Olen täällä foorumilla huomannut väärinkäsityksiä ilmatilan jaosta. Lähinnä valvomattoman ilmatilan käytöstä. Valvomaton ilmatilahan on juuri sitä missä suurin osa pienkoneista lentää ja valvottu on sitä missä matkustajakoneet lähes aina lentävät.
Lähes missä tahansa Suomessa voi kohdata lentokoneen 150m korkeudella maanpinnasta. Poikkeuksena kaupungit 300m, lentokieltoalueet ym. Ja kokemuksesta voin sanoa että tuosta 150m minimikorkeudesta ei pidetä kovin tarkasti kiinni. Ja voin myös sanoa että pientä lennokkia on lähes mahdotonta havaita horisontin alapuolelta.
2.5 Minimilentokorkeudet
VFR-lentoja ei saa suorittaa:
a) asutuskeskusten tiheästi asuttujen osien tai ulkosalla kokoontuneen väkijoukon yläpuolella alempana kuin 300 M (1000 FT) korkeudella ilma-aluksesta 600 M säteellä olevan korkeimman esteen yläpuolella
b) muualla kuin kohdassa a) tarkoitetuissa tapauksissa päivällä alempana kuin 150 M (500 FT) ja yöllä alempana kuin 300 M (1000 FT) korkeudella maan tai veden pinnasta.
Edellä sanottu ei kuitenkaan ole voimassa silloin, kun lentoonlähtö tai lasku edellyttää alempana lentämistä ja milloin Ilmailuviranomainen on muuta hyväksynyt tai määrännyt.
Tuo aikaisemmin mainittu 1500ft msl tarkoittaa
valvotun ilmatilan alarajaa siinä kohdassa. Eli sen pikkucesnan pitäisi tuolla kohtaa lentää yli 150m maanpinnasta ja alle 1500ft msl, kunnes pyytää lennonjohdolta luvan siirtyä valvottuun ilmatilaan.
Valvotun ilmatilan korkeus riippuu paikasta ja myös kellonajasta. Koordinaatit löytyvät
AIP:stä tai helpommin ilmailukartasta (hinta muutaman kympin).
Lentopaikkojen (=pienkentät) alueella ei ole minimilentokorkeutta.
Lentoasemien lähialueet ovat yleensä valvottua ilmatilaa maahan asti. Esimerkiksi Helsinki-Vantaa, Malmi, Pirkkala, ym.
Sitten sotaväellä on omat sääntönsä. Asia esitetään jotenkin näin: minimi annetaan korkeustehtäväkohtaisest
i mutta kuitenkin selvästi erossa esteistä.
Väistämissäännöthän ilmassa ovat karkeasti seuraavat:
Miehittämätön väistää
aina miehitettyä, siis aina vaikka kuinka olisi lupa lennättää jossain tai miehitetty kone "väärässä" paikassa.
Moottoroitu väistää liitäjiä (purjekoneet liitimet)
Kaikki väistävät ohjaamattomia lentolaitteita (kuumailmapallot ym)
Eli ilmatilan puolesta lennokiä saa lennättää valvomattomassa ilmatilassa mutta kaikkia muita väistellen. Lennokkiin pitää olla näköyhteys, muuten tuo väistämisvelvoite ei oikein toteudu.