Kirjoittaja Aihe: E-flite Blade 400 3D  (Luettu 154718 kertaa)

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400 3D RTF kokemuksia?
« Vastaus #150 : 16 Lokakuu, 2009, 19:55:39 »
Mahtuu se 2200mah, ainakin kun on tuo trex 450 koppa. Se on aika kannattava upgrade. Sitten hommaat trex 500 canopy mountit, menee ruuvaamalla nätisti niihin canopy mount rodin reikiin. Paljon kätevämpi, tilavampi ja hienompi!


Nyt tuli muuten ongelma. Kokosin kopun torpin jäljiltä, ja laitoin fusonicin ja uuden gyron kiinni. En tajua mitä tuon pään setupille nyt on tapahtunut. Tikku 1/8 korkeudella niin kopu rupeaa jo leijumaan. Vaikuttaisi olevan kulmia älyttömästi jo ihan tikun alaosassa. PRK. Pitääkö tuo koko pää nyt laittaa uusiksi. En tajua, miten on voinut tuolleen muuttua kulmat, kun en ole päästä vaihtanut  muuta kuin lavanpitimet.

Onko mitään vinkkiä, voiko jotku osat olla väärinpäin? ainakin kuvien perusteella olisi samalla tavalla kuin ennen torppeja kaikki osat.

Gyron säädötkin ovat päin prinkkalaa, noilla kierroksilla puski jo vasemmalle.

Huomenna taitaa päästä säätöhommiin!
E-flite blade 400 dx6i

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 400 3D RTF kokemuksia?
« Vastaus #151 : 16 Lokakuu, 2009, 21:03:32 »
Tämän threadin nimen voisi muuttaa kyllä ihan yleiseksi blade 400 keskusteluksi. :) Vaikka täällä nyt ei montaa olekaan keskustelemassa.
Mites muutetaan?

- Keskustelua Blade 400 3D kopterista
- Blade 400 3D
- ... joku muu mikä?

Käyttäjäkunta valitkoon itse ;D.

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400 3D RTF kokemuksia?
« Vastaus #152 : 16 Lokakuu, 2009, 21:57:08 »
Tämän threadin nimen voisi muuttaa kyllä ihan yleiseksi blade 400 keskusteluksi. :) Vaikka täällä nyt ei montaa olekaan keskustelemassa.
Mites muutetaan?

- Keskustelua Blade 400 3D kopterista
- Blade 400 3D
- ... joku muu mikä?

Käyttäjäkunta valitkoon itse ;D.

Se #Eflite Blade 400 3D" voisi olla samantapainen kuin muualla foorumissa on käytössä ;)
E-flite blade 400 dx6i

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Blade 400 3D RTF kokemuksia?
« Vastaus #153 : 17 Lokakuu, 2009, 10:26:43 »
Mahtuu se 2200mah, ainakin kun on tuo trex 450 koppa. Se on aika kannattava upgrade. Sitten hommaat trex 500 canopy mountit, menee ruuvaamalla nätisti niihin canopy mount rodin reikiin. Paljon kätevämpi, tilavampi ja hienompi!
Noi 500:sen canopy mountit kannattaa ehdottomasti ruuvata anti rotation bracketin reikiin. Eli nykyiset ruuvit pois ja mounttien kierretapit tilalle (ruuvataan toki ensin liimalla siveltyyn mountin reikään, vasta sitten kierretappi+mount runkoon). 450:sen kopat sopivat heittämällä paikalleen ilman tarvetta tehdä uusia kiinnitysreikiäkään.

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: Blade 400 3D RTF kokemuksia?
« Vastaus #154 : 17 Lokakuu, 2009, 11:53:15 »
Mahtuu se 2200mah, ainakin kun on tuo trex 450 koppa. Se on aika kannattava upgrade. Sitten hommaat trex 500 canopy mountit, menee ruuvaamalla nätisti niihin canopy mount rodin reikiin. Paljon kätevämpi, tilavampi ja hienompi!
Noi 500:sen canopy mountit kannattaa ehdottomasti ruuvata anti rotation bracketin reikiin. Eli nykyiset ruuvit pois ja mounttien kierretapit tilalle (ruuvataan toki ensin liimalla siveltyyn mountin reikään, vasta sitten kierretappi+mount runkoon). 450:sen kopat sopivat heittämällä paikalleen ilman tarvetta tehdä uusia kiinnitysreikiäkään.

Enpä ole tuollaista tiennyt! hyvä vinkki! Täytyy soveltaa kun ostaa seuraavan kopan, tuohon on jo porattu uudet reiät.

Pelottaa hieman se vaan, että nuo kiinnikkeet ovat irronneet/ vääntyneet aina torppien yhteydessä, joten toivottavasti bracketin pidikkeet rikki torpin jälkeen. Tosin ne tapit pystyvät vääntymään paljon helpommin niissä rungon rei'issä.

Mutta hyvä, täytyy testailla.

Nyt on lapakulmat säädetty kuntoon, keskitikussa oli sellanen 5-8 astetta plussaa. Vieläpä toisessa lavassa 5 ja toisessa 8, eli ei ihme, että leiju heti kun on motti käynnissä. :)
E-flite blade 400 dx6i

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #155 : 17 Lokakuu, 2009, 13:15:37 »
Joo ei muuta ku morjens!

Nyt oli lapakulmat säädetty kuntoon, ja muutenkin kaiken  piti olla ok. Mutta jeah, menin kentälle kokeilemaan, gyro tuntu suht paskalta, pitoa ei löytynyt ollenkaan. Alussa oli hirveä wägäyskin, asetukset varmaan vituillaan. Koitin nostaa kierroksia vähän, taisin rukata noita kulmia vähän liian pieniksi, eli joutui aika paljon keskipisteen yläpuolelle nostamaan, että tuo p'''ska leijui. Noh, kun sain kopun leijuntakorkeudelle, niin ylläriylläri perä rupesi luistamaan, ja muutenkin meni hallinta ihan täysin. Tuloksena nätit torpit suoraan kyljelteen maahan. Koko headi lähti irti kun jeesuspultti katkesi yläpäästä. Samalla kaikkea kivaa lavanpidintä ja perus main ja feathering shaftit paskaksi. Nyt rupeaa menemään hermot. Saa kyllä olla kevääseen varmaan projekti telakalla, ei jaksa kaikkia rahoja tuhlata, kun iloa ei saa irti edes minuutin lennätykseen. Tajua mikä tuossa nyt tällä kertaa taas oli pisin seiniä. Epäilen, että tuossa gyron ja servon yhteistyössä oli jotain vikaa, ei vaan mitään hajua, että mitä.

Ehkäpä voisi ostaa itselleen joululahjaksi alunupin ja gyro+takaservo combon.

Onko mitään hajua mikä tossa perässä voi olla, keula kääntyy koko ajan oikealle, ihan kuin gyro ei tajuaisi oikaista.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa masu

  • Wikiadmin
  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #156 : 17 Lokakuu, 2009, 13:30:14 »
Olihan gyro varmasti HH modessa? Rate modessa kierroksiin nähden väärillä perälapojen kulmilla kone pyörii koko ajan. Eikös sulla ole siinä kiinni joku niitä GY-401 kopioita?

En ole kovin hyvin perillä kuinka kokenut olet säätämään tuota kopteria, mutta minusta voisi olla hyvä idea aloittelijalle laittaa aina ne harjoitusjalakset hetkeksi takaisin siinä vaiheessa kun asentaa jotain uutta elektroniikkaa tai kokeilee konetta tonttikorjauksen jälkeen. Kopterin käyttäytymisen saa aika hyvin testattua niin matalalla, että harjoitusjalakset pelastaisi suurella todennäköisyydellä, jos jotain yksinkertaista (kuten vaikka väärä gyron korjaussuunta) on pielessä.

Kuntoon vaan ja uudestaan kokeilemaan! Onko sulla mahdollisuus näyttää sitä jollekin kokeneemmalle harrastajalle?


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #157 : 17 Lokakuu, 2009, 13:57:17 »
Joo ei sitä kannata lannistua, jos sulla oli se gy401b vai mikä lie niin kyllä sen saa toimimaan hyvinkin... itselläni oli se kiinni 450 hetken, servona oli 9257.
Osaa postiin ja kopteri kasaan... varovasti hakea perän säädöt kohdalleen, kysele jos lähikunnissa olisi kokenutta hopteristia niin voi katsoa sen iskuun.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #158 : 17 Lokakuu, 2009, 15:29:46 »
Olihan gyro varmasti HH modessa? Rate modessa kierroksiin nähden väärillä perälapojen kulmilla kone pyörii koko ajan. Eikös sulla ole siinä kiinni joku niitä GY-401 kopioita?

Hmm, no lähettimessä oli 60-70 gaini, eli eikö yli 50 ole HH-mode, näin ainakin tuo vakkarigyro toimi.

Pyöriminen ei kuitenkaan ollut mitään kovin kovaa, enemmänkin sellaista luistoa. Jotenkin tuntui muutenkin oudolta ihan kädellä pyörittäessä. En tiedä, tuossahan on endpointit ja delay säädettävissä, delay oli 0 ja endpointit oli säädetty niin, että slideri meni juuri päästä päähän ja servo ei raksuttanut turhaan.

Ajattelin itsekin tuota, että olisi varmaan pitäny laittaa ne jalakset kiinni, olen yleensä säätöjen jälkeen tehnytkin niin, mutta nyt jostain syystä en - fiksua.

kyllä harmittaa, ei sinänsä se, että joutuu osia ostamaan, eihän tuossa lopulta menny kuin kympin edestä osia. Mutta se, että vaikka osat ostaa, niin on epävarmaa, että saako tuota lentämään kunnolla taas.
E-flite blade 400 dx6i

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #159 : 17 Lokakuu, 2009, 16:20:02 »
Kuis akkumonitori?

(Olen tietoinen, että  tämä viesti voisi kuulua akku-threadiin, mutta koska monitori menee Bladeen, annan itselleni oikeuden kysyä akkuasiaa täällä. Siirtäkää ihmeessä jos etikettiä liikaa venytän.  :)  )

Korvaisiko 3€ akkumonitori 60€:n laturin varmistamaan etten aja akkua tyhjäksi?

Miksi pitäisi ostaa kallis laturi, kun akkumonitori ilmoittaa, milloin jännite menee LiPo-akussa liian alas? Olisihan kunnon laturi Hifimpää, mutta myös 1900% kalliimpaa.

.Illodin

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #160 : 17 Lokakuu, 2009, 18:36:15 »
Ei korvaa, samalla tavalla se jännite tippuu alas ja akku voi olla tyhjä... säätimen cutoff on sama kuin akkuvahti, ilmoittaa vain eritavalla sen. Eli kunnon laturia kehiin. 30-40€ kiinasta kuuteen kennoon asti tasaavia latureita.
Ja sillä paremmalla laturilla voit ladata akkuja nopeampaa kuin jollain eskyn tulitikkuaskilla.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #161 : 18 Lokakuu, 2009, 21:49:33 »
Hei 1m4s0_

En minä tuosta oikein mitään ymmärtäny...  :)

samalla tavalla se jännite tippuu alas ja akku voi olla tyhjä... säätimen cutoff on sama kuin akkuvahti, ilmoittaa vain eritavalla sen...

...mutta uskon kuitenkin kokemusta ja laitoin tilaukseen ihan järkyttävän läjän akkua ja kyytipojaksi kunnon laturin, ettei tarvitse RTF-paketin kikkareella latailla.

Ihan oman yleissivistykseni kannalta vielä ihmettelemään aiheesta: Miten se jännite voi tippua liian alas, jos piippari laulaa, kun voltit on alle (3 kennoa) 9 voltin riskirajan? Jos se RTF paketin laturi on kennoja tasaava, eikö sitä suurin piitein vois luottaa, että
a) kennot on tasaisesti latingissa lähtötilanteessa ja
b) siten myös jännite tasaisesti laskee kaikista kennoista ja voi luottaa yhdeksän voltin piippaukseen?

Haluan viilä alleviivata, että tämä on täysin tietämättömän turinaa ja siksi en sinällään lähe kokeneempia tässä haastamaan...kiinnostaa vain ymmärtää.  :D

Kiitos kaikesta infosta ja avusta kaikille auttaneille!

.Illodin
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2009, 21:51:49 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #162 : 18 Lokakuu, 2009, 22:55:26 »
Siis kevyessä lentelyssä akun jännite saattaa säilyä yli tuon jännite rajan vaikka akun kapasiteettia on purettu jo "liikaa" 2200mah akusta on "suositeltavaa" purkaa 80% tai alle, tarkoittaa n. ~1600-700mAh.
Eli akusta saatta olla purettu esim 2000mAh ennekuin akkuvahti/säätimen cutoff puuttuu peliin.
Eli Lähettimen tai muulla ajastimella katsoa vaikka 5 min lento ja paljoko sen jälkeen menee akkuun mAh sisään, sitten lisätä lento aikaa jos jää alle tuon 1600-1700 (tarkka arvo 1670, jos oikein muistan ei jaksa naputella laskimeen ^^)
Eli säätimen cutoff/akkuvahti toimii paremmin kovassa "rääkissä" koska jännite saattaa kuormituksen takia notkahtaa aikaisemmin rajalle, silti suositeltavaa käyttää laturia josta näkee paljoko on mennyt tavaraa sisään.

RTF paketin tulitikku aski laturi on ihan toimiva tasaavalta osaltaan ja lataukseltaan myös, mutta se on hidas.. esim eskyn laturi 0.8A (800mA) latausvirta, kun esim 2200mAh akku saa lada 2.2A (1C)-11A (5C esim. hyperion akut) riippuen akusta.
Uusimpia Turnigyn ja Zippyn akkuja saa ladata 2C:llä eli 4.4A, Rhino uusimpia lipoakkuja saa ladata myös 5C:llä..valmistajan mukaan. Täytyy tietenkin olla tehokas laturi + tehokas virtalähde että pääsee latamaan hurjilla virroilla.

Itselläni on käytössä Mysteryn 6B halppis "fiksu" laturi + eskyn tulitikku aski joka nopeuttaa hiukan lataus prosessia. Eskyn laturia käytän pienissä akuissa, esim trex250 800mAh akuissa. Isommat akut lataan mysteryllä.
« Viimeksi muokattu: 18 Lokakuu, 2009, 23:00:02 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #163 : 20 Lokakuu, 2009, 09:19:53 »
Noniin, nyt on osat tilauksessa. Löysin ebayn kautta jenkkitoimittajan, jolla on kyllä älyttömän hyvä asiakaspalvelu ja hyvät hinnat. Säästin muutaman kympin tilauksesta suorilta käsin noin 10e. Tilauksen jätettyäni ja maksettuani, muistin, että seesaw holderikin piti ottaa, ja laitoin heille asiasta viestiä, niin lupasivat lisätä sen tilaukseen ilmaiseksi, vaikka aiemmin antoivat jo 8% alennuksen normaalihintoihin.

EFLH1418 Bell Mixer Arm And Pushrod Link
EFLH1417 Main Rotor Blade Grips
EFLH1421 Feathering Spindle
EFLH1158 O Ring Set
EFLH1425 Flybar 220mm
EFLH1447 Main Shafts
EFLH1472Y Stabilizer Fin Set Yellow
EFLH1423 Flybar Seesaw Holder

20e kuljetuksineen, kuulostaa aika hyvältä hinnalta.

Katselin netistä tuohon bladeen tuollaista alunuppia, en vaan oikein tiedä, että onko hyöty hirveän suuri. http://www.xheli.com/bl400codealh.html

Ei sovi esim normaali main shaft vaan pitää ostaa tuon valmistajan erillinen, enkä tiedä muutenkaan jos nuo aluosat rikkoontuvat, että mistä saa osaa tilalle.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #164 : 20 Lokakuu, 2009, 09:48:47 »
Käviskö tuohon vaikka copterx nuppi?
Passais alikili varaosat sitten, ei tartte jotain tiettyä yhtä akselia jota myy tietty pulju jossain toiselpuolel palloa   :P

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #165 : 20 Lokakuu, 2009, 10:28:52 »
Kyllähän se periaatteessa sopisi, vaatii kyllä modausta. Anti-rotation tikku on väärällä puolella tuossa, ymmärtääkseni jotkut ovat kuitenkin onnistuneet käyttämään bladen swashia tuon copterx nupin kanssa. Tai sitten vaan rakentaa moottorin päälle kaaren ja siihen ruuvaa kiinni sen antirotationin tuen.

Täytyisi tutkia, aika halpa on tuo copterx nuppi. 45usd näyttäisi olevan.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #166 : 20 Lokakuu, 2009, 14:30:23 »
Jos perä on muovia niin katsoppa siitä taitaa olla olemassa paketti jossa on perä+nuppi alua...muistas vaan missä oon nähny.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #167 : 20 Lokakuu, 2009, 16:26:39 »
Jos perä on muovia niin katsoppa siitä taitaa olla olemassa paketti jossa on perä+nuppi alua...muistas vaan missä oon nähny.
eHirobo. Siellä nuppi maksoi ainakin taannoin $50, nuppi + perä yhteensä $40 ja koko kopteri ko. nupilla & perällä $60. Siitä sitten vain arpomaan, mitä tarvitsee ja mihin hintaan. :P

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #168 : 20 Lokakuu, 2009, 16:36:40 »
Jos perä on muovia niin katsoppa siitä taitaa olla olemassa paketti jossa on perä+nuppi alua...muistas vaan missä oon nähny.
eHirobo. Siellä nuppi maksoi ainakin taannoin $50, nuppi + perä yhteensä $40 ja koko kopteri ko. nupilla & perällä $60. Siitä sitten vain arpomaan, mitä tarvitsee ja mihin hintaan. :P
Hyvä pointti..

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #169 : 26 Lokakuu, 2009, 10:45:00 »
Hei Bladetit

No nyt se on mulla. Muutaman kerran lentänyt ja kaikki kikkulat kohdallaan -kai.  ;D Sain muuten www.kooltoyz.co.uk :ista viikossa ja olivat (kans) laittaneet mukaan ilman pyyntöä harjoitusjalasta ja muuta sälää. Suosittelen siis, vastasivat myös maileihin heti.

Ihannoobiekysäri gyrosta: Luin että gyro (G110) kannattaa säätää ensin kohdalleen Standard Rate-moodissa. Näin sitten Heading Lockissa pitäisi paremmin.

Mutta millä sitä minä säädään? Tiedän toki Gain-säädön ja että alle 50% vaikuttaa Rate-moodiin. Onko muuta millä perän pitävyyttä voin säätää Standard Rate-moodissa? Onko Travel Adj, Expoilla ja D/R:llä, mekaaniset muutokset ja mitä niitä olikaan vaikutusta gyron pitävyyteen standard rate-moodissa?

Kiitos infosta jo nyt  :)

Illodin
 
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 10:46:45 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #170 : 26 Lokakuu, 2009, 11:37:19 »
Mekaanisessa säädössä, laita perän kaikki arvot alkuperäiseen tilaansa.
Sitten vaangain vaikka 30% ja kokeilet nostaa kopua, jos pyrkii kääntymään perä niin siirrät servoa putkella tarvittavaan suuntaan. Voit katsoa tämän vaikka liikuttamalla radion tikku vaellusta vastakkaiseen suuntaan. Sitten kun kopteri perä suht paikoillaan niin homma ok. Huomaa ettei sitä saa leijumaan koko ajan rate modessa perä paikoillaan koska kierrokset muuttuvat ja se vaikuttaa. Kun homma on tehty niin gain vaikka 65% ja siitä hakemaan arvo ettei vägää ja toimii hyvin.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #171 : 26 Lokakuu, 2009, 12:03:28 »
Hei Sami

Loisto juttu. Kiitos infosta! Teen tismalleen noin.  :)

.illo

Poissa FreduV

  • Tavallinen torppari
  • ***
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #172 : 26 Lokakuu, 2009, 13:43:10 »
Niin vähän lisäinfoa vielä, blade 400 takaservoahan ei voi liikuttaa putkella, on kiinni etupäästään rungosta. Kääntelee siis sitä push rodia oikean pituiseksi, siinä on ihan hyvin säätövaraa.

Kylmä fakta on se, että en tiedä ketään, joka olisi saanut tuon alkuperäisen takaservo+gyro -yhdistelmän toimimaan vaeltamatta. Kannattaa sillä hieman harjoitella leijuntaa ja tuollaista perushommaa, sitten kun kohta etenet taivasajoon, niin suosittelen gyron ja peräservon päivittämistä. Itsellä tuli ainakin torpit huonon perän ja vajaavaisen taitojen yhdistelmällä. Gyro päästi kopun takaliu'ussa sujahtamaan sivuttain, siitä ei enää aloittavan kopteristin taidot riittäneet palauttamaan kopua stabiiliin lentoon.

Gyroksi käy hyvin g401b - hintaa noin 30e ja fusonicin peräservo noin 20e. Molemmat saa esim ebaysta. :)

Kunhan saan kopun kasaan, niin laitan videoita tuon uuden perän toiminnasta.
E-flite blade 400 dx6i

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #173 : 26 Lokakuu, 2009, 14:54:43 »
Tai myydään osiosta, *gröhöm* "gy401b myynnissä" ^^

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #174 : 26 Lokakuu, 2009, 20:13:00 »
Hoo

Tai myydään osiosta, *gröhöm* "gy401b myynnissä" ^^

No paljollako lähtee, kun

...Gyroksi käy hyvin g401b - hintaa noin 30e...

hintakin on uutena tuskin kolmeakymppiä?  :D

Tätä vielä ihmettelen: HH-tilassahan gyro ohjaa perän lapakulmia, kun tikku vain kertoo käännöksen nopeuden. Servossa on kuitenkin paljon enemmän varaa kuin 'perän lapakulman säätimessä' (sori en tiedä oikeaa nimeä). Eikö perä mene rikki kun kun bindaa baljon?

Siis esim. jos kone on maassa ja vähän vääntää rudder-tikkua. Silloinhan gyro alkaa korjaamaan ja kun kopteri  ei käänny, gyro vääntää vaan lisää servoa aina maksimiin saakka. Mistä muka gyro tietäis perän säätövaran?

.illo
« Viimeksi muokattu: 26 Lokakuu, 2009, 20:17:17 kirjoittanut Illodin »

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
23738 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
2 Vastauksia
3275 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2009, 23:32:48
kirjoittanut 0lli
555 Vastauksia
287777 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman
555 Vastauksia
305146 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2015, 11:26:47
kirjoittanut Mrco
30 Vastauksia
19924 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2012, 17:03:20
kirjoittanut velli76