En tiedä miltä vuodelta tämä juttu on, mutta siinä kerrotaan hieman rajoituksista:
Muutenkin mielenkiintoinen juttu.
Itsekkin luin tuon ja osittain tuo Joensuun yliopiston juttu on järkeenkäyvää, osittain taas ei. Niimpä päätin kysyää asiasta suoraan TraFi:n harrasteilmailuosaston päälliköltä.
Suora lainaus:
Eli lennokkitoiminnan tekniset, toiminnalliset, ohjaajan tietoa, taitoa, kokemusta ja ikää koskevista vaatimuksista määrätään tarvittaessa erikseen, muita ilmailulain lukuja tulee noudattaa. Joten 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei sovelleta ja poikkeuksia voidaan myöntää 7 ja 8 luvun säännöksistä.
Eli tämän hetken tulkinnan mukaan luvut 1, 4, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ja 18 ovat niitä yleisiä vaatimuksia jotka koskevat myös lennokkeja ja lukujen 7 ja 8 vaatimuksiin voidaan antaa poikkeuksia (määräyksellä tai päätöksellä). Tulkinta tarkistetaan ja otetaan huomioon normin valmistelussa.Ja seuraava suora lainaus ilmailulaista
6§
...
Jäljempänä 2, 3, 5, 6 ja 9 luvussa olevia säännöksiä ei
sovelleta seuraaviin ilma- aluksiin ja laitteisiin;
3) miehittämätön ilma-alus, jonka toimin- tamassa on alle 150 kilogrammaa;
...
Kokeilu- tai tutkimustarkoituksiin käytet- tävä miehittämätön
ilma-alus saa poiketa lentosäännöistä muulta ilmailulta
kielletyllä tai tarkoitusta varten tilapäisesti erotetulla alu-
eella, jos poikkeava menettely on suunniteltu ja toteutetaan siten,
ettei lentoturvallisuutta vaaranneta. Ilma-aluksen käyttäjän on
saata- va poikkeavaan menettelyyn lupa Ilmailuhal- linnolta.
....
Ilmailuhallinto voi antaa 2 momentissa tarkoitettuja ilma-aluksia ja
lait- teita sekä urheilulaskuvarjoa ja nousuvarjoa samoin kuin
harraste- ja urheilulennokkia koskevia teknisiä, toiminnallisia sekä
ohjaa- jalta edellytettävää tietoa, taitoa, kokemusta ja ikää
koskevia määräyksiä.Eli, tulkitsen tämän siten että mm. luku 2. rekisteröintiä, 3. lentokelpoisuutta ja 5.
lupakirjoja ei koske lennokkeja/UAV:ita mutta normaaleja OPS-M1-1 lentosääntöjä pitää noudattaa.
Eii,erillinen ilmatilavaraus tarvitaan vain jos aiotaan poiketa OPS M1-1 lentosäännöistä, muuten
toimitaan normaalisti OPS M1-1 mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. näköyhteyden säilyttämistä
lentolaitteeseen jotta lentosääntöjen mukaiset väistämis yms velvollisuudet voidaan toteuttaa.
Erittäin mielenkiintoinen tulkinta tulee jos lähettää FPV-koneen korkealta mäeltä josta on näkyvyyttä
kymmenen kilometriä, ja FPV-systeemin loisäksi ilmatilaa valvotaan kiikarilla ...
Tuohon Joensuun yliopiston tapaukseen poiketen, 150m MINIMI korkeus koskee myös lennokeja. suora lainaus:
150 m voidaan alittaa kun ollaan lentoonlähdön ja laskun aikana, lennokin voidaan katsoa olevan koko lennätyksen ajan koska niitä lennätetään laskupaikan välittömässä läheisyydessä (ovat "kierroksessa" koko ajan). TraFilla on tulossa tarkemmat säännökset lennokkitoiminnasta ja kun se on valmis lausunnolle
niin uskoisin RC-kopterit yksistyskin pääsee lausumaan kantansa.
Ihan yleisenä kommenttina, vaikka TraFin Harrasteilmailuyksikön vastaukset saattavat tuntua
byrokraattisilta niin kun touhua tuntee vähän tarkemmin niin itse asiassa he tulkitsevat määräyksiä
yleensä meidän eduksi.