Kirjoittaja Aihe: Ilmakuvausta elokuvaan  (Luettu 30638 kertaa)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #25 : 17 Marraskuu, 2011, 08:48:00 »
Entäpäs jos en halua päästä helpolla.. Koulutukseni takia tykkään kasata kaikki itse, vaikkei se halvimmasta päästä olisikaan.

Mutta ostetaan sitten valmiina  :'(
En minä sitä meinannut, että pakko ostaa valmiina! :) Itse rakentamisessa on aina oma viehätyksensä ja ainakin minulle se on suuri(n) osa harrastusta. Tarkoitin lähinnä sitä, että et löydä mistään tarkkoja vinkkejä tai suoria rakennusohjeita joiden mukaan rakentaa, jollet osta kaupasta valmiiksi mietittyä pakettia. Rakentamaan pääset sellaisenkin kanssa, mutta ainakin kaikki osat tulevat paketissa yhdellä kertaa. Esimerkiksi täällä on varsin kilpailukykyisesti hinnoiteltuja pikku-multikoptereita: www.electronicarc.com/catalogo/index.php?cPath=85_88 (nuo eivät taida sisältää kontolleria kuitenkaan). Jos taas lähdet tosiaan tuolle "ei tarvitse olla halvimmasta päästä" -linjalle, alkaa vaihtoehdoiksi löytymään mm. tällaisia kaunokaisia... :) http://quadrocopter.3dcartstores.com/CineStar-6-Kit_p_405.html Se perinteisin vaihtoehto lienee saksalainen laatukampe http://mikrokopter.de

Jos kuitenkin päädyt suunnittelemaan/rakentamaan vehkeen alusta asti itse, löytyy minulta ja etenkin muilta foorumilaisilta varmasti apuja! Täällä pyörii kokeneitakin rakennusmiehiä, joilla on kokemusta jos jonkinmoisesta multihärpättimestä. :)

Kopteri-eki

  • Vieras
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #26 : 17 Marraskuu, 2011, 09:42:06 »
Tässä on mun ja Johnyn tulevaisuuden haave saada joskus :D.
Noh ei ehkä ihan noilla varusteilla mutta turbiinilla kumminkin!.



Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #27 : 17 Marraskuu, 2011, 11:28:08 »
Jos multiroottorivehkeisiin kallistuu ja itse haluaa rakennella rungot sun muut niin DJIn uus tuotos Ämmä vois olla myös vaihtoehto controlleriksi:

http://mikrokopter.altigator.com/dji-wookongm-multirotor-system-p-40325.html
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1486386

Tuossa viimeisessä linkissä video DJI WK-M new gimbal test on aika mielenkiintoinen ja jonkunverran herättäny keskustelua että tuleeko jälki noin hyvää suoraan kamererasta ja jos tulee niin millä setupilla. DJIstä on keskustelua täällä kopterit.netissäkin jossain säikeessä ja lennokit.netissä  näyttäs olevan tommonen http://lennokit.net/showthread.php?t=46131&page=2 ja


Sitten on ruotsinmaalla paljon kokeiltu Feiyu Tech F91Q ja vastaavat

http://shop.fyetech.com/
http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=3962

Yleisin tie on valmis controlleri ja siihen sitten omaan tarpeeseen sopiva runko ja moottorit. Tällä tiellä askartelua ei lopulta jää niin kovin paljon joten pääsee "tuottaviin hommiin" nopeammin. Yleisesti ottaen ilmakuvaus onkin tasapainottelua valmiiden laitteiden tarjoaman helppouden/hinnan ja itseaskarrellun tuoman tyydytyksen välillä. Oman kokemuksen perusteella jos näillä vehkeillä ns. pystymetsästä haluaa lähteä tuottaviin hommiin niin kannattaa valita kohtuullisen valmis ja koeteltu setti. Tämä siitäkin huolimatta että omissa vehkeissä tavoitteena on ollut tehdä mahdollisimman paljon itse http://www.kopterit.net/index.php?topic=8107.0

Aijuu. Jos et jo oo käyny niin kannattaa tsekata http://rc.runryder.com/helicopter/f25p1/
« Viimeksi muokattu: 17 Marraskuu, 2011, 11:30:59 kirjoittanut okallio »

Poissa okallio

  • Pro torppari
  • ****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #28 : 17 Marraskuu, 2011, 11:49:02 »
Ei antanu muokata edellistä niin jatkan vielä pari hajatusta...

Jos tavoitteena on kuvata vain videota niin noista gps ym. ei juuri kovin paljon apua ole kun kuitenkin joutuu ajamaan konetta yleensä kohteen ehdoilla. Tietenkin jos haluaa huoahtaa aina välissä niin niillä saa vehkeen parkkiin taivaalle jos on ahtaat lasku/nousutilat. Ja tietenkin jos lipsahtaa liian kauas ja orientaatio katoaa niin laitteella missä on coming home tms. toiminto niin vehkeen ehkä vielä saa takaisin. Stillikuvauksessa sitten gepsiparkkeerauksesta saattaa olla paljonkin apua. Jos vaikka haluaa jostain rakennusprojektista tms. kohteesta time lapse -tyylisiä stillituotoksia pitemmältä ajalta niin gepsin avulla saa kaikki kuvat suunnilleen samasta paikasta.

Tuo orientaatioasia on muutenkin sellainen joka jonkun verran saattaa ohjata valintaa multi/perinteisen kopterin välillä. Nämä symmetriset ja kohtuullisen pienet kikkulat ei kovin kauas näy ja jos on keskittynyt enemmän kuvaamiseen ja tehtävän suorittamiseen kuin lennätykseen niin saattaa tulla jännät paikat. Kokemusta on. Tässä suhteessa perinteinen kopteri vetää mun mielestä pitemmän korren varsinkin videokuvauksessa kun niissä yleensä siluetti on isompi. Tämä on kyllä täysin makuasia ja voi olla että jos harrastuksen aloittaa suoraan näillä multeilla niin tilanne on toinen. Itse olen siirtynyt perinteisistä näihin multeihin joten saattaa biasointia olla siitä johtuen.

PS. Säikeen otsikko oli kyllä Ilmakuvausta elokuvaan joten sori jos edellinen oli off-topiccia  8)

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #29 : 17 Marraskuu, 2011, 12:21:09 »
Valot muuten auttaa orientaatioon! Mutta silti pientä rastia taivaalla on hankala hahmotaa.

Mitä rakenteluun tulee, mun ensimmäinen runko oli käytännössä kaksi 1"x1" tikkua ristissä, kontrolleri siinä keskellä ja moottorit päissä. :)

Poissa Hexa6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #30 : 19 Marraskuu, 2011, 21:05:59 »
Ruotsista löytyy myös kaikenlaisia osia. http://www.mikrokopter.nu/ Hinnat myös euroina.
Lentovideo Puolan itsenäisyyspäivästä. http://www.youtube.com/user/latajacakamera#p/u/4/9vOor1xmVDs

Poissa Aimo Kulaus

  • Opetteleva torppari
  • **
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #31 : 19 Marraskuu, 2011, 21:53:39 »
Kannattaisi vilkaista myös Arducopteria: http://code.google.com/p/arducopter/wiki/ArduCopter
Hintaa täydelliselle rakennussarjalle tulee noin 600 taalaa nelimoottorinen ja 800 taalaa kuusimoottorinen (+ tietysti rahti ja tulli), valmiiksi koottuna sitten kalliimpi . http://store.jdrones.com/ArduCopter_kits_s/40.htm
Ardupilot ei ole enää pikkunäpertelyä, esim tehtaalla on 15 henkeä töissä: http://diydrones.com/profiles/blogs/tour-of-the-new-3d-robotics-factory
Lisäksi kehittäjätiimissä ympäri maailmaa on läjäpäin ihmisiä, mm jDronesin http://diydrones.com/profiles/blogs/meet-the-developers-jani-hirvinen

Itse koneesta ei ole vielä paljoakaan kokemusta, mutta kokosin heksakopterin, ja olen tehnyt sillä viitisenkymmentä lyhyttä tutustumislentopyrähdyst ä (= noin 10 akullista). Ja kone on vielä toistaiseksi ihan ehjä :-)
« Viimeksi muokattu: 19 Marraskuu, 2011, 22:05:11 kirjoittanut Aimo Kulaus »

mtk-

  • Vieras
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #32 : 23 Marraskuu, 2011, 16:26:51 »
Kumpaa kannattaa lähteä miettimään kuvaushommiin. Ardua vai MK:ta ?
Eli minkälaisia kokemuksia löytyy..

Poissa Trnquill

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #33 : 23 Marraskuu, 2011, 20:19:10 »
MK on kuvauspuuhissa (ja multikopteriskenessä yleensäkin) vanha jäärä eli koneita ja kokemusta löytyy. ArduCopter on uudehko tulokas, mutta nälkää ja nopeutta tuntuu riittävän. Sitä en osaa sanoa kumpi on tällä hetkellä parempi, mutta MK on ainakin kypsempi. Sekä hyvässä että huonossa.

Poissa Hexa6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #34 : 23 Marraskuu, 2011, 22:55:08 »

Poissa Hexa6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #35 : 24 Marraskuu, 2011, 14:37:16 »
Ja tällainen on seuraava kehitysversio.

Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #36 : 25 Marraskuu, 2011, 20:42:48 »

mtk-

  • Vieras
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #37 : 25 Marraskuu, 2011, 20:43:57 »
Mistähän tuollaisia saa?

http://www.mikrokopter.de

Lähtee sitten huokean hinnan takia tuo Arducopter kokeiluun.


Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #39 : 20 Joulukuu, 2011, 18:49:20 »
Miten muuten onko nuilla suihkukone mallisilla koneilla helpompaa lentää kuin helikopterilla?

Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuokin mirage tais olla vain about.130€ (kiina kopio?)

Poissa juza

  • Seniori torppari
  • *****
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #40 : 20 Joulukuu, 2011, 19:02:55 »
Kaksi eri asiaa, oikea jetti ja puhallinkone. Noilla pienillä styrsa puhallinkoneilla on helppo lentää, tosin kulkevat yleensä kohtuu kovaa, eivätkä liidä kunnolla. Lasikuitunen oikealla turbiinilla oleva kone on sitten jo vähän enemmän suunnittelemista ja tarkkuutta vaativaa hommaa.  Turbiinissa on mm. useiden sekuntien viive kaasuun vastaamisessa, vauhtia paljon yms.

Poissa Hexa6

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #41 : 23 Joulukuu, 2011, 14:41:39 »
Näin National Geographic kuvaaja Michael Nichols käyttää Microkopteri Afrikassa. http://ngm.nationalgeographic.com/visions/field-test/nichols-serengeti/assignment

Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #42 : 23 Joulukuu, 2011, 18:43:33 »
Ostin nyt ekaksi kopteriksi E-sky kobin..  Päivä hakattu simulaattoria ja hermot menee kun ei opi laskeutumaan. Muuten 4h jälkeen alkaa jo osata hallita jotenkin, mutta laskeuduttaessa hajoaa joka kerta.. Ei ihan heti uskalla kokeilla tuolla kobilla, oli niin "lelun" olonen että pelotti  jo paketinsta pois ottaminen ettei hajoaisi.
« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2011, 18:48:52 kirjoittanut j00naz »

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #43 : 23 Joulukuu, 2011, 18:53:38 »
Ostin nyt ekaksi kopteriksi E-sky kobin..  Päivä hakattu simulaattoria ja hermot menee kun ei opi laskeutumaan. Muuten 4h jälkeen alkaa jo osata hallita jotenkin, mutta laskeuduttaessa hajoaa joka kerta..

Kyllä se siitä sitten alkaa luonnistumaan. Muista vain pitää taukoa välillä, äläkä yritä väkisin oppia lentämään heti ekana päivänä. Tietysti jos on vain intoa niin kannattaa reenata paljon.

Itselläni ainakin oppiminen on tehokkaampaa kun laittaa ajastimeen vaikka 5 - 10 min ja sinä aika oikeasti keskittyy pelkästään johonkin harjoiteltavaan juttuun. Esim. laskeutumiseen. Sitten seuraavaksi 5-10 min vaikka perä itseenpäin leijuttelua. Näitä juttuja kun kasaa vaikka 1-2 tuntia päivässä niin on minusta aika hyvä reeniaikataulu.

Mutta pointti on se, että vaikka yksittäiset reeniajat kuullostaa pieniltä niin se on erittäin tehokasta kun siihen keskittyy koko sen ajan vain keskittynyt treenaminen on tehokasta. Sitten voi välissä tai reenien lopussa lennellä vapaasti yli 10min niin kauan kun jakselee ja se rentouttaa mieltä :)


Esim. mulla oli viime keväänä vähän aikaa tälläinen treeniaikataulu (en ollut lennättänyt koko talvena niin halusin simussa palauttaa mieleen):
 - 5 min leijutus vasen kylki
 - 5 min leijutus vasen kylki
 - 5 min leijutus nokka naamaa kohti
 - 5 min hidas ympyrä perä edellä vasemalle
 - 5 min hidas ympyrä perä edellä oikealle
 - 5 min inverted leijutus nokka naamaa kohti

Tämän kun teki päivässä pari kertaa niin alkoipa taas nopeasti palautua mieleen jutut, sitten tuon lisäksi lentelin vapaasti reenien päätteeksi. Pidin myös silloin jonkin näköistä päiväkirjaa niin näki kuinka laiska oli ollut.

Täytyy varmaan tänä keväänä tehdä sama juttu jos/kun innostuksen saa takaisin.

[spoiler]Itseasiassa käytän myös kitaransoiton opettelussa samaa taktiikkaa, eli 5-10 minuutin pätkistä koostuu noin tunnin reeni. ENnen reenasin jotain tiettyä asiaa jopa tunninkin päivässä ja sitten turhautui nopeasti siihen kun se ei sujunutkaan ja sitten alkoi muu perseily, eli ei vaan jaksanu reenata. Nykyään jaksaa reenata paremmin ja joka päivä milloin vain ehtii.[/spoiler]
« Viimeksi muokattu: 23 Joulukuu, 2011, 19:04:41 kirjoittanut Falconi »
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #44 : 23 Joulukuu, 2011, 21:04:47 »
Kiitti neuvoista, näin tulen tekemään. Hoksasin kans ettei kannata putkeen lentää koko päivää, lopussa meinas opitut asiat unohtua ja kaasu että ohjaus vivut meni keskenään ihan sekaisin.

Miten muuten saako armeijaan ottaa mukaan kopteria? Tammikuussa ois lähtö kajaaniin ja varmaan vois iltasella tuvassa lennellä ;D

Poissa Falconi

  • se irkkihemmo
  • Seniori torppari
  • *****
  • Korsee äpterit
    • Kuvasivut
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #45 : 23 Joulukuu, 2011, 22:13:09 »
Kiitti neuvoista, näin tulen tekemään. Hoksasin kans ettei kannata putkeen lentää koko päivää, lopussa meinas opitut asiat unohtua ja kaasu että ohjaus vivut meni keskenään ihan sekaisin.

Miten muuten saako armeijaan ottaa mukaan kopteria? Tammikuussa ois lähtö kajaaniin ja varmaan vois iltasella tuvassa lennellä ;D

Saa kait sinne. Ei välttämättä ekalla viikolla kannata mukaan ottaa. Mutta Kajaanissahan on myös lennokkihommaa tykistön tueksi tarjolla, muistaakseni viime syksystä lähtien. Eli kannattanee hakeutua sinne!
#kopterit.net@IRCnet
|X5|
Whiskey Tango Foxtrot

Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #46 : 24 Joulukuu, 2011, 15:29:40 »
Mutta Kajaanissahan on myös lennokkihommaa tykistön tueksi tarjolla, muistaakseni viime syksystä lähtien. Eli kannattanee hakeutua sinne!

Rc harrastusta kysyttiinkin jossain lapussa mikä piti täyttää ja lähettää takaisin. Jätin kylläkin tyhjäksi kun ei kopteria vielä ollut.
Ei varmaan tällä kokemuksella vielä pääse sinne. Mutta oisihan se kivaa jos sais siellä opetella kunnolla lentämään. :)

Poissa Toeh

  • Seniori torppari
  • *****
  • Kaikki toimii savulla!
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #47 : 24 Joulukuu, 2011, 15:33:02 »
Harmi ku ei siellä ollu yhtään tuommosesta puhetta ku minä menin sinne. Sehän ois ollu yhtä juhlaa.  :D "HOLDI POIS PÄÄLTÄ OTTAKAA. KONE MAASTA IRROITTAKAA"

Poissa j00naz

  • Aloitteleva torppari
  • *
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #48 : 26 Joulukuu, 2011, 18:29:07 »
Menee offtopiciin mutta kysyn silti, mikähän tuohon kobiin tuli kun se tippui kesken lennätyksen hankeen ja sen jälkeen ei oikealle päin käänny ollenkaan? Eli tämäpuoli on ihan mykkä  http://aijaa.com/001979251591.jpg

Unohdin akun viimeyöksi kopteriin paikalleen niin se lähti joskus puoli 5 aikaan yöstä lentoon ja suoraan päälle.. Lavat hajosi ja muutama naarmu poskiin.

Poissa Sandu

  • Seniori torppari
  • *****
  • no... onhan se vaikeeta, jos ei osaa
    • Heliteam Nummela
Vs: Ilmakuvausta elokuvaan
« Vastaus #49 : 26 Joulukuu, 2011, 18:39:24 »
servo kuollu, tai rattaat tosi huonossa hapessa ja servo jumissa tai jotain muuta sellaista.
Kokeile vaihtaa servo

 

Vastaavat aiheet

  Aihe / Aloittaja Vastauksia Uusin viesti
14 Vastauksia
6009 Lukukerrat
Uusin viesti 06 Toukokuu, 2009, 20:43:01
kirjoittanut sgtpepper
2 Vastauksia
3215 Lukukerrat
Uusin viesti 19 Heinäkuu, 2011, 12:03:43
kirjoittanut Trnquill
3 Vastauksia
3087 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Marraskuu, 2012, 17:35:24
kirjoittanut jarauv
7 Vastauksia
3081 Lukukerrat
Uusin viesti 24 Helmikuu, 2013, 21:02:00
kirjoittanut jekuusi
7 Vastauksia
5618 Lukukerrat
Uusin viesti 20 Lokakuu, 2013, 13:06:29
kirjoittanut mikek