Kirjoittaja Aihe: E-flite Blade 400 3D  (Luettu 154679 kertaa)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #200 : 08 Marraskuu, 2009, 13:46:50 »
Kiitos, kokeillaas.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #201 : 08 Marraskuu, 2009, 16:11:34 »
Voi juma vtu. Ei tää oo kyllä mun laji. Lapakulmat sain kuntoon. Menin kentälle kokeilemaan, noh ensiksi, jostain ihmeen syystä hihna löysty nii, että ei voinu lentää. Noh hihna kirelle kotona, ja uudestaan kentälle.

Kopu ei meinannu taaskaan nousta millään, varmaan yli 3/4 tikkua kävin, mutta mitään ei tapahtunu, vähä tuntu kevittyvän, mutta ei tarpeeks nousua varten. Kulmia kuitenkin jo tuossa vaiheessa aika reilusti, ja tuntuisi kierroksiakin olevan. Noh, tuo gyro näyttäisi myös olevan ihan susi. 60% gain, eli 20% hh, tietääkseni. Kauhee wagi, oikee sellasta 10cm suuntaansa wagia. Koitin testailla eri gaineilla, mutta ei vaikuttanu toimivan millään. Säätelin keskikohdankin kuntoon ohjeiden mukaan, mutta sama lopputulos aina. Koitin vähän antaa enemmän tikkua, jolloin kopu nous ehkä 10cnt, ja heittelehti vaan joka suuntaan. Kyllä pitäisi silmäääräisesti olla swahin ihan levelissä. Mutta ilmeisesti ei sitten ollut. Noh, koitin vielä uudestaan nostaa kopua, jollon se ihan ilman mitään huomattavaa syytä, rupes kippaamaan voimakkaasti oikeelle, ja lopulta kippas ihan jalaksienkin yli, jonka tuloksena lavat soraan. Onneks ei menny mitään rikki, ehkä mainshaft väänty, tarvis varmaan vaihtaa.

En nyt todellakaan tiedä mikä tossa romukasassa on väärin, varmaan kaikki säädöt, vaikka näyttäisivätkin olevan oikein.

Taitaa jäädä keväälle, tai sitte myyn tuon koko romukasan, ja siirryn lennokeihin. Tosin, kuka tollasta lentämätöntä rakkinetta ostaisi :D

Jopa muuten harmittaa, ku ei ole saanu yli kuukauteen lentoaikaa edes minuuttia.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Mikaelni

  • RC-Kopterit Ry/178
  • Elävä Legenda
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #202 : 08 Marraskuu, 2009, 16:32:26 »
Nyt malttia ja annat olla koneen pöydällä nukuttuasi hyvät yöunet, lähialueella missä harrastat on paljon kokeneita harrastajia jotka varmaan auttavat koneen säädöissä. Jos olet oikein paikkasi karttaan laittanut niin uskoisin että apuja saat ensilentoon ja säätöihin kädestäpitäen nopeasti.

-Mikael

PS: paikalliset harrastajat laittakaapa yv:tä menemään että FreduV saa Bladen ilmaan.
F550 Wookong M/Datalink/IOSD

Pertti

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #203 : 08 Marraskuu, 2009, 17:00:32 »
Joo et sä Fredu noin helposti saa lopettaa hyvää harrastusta. :)

Kun saat säätöapua kokeneemmilta niin kyllä se sunkin Blade viä ilmaan saadaan.

Niin, ja jos kaikesta huolimatta Fredun Blade ilmaantuu Myydään-palstalle, voidaan varmaan pitää sovittuna ettei kukaan osta sitä. Näin se jää Fredulle ja sen on pakko pistää se kuntoon ;)

Ja että siirtyisit lennokkeihin... Hyi, kauheen tylsiä vaan eteenpäin kulkevia kapistuksia ne on  ;D

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #204 : 08 Marraskuu, 2009, 17:44:48 »
Pakko kysyä että onko simulla reenattu miten paljon?
Meinaan tuo kallistuminen ja heittelehtimen voi johtua ihan siitä ettei ole aivan hanskassa tuo tikkuilu.
Jos kopteri on juuri siinä rajalla että nousee niin silloin tuollainen kaatuminen voi tapahtua suht helposti ja muutenkin lähellä maata kopteri ottaa omia pyörteitään ja on epävakaampi kuin esim eli metrin korkeudessa.
Ja jos 0 astetta määritellään keskitikulle niin kopteri leijuu jossain 3/4 tikun tietämillä, jos laitat keskitikulle joku 4astetta niin leijuu siinä keskitikunpaikkeilla.
Ja onko kanavat/gyron johdot määritelty/laitettu oikein että gain asetus menee radiosta perille?
Jos ei ole niin gyro toimii jollain "oletus" gain arvolla ja ei välttämättä ole sopiva sun kopterille, muutenkin voi kokeilla eri reikiä servopyörällä kun tuo gain arvo vaikuttaa edes jotenkin jos vertaa 55%<->100%

Myös jos lapaura on pahasti pielessä niin tekee vaikeaksi lentää ja vie "tehoja" jolloin nousu voi tapahtua epävakaasti ja myöhäisellä tikulla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #205 : 08 Marraskuu, 2009, 18:11:06 »
Jos perä väpäjää pienelläkin gainilla, pitää perän "mekaanista gainia" vähentää, eli siirtää palloa peräservossa lähemmäs keskustaa. Kuinka pitkä matka sinulla nyt on pallosta servon akseliin?

Jos kopteria pitää ehdoin tahdoin maan tuntumassa ja vaan vähän kevittelee jalaksilla, on käyttäytyminen jokseenkin satunnaista. Ja pienistäkin virheistä lavat saa soraan, kun kopteri laahustaa pitkin maan pintaa. Kun laitteella on liikettä sivusuuntaan, pieni pidon parannus jalaksissa riittää heittämään kopterin kyljelleen. Ja sivuttaisliikettä tulee luonnostaan peräroottorin puhaltamana, kun maassa olevat jalakset pitävät kopterin vaaterissa eikä se pääse luonnollisesti kallistumaan vastustaakseen takaroottorin työntöä.

Eli, perä kuntoon ja sitten reippaasti vaan ilmaan. Torppaaminen onkin sulle jo tuttua, joten rohkea rokan syö! :) Treenijalaksillakin voi harjoitella, ei touhuun simua välttämättä tarvita. Pitkää pinnaa vain. ;)

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #206 : 08 Marraskuu, 2009, 18:18:55 »
ja lompakkoa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Paikalla Jussi.

  • Jäsen 2024
  • *****
  • Sekakäyttäjä (FPV/CP). Vuoden torppari 2013
    • Torppari 2013
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #207 : 08 Marraskuu, 2009, 18:25:48 »
Missäs fredu lentelet tuolla? Voisi kokeilla vaikka pientä lounastrimmilentoa kun ei virka-ajan ulkopuolella ole valoa.
Pistä vaikka yv. Optimi olisi jossain espoossa.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #208 : 08 Marraskuu, 2009, 18:33:34 »
Voi juma vtu. Ei tää oo kyllä mun laji. 

Tuttu tunne  ;) Elä luovuta hyvä mies. Kyllä se siitä vielä lähtee.

Ite sain tänään eka kertaa leijumaan kun ymmärsin, että RTF tarkoittaa jotain, muttei varmasti ready-to-fly. Säädin nupin alusta lähtien näillä opeilla, linkki alla.

Jos muuten masentaa, kannattaa katsoa YouTubesta tuon Sokalin lennätyksiä: jätkällä on oikeesti lentäjän haalari päällä  ::) Jos ei lennätys naurata, niin haalarit ainakin. Toki kuoman ansiosta sain koneen kuosiin.

Ensimmäistä kertaa härpätin tuntuu tottelevan tikkua. Nyt vaan vielä pitää opetella miten lentää. Eitiiävaikkasevieläjosku s...  :o

. Osat 1-4.

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #209 : 08 Marraskuu, 2009, 21:53:44 »
No niin, kiitoksia KAIKILLE kannustuksista!!!

Mistäs tässä nyt lähtee vastaamaan.

Ensinäkin, kyllä simulentoa on jonkin verran takana, on vaan ollut vaikeata saada tuohon real flightiin samaa tatsia ku mitä tuossa oikeassa kopussa, suht lähelle kuitenkin päässyt. Lentely sujui ennen edellisiä totaalitorppeja kyllä ihan hyvin, paikallaan leijui ja taivasajoakin pystyi lentämään. Olen siis suht varma, että nyt on kyse tuon kopun toiminnasta. Ongelmat nimittäin alkoivat gyron ja takaservon vaihtamisen jälkeen.

Olen koittanut tehdä ohjeiden mukaan, mutta pitäisi varmaan vielä katsella tuota pallon paikkaa vivussa, ja rodin pituutta.

Trackingin pitäisi olla ihan oikein, näyttää nätisti pyörivän linjassa, jännältä tuntuu tuo tehottomuus.

Mielelläni voisin näyttää kopua jollekkin ekspertille, ainut ongelma on vaan autottomuus, ei tuota oikein helposti bussissa kuskaa. :S
E-flite blade 400 dx6i

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #210 : 09 Marraskuu, 2009, 10:25:17 »
1m4s0n ajatuksiin vielä:

Tuota keskitikkuhommaa en olekaan sisäistänyt. Ilmeisesti tunne on sen takia hukassa, kun tuossahan alunperin oli keskitikulla aika paljon plussakulmia, joten rupesi leijumaan millin pari kun nosti tikkua. Siksi tuntuu varmaan laiskalta nyt, kun tosiaan on nollat keskitikussa. Tuo pitch-käyräkin taitaa olla aika loiva, en nyt muista ulkoota asteita, mutta tuo on kuitenkin mallattu sillä oletuksella, että keskitikussa olisi jo plussaa muutamia asteita. Tuosta siis laiskuus.

Mitä gyroon tulee, niin pallo taitaa olla suht samalla etäisyydellä kuin alkuperäisen gyron kanssa oli, nyt on vaikea sanoa mittaa, mutta armin keskimmäisessä reijässä kait. Peräslideri oli hieman kankea liikkumaan nyt kun kokeilin, laitoin vähän rasvaa ja liikkuu nyt paremmin, en tiedä onko tuolla vaikutusta johonkin.

Trnquill:ille.

Tuo onkin tiedossa, että maanpinnan lähellä kopu käyttäytyy suht mahdottomasti. Nyt säädöistä johtuen tuo lentotuntuma on kuitenkin niin huono, että metrikin maasta, takaisi varmat torpit.

Koetan nyt tässä kiireiltäni ehtiä leveloimaan swashin, kattelemaan tota pitch-käyrää ja tutkimaan tuota gyron säätöä ja pallon paikkaa. Katsotaan mitä tapahtuu. Niin ja main shaftikin pitäisi ehkä vaihtaa, täytyy katsoa onko vino.
E-flite blade 400 dx6i

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #211 : 09 Marraskuu, 2009, 19:26:46 »
Heip

Onko kokemuksia Hobbyzonesta? Onko luotettava ja onko jäänyt tavara makaamaan?

 On ainakin helppo tapa ladata ostoskärrynsä: http://www.hobbyzone.com/exploded-diagram-eflite-blade-400.html

.Illodin

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #212 : 09 Marraskuu, 2009, 19:48:12 »
Heip

Onko kokemuksia Hobbyzonesta? Onko luotettava ja onko jäänyt tavara makaamaan?

 On ainakin helppo tapa ladata ostoskärrynsä: http://www.hobbyzone.com/exploded-diagram-eflite-blade-400.html

.Illodin

fastladilla samanlainen, http://www.fast-lad.co.uk/store/
E-flite blade 400 dx6i

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #213 : 10 Marraskuu, 2009, 15:28:58 »
Ei voi mitään,

taas kysytyttää. Kysymysten innovatiivisuus [luetaan: tyhmyys] kasvaa lineaarisesti kysymysnumeron kanssa:

1: Miksi roottori pyörii throttlen minimitikulla, kun akun on irroittanut ja kiinnittänyt uudestaan? Jos myös radion 'boottaa', tilanne normalisoituu = roottori ei pyöri. Eikö servo keskitä vai...?

2: Mitä tarkoittaa vastarin punainen vilkkuva ledi? Normaalisti ledi palaa jatkuvasti, mutta kun akun irroittaa ja kytkee, punainen ledi jää vilkkumaan.

3. Jos osa on mutkalla, miski ostaa uusi, jos osan voi suoristaa? Mitä väliä sillä on jos linkit (tai muut vastaavat) on mutkalla, jos roottorikehä ja swashi on vaaterissa ja lapakulmat kääntyy käyrän mukaisesti?

4. Jos roottorin pääakseli on vain pikkupikkupikkuriikkisen mutkalla, voiko härpättimellä lentää? Siis kestääkö koneen rakenne sen vai onko se niin että akseli vääntyy vaan lisää ja lisää ja rikkoo ennemmin tai myöhemmin koko kottaran?

Kiitos ja anteeksi,
.Illodin Torpannut
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu, 2009, 15:31:13 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #214 : 10 Marraskuu, 2009, 15:44:25 »
1. Bindauksen yhteydessä fail safeen (bindaus tilanne radiossa) jäänyt vähän kaasua? (uusi bindaus, radiosta kaikki neutraalille)
2. Vilkkuva valo, tarkoittaa että yhteys on käynyt poikki.. eli esim juuri vaihtanut kopteriin akun, ei ole "vaarallista". Tämä myös ilmaisee jos lennon aikana on käynyt yhteys poikki, jos on ollut jatkuva valo lennon alussa.
3. Linkit on mutkalla niin aiheuttaa epäsymmetrisyyttä liikkeisiin, ei ole kalliita uusia ^^
Suoristetut leparit yms saattaa sitten katketa kun on rasittunut kerran ja väännetty takaisin.
4. Jos pääakseli on vähän mutkalla niin voi lentää, mutta kopteri saattaa täristää ja tämä sitten rikkoa laakeria tai muuta, ei ole kallis osa vaihtaa ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Pertti

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #215 : 10 Marraskuu, 2009, 15:52:14 »
Vastauksia sen minkä osaan:

1. Olisiko Idle päällä? Kokeiles laittaa normi mode päälle ja tehä uudestaan. Vai kuinka lujaa pyörii? Onko kaasun trimmi alhaalla?
2. Sun pitää käynnistää uudestaan radio kun laitat akun uudestaan kiinni. Itse olen ymmärtänyt että vastari luulee signaalin olevan "varattu" kun se on ollut yhteydessä samaan vastariin ja sitten vastari bootataan niin se hakee signaalin uudelleen ja ei muista että signaali oli sille "varattu". Samaa pähkäilin itsekkin kun radio ja vastari oli uusi ja se jäi vilkuttelemaan.
3. Yksi ongelma suoraksi vääntelyssä on: kun osia monta kertaa vääntelee suoraks ja takas ne "väsyvät" ja antavat periksi kokoajan helpommin ja helpommin. Turvallisuus syistä itse ainakin ostan aina uuden osan. Ei ne osat 450-kokoluokassa niin kalliita oo, että silmän viitti puhkasta kun lavanpidin pettää ja lapa lentää silmään.
4. Osittain sama selitys kuin kohdassa 3. Jos sulla on uus akseli niin vaihda se ehdottomasti tilalle. Jos ei oo, pistä uutta tilaten :). Ei tommosissa paikoissa kannata säästää, rikkuu pitkällä aikavälillä kuitenkin jotain kalliimpaa.

Kokeneemmat korjatkoot, noin itse tekisin.  :)

EDIT: Sami ehtikin ennen. Laitetaan kuitenkin vaikka aika samoilta vastaukset näyttää ;D


Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #216 : 10 Marraskuu, 2009, 20:14:00 »
Sami ja Pertti

Tänks. Hyvin selventävää.

Tosiaan en ollut säästämässä uusista osista egologisuuttani. Ongelma on vain, että mun varaosakokoelma on vielä amerikan raitilla. Väänsin akselin suoraan nyt ja tulen sitten korvaamaan  uusilla osilla - kunhan saapuvat.

Sain muuten juuri säädettyä koko nupin eka kertaa alhaalta ylös asti. Lopputulos näkyy ja kuuluu: sehän lentää lähes itsestään.  :o  Tosiaan aika monta liikkuvaa osaa siellä on, mistä voi virhemitasta kumuloitua ongelmaa. Miksi siis pelleillä jos /kun on helppo laittaa kunnollista ja oikeanmittaista osaa. Ei tarvi sitten tapella setupin kanssa turhia.

Sain siis kaikkiin kysykyksiini hetimiten vastauksen. Suuri kiitos.   :)

.illodin


Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #217 : 10 Marraskuu, 2009, 21:56:20 »
Ongelma on vain, että mun varaosakokoelma on vielä amerikan raitilla.

Laitoitko Action rc:ltä tilaukseen? tuliko kilpailukykyiseen hintaan? ;)
E-flite blade 400 dx6i

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #218 : 12 Marraskuu, 2009, 17:08:59 »
Hop

Tilasin http://www.hobbyzone.com/exploded-diagram-eflite-blade-400.html ,kun oli niin helppo tilata siitä räjäytyskuvasta. Dollarit ovat vielä sen verran halpoja tähän aikaan, että ei se kallista ainakaan ole.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #219 : 18 Marraskuu, 2009, 18:46:20 »
Taas sitä pukkaa

Leijutellessa kone alkaa heti noustuaan vispaamaan vähän joka suuntaan. Tottelee kuitenkin tikkua eikä perä vaeltele. Näyttää siis siltä, että roottoriakselissa 'roikkuva' runko lähtee heilurimaiseen kiertävään liikkeeseen. Ei siis voi  leijutella pitkään (5s max) koska vispaaminen kasvaa ja kasvaa.

Voisko tämä johtua siitä:
a) että pääakseli on ihan snadisti mutkalla
b) perän setuppi ei ole ihan kohdallaan
c) perälavan toisessa kiinnittimessä on ihan epoksia ja siten peräpropelli on epätasapainossa

Vai johtuisko se jostain ihan muusta minkä vain te tiedätte? Tuo a-b-c siis kertoo mitä normaalista poikkeavaa tiedän härpättimessa olevan. Itse nuppi tuntuis olevan tasapainossa ja tracking kohdallaan.

Kiitos taas ja kyllä se vielä lentää.  ;D

.Ihan Illodin

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #220 : 18 Marraskuu, 2009, 19:50:53 »
Pääakselin kierois aiheuttaisi tärinää, ei "vatkausta"
perä ei saa koko kopteria "vatkaamaan"
eikä c-kään vaikuta, tosin suosittelen vaihtamaan perälavanpitimen jos on rikki ettei tule ohjuksena silmään... samoin pääakseli uuteen niin ei riko muita osia (laakereita esim) tärinällä.

Paljoko on kierroksia nupissa, monesti "vaappuminen" johtuu siitä että ei ole tarpeeksi kierroksia nupissa... eli nostaa kaasukäyrää. Tosin yleensä taitaa olla perä/nokka ylös<->alas liikettä "nyökyttelyä", millainen käyrä nyt on?

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #221 : 18 Marraskuu, 2009, 20:33:43 »
monesti "vaappuminen" johtuu siitä että ei ole tarpeeksi kierroksia nupissa... eli nostaa kaasukäyrää.

Hoo

Niinpä tietenkin, miksen tuota tiennyt  :D . Viikon 47 kaasukäyränumerot ovat 0 - 42,5 - 60 - 80 - 100. Elä kysy mistä netistä nuo oon löytäny. Throttletikku ei juurikan tosiaan ole yli puolen välin, kun masiina nousee ja tosi varovasti oon nostellut. (Saattopa olla vielä vastasta tuultakin.)

Pitäskö olla jo vakaata reilulla 60 %:lla vai arvonko uuden kolmannen numeron?

Edit: Blade Biblestä
T 00-60-70-80-90
P 40-45-50-75-100
Sopii siis juuri myös neuvoosi. Tänks taas. ;)



.Illo
« Viimeksi muokattu: 18 Marraskuu, 2009, 20:43:58 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #222 : 18 Marraskuu, 2009, 20:48:00 »
Samalla tarkista että lavat ei ole liian kireällä, toivotaan että auttaa  :)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Mikka

  • Seniori torppari
  • *****
  • Jäsen nro #99
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #223 : 18 Marraskuu, 2009, 22:49:03 »
Kuvauksesi perusteella ei ehkä liity samaan, mutta hieman vastaavalle näyttävästä ilmiöstä oli juttua säätökurssilla, jossa näytettiin video 1/1 kopterin rikkoutumisesta maassa testeissä (alkoi ravistamaan ja ravistus yltyi koko ajan). Muistan hämärästi, että tilanne aiheutuu roottorin kierrosnopeuden äkillisestä muutoksesta ja ongelmasta voi pelastautua roottorin kierrosnopeutta muuttamalla. Olikohan niin, että tarpeeksi hitaalla soft startilla voi estää ongelman sähkökopterissa roottorin kierrosnopeuden nostotilanteessa.

Voisi ihan huvikseen tarkistaa myös, ettei siellä ole (lennokissa käytettävää) jarrua siellä noparissa aktivoituna? Voisi aiheuttaa nopean kierrosten pudotuksen.
Muutama kopteri, lennokki ja pari rakettia

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #224 : 19 Marraskuu, 2009, 12:37:40 »
Jospa sitä viikonloppuna sais omankin kopun lentokuntoon. Vois ottaa vaikka videon, niin olis helpompaa diagnosoida mikä ongelma siinä nyt sitten on.  :-\
E-flite blade 400 dx6i

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
23736 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
2 Vastauksia
3275 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2009, 23:32:48
kirjoittanut 0lli
555 Vastauksia
287724 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman
555 Vastauksia
305082 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2015, 11:26:47
kirjoittanut Mrco
30 Vastauksia
19924 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2012, 17:03:20
kirjoittanut velli76