Kirjoittaja Aihe: E-flite Blade 400 3D  (Luettu 154672 kertaa)

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #250 : 04 Maaliskuu, 2010, 21:03:55 »
Nuo resut lavat voi olla vaaralliset, varsinkin jos lähellä leijjuttelee. Napsahtaa nätisti silmään kun lähtee.

Ihan hyvä pointti. Pitää muistaa.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #251 : 08 Maaliskuu, 2010, 09:46:05 »
Kierroksia pukkaa

Mikäköhän maksaa, mulla roottori ottaa kierroksia vaikka throttle-tikku kiinni. Olen myös bindannut häkkyrän uudelleen ja sama jatkuu.

Onko huolestuttavaa jos subtrimmillä lasken throttlea? Noin 15 pykälä pysäyttää. Ei kai tuo vaikuta kierroksiin oleellisesti?

Palstoilla puhutaan nupin kierroslukemista. Millä te sen oikeen mittaatte?

.i

Poissa Sammy

  • kumiukko.fi
  • Elävä Legenda
  • *****
  • Kopterit.net #1
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #252 : 08 Maaliskuu, 2010, 10:31:07 »
Palstoilla puhutaan nupin kierroslukemista. Millä te sen oikeen mittaatte?
Nupin kierrokset voi selvittää laskemalla (valmis laskuri), lukeamlla tieto loggerista tai mittaamalla.
Mittaamiseen toi sky tach on mainio, kopteri ilmaan ja kaveri mittaa nupin kierrokset kurkkaamalla purkin ikkunasta ja säätämällä mittarin kierrokset oikeaksi, jolloin kopterin lavat näyttää pysähtyneiltä, sit vaan kurkataan lukema ruudulta.

« Viimeksi muokattu: 08 Maaliskuu, 2010, 10:38:03 kirjoittanut Sammy »
DX7, Phoenix RC ja muutama kopteri   |  FIN5196
[R]    

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #253 : 10 Maaliskuu, 2010, 16:58:19 »
Kolautin

sitä tietenkin maahan. Aileron-servo tuli hulluksi ja bindauksen jälkeen huutaa suoraa huutoa koko ajan, kun virrat on kytketty.

Servo pyörittää moottoria jatkuvasti. Tikulla säätämällä sen saa hiljaseksi. Mutta jos tikkua siirtää 'uudesta  nollatilasta', moottori aloittaa jatkuvan pyörimisen.

Onko siis mitään tehtävissä? Muuta kuin ostaa uudet servot. Mitä suosittelette uusiksi servoiksi? Onko kloonipuolella vastaavia halvempia, mutta parempia (vrt HK 401b gytor)?

Tiedän että kaikki tuo tieto täällä jo on kijoitettuna...luettavaa olisi vain niin paljon. Kiitos tiedosta jo nyt!

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #254 : 10 Maaliskuu, 2010, 17:17:17 »
Servo potikka on luultavasti sanonut itsensä irti ja siksi pyörii ympäri.. hammasratastakin voi olla rikki.
Hobbykingillä on paljon sopivia servoja, omat kokemukseni.

Hextronik MG-14, metallirattaiset.. ei vararattaita suht edulliset,tarkat,vahvat.. oikein toimivat (450 Pro:ssa kiinni) Ostin 4kpl joista yksi oli vähän voimaton eli joku vika.. 3 toimi hienosti ja on lentänyt moitteitta.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8303

HXT900, halvat + halpoja vararattaita... oikein toimivat servot (kiinni 450 se v2)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662&Product_Name=HXT900_9g_/_1.6kg_/_.12sec_Micro_Servo

Turnigy tg9e halpoja, ei vararattaita joten servoja repullinen varastoon.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9549&Product_Name=Turnigy_TG9e_9g_/_1.5kg_/_0.10sec_Eco_Micro_Servo

Hitec HS-65HB/MG, laadukas hyvä servo 450 kopteriin, vararattaita metallisena(mg) ja nylonina/muovi(HB) myös arvokkaampi kuin kiinan kaverinsa.

Kaikki mainitut toimivia.

Edit:
Peräservoa ja gyroa jos on uusimassa niin tällä parilla pääsee hyvin ja halvalla alkuun ja vähän pitemmällekkin.
GWS Park HPX Servo 19g/.05sec/3.6kg (JR Plug)
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4696

Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10113
« Viimeksi muokattu: 10 Maaliskuu, 2010, 17:20:04 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #255 : 10 Maaliskuu, 2010, 17:21:20 »
Kolautin

sitä tietenkin maahan. Aileron-servo tuli hulluksi ja bindauksen jälkeen huutaa suoraa huutoa koko ajan, kun virrat on kytketty.

Servo pyörittää moottoria jatkuvasti. Tikulla säätämällä sen saa hiljaseksi. Mutta jos tikkua siirtää 'uudesta  nollatilasta', moottori aloittaa jatkuvan pyörimisen.
Rattaat suorana. Uusi setti kaupasta (muutaman euron kustantaa) ja servoon. Tuskin potikka on hajonnut, se on lähes tuhoutumaton verrattuna heppoisiin muovirattaisiin.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #256 : 10 Maaliskuu, 2010, 23:14:11 »
Rattaat suorana. Uusi setti kaupasta (muutaman euron kustantaa) ja servoon. Tuskin potikka on hajonnut, se on lähes tuhoutumaton verrattuna heppoisiin muovirattaisiin.

Totta. Tänks.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #257 : 13 Maaliskuu, 2010, 11:02:06 »
Hei

Monologistani päätellen olen ainut jolla on B400 -tai sitten on talvi  :)

Mutta osaatko kertoa mistä pääkaupunkiseudulta löytyy kauppa, missä on Bladen syclic_servon hammasrattaita?
« Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu, 2010, 11:29:03 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #258 : 13 Maaliskuu, 2010, 11:08:58 »
Sabesta kannattaa kysyä josko siellä olisi kun kyseistä vispilää myyvät.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #259 : 13 Maaliskuu, 2010, 11:19:19 »
Sabesta kannattaa kysyä josko siellä olisi kun kyseistä vispilää myyvät.

Eikös Sabe ole Turuusss? Werrkokauppa ei nyt auta.  :)


Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #260 : 13 Maaliskuu, 2010, 15:08:38 »
no siellä ettelässä jossain kuitenki... tänne pohjoiseen kaikki etelä on helsinkiä  ;)

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #261 : 18 Maaliskuu, 2010, 12:11:53 »
Monologi jatkuu kun kävin miettimään

Jostain syystä olen aikanaan (tietämättömyyttäni tai sitten jonkin aloittelijaohjeen mukaisesti) säätänyt lapakulmat nupista mekaanisesti siten, että kun vasen tikku on keskellä, on lapakulmat +4. Ajatuksena ollut, että vempain nousee noin keskitikulla.

Onko lapakulman (pitch curve 50%) nolla-asteen mekaaninen muuttaminen vain makuasia vai onko kyseessä kaarmaiseva virhe? Vaikuttaako siis nupin toimintaan tappavasti, kun keskitikulla nuppi on säädetty +4 asteeseen eikä perusohjeen mukaisestu nollaan asteeseen?

Pitääkö siis mekaanisesti lapakulmat olla keskitikulla aina nolla asetta ja lapakulma-alue säädetään sitten aina vain radion pitch curvella?

Throttle curve: 0-60-70-80-90
Pitch curve: 40-45-50-75-100
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2010, 12:14:47 kirjoittanut Illodin »

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #262 : 18 Maaliskuu, 2010, 12:51:02 »
Jos mekaanisesti säätää +4 keskitikulle niin jommasta kummasta päästä on sitten se 4 astetta vajetta kulmissa... siis kun tulee tarvetta kulmille esim 3D lennossa.
Eli keskitikulle 0 kulmat ja käyrällä radiosta säätää se +4 astetta sinne leijutteluun.
« Viimeksi muokattu: 18 Maaliskuu, 2010, 12:52:36 kirjoittanut 1m4s0_ »

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #263 : 19 Maaliskuu, 2010, 20:39:52 »
Voiko Blade400 main gearina käyttää T-rexin (450) vastaavaa?

RC groupin keskuteluryhmän mukaan pystyy. Silti toisaalla sanotaan että Rexissä on 150 hammasta ja Bladessa 140 hammasta. Eikö tämä ole ongelma?

.I

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #264 : 19 Maaliskuu, 2010, 20:44:57 »
välityssuhdehan siinä vain muuttuu, kaasukäyriä voi joutua uusiksi vääntämään...
Sama asia jos pinjonia vaihtaisi tosin eri suhteella.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #265 : 20 Maaliskuu, 2010, 08:58:08 »
välityssuhdehan siinä vain muuttuu, kaasukäyriä voi joutua uusiksi vääntämään...
Sama asia jos pinjonia vaihtaisi tosin eri suhteella.

Ok. Hyvä näin. Mietin vain sitä, että jos halkaisija sama, niin hampaiden 'välistys' on eri. Ettei ratas kulu piloille kun ei täsmää 100% pinionin kanssa...

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #266 : 20 Maaliskuu, 2010, 13:21:35 »
Jos näin sattuisi olemaan niin eihän se kallis operaatio ole vaihtaa pinionikin trexin pinioniin,mikäli akselin halkaisija on sama.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #267 : 20 Maaliskuu, 2010, 13:47:49 »
Jos näin sattuisi olemaan niin eihän se kallis operaatio ole vaihtaa pinionikin trexin pinioniin,mikäli akselin halkaisija on sama.
Ei ole. Bladessa on erikoisen ohut moottorin akseli, johon sopii käytännössä vain Bladen omat pinionit (9T ja 10T, 0.5M). Tietysti jos moottorin vaihtaa esimerkiksi Scorpioniin tms. kasvaa pinionivalikoima merkittävästi.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #268 : 20 Maaliskuu, 2010, 19:05:56 »
Hei

Miksiköhän Blade on nupin säädön jälkeen aina etupainpoinen vaikka kallistuslevy on varmasti vaakatasossa ja lapakulmat kohdillaan?

Oisko tässä kyseessä jokin maaefektiin tai virtauksiin liittyvä judanssi vai onko säädöt silti vielä jostain pielessä?

Etupainoisuudella tarkoitan sitä, että varovaisesti (pieni olkkari) konetta nostaessa sisätiloissa, lähtee perä nouseen ensimmäisenä. Nupin säädöllä tarkoitan pitkän kaavan mukaista säätöä: on kallistuslevy tsekattu avaimella, linkit mitattu ja ammatilaisten kaikkia ohjeita seurattu. Kaikki vaaterissa, suorakulmassa ja linjassa.

Kiitos infosta,
Olli



Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #269 : 20 Maaliskuu, 2010, 20:03:34 »
Miksiköhän Blade on nupin säädön jälkeen aina etupainpoinen vaikka kallistuslevy on varmasti vaakatasossa ja lapakulmat kohdillaan?

Ensiksi: OLKKARISSA!?

Toiseksi: miltä kopterin painopiste vaikuttaa, onko kohdillaan pääakselin kohdalla? Eli kun nostat kopteria vaikkapa rungon suhteen poikittain käännetystä flybarista (läheltä nuppia), kumpi pää landareista nousee ensin; perä vai nokka?

Poissa 1m4s0_

  • Seniori torppari
  • *****
  • Sami Ollonen ät Raahe
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #270 : 20 Maaliskuu, 2010, 21:00:51 »
Joo ei voi suositella olkkarissa tällaista kopteria pyörittämään... jos ei kissat ja koirat kuole niin huonekalut voi kärsiä, anopin posliini ruukki rikki ai ai.

Ja vasta metriin pariin leijuntaan nostaessa saat kunnon käsityksen miten se toimii ja mihin vetää, paino piste on tosiaan hyvä tarkistaa, kuten trnquill sanoi... jotkut laittaa kopterin nupilla seisomaan väärinpäin tai roikottaa nupin päästä.

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #271 : 20 Maaliskuu, 2010, 22:12:10 »
Ensiksi: OLKKARISSA!?

Toiseksi: miltä kopterin painopiste vaikuttaa, onko kohdillaan pääakselin kohdalla? Eli kun nostat kopteria vaikkapa rungon suhteen poikittain käännetystä flybarista (läheltä nuppia), kumpi pää landareista nousee ensin; perä vai nokka?

Muistakaa nyt suomen antarktinen talvi. Ennen kesää ainut oikea paikka testata on kotisohva. Kun itsensä lisäksi B on vaakatsossa, on kotikin kunnossa. Pitää vain tikut järjestyksessä niin kyllä se siinä...toistaiseksi.

Totta tornquillissa: Vähän on etupainoa. Ainut syy on Zippyn akku, muuten ihan peruspaketti. Mitäs sitten, ripustanko jonnekin vastapainoa vai säädänkö säätimestä.

Kiitti avusta taas.

.I

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #272 : 20 Maaliskuu, 2010, 22:45:40 »
Muistakaa nyt suomen antarktinen talvi.
Eihän säässä ole ollut valittamista melkein koko talvena! Kyllä sitä aina yhden akullisen kestää ulkona häärätä, sopivasti vain vaatetta päälle. Mutta kukin toki tyylillään. Olkkarilennättämisessä ei suurimpana riskinä ole tikkuvirheet (jos on yli-inhimillinen), vaan lähinnä yllättävät mekaaniset ongelmat. Niitä on näissä koptereissa niin paljon, että en lähtisi leikkimään.

Vähän on etupainoa. Ainut syy on Zippyn akku, muuten ihan peruspaketti. Mitäs sitten, ripustanko jonnekin vastapainoa vai säädänkö säätimestä.
Jos akkua ei saa enää taaksepäin (Bladessa on moottori vähän hankalasti, joten tuskin saa), pitää muuta painoa siirtää kohti perää. Esimerkiksi siirtämällä peräservon peräputkeen T-Rexin kiinnikkeillä saa painopistettä hieman taaemmas. Pakon edessä voi myös noparia siirtää esim. kopterin kylkeen, taaksepäin. Tai siirtää peräservoa aina vain kauemmas, kunnes se kohtaa peräboksin... :)

Lisäpainoa ei näin pieneen kopteriin kannata lisätä. Jos ei mikään muu auta, niin kevyempää akkua sitten vain kaupasta.

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #273 : 20 Maaliskuu, 2010, 22:57:45 »
Niitä on näissä koptereissa niin paljon, että en lähtisi leikkimään.
....
Lisäpainoa ei näin pieneen kopteriin kannata lisätä. Jos ei mikään muu auta, niin kevyempää akkua sitten vain kaupasta.

Heip

Juu leikkimiellellä tässä kirjottelin. Oikeesti en sisällä uskalla nostella kuin himpun kokeilla. Talven olen ulkona lennellyt, pikku pakkanen tekee hyvää vain. Ja kun luntakin nyt on, niin valoakin on riittänyt  :)

Kiitos tasapainoinfosta. Teen juuri ohjeistuksesi mukaisesti. Ei aiheesta enempää, koska luin juuri myös tämän ketjun http://www.kopterit.net/index.php?topic=4865.0  :D  Kyllä se kopterin lisäksi tuo juttukin voi lähteä lapasesta hyvin helposti.

Ystävällisin terveisin,
Illodin

Illodin

  • Vieras
Vs: E-flite Blade 400 3D
« Vastaus #274 : 22 Maaliskuu, 2010, 08:53:09 »
Nupista perään,

Nyt nuppi kunnossa ja leijuu rauhassa -perä vielä vaatii viritystä, koska kumimainen on kääntyvä perä. Mitä kikkoja Sinulla on ollut taltuttamaan tuon?

HH gainia lisäämällä sain pientä jämäkkyyttä. Servon vartta lyhensin vaikken tiedä vaikuttaako tuohon... Mitä olis muuta tarjolla -kuin servon/gyron vaihto? Kiitos infosta

(Perus Blade-paketti terästettynä Dragonskyn 401b gyrolla)
.i

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
49 Vastauksia
23736 Lukukerrat
Uusin viesti 29 Elokuu, 2010, 23:34:21
kirjoittanut tomman
2 Vastauksia
3275 Lukukerrat
Uusin viesti 15 Helmikuu, 2009, 23:32:48
kirjoittanut 0lli
555 Vastauksia
287720 Lukukerrat
Uusin viesti 09 Marraskuu, 2023, 20:09:17
kirjoittanut Dutchman
555 Vastauksia
305076 Lukukerrat
Uusin viesti 17 Heinäkuu, 2015, 11:26:47
kirjoittanut Mrco
30 Vastauksia
19924 Lukukerrat
Uusin viesti 16 Tammikuu, 2012, 17:03:20
kirjoittanut velli76