Kirjoittaja Aihe: Ilmakuvausta elokuvaan  (Luettu 30568 kertaa)

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
Ilmakuvausta elokuvaan
« : 07 Elokuu, 2011, 19:54:44 »
Onko tosiaan niin että t-rex 700 ei saa lentokuntoisena alle 2500€? Täytyisi saada ilmasta käsin videokuvaa elokuvaani ja taitaa t-rex 700 olla ainut joka jaksaa lennättää tommosta kilon pokkarikameraa.? Tietysti jos täältä löytyy joku t-rexin omistaja niin vois auttaa mua lennättämällä tota mun kameraa, et saatais näyttävä intro elokuvaan. :)

Poissa zxiicci

• TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
  • Lajin helppous viehättää!
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #1 : 07 Elokuu, 2011, 20:35:17 »
Onko tosiaan niin että t-rex 700 ei saa lentokuntoisena alle 2500€? Täytyisi saada ilmasta käsin videokuvaa elokuvaani ja taitaa t-rex 700 olla ainut joka jaksaa lennättää tommosta kilon pokkarikameraa.? Tietysti jos täältä löytyy joku t-rexin omistaja niin vois auttaa mua lennättämällä tota mun kameraa, et saatais näyttävä intro elokuvaan. :)

Myydäähän tuolla Myydään osiossa nytkin 700e kopteria hintaa 700e. Eli saat alle 2500e :D Mutta suosittelen että hommaat jonkun kuvaajan siihen niin pääset todennäköisesti halvemmalla ja saat paremman lopputuloksen :)

Poissa villehoo

• Tavallinen torppari
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #2 : 07 Elokuu, 2011, 21:12:52 »
Myydäähän tuolla Myydään osiossa nytkin 700e kopteria hintaa 700e. Eli saat alle 2500e :D Mutta suosittelen että hommaat jonkun kuvaajan siihen niin pääset todennäköisesti halvemmalla ja saat paremman lopputuloksen :)

joo no ei menny ku about reilu vuosi ja joku reilu sata lentotuntia että saatiin tärisemätöntä kuvaa kopterista :)

Poissa harrier46

• Tavallinen torppari
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #3 : 08 Elokuu, 2011, 04:06:48 »

eiköhän tuommonen kilon pokkari nouse jo paljon pienemmälläkin kopterilla. jos 600 nostaa 4 kiloa suhteellisen nätisti.

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #4 : 08 Elokuu, 2011, 09:26:30 »
eiköhän tuommonen kilon pokkari nouse jo paljon pienemmälläkin kopterilla. jos 600 nostaa 4 kiloa suhteellisen nätisti.

Ainakin trex-storessa sanottiin että 700 on ainut mahollisuus tuommosen 800g kameran lennätykseen. Oulun suunnalta jos vaan löytyy joku joka vois lenäättää tota kameraa nii yv:tä mulle, ei tarttis ostaa kopteria sen takia.

Poissa ropellihattu

• Seniori torppari
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #5 : 08 Elokuu, 2011, 09:45:31 »
Ainakin trex-storessa sanottiin että 700 on ainut mahollisuus tuommosen 800g kameran lennätykseen. Oulun suunnalta jos vaan löytyy joku joka vois lenäättää tota kameraa nii yv:tä mulle, ei tarttis ostaa kopteria sen takia.

Gauin 330X jo nostaa parhaimmillaan abt 700 grammaa joten eiköhän ainakin 600 luokan kone helposti käsittele tuollaista 800 gramman painoa. Väittäisin että jo viissatkukin.

Eri asia on sitten onko järkeä ajaa jotain kallista järkkäriä koneella jonka kuormankantokyky on kokoajan äärirajoilla. Plus että mitä suurempi kone niin sitä vakaampi kuva, kuvittelisin.
Nada

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #6 : 08 Elokuu, 2011, 10:28:55 »
Ovat varmaan Rekkukaupassa laskeneet mukaan myös kameratelineen ja mahdollisten muiden lisäkilkkeiden painon (+ toiset 800g) ja jättäneet sen verran hajurakoa että systeemi pysyy ilmassa myös "ilmakuopan sattuessa", pysähtyy ennen maata vähän railakkaamaan nopeuden menetyksen jälkeen ja sillä on edes periaatteessa mahdollista tehdä autorotaatio. Lennätin itse muinoin jokusen kymmentä lentoa Canon 350D:tä kittiobiskalla T-Rex 500:lla. Kamerateline oli mahdollisimman kevyt, ehkä parisataa grammaa. Kyllä siitä helposti tuo 800g tuli kuormaksi ja lensihän se... juuri ja juuri.

Miten ajattelit kiinnittää kameran kopteriin? Pitäisikö kameraa pystyä kääntämään kuvauksen aikana ilmassa? Pitäisikö sinun pystyä katsomaan etsinkuvaa livenä maasta samalla kun kamera lentää?

Suosittelisin kuitenkin miettimään homman uusiksi. Jos tarkoitus on saada vain lyhyt pätkä talteen ja kuvaus tapahtuisi joka tapauksessa pokkarilla, miten olisi vaikkapa mainittu Gaui 330X ja GoPro? Suhteellisen helppo lennettävä, ihan OK kuvanlaatu järkevissä olosuhteissa ja projektin jälkeen saat kummankin myytyä hyvään hintaan pois jos et jatka ilmakuvauspuuhissa.

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #7 : 08 Elokuu, 2011, 10:55:46 »
Enpä kyllä osaa sanoa, miten ne kameran yleensä on kiinnitetty kopteriin?

No kääntyminen ei välttämätöntä kuhan kuva pysyisi suht vakaana suoraan lentäessä. Eikäse livekuvakaan niin välttämätön ole. Olisi tarkoitus saada filmiini samanlainen alku kuin vares pahan suudelma jossa lennettiin kaupungin yllä, paitsi paikkan ei tarvitse olla kaupunki, pelto tai metsä passaa ihan yhtä hyvin, kuhan kuva ois suh hyvää.

Kauanko tommosella akkukäyttösellä kopterilla pystyy lentämään ennenku akut menee tyhjäks?

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #8 : 09 Elokuu, 2011, 19:16:29 »
Ilmakuvaus on yleisesti ottaen sen verran haastavaa joka osa alueella, että jos tarkoitus on saada lyhyt ja ennen kaikkea tasainen pätkä niin suosittelen hankkimaan pidempään harrastaneen tekemään. Jos suostut tyytymään kevyeen kameraan ja guadroon niin hommalla on mahdollisuus onnistua, mut siinäkin on riski että lentämisen vaikeus yllättää ja nykiminen yms ohjausvirheet pilaa kuvan tai kamera tärisee ku savolaine krapulassa :). Mikä tahansa kopteri pysyy viikon harjottelulla leijunnassa mut jos on tarkotus leijuttaa 30 metrissä tai tehdä >tasainen< ohilento niin on hankalaa kokeneellekin. Heiluminen voi olla niin pientä ettei sitä lentäessä huomaa mut sit videolla näkyy kymmenen kertaa pahempana.

Lentoaika riippuu sen verran monesta asiasta että sanotaan vaikka 5-20min, useimmissa tapauksissa jossain 7-12min välillä. Akkuja kannattaa joka tapauksessa olla useampi ja kuvata enemmän materiaalia kuin tarvii.

Edit, tuossa vähän videoo quadrolla.

« Viimeksi muokattu: 10 Elokuu, 2011, 10:41:13 kirjoittanut Vispilä »
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa zxiicci

• TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #9 : 09 Elokuu, 2011, 19:52:30 »
Juu ja toi video on just sellasta aloittelia materiaalia. Ei ole kamera telineessä vakautusta.

Tuohonkin on suomi ovh. hintojen mukaan uponnut seuraavasti:

gaui 330x 480e
gopro hd motorsport 350e
plus akku ja radio ja laturi.

Kunnon kamera telineeseen menis varmaan joku 150-200e?

Poissa Vispilä

• Seniori torppari
    • www.virtualworx.fi
Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #10 : 09 Elokuu, 2011, 20:17:27 »
Juu kyllä siihen telineeseen saa muutaman satasen laittaa gyroineen ja servoineen ja monta testilentoa.

Yksi vaihtoehto vois olla toki semmonen että ostaa tollasen gopro tai contour hd kameran ja etsii jonkun jolla on 600-700nen kopteri ja taivaslentokokemusta. Meillä oli tollanen contour kamera (muodoltaan on parempi ku go  pro: pitkä ja ohut) nitro kopterin pohjalevyssä kiinni ja varsin tarinatöntä kuvaa tuli vaatimattomasta kiinnityksestä huolimatta (kuplamuovia ja nippusiteitä). Muistaakseni oli joku videokin netissä, pitää etsiä. Isolla sähkökopterilla voisi saada melko vakaata videota ilman kallista telinettä. Siinä on vaan se huono puoli että kamera osottaa aina samaan suuntaan kuin kopteri, eli jos on joku hieno sommittelu mielessä niin sille saa heittää hyvästit ;)ata videota ilman kallista telinettä. Siinä on vaan se huono puoli että kamera osottaa aina samaan suuntaan kuin kopteri, eli jos on joku hieno sommittelu mielessä niin sille saa heittää hyvästit ;)
Virtual Worx / Skycat.pro

"Now it's going somewhere"

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #11 : 14 Marraskuu, 2011, 21:08:26 »
Olen tullut siihen lopputulokseen että kopteri tulee taloon. Nyt kysymykseen, mitä mieltä olette belt cp v2 koneesta ensimmäiseksi kopteriksi? Ajattelin että jos sillä harjoittelis lennättämään GoProta. Olisi tämänhetken budjetille sopivan hintainenkin.

Poissa zxiicci

• TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
« Vastaus #12 : 14 Marraskuu, 2011, 21:38:58 »
On aivan toivotonta koittaa nykiä beltillä goprota ilmaan :D saati saada sillä jotain järkevää videota.
En nyt tässä ala tappelemaan mikä on paras aloitus kopteri. Niihin löytyy jo 100 omaa triidiä ;)

Poissa Toeh

• Seniori torppari
  • Kaikki toimii savulla!
« Vastaus #13 : 15 Marraskuu, 2011, 12:28:21 »
Ei kannata beltin kyytiin tuon hintasta kameraa kyllä pistää.  :P Minä kannoin jotain muutaman euron kiinakameroita ja niillä sai ihan kivaa ilmakuvaa itselle katseltavaksi. Tuo beltti vaan on semmonen kuminauha, että et kovin vakaita ja hienoja tai elokuvamaisia näyttelijöiden ylilentoja sillä tee. Beltin kun laittaa säätöihin ja tekee ne pari omaa patenttia niin kyllä sillä lentämisen harjoittelee suht koht halvalla. Halvemmaks kuitenki taitas tulla klooni kopteri HobbyKingistä.

Poissa 1m4s0_

• Seniori torppari
  • Sami Ollonen ät Raahe
« Vastaus #14 : 15 Marraskuu, 2011, 12:50:41 »
Ja se jos meinaa tosissaan hyvää kuvaa saada niin kalliit varusteet ja useamman vuoden kokemus kuvaamisesta ja varsinkin lennättämisestä varmaan vaaditaan..?
Noilta halpoja pikkukopuja turha ees miettiä...

450Pro
Futaba 12FG 35mhz

Poissa taski63

• Seniori torppari
« Vastaus #15 : 15 Marraskuu, 2011, 12:51:56 »
Joka härjillä ajaa, se härjistä puhuu... No, kopteristahan tässä kysyttinkin.

En ole mainittua Vares-elokuvaa nähnyt, joten en ole aivan varma mitä haetaan. Mutta jos tasaisella nopeudella ja rauhallisin käännöksin tehty pätkä on tavoitteena, niin sopivan mallinen (ja kokoinen) lennokki on _huomattavasti_ helpompi ja edullisempi ratkaisu. Tärinäongelmakin lähes olematon kopukkaan verrattuna. Lentoaikaa saa helposti moninkertaisen määrän, kuten hyötykuormaakin. Ja siitä saa kopteriin verrattuna lähes koomisen helpon lennätettävän.
FlySkyTH9X (FrSky mod)
HK-450MT, HK-500GT
multikoita + kiinteäsiipisiä

Poissa katti

• Tavallinen torppari
« Vastaus #16 : 15 Marraskuu, 2011, 13:40:27 »
Itse aloitin Beltillä mutta siirryin pian samaa kokoluokkaa oleviin Trex-450 klooneihin, ainakin itse sanoisin että mielestäni joku Trex 450 tai klooni on paras aloituskopteri. EI kannata Beltissä antaa hämätä että hinnassa on radio mukana, kannattaa pistää satanen tai pari parempaan radioon, esim Spektrumiin. Beltin radiossa ei ole muita säätöjä kuin trimmit kun taas paremmissa radioissa voi säätää ohkauksen herkkyyttä ( Dual-rate / Expo yms ) jolla voi helpottaa aloittelua. Kopteri taitaa jokaisella tulla tontiin useamman kerran vai pitäisikö sanoa lukemattomia kertoja ennen kuin oppii lentämään ja sitä joutuu sitten korjamaan ja säätämään. Toinen asia jonka ei saa antaa Beltissä hämätä on että kopteri on valmiiksi koottu, säätämään joutuu aina.  450 on pienempi, halvemmat osat, pienemmät akut ja vähemmän energiaa törmäyksessä eli edullinen aloittelijalle. Jotkut ovat käyttäneet Flymentor stabilointisysteemiä helpottamassa, itsellä ei siitä ole kokemusta. Nyt kun olen lennättänyt ehkä 100..200 akullista (x  10min ) niin tuntuu että voi sanoa osaavansa kun takana on 100 tuntia, eli 600 akullista.

Jos kopteria haluaa oppia lennättämään niin ei ole muuta keinoa kuin harjoitella ja harjoitella, tilanne on vähän sama kuin valokuvauksessa ei kameran hankkiminen tee valokuvaaja tai viulun ostamine viulistia vaan se harjoittelu.

Jos haluaa helpon lennettävän kannattaa kokeilla AR-Dronea. Se ei jaksa paljoa nostaa, mutta ilmeisesti GoPro kulkee mukana
http://www.youtube.com/embed/qUrTCnXaxcA
« Viimeksi muokattu: 15 Marraskuu, 2011, 15:43:49 kirjoittanut katti »
TBS Discovery pro, Tarot T810 (Arducopter, FPV)
TREX-500 2*HK450PRO-DFC
DA40-180 G1000 (kiinteäsiipinen)

Poissa Toeh

• Seniori torppari
  • Kaikki toimii savulla!
« Vastaus #17 : 15 Marraskuu, 2011, 15:47:29 »
Mutta jos tasaisella nopeudella ja rauhallisin käännöksin tehty pätkä on tavoitteena, niin sopivan mallinen (ja kokoinen) lennokki on _huomattavasti_ helpompi ja edullisempi ratkaisu. Tärinäongelmakin lähes olematon kopukkaan verrattuna. Lentoaikaa saa helposti moninkertaisen määrän, kuten hyötykuormaakin. Ja siitä saa kopteriin verrattuna lähes koomisen helpon lennätettävän.
Tuota kyllä komppaan. Pikku mustangini, joka on todella teräväliikkeinen ja pieni kone, kykenee tämän hetken taidoillani kyllä huomattavasti vakaampaan ilmakuvaukseen kuin tuo 450 Pro joka on kyllä melko vakaa kopteri. Vähän kun hommaa liitävämpää sorttia olevan lentokoneen ja sammuttaa moottorin niin ei periaatteessa ole värinää.

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #18 : 15 Marraskuu, 2011, 17:18:20 »
Vares lento projekti on jo tehty, ostin ilmakuvat.. Mutta tulevaisuutta ajatellen melkein tarvii sen oman kopterin.
Belt kopteri voidaan unohtaa ja kääntää nokka kohti uusia tuulia, vaihtoehtoina ovat Trex 450 sport/vastaava kopio, sekä
Gaui 330x neliroottori helistin.

Ruvennut kiinnostamaan nuo 4/6/8 roottori kopterit, Miten hankala/kallista rakentaa itse laadukas esim. 6 roottorinen?
Kaveriporukasta löytyisi hullu elektoriikkaasentaja joka on valmistanut mm. lentävän lippalakin,
Hän varmasti auttaisi kasaamaan..Tietysti tiedän autonasentajana itsekkin jotain sähköistä/elektroniikasta..

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #19 : 15 Marraskuu, 2011, 20:00:47 »
Ruvennut kiinnostamaan nuo 4/6/8 roottori kopterit, Miten hankala/kallista rakentaa itse laadukas esim. 6 roottorinen?
Kaveriporukasta löytyisi hullu elektoriikkaasentaja joka on valmistanut mm. lentävän lippalakin,
Hän varmasti auttaisi kasaamaan..Tietysti tiedän autonasentajana itsekkin jotain sähköistä/elektroniikasta..
Melko helppoa, mutta ei halpaa. Ensin pitää päättää millä kontrollerilla lähdet hommaa toteuttamaan. Kontrolleri on vehkeen aivot, joka pitää laitteen ilmassa vakaana. Tämän lisäksi sitten tarvittava määrä moottoreita ja nopareita, radiolaitteet ja runko. Siinä kaikki. Tuolta protopaja-osiosta voit seurata miten minun projektini etenee. :)

Helpoin tapa nostaa GoPro on mainitsemasi Gaui 330X. Vieläkös sellainen tuolla myydään-osiossa oli?

Poissa zxiicci

• TLR-Insraktori
  • Seniori torppari
« Vastaus #20 : 15 Marraskuu, 2011, 20:20:16 »
Myin sen jo :D

Poissa Tohtori R

• 3D spede
  • Yyberfyyrer Torppari
  • RC-Kopterit Ry #6
    • "kuidutuksen alkeet!"
« Vastaus #21 : 15 Marraskuu, 2011, 20:21:22 »
Myin sen jo :D

lukee vielä allekirjoituksessa ;)
Raattio | Stimulaattori | Kepakoita...    "Peltojen kuidutukset tunteella ja taidolla jo vuodesta 2010!"
Edesmenneet: mCX | mCPX BL | mSR | Align trex 250FBL | 500FBL | 700E FBL | 2*Gaui X7 | SAB G570KSE | G700 | ProtosMAX | G BlackNitro 700 | TDR II | tulikettu (oli rikki jo kaupassa)
Edelleen haitaksi: MSH miniRoottos | P380 | G SPEED Carbon
http://www.youtube.com/mrtohtorir

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #22 : 16 Marraskuu, 2011, 18:20:46 »
Melko helppoa, mutta ei halpaa. Ensin pitää päättää millä kontrollerilla lähdet hommaa toteuttamaan. Kontrolleri on vehkeen aivot, joka pitää laitteen ilmassa vakaana. Tämän lisäksi sitten tarvittava määrä moottoreita ja nopareita, radiolaitteet ja runko. Siinä kaikki. Tuolta protopaja-osiosta voit seurata miten minun projektini etenee. :)

Kävin vilkasemassa kopteriasi. Mistä kaikkialta oot osat tilannut tuohon? Vois kasata melkein samanlaisen :)
Mutta ilman nuin hienoa kameratelinettä..

Poissa Trnquill

• Seniori torppari
« Vastaus #23 : 16 Marraskuu, 2011, 22:30:24 »
Kävin vilkasemassa kopteriasi. Mistä kaikkialta oot osat tilannut tuohon? Vois kasata melkein samanlaisen :)
Mutta ilman nuin hienoa kameratelinettä..
Laskeskelin piruuttaan ja paikkoja joista osia on tullut on yhteensä 10! :D Huomattavasti helpommalla pääset kun ostat joko Gauin tai sitten jonkun muun valmiin quadin/multikopterin. Itse kasaamalla ei saa edes merkittävää säästöä. Eli jos sinulla ei ole jotain tiettyä erikoistarvetta miksi vehje pitäisi tehdä itse, on kaupasta ostaminen järkevämpää.

Poissa j00naz

• Aloitteleva torppari
  • *
« Vastaus #24 : 17 Marraskuu, 2011, 08:35:54 »
Laskeskelin piruuttaan ja paikkoja joista osia on tullut on yhteensä 10! :D Huomattavasti helpommalla pääset kun ostat joko Gauin tai sitten jonkun muun valmiin quadin/multikopterin. Itse kasaamalla ei saa edes merkittävää säästöä. Eli jos sinulla ei ole jotain tiettyä erikoistarvetta miksi vehje pitäisi tehdä itse, on kaupasta ostaminen järkevämpää.

Entäpäs jos en halua päästä helpolla.. Koulutukseni takia tykkään kasata kaikki itse, vaikkei se halvimmasta päästä olisikaan.

Mutta ostetaan sitten valmiina  :'(

Vastaavat aiheet

Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
5990 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2009, 20:43:01
kirjoittanut sgtpepper
2 Vastauksia
3196 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2011, 12:03:43
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia