on tunnettu ongelma mutta ei suinkaan mahdotonta ratkaista. Ongelmahan on ennenkaikkea latenssi eli data käsitellään useassa käsittelyasteessa ja puskuroidaan joka ikisen niiden välillä.  Normaali videotoistossa puskurointi on etu koska sillä saadaan nykimätön toisto mutta lennokkia/kopteria ohjatessa se on ongelma. Ihan sama ongelmahan tulee audiopuolella, pelkkää audiotoista varten suunnitelluissa äänikortiajureissa on usein pitkät puskurit ja latenssi sellainen että koneessa pyörivillä softasyntsillä soittaminen on lähes mahdotonta. Tämä on varsinkin Windowsin ongelma, Mac:issa audiopuolella tätä oneglmaa ei ole.

En ole päässyt kokeiluissani vielä tuon latenssin optimointiin. Nyt eka vaihe oli kun tein AR-Drone quadrokopterille kännykkäpään softan N900 kapulalle ja nyt uuden version N9 / N950 kapulalle. Senverran muutin jo AR-Drone SDK:n kodekkia että se tekee koko dekompression yhdessä asteessa jolloin latenssi pienenee mutta nyt vielä työnalla olisi käyttää OpenGL:n shadereita tekemään samalla kertaa rendaus ja YUV->RGB konversio jolloin saadaan rendauksen latenssi pois.


Kate

Tämä on tutkimusteni mukaan edullisin ja yksi pienimmällä latenssilla varustettu HD videolähetin. Silti hintaa melkein 2000 dollaria ja latenssi 250ms.

http://store.teradek.com/cube120-1ch-hdsdi-encoder-built-in-1201.html

Toi olisi ihan killer jos joku nyt vaan koodais nopeamman clientin ipadille.

-v
 

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #120 : 16 Elokuu, 2011, 13:25:27 »
Varmasti Katti osaa elektroniikkaa paremmin kun minä (en ole alan ihmisiä), mutta mielestäni tämä kuulostaa vähän kummalliselta, että 2.4GHZ vehkeellä voisi edes teoreettisesti päästä mihinkään 5 kilometriä pidempiin matkoihin.
teoriassa kantomatkaa näköyhteyden vallitessa rajoittaa vain teho ja antennin vahvistus. Teoriassa mikään ei estä pistämästä kilowattiluokan lähetintä ja molempiin päihin korkean vahvistuksren antennia. Kyllähän niiltä satelliiteiltakin onnistuu kummasti monen sadan tai jopa monen tuhannen kilometrin etäisyydellä kommunikointi näille taajuusalueille. Kuten sanoin teoriassa. Käytännössä tällaisten tehojen ja antennien rakentaminen pieniin lennokeihin tai koptereihin onkin sitten ihan eri juttu. Siis teoriassa kontamaa löytyy mutta käytännön realiteetit rajoittavat todellisen kantaman juuri mainitsemiisi lukuihin.

Lainaus
Käytännössä kukaan ei ole tainnut onnistua muutamaa kilsaa enempää(todisteitä videioista näkisin mielelläni ihan mielenkiinnosta), sillä Tehoja kopterissa voi olla alle 5W (yleensä alan gurut lentää 1.5W tai alle) joka tapauksessa, sillä muuten akut painaa niin paljon, että sitä ei voi lentää ja lämmöntuotanto on ihan oikea ongelma. Isoja jäähdytys elementtejä ei voi pitää kopterissa tai tulee liikaa painoa. Lisäksi antennillakin saadaa 6db lisäyksellä vain kaksinkertainen kantama ja aina kun desibeljä kasvatetaan käsittääkseni keila pienenee, joten ei ole mitenkään mahdollista lentää yli 20db antenneilla ja vielä osua kopteriin vaikka 5 kilometristä. Huiput käytävät yleensä 14db antenneja ja suuntaavat ne tosi tarkasti. Nyrkkisääntönä tehojenkin suhteen tehojen nelinkertaistaminen tarvitaan kantaman kaksinkertaistamiseen.

Tuo pitää kaikki ihan paikkansa. Signaali vaimenee etäisyyden neliöön ja antennin vahvistus tarkoittaa energian suuntaamista kapealle keilalle. Ihan ajatuksena, jos samalla linkillä lähetetään myös telemetriaa. voidaan lähettää kopterin tarkat GPS koordinaatit ja antenni suunnata erittäin tarkasti kohteeseen.

Todisteita siitä että teoriassa voidaan saavuttaa satojen tai tuhansien kilometrien kantavuus näillä taajuuksilla voi hakea vaikka katsomalla satelliitti-TV lähetyksiä tai miettimällä miten USA:n sotilas-UAV:t kommunikoivat Afganistanista niitä USA:n maaperälle operoiville piloteille. Kuten sanoin, tämän toteutus käytännössä on ihan eri vaikeusaste mutta teoreettisia esteitä ei ole.

Lainaus
Itselläni on laitteisto, jolla pitäisi teoriassa päästä noin 20-32 kilometrin kantamaan (erikoisluvilla enkä ole testannut Suomessa kun ei saa lentää), mutta se ei todellakaan käytä 2.4Ghz järjestelmää eikä tietääkseni kukaan ole päässyt näillä 2.4GHZ laitteilla kovin kauas juuri yllä olevista syistä johtuen. Trnquill kirjoittikin jo sen mitä taajuuksia käyttännössä käytetään yleisesti eikä kukaan ole ilmoittanut onnistuneita lentoja pidemmälle millään muilla tekniikoilla ainakaan minun tietääkseni.

Samat radiotaajuuksien etenemisen lainalaisuudet koskevat kaikkia mikroaatoalueen radiosignaaleja. En tiedä mitä taajuutta järjestelmäsi käyttää mutta ei se muuta lunnonlakeja radioaatojen etenemisestä mihinkään. Voi olla että 2.4Ghz aluetta pitkillä kantamilla häiritsevä tekijä voi olla vesihöyryn aiheuttama absorptio, siksihön k.o taajuutta mikroaaltouuneissa käytetään. Käytännössä ensimmäinen rajoittava tekijä silti tulee siitä että määräykset rajoittavat tehot 2.4GHz bandilla hyvin pieniksi.

Lainaus
Tällä hetkellä FPV ennnätys taitaa olla Espanjalaisilla noin 50kilometriä ja se ei ole tehty millään 2.4G vehkeillä.


Kuten totesin, ainakaan määräysten mukaan toimien tuollaisen kantaman saavuttaminen 2.4GHz bandilla on mahdotonta. Jos oikeasti haluaa laillisesti kantamaa täytyy lähettimen toimia jollakin luvanvaraisella taajuusalueella jolloin voidaan luvan puitteissa käyttää myös isompia tehojakin.

Lainaus
Latensseista sen verran, että mielestäni kaikilla tiedossani olevilla digitaali tekniikoilla tulee helposti välillä 300-500ms viipeitä ja nämä eivät ole hyväksyttäviä turvallisessa FPV lennätyksessä. Kokemukseni mukaan viive pitää olla alle 100ms, jotta lento onnistuu turvallisesti ja tarkasti. Kerro toki Katti jos saat digitaaliset tekniikat pelaamaan - olen mielelläni kopioimassa ideoitasi, sillä kiinnostaisi kovasti saada joskus FullHD kuvaa FPV lennosta ja digitaalitekniikoilla se voisi onnistua.


Tuosta latenssistakin taidamme olla ihan samaa mieltä. Teknisesti 100ms latenssi ei ole mikään ongelma jos lähetinpäässä on riittävästi prosessointivoimaa tekemään signaalin kompressio riittävän nopeasti. Näissä uusissa kännyköissä alkaa olla sisällä 1GHz prossu ja DSP joten kompressiovääntöä alkaa löytyä.
Pitääpä kokeeksi mitata mikä tuon AR-Dronen latenssi on. Ei varmaan kovin hyvä koska dronen prossu ei pysty vääntämään enempää kuin 15fps. Tosin dronessa ei sitten ole kuin muistaakseni 450MHz ARM prossu ilman DSP:tä.

Kate
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #121 : 16 Elokuu, 2011, 13:37:36 »
Varmasti Katti osaa elektroniikkaa paremmin kun minä (en ole alan ihmisiä), mutta mielestäni tämä kuulostaa vähän kummalliselta, että 2.4GHZ vehkeellä voisi edes teoreettisesti päästä mihinkään 5 kilometriä pidempiin matkoihin.
Tässä ei lennätetä 2.4GHz vaan 5.8GHz linkillä (200mW), mutta etäisyys on 6 kilometriä... (ensimmäisiä hittejä hakusanoille fpv long range 5.8):

Koitan kaivaa illalla jostain esiin pätkän, jossa kaveri lennättää 1mW videolinkillä aivan hulluja matkoja.

Tuossa jotain juttua erään spanistin 63 kilometrin lennosta (1.3GHz lähetin, 1,5W lähetysteho): http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1456146

Kattille tiedoksi, että tuo "ihan ajatuksena" heittämäsi antennin suuntaus GPS-koordinaattien mukaan on FPV-piireissä arkipäivää. :) Eräänä tuotteena mainittakoon EagleTree:n EagleEyes.


Poissa villehoo

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #122 : 16 Elokuu, 2011, 14:24:50 »
taas välihuuteluna,

Team black sheep uhoaa uudella enkalla:

"Team BlackSheep broke the (unofficial) records for FPV aircraft in long distance, long range & return and long duration flights with a slightly modified TBS Zephyr.
Maximum distance: 86.9km
Maximum round trip distance: 43.6km
Maximum round trip: 87.2km
We'd like to thank our ground crew, especially piroflipper99, for making these record-breaking flights possible."

http://team-blacksheep.com/

Poissa katti

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #123 : 16 Elokuu, 2011, 15:01:11 »
taas välihuuteluna,

Team black sheep uhoaa uudella enkalla:

"Team BlackSheep broke the (unofficial) records for FPV aircraft in long distance, long range & return and long duration flights with a slightly modified TBS Zephyr.
Maximum distance: 86.9km
Maximum round trip distance: 43.6km
Maximum round trip: 87.2km
We'd like to thank our ground crew, especially piroflipper99, for making these record-breaking flights possible."

http://team-blacksheep.com/

Näemmä käytti 2.4GHz 500mW lähetintä http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&cPath=1_83_149&products_id=87 .
Sivulla mainitaankin että lähettimen käyttö vaatii radioamatööriluva. http://www.sral.fi/info/maaraykset.html . Viestintäviraston dokumentin mukaan
2400HMz..2450MHz sallitaan radioamatöörikäytössä jopa 150W teho.

Radioamatööriluvan saaminen ei ollenkaan ole mahdotonta, siihen vaaditaan vain perus radiotekniikan ja elektroniikan osaaminen joka jo muutenkin on hyödyksi näissä hommissa. Itse en tosin ole radioamatööri vaan ammatin puolesta elektroniikkaa osaava.

Kate

TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa kamakaze

  • Seniori torppari
  • *****
  • RC-Kopterit Ry #0011
Vs: Millainen setti aloittelijan Fpv-lentoon
« Vastaus #124 : 16 Elokuu, 2011, 15:32:11 »
taas välihuuteluna,

Team black sheep uhoaa uudella enkalla:

"Team BlackSheep broke the (unofficial) records for FPV aircraft in long distance, long range & return and long duration flights with a slightly modified TBS Zephyr.
Maximum distance: 86.9km
Maximum round trip distance: 43.6km
Maximum round trip: 87.2km
We'd like to thank our ground crew, especially piroflipper99, for making these record-breaking flights possible."

http://team-blacksheep.com/

Jeps tätä porukkaa just meinasin. Empä vain muistanut, että ne oli kait Turkista eikä Espanjasta. 'Viralliset' FPV enkat on aina edestakaisin. Pitäähän sieltä päästä pois, sillä voit vetää vaikka 100 kilsaa jos kuva on katkennut jo ajat sitten :D

Tosin vähän virheellisesti ajattelin kantamia enkan mukaan vaikka tosiaan nehän pääsis pidemmällekin, mutta akutkin alkaa siinä jo vähän hyytyä varmaan kun käy 50 kilsassa.

Jossain oli juttua tästä, että jotkut on tehnyt 'enkkoja' ajamalla sitä maa-asemaa karkuun samaan aikaan joka ei ole musta ihan sama juttu...

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
1 Vastauksia
2784 Lukukerrat
Uusin viesti 07 Helmikuu, 2009, 12:40:08
kirjoittanut Miku
14 Vastauksia
6290 Lukukerrat
Uusin viesti 13 Toukokuu, 2009, 12:12:31
kirjoittanut Sammy
Mikä setti aloittelijalle?

Aloittaja janneh « 1 2 3 4 » Multikopterit

94 Vastauksia
69145 Lukukerrat
Uusin viesti 22 Huhtikuu, 2013, 11:09:03
kirjoittanut mikek
0 Vastauksia
3089 Lukukerrat
Uusin viesti 25 Heinäkuu, 2016, 22:28:30
kirjoittanut krisu2307
17 Vastauksia
5828 Lukukerrat
Uusin viesti 27 Huhtikuu, 2020, 11:14:30
kirjoittanut allu